Gå til innhold

Spiste ferdigmat for første gang på 15 år og kastet nesten opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på date i skogen med en fyr i går kveld og han inviterte meg hjem til seg til "middag" etterpå. Der serverte han Rema sine "italienske kjøttboller" eller hva det nå var...fy svarte for noe gufs!! Ekle, ubestemmelige, smakløse baller i en saus av noe som liknet puszta fremfor noe som helst italiensk. Uærks. Det var så motbydelig, jeg fatter ikke at folk spiser slikt!

Så det jeg lurer på er jo egentlig: Hvorfor kjøper folk noe sånt? De minuttene man sparer jf. hjemmelaget mat blir jo knust av at man tilsynelatende spiser søppel. Eller fins det ferdigmat som ikke er vemmelig? Fjordland kanskje?

Anonymkode: 63a3a...0de

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen "italiensk" ferdigmat, er italiensk. Lasagne er en vits,men smaker ikke vondt. Men har ingenting med lasagne å gjøre 🙂 vet ikke hva du spiste, men hørtes motbydelig ut. 

Har spist Fjordland. Nå husker jeg ikke retten, men det var greit. Bortsett fra potetene. Smaker cafépoteter;aldri godt!

Men jeg liker ikke å klage på mat egentlig. Ferdigrett eller uansett. Men det er lov iblant 🙂

• Liker 3
Skrevet

Ferdigmat fra ferskvaredisk f.eks på Meny kan være brukbar i en nødsituasjon, men ellers synes jeg det meste bare smaker salt (hvis det smaker noe i det hele tatt). Jeg liker å vite hva jeg spiser, så her lages det meste fra bunn. Lager gjerne ekstra store porsjoner og fryser ned, så har jeg middag til en dag vi har dårlig tid.

Spiste en del Fjordland tidligere da jeg jobbet skift, men synes det er altfor lite grønnsaker. Til svenske kjøttboller er det jo ikke grønnsaker i det hele tatt. Og de fleste rettene smaker veldig salt.

Anonymkode: c2c10...04a

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig sjelden jeg synes mat er direkte vondt. I min vennekrets lager alle mat fra bunnen av, men jeg dør ikke om jeg får Torogryte hos broren min. Det kan være ganske godt når man ikke er vant til det, faktisk. :) 

På skogtur/fjelltur kan jeg også ty til enkle løsninger. Her er jo hele kosen å spise rundt bålet. 

Sånn ellers lager jeg mine egne kjøttboller og ville personlig aldri kjøpt ferdige, men jeg tipper at jeg ville likt varme kjøttboller fra Rema varmet på bål i skogen med en fin date. :) 

• Liker 5
Skrevet

Skjønner det ikke selv. Har ikke spist ferdigmat på nesten 15 år, og det inkluderer frokostblandinger, junkfood, kjøpebrød og posemat. Selv tacokrydderet lager jeg selv. Tar faktisk ikke så fryktelig mye tid, igår hadde vi sushi f.eks, og det tok 20 min å lage. 🤷‍♀️

Bruker ikke mer enn et par timer totalt i gjennomsnitt per dag, og da har vi større mengder matprepping i helgene og mindre i ukedagene. Ferdigmat smaker ingenting annet enn salt/søtt, og kroppen blir jo syk av det. 

Forstår ikke at folk vil seg selv så vondt. Ungene er 8 og 11 år, og de ses på som kresne av folk de omgås, fordi de ikke liker pose-potetmos eller grandis. 

Med de spiser blåskjell og franske oster og oliven og biff tartar og grønnkål med stor glede da. Og jeg må nesten alltid be folk sende med barnas venner matpakke, fordi maten vår er "rar". Dvs smaker for mye for barn som lever på brødskiver, pannekaker og makaroni. :(

Anonymkode: 38bf1...f30

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner det ikke selv. Har ikke spist ferdigmat på nesten 15 år, og det inkluderer frokostblandinger, junkfood, kjøpebrød og posemat. Selv tacokrydderet lager jeg selv. Tar faktisk ikke så fryktelig mye tid, igår hadde vi sushi f.eks, og det tok 20 min å lage. 🤷‍♀️

Bruker ikke mer enn et par timer totalt i gjennomsnitt per dag, og da har vi større mengder matprepping i helgene og mindre i ukedagene. Ferdigmat smaker ingenting annet enn salt/søtt, og kroppen blir jo syk av det. 

