Gå til innhold

Er det trygt å bo på landet? (Tråden om inntrengere)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har egentlig alltid ønsket å flytte på landet, uten naboer i fred og ro! For noen få uker siden overnattet jeg et sted langt ute på landet, ikke et hus eller gatelys å se, bekkmørkt! Jeg ble så redd og urolig at jeg ikke turte å sette opp døren for å lufte i huset engang. 

Er det trygt å bo på landet alene? Er dere som bor på landet mere mørkeredde? 

Inspirert av tråden om inntrengere: 

Anonymkode: f9d61...8b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor vel ikke akkurat på landet, men bor nordpå i en av de mindre byene. Tror det er ca 10k her. 

Her låser vi sjeldent døra, omtrent kun på natta.

Men, disse bandene som er ut og sjekker om folk er hjemme eller ei og merker dører på sine måter, er her oppe også. Burde kanskje vurderer å låse litt oftere. 

Samtidig, så kan jeg ikke huske å ha følt trangen for å ha døra låst på dagtid da jeg bodde i en av våre såkalte storbyer heller. 

Men har kjent mer på mørkeredd da det var meget langt mellom husene enn når de er nærmere. Hus som knirker i vinden, eller var det vinden eller noe(n) annet som lagde lyden?? 

Tenker det har litt med vaner å gjøre også. 

Anonymkode: f3ec7...834

Skrevet

Det er ikke verre på landet enn i byen, det er heller omvendt. Jeg har bodd på landet mesteparten av livet og aldri opplevd en inntrenger. Bodde noen få år i byen og der måtte man ALLTID låse døra. Her låser jeg så og si aldri, ikke bilen en gang, den står  med nøkkelen i utenfor huset, det er ikke gjerde her en gang. Tror jeg har hatt en fyr inne i huset her èn gang forresten... Det var en institusjon her, en sånn åpen soningsanstalt, og de som sonet gikk forbi her når de gikk på tur. Så jeg snakka med en av dem noen ganger, og han ble litt innpåsliten. Akkurat på den tiden kom jeg hjem en gang og så at en skuffe i gangen som er litt trang var åpen, og jeg lukker den ALLTID om jeg åpner den kommoden. Tipper det var  han, men han er ikke farlig, bare en tjuv. Han fant ikke noe da, haha 😄

Anonymkode: 6c8b4...442

• Liker 1
Skrevet

Det er langt tryggere å bo på landet alene enn i byen. 

Jeg vokste selv opp på landet, i en utkant av en utkant. Huset vårt var ikke synlig fra andre hus. Var aldri redd. Vi låste kun døra om natta og når vi ikke var hjemme. Ingen gatelys. Gikk ofte turer på flere kilometer alene langs mørke veier sent på kvelden og natten. Tenkte ikke på det som noe skummelt. Mye farligere å gå ute på kveld og natt her i Oslo, til tross for gatelys. 

Typisk folk fra byen å tenke at det er skummelt på landet. 😂

• Liker 3
Skrevet

Det var forresten en veldig god trådtittel Ts, man vet akkurat hva tråden handler om når man klikker seg inn på den :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg kom på noe som jeg må fortelle. Har fortalt den historien før her, men alle har sikkert ikke hørt den.

Det skjedde faktisk noe skummelt her på landet en gang.
En dag da jeg våknet og så ut vinduet, så stod ikke bilen min der. Den står alltid på plassen sin, og åpen med nøkkelen i. Jeg tenkte at noen måtte ha stjelt den. Den hadde ikke trillet ned oppkjørselen min, for den stod jo ikke i enden av bakken... Jeg meldte den stjålet til politiet og fikk hjelp av bilmekanikeren min med å låne bil en stund. Jeg visste ikke hvordan jeg skulle få penger til ny bil heller, men jeg måtte bare få det til på en eller annen måte. Tenk, bilen min stjålet her som det omtrent aldri har skjedd noe kriminelt!
En tid etterpå, mulig det var en måned...? Så skulle jeg gå tur med hunden, og plukket på veien opp en grein fra oppkjørselen som hadde falt fra et tre, og slengte den ned i en skrent/grøft nedenfor oppkjørselen. Av en eller annen grunn gløttet jeg ned den skrenten idèt jeg gikk videