Gå til innhold

ofte overnattingsbesøk svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor hyppig syns dere med svigers som bor langt unna at det er ok med helgebesøk med overnatting, i tillegg til ferier? 

svigers her vil gjerne komme hver 3-4 helg i snitt, jeg forstår så godt de vil se barnebarn men jeg syns det er slitsomt å underholde så ofte. De understreker at de ikke vil være til bry og hjelper til - men det er jo gjester og det blir ikke avslapping, kan ikke sette seg ned med tv-en og det blir mye aktiviteter og prating når både jeg og mannen er utslitte etter uka. 

jeg vil så klart at de skal ha kontakt og gjør mye i hverdagen for å inkludere dem med telefoner og bilder, osv. 

jeg vurderer å nevne for mannen at jeg synes dette blir mye. Men lurer på om jeg kanskje bare må finne meg i det? 

Anonymkode: fb816...450

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær glad hun kommer på besøk, det er godt dere kan ta vare på hverandre. Det er sånt det skal være. 

Anonymkode: c3a59...87c

• Liker 10
Skrevet

Jeg ville ha «funnet meg i det» eller flyttet nærmere. Gode besteforeldre er gull verdt. 

• Liker 12
Skrevet

Enig med de andre. Legg også til rette og foreslå at besteforeldrene kan ta med seg ungene i for eks svømmehallen, skitur, badetur osv, så får dere noen timer alene i løpet av helgen og besteforeldrene får noen timer alene med ungene 😊 og stress ned, det er familie, de trenger ikke oppvarting hele helgen om de er hos dere såpass ofte. 

• Liker 30
Skrevet

Hva med å ikke tenke at de er gjester, men en del av husholdningen? 

Vi har besøk ca like ofte, litt oftere av svigermor, og det eneste vi gjør annerledes er tv/prating på kvelden og felles frokost. Bortsett fra det så gjør vi som vanlig. Jeg orker ikke ha folk som skal være gjester når de er her ofte. :)

og "utnytt" det som en bruker over her sier. Besteforeldre som har god kontakt med barnebarn er gull verdt, også når de blir større.

Anonymkode: 623d3...5f3

• Liker 21
Skrevet

Så kalde og utakknemlige vårt samfunn holder på å bli. Veldig glad for alle tilbakemeldingene du nå fikk

Anonymkode: a117e...377

• Liker 10
Skrevet

Må du underholde de? Vi ser like mye på TV på kvelden og slapper av når mine eller hans foreldre er her som hvilken som helst vanlig kveld. I tillegg er de helst her for å se barna, så det gjør meg ingenting å sende de i akebakken, bassenget, biblioteket osv med ungene mens jeg blir igjen hjemme :) så kan jeg sulle rundt hjemme med husarbeid, handle litt og forberede middag f.eks mens ungene har det kjempemoro med besteforeldrene sine.

Anonymkode: 0f0f4...b47

• Liker 7
Skrevet

Hadde jeg aldri orket TS. Hadde foreslått de kom på en natt overnatting i så fall, ikke mer. Enten det eller lenger tid mellom hver. Hadde ikke orket mer enn 8. uke. Jeg bryr meg ikke i om folk synes det er «kaldt» og «hvor er samfunnet» på vei bla bla. Jeg orker ikke så mye besøk, vil ha helgene for meg selv, og vil lage minner med mine egne barn. Ingen dør om de får se barnebarna annenhver måned. 

Eventuelt kan du foreslå de kan ha barnebarna på besøk litt oftere, eller at de henter med seg barnebarna og tar de med seg på en overnatting på hytte og lignende litt oftere. 

Anonymkode: 07d67...fcb

• Liker 12
Skrevet

Min mann og jeg er introverte, har ikke hatt voksne overnattende hos oss så lenge vi har vært gift (14 år). Det er nesten et litt taktisk bestemmelse at vi bor nærme nok foreldre/svigers til at de kan komme på dagstur, men likevel ikke så nærme at de bare kan stikke innom. Vi har begge et helt ok forhold til foreldrene våre, men ikke noe mer enn det. Da mine egne foreldre ikke ga meg så mye som en klem da jeg selv vokste opp, så har de på en måte ødelagt litt for seg selv i forhold til barnebarn. Og når svigermor hakker og kritiserer meg for hver minste detalj, legger hun egentlig ikke til rette for masse kontakt med barna mine. Jeg hadde aldri orket å ha henne overnattende her, ei mine egne foreldre. Man høster det man sår, og det gjelder mennesker som er besteforeldre også.

Men for å svare helt konkret på hva TS spør om: å ha noen, hvem som helst egentlig, boende her i huset en helg i måneden hadde vært helt uhåndterlig for meg og min mann. En helg i halvåret hadde vi kanskje klart til nød. Vi er som sagt introverte, og det tar nok tid å jobbe, gjøre husarbeid, følge opp skolebarn osv osv. Når fredagen kommer ligger vi som to slakt på sofaen. Og helga brukes til vasking og rydding, samt å kose oss med barna. Ingen av oss vil egentlig ha inn forstyrrelser i helga, om man kan kalle overnattingsgjester det, ikke engang ungene. Også de liker space. Så nei, jeg hadde nok tatt den praten først som sist. Man har da Skype.

Anonymkode: 26796...40a

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor underholde dem? De er familie, ikke fremmede. 

Anonymkode: 4d26f...29e

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann og jeg er introverte, har ikke hatt voksne overnattende hos oss så lenge vi har vært gift (14 år). Det er nesten et litt taktisk bestemmelse at vi bor nærme nok foreldre/svigers til at de kan komme på dagstur, men likevel ikke så nærme at de bare kan stikke innom. Vi har begge et helt ok forhold til foreldrene våre, men ikke noe mer enn det. Da mine egne foreldre ikke ga meg så mye som en klem da jeg selv vokste opp, så har de på en måte ødelagt litt for seg selv i forhold til barnebarn. Og når svigermor hakker og kritiserer meg for hver minste detalj, legger hun egentlig ikke til rette for masse kontakt med barna mine. Jeg hadde aldri orket å ha henne overnattende her, ei mine egne foreldre. Man høster det man sår, og det gjelder mennesker som er besteforeldre også.

Men for å svare helt konkret på hva TS spør om: å ha noen, hvem som helst egentlig, boende her i huset en helg i måneden hadde vært helt uhåndterlig for meg og min mann. En helg i halvåret hadde vi kanskje klart til nød. Vi er som sagt introverte, og det tar nok tid å jobbe, gjøre husarbeid, følge opp skolebarn osv osv. Når fredagen kommer ligger vi som to slakt på sofaen. Og helga brukes til vasking og rydding, samt å kose oss med barna. Ingen av oss vil egentlig ha inn forstyrrelser i helga, om man kan kalle overnattingsgjester det, ikke engang ungene. Også de liker space. Så nei, jeg hadde nok tatt den praten først som sist. Man har da Skype.

Så barna dine får heller ikke ha overnattingsgjester?

• Liker 6
Skrevet

Her er både mormor og bestemor velkomne når de enn skulle være. Døra står åpen for de beste i livet til barnet vårt 🥰 Barnet sover over hos dem, og de sover over hos oss, og de bor dog ikke langt unna 🙊 

• Liker 9
Skrevet
15 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Så barna dine får heller ikke ha overnattingsgjester?

Jo, selvsagt får de det☺️ Datteren min har det stadig vekk, null problem. Da er det hun som tar vertinnerollen, og jeg tilrettelegger. Er absolutt ikke det samme som å voksne folk overnattende.

• Liker 6
Skrevet

Svigers bor ganske nær (gangavstand), så det er ikke aktuelt med overnatting.

Mine foreldre bor 6 timer unna, og er her ca 2 ganger i året. Vi reiser til dem ca 2 ganger i året, og så møtes vi 1-2 ganger i året hos mitt søsken som bor midt mellom. En gang i måneden hadde blitt for mye for oss, mannen jobber hver 3. helg og jeg jobber hver 2. helg. Og av og til vil vi gjerne ha en frihelg sammen bare vi to, uten halve slekta på besøk (mannen har søsken som bor 3-7 timer unna, og de vil heller overnatte hos oss enn hos svigers, så jeg føler til tider at jeg driver hotell her...).

Anonymkode: c1816...086

• Liker 3
Skrevet

En helg i måneden er ikke mye.

• Liker 3
Skrevet

Dere er heldige som har besteforeldre som bryr seg og ønsker å tilbringe tid med barnebarna :)

Du og mannen får da tid til å pleie forholdet.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes det hadde blitt for mye. Tidene forandrer seg, hverdagen er mer hektisk enn før, og man er fjernere fra familie enn før. Om man synes det er en god ting eller ikke må jo være opp til den enkelte. 

Men støtter forslag om å være mer avslappet, leve ditt liv. Samt å bruke dem som barnevakt slik at du og mannen kan få kvalitetstid sammen. 

Anonymkode: e38f7...9ce

• Liker 6
Skrevet

Ts og mannen kan ha kvalitetstid 28 av 30/31 dager pr måned. 

• Liker 2
Skrevet

Forstår deg godt og skjønner det kan bli litt vel mye. 

Men jeg ville benyttet dette til deres fordel, hva med å gå ut hver lørdag i den helga de er på besøk for eksempel? Dere har jo en fantastisk mulighet til litt kvalitetstid som par, som mange andre bare kan drømme om. 

Det er lett å henge seg opp i ting som irriterer en her i livet, men man kommer mye lenger med å tenke positivt, selv om det ikke alltid er lett. 

Anonymkode: 7d4f5...746

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner at det oppleves som mye om du føler dere må underholde, men kan du ikke heller fokusere på det faktiske problemet da? Som altså er at du føler dere må underholde? 

Jeg er veldig nøye på at når vi har overnattingsbesøk, så må jeg få slappe av som jeg vil selv om andre er her. Dvs, jeg tusler rundt i morgenkåpe om morgenen foran svigermor, slenger meg på sofaen, henter dyna om jeg vil på kveldstid for tv-kos osv. Jeg kan fint si fra "sorry, er så sliten så orker ikke noe skravling jeg nå, må bare se noe hjernedødt på tv" og så flirer vi to sekunder før jeg kan fortsette med mitt. Har aldri "underholdt" familie eller svigerfamilie på noe vis, da hadde jeg ikke orket å ha de her 😛 

Anonymkode: 419a2...fca

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...