Forstår ikke at folk vil seg selv så vondt. Ungene er 8 og 11 år, og de ses på som kresne av folk de omgås, fordi de ikke liker pose-potetmos eller grandis. 

Med de spiser blåskjell og franske oster og oliven og biff tartar og grønnkål med stor glede da. Og jeg må nesten alltid be folk sende med barnas venner matpakke, fordi maten vår er "rar". Dvs smaker for mye for barn som lever på brødskiver, pannekaker og makaroni. :(

Jeg skulle ønske jeg hadde fantasien, kreativiteten, og ikke minst "orken" din! Her går det i altfor mye ferdigmat, og jeg føler jeg er for lat og sliten til å orke å handle inn alt jeg trenger for å lage fra bunnen, og så planlegge det.. 😕 Har selv vokst opp på Toro, og skulle gjerne gitt mine barn en annen matoppvekst, men aner ikke hvor jeg starter engang!

Anonymkode: 93042...498

• Liker 8
Skrevet

Liker ikke kjøttboller i tomatsaus, da er det faktisk bedre med en god gammeldags pimpa Grændis. Er stor forskjell på såkalte ferdigretter, mye av det du kan få kjøpt nå er helt Ok. Men jeg hadde kanskje ikke valgt det som en mat til date, når man hadde vært sammen i 5 år så...

Anonymkode: 8a744...e5c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett par timer om dagen til matlaging?😱 Jobber dere ikke? 

Jeg er veldig for sunn mat fra bunnen, men noen dager må jeg innse at tiden ikke strekker til. Jeg også «prepper» mat kvelden i forveien, hvis jeg har tid! Men jeg arbeider over 100%, min mann arbeider turnus og de 4 barna vi har til sammen krever sitt, med lekser, fritidsaktivitet og oppfølging, tid er ikke akkurat en overskuddspost her i huset.

Så ja, noen dager blir det posesuppe fra Toro, fordi gjennomsnittsnordmann har ikke «i snitt ett par timer» tilgjengelig for matlaging!

Helt seriøst, Dere kan umulig jobbe 100% begge to med så mye tid til rådighet. Men å spis biff tartar, franske oster og blåskjell til hverdags har dere 🤔 Somethings not adding up..

• Liker 30
Skrevet

Jeg prøver så godt jeg kan å legge om til å lage ting fra bunnen. 

Men... 

Inkluderer "mat fra bunnen" : ferdig oksefond, Grønnsaks buljong, tomatpuré og evt hakkede tomater på boks? Evt også ferdige greier som redcurrypaste? Hva med tortilla til taco, tacosalsa og så videre? 

Lager dere alt dette? 

Anonymkode: 8ed7a...05f

• Liker 6
Skrevet

Jeg tar heller ikke ferdigmat til meg. Likevel nekter jeg å snakke dårlig om andre som lever på ferdigmat. Mest sannsynlig har de en anelse om hvor dårlig slik mat er, men man kan aldri vite. Kanskje noen ikke har mulighet til å lage alt fra bunnen av.

• Liker 9
Skrevet
32 minutter siden, Maiava88 skrev:

Ett par timer om dagen til matlaging?😱 Jobber dere ikke? 

Jeg er veldig for sunn mat fra bunnen, men noen dager må jeg innse at tiden ikke strekker til. Jeg også «prepper» mat kvelden i forveien, hvis jeg har tid! Men jeg arbeider over 100%, min mann arbeider turnus og de 4 barna vi har til sammen krever sitt, med lekser, fritidsaktivitet og oppfølging, tid er ikke akkurat en overskuddspost her i huset.

Så ja, noen dager blir det posesuppe fra Toro, fordi gjennomsnittsnordmann har ikke «i snitt ett par timer» tilgjengelig for matlaging!

Helt seriøst, Dere kan umulig jobbe 100% begge to med så mye tid til rådighet. Men å spis biff tartar, franske oster og blåskjell til hverdags har dere 🤔 Somethings not adding up..

Mannen min tjener relativt godt, og jo, vi jobber begge to. Vi har "bare" to barn, som nesten uten unntak er med på matlaging. Ser ikke på tv, det frigjør ganske mye tid, og et godt kosthold gir overskudd og energi. Det er selvfølgelig ikke sånn at vi spiser disse tingene til hverdags? Hvor fikk du det fra? Det var for å illustrere et utvalg av "sære" matvarer ungene liker.

