Gå til innhold

Jeg går statsvitenskap: Hvilken 40-gruppe+frie emner vil det lønne seg å velge?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym64
Skrevet

Det er tre frie emner. 

Jeg synes statsvitenskap er greit, men jeg er også interessert i å utforske andre retninger, slik at jeg kan muligens bytte. Jeg vil helst ha informasjon om hva emnene innebærer, hvor vanskelige/tunge de er osv. Og hva som vil være strategisk, med tanke på jobb.

Min skala av interesse (lagd for å være oversiktlig): 

1-5 (1 ikke interessert - 2 under middels interessert/blandet interesse - 3 nøytral/middels interessert - 5 ganske interessert - 6 interessert) 

De jeg har blitt anbefalt:

- Historie (3) Middels interessert. Tror det vil bli veldig mye lesing, og er usikker på om det vil være lurt.

- Økonomi (2): Tror det vil være nyttig, men jeg hadde samfunnsøkonomi på VGS og føler meg ganske meh om det. Synes økonomi er greit i små doser, men tror at jeg vil mislike å fordype meg.

- Programmering (2): Jeg er ikke dårlig i matte, men ikke flink heller. Jeg hadde også problemer med å se mønster (eks. aritmetiske rekker osv.) da jeg gikk på VGS, så tror kanskje ikke det vil passe.

Emner av interesse (mest sannsynlig ikke nyttig):

- Engelsk (5/6): Får inntrykk at det er ganske mye å lese. Jeg vet heller ikke hva jeg kan bruke emnene til, muligens skrivetunge jobber eller lærer? Er dette emnet mer nyttig enn retorikk?

- Retorikk (5): Virker enklest for meg, men det er også det emnet som jeg føler det er mest sannsynlig at jeg bytter til, så det blir ingenting å utforske. Jeg vet heller ikke hva emnet kan brukes til. Igjen, er dette emnet veldig forskjellig fra engelsk?

- Kjønnsstudier (5/6): Jeg er intressert, men er redd for at det skal bli litt tungt. Jeg liker ikke filosofi, så hvis emnet er veldig abstrakt, så vil jeg ha vanskeligheter. Jeg tenker at dette emnet er mest supplementerende, og virker best hvis jeg tar noe i tillegg, som juss.

- Preservering og  objektskunnskap (5): Jeg er nysgjerrig på dette emnet, og tenker det muligens kan være fint å spealiserer seg med arkiv og statsvitenskap, men er usikker. Har noen noe informasjon?

Jeg tror det å ha et fremmedspråk kan lønne seg, men tyskferdighetene mine fra VGS er altfor dårlige, såvidt ikke velge det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomi, programmering og et fremmedspråk. Det er vanskelig å få jobb med statsvitenskap-utdanning, men hvis man kan vise til gode kunnskaper innenfor disse feltene, vil det sannsynligvis bli lettere. 

Anonymkode: 27cfa...8ff

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Økonomi, programmering og et fremmedspråk. Det er vanskelig å få jobb med statsvitenskap-utdanning, men hvis man kan vise til gode kunnskaper innenfor disse feltene, vil det sannsynligvis bli lettere. 

Anonymkode: 27cfa...8ff

Er ikke helt enig i dette (kilde: har statsvitenskap med fremmedspråk 80 gruppe som tillegg), det kommer veldig an på hvilket språk du velger, og de "nyttige" språkene som fransk er det haugevis med folk som har og er mer flytende enn hva en 40-gruppe kan gjøre de fleste. Økonomi, informatikk osv kan være gode alternativer.

Anonymkode: 3d101...29c

Skrevet

Det du ikke liker er det mest nyttige, og sånn er det dessverre hos meg også. Grunnen til at jeg ikke "liker det" er ikke fordi det ikke er interessant, men nettopp fordi jeg sliter med noe av det samme som du, nemlig at jeg har problemer med tall. Mitt inntrykk er at de aller fleste i HF- og SV-fag (med noen få unntak) sliter nok med tall generelt sett og selv om man skulle ønsket å ta fordypning i økonomi eller programmering, så har man som regel et problem hvis man avsluttet matten på P-nivå. Disse fordypningene er nok mer på R1-matte nivå, sånn ca. 

Jeg hadde iallfall ha holdt meg unna kjønnsstudier og historie. Det tror jeg at du får absolutt null uttelling for. Jeg ser ikke hva du lærer av det som noen er villig til å betale deg penger for, 5 dager i uka. 

Fremmedspråk kan være lurt, men da må du nok studere mer enn 40 studiepoeng av det for å være noe i nærheten av flytende. Engelsk får du nok ikke så stor uttelling for, men spansk, fransk og tysk ser det ut til å være mangel på.

Dette er fra 2017:

https://www.universitetsavisa.no/politikk/2017/05/11/I-framtida-kan-det-bli-manko-p%C3%A5-l%C3%A6rere-i-ungdomsskolen-som-kan-tysk-og-fransk-18366126.ece

Så da står du igjen med retorikk, og det er kanskje det greieste å gå for. Men dette er vel kanskje mer nyttig hvis du ønsker deg en PR- og kommunikasjonsjobb? 

Anonymkode: be03a...f04

Skrevet

Retorikk er veldig spennende, og en del emner på medievitenskap. 

Anonymkode: 04bd1...eb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...