Gå til innhold

Ser vi en ny tendens ifht det å få barn tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjennomsnittsalderen for å få sitt første barn er, om jeg ikke husker helt feil 31 år for kvinner og 33 år for menn. 

Jeg ser tendenser til at folk ønsker seg barn tidligere enn før, og ser her vi bor at flere får barn tidlig i 20-årene, og gjerne før også. Vi bor i en by, så ingen bygdetendenser. 

Vil de nye generasjonene «ta naturen tilbake» og satse på familie tidligere? Rent kroppslig sett er det vel anbefalt å få barn tidlig i 20-årene, mtp på svangerskap, og kvalitet på egg/sædceller. 

Hva syns du? Bør alderen gå ned på førstegangsfødende? 

Anonymkode: 3081a...268

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er opp til hver enkelt når de ønsker å få barn. Ja man kan skylde på utdanning, kariere og ønsker å ha ting på plass før man får barn. 

For meg er en annen viktig faktor å finne noen å få barn med. Jeg er sjeleglad jeg ikke har barn med "20-årskjærestene" mine. Nå er jeg sammen med han jeg skal være sammen med resten av livet. Hadde vært et mareritt med delt omsorg og få det livet til. Eller om det hadde vært med flere forskjellige (ikke noe galt i det, jeg ser bare personlig en vanskeligere kabal å få til å gå opp, særlig siden mine xer ikke bor i samme by som meg) Bare for å være noen år yngre når man får barn. 

• Liker 1
Skrevet

Næ, jeg tenker at når gjennomsnittsalderen er 31, så er det naturlig nok mange som får barn i tidlig tyveårene også. Det er jo bare et gjennomsnitt.

Jeg bor på «bygda» 50 min utenfor Oslo, og jeg var nest yngst i faddergruppa mi da jeg var 29,5. Var en under på 23, og ellers var de 31, 41 og 42.

Ser jeg på egen omgangskrets, var vi de første som fikk barn da vi var 29, og de andre har sånn smått begynt å følge etter to år senere. Kjenner også noen som får nummer to nå, så de første ligger rett i underkant av 30 år for første.

Jeg tenker at folk får få barn når det passer dem, og jeg skjønner ikke helt påstanden din om å «ta naturen tilbake». Hvis man ikke benytter seg av kunstig befruktning, så er det vel like naturlig å få barn når man er 30 eller 40, eller 16 og 45 for den saks skyld?

Anonymkode: 38548...b87

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg tror gjennomsnittsalderen skal opp. 

Anonymkode: 8f25b...b81

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittsalderen for å få sitt første barn er, om jeg ikke husker helt feil 31 år for kvinner og 33 år for menn. 

Jeg ser tendenser til at folk ønsker seg barn tidligere enn før, og ser her vi bor at flere får barn tidlig i 20-årene, og gjerne før også. Vi bor i en by, så ingen bygdetendenser. 

Vil de nye generasjonene «ta naturen tilbake» og satse på familie tidligere? Rent kroppslig sett er det vel anbefalt å få barn tidlig i 20-årene, mtp på svangerskap, og kvalitet på egg/sædceller. 

Hva syns du? Bør alderen gå ned på førstegangsfødende? 

Anonymkode: 3081a...268

Kan du dokumentere dette, eller bygger dine "tendenser" på to-tre tilfeldige som har fått barn tidlig i samme bygd/by som deg som du vet om?

Og hva i alle dager mener du med "BØR alderen gå ned"? Det er ingen som kan bestemme eller avgjøre det. Folk får barn når det passer dem, det er helt opp til den enkeltes liv og virke. Ingen kan si når du "bør" få unger. De fleste vil jo helst ikke få unger med den første og beste mannen heller.

Anonymkode: 24fa2...279

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...