Vi bruker omtrent 4 timer på søndagen i matprep, da baker vi surdeigsbrød, planlegger ukesmenyen og kutter grønnsaker, lager energibarer, frokostblanding, baker cookies eller brownies, lager leverpostei, syltetøy og sjokoladepålegg (ikke alt dette hver søndag, men etter behov). 

Frokostlaging tar kanskje 20 min (smoothies, bananpannekaker, havregrøt, egg og bacon, middagsrester i eggerøre), pluss 10 min på matpakker (da snakker jeg om total tid, står ikke å ser på maten steker, men multitasker samtidig). 

Middagen tar mellom 20-60 min (kan f.eks vaske kjøkkenet, hjelpe til med lekser eller henge opp noen klær mens det koker). 

Ja, det tar tid. Men jeg ser ikke hvordan det ikke er mulig for folk. Barna har én fritidsaktivitet hver, og tiden vi lager mat er kvalitetstid der vi hører på musikk, danser litt, snakker om dagen, eller andre ting. Veldig mange fine samtaler over en skjærefjøl i vårt hus. ❤️

Vi lager alltid mer omfattende middager i helgene, da kan det ta kanskje 90 min. Jeg mener det handler om prioritering for de aller aller fleste. Dere har tydeligvis valgt noe annet, og det er fint hvis dere trives med det. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg ser ikke at dette alltid skal bli til en kamp med drittslenging. 

Jeg lager alt fra grunnen. Baker alt selv, syltetøy fra egen hage, lager supper, sauser, baker pasta, koker kraft... Det er en hobby og interesse. Og jeg synes smaken er mye bedre. Tidsmessig tar det ikke mye tid, lager ofte opp store volum i helgene. Det å bake 9 brød i slengen tar meg ca 20 minutter totalt. 

Men jeg har forståelse for at ikke alle orker/gidder, eller har interessen. Og jeg mener at mange halvfabrikata er like sunne og næringsrike (med enkelte unntak). Jeg sliter litt med ferdige farseprodukter, som du fikk her, på grunn av fettinnhold og kvalitet på ingrediensene. Og saltnivået blir ofte alt for høyt for meg. Ellers er det mye ferdigmat som smaker godt nok. 

Anonymkode: 7e8e1...b59

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på date i skogen med en fyr i går kveld og han inviterte meg hjem til seg til "middag" etterpå. Der serverte han Rema sine "italienske kjøttboller" eller hva det nå var...fy svarte for noe gufs!! Ekle, ubestemmelige, smakløse baller i en saus av noe som liknet puszta fremfor noe som helst italiensk. Uærks. Det var så motbydelig, jeg fatter ikke at folk spiser slikt!

Så det jeg lurer på er jo egentlig: Hvorfor kjøper folk noe sånt? De minuttene man sparer jf. hjemmelaget mat blir jo knust av at man tilsynelatende spiser søppel. Eller fins det ferdigmat som ikke er vemmelig? Fjordland kanskje?

Anonymkode: 63a3a...0de

Kjøttboller(57 %): Ingredienser: Norsk svinekjøtt (82 %), vann, stivelse av tapioka, krydder (oregano, hvitløk, basilikum, persille, pepper, paprika, koriander, løk, rosmarin, ingefær, gurkemeie, spisskummen, chili, karve, timian, kardemomme, løpstikke, fenikkel og bukkehornkløver), salt, dekstrose av mais, krydderekstrakt (pepper, gurkemeie og muskat), gjærekstrakt, melkeprotein, melkesukker, salt og rapsolje (til steking). Tomatsaus (43 %): Ingredienser: Tomater (42 %), vann, paprika, løk, hvitløk, salt, rapsolje, sukker og pepper.

Er bare to ting i denne oppskriften som ikke er vanlig å bruke i vanlig hjemmelaget mat. 

Anonymkode: 63d85...10e

• Liker 12
Skrevet

Fatter ikke at folk sier det bare smaker salt av mange ferdigprodukter. Produsentene har gått sammen om å redusere på saltinnholdet, det var i «gamle dager» at ferdigprodukter inneholdt for mye salt. Nå er det imidlertid en del produkter som ikke smaker noen ting. Selvsagt finnes det unntak, men har merket meg to produkter som jeg likte før som ikke smaker noe lenger. Kapteinens fylte rødspette og Fransk fiskegrateng, 

Anonymkode: 1f5ed...cc4

• Liker 10
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøttboller(57 %): Ingredienser: Norsk svinekjøtt (82 %), vann, stivelse av tapioka, krydder (oregano, hvitløk, basilikum, persille, pepper, paprika, koriander, løk, rosmarin, ingefær, gurkemeie, spisskummen, chili, karve, timian, kardemomme, løpstikke, fenikkel og bukkehornkløver), salt, dekstrose av mais, krydderekstrakt (pepper, gurkemeie og muskat), gjærekstrakt, melkeprotein, melkesukker, salt og rapsolje (til steking). Tomatsaus (43 %): Ingredienser: Tomater (42 %), vann, paprika, løk, hvitløk, salt, rapsolje, sukker og pepper.

Er bare to ting i denne oppskriften som ikke er vanlig å bruke i vanlig hjemmelaget mat. 

Anonymkode: 63d85...10e

Hele 18% svinefett. Det er mer enn i enhver kjøttdeig i butikken. Da er man over på det de må kalle "familiedeig" fordi fettinnholdet er så høyt. 

Jeg har alle nevnte bindemidler og smaksforsterkere hjemme. Men ingenting av dette er nødvendig i en en rett som består av kjøttkaker og tomatsaus. Kanskje ikke farlig, men er det ikke nødvendig så er det ting jeg unngår. Hva det har å si for smaken vet jeg rett og slett ikke. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Supernova17 said:

Jeg tar heller ikke ferdigmat til meg. Likevel nekter jeg å snakke dårlig om andre som lever på ferdigmat. Mest sannsynlig har de en anelse om hvor dårlig slik mat er, men man kan aldri vite. Kanskje noen ikke har mulighet til å lage alt fra bunnen av.

Det er forskjell på å leve på ferdigmat og spise det av og til. Og alt er ikke dårlig. Noen sitter på sin høye hest her. Man trenger ikke være så kategorisk.

Anonymkode: 1f5ed...cc4

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele 18% svinefett. Det er mer enn i enhver kjøttdeig i butikken. Da er man over på det de må kalle "familiedeig" fordi fettinnholdet er så høyt. 

Jeg har alle nevnte bindemidler og smaksforsterkere hjemme. Men ingenting av dette er nødvendig i en en rett som består av kjøttkaker og tomatsaus. Kanskje ikke farlig, men er det ikke nødvendig så er det ting jeg unngår. Hva det har å si for smaken vet jeg rett og slett ikke. 

Hvor tar du 18 % svinefett fra? 100 % minus 82 % svinekjøtt, og så trekker du konklusjonen at resten er svinefett? Da må du lære deg å lese ingredienslister, siden svinefettet er inkludert i de 82 %. De resterende 18 prosentene er alle tilsetningsstoffene og krydderne som listes opp. Skal du vite hvor mye fett det er må du se på næringsinnholdet. Denne retten har et fettinnhold på 8 % (altså 8 g pr. 100 g vare), og 2,8 % mettede fettsyrer

Anonymkode: df877...37d

• Liker 11
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver så godt jeg kan å legge om til å lage ting fra bunnen. 

Men... 

Inkluderer "mat fra bunnen" : ferdig oksefond, Grønnsaks buljong, tomatpuré og evt hakkede tomater på boks? Evt også ferdige greier som redcurrypaste? Hva med tortilla til taco, tacosalsa og så videre? 

Lager dere alt dette? 

Ingen? 

• Liker 1
Skrevet

Ingen? 

Jeg bruker tomatpuré og hakkede tomater, men lager også kraft selv, så dropper fond og buljong. Har brukt currypaste fra Helios flere ganger, men salsa og tacolefser lager vi selv. Tar ikke mange minuttene med litt trening. :)

Skrevet

Så dere ville regnet denne maten som mat fra bunnen selv om man bruker disse ingrediensene? 

Jeg bruker tomatpuré og hakkede tomater, men lager også kraft selv, så dropper fond og buljong. Har brukt currypaste fra Helios flere ganger, men salsa og tacolefser lager vi selv. Tar ikke mange minuttene med litt trening. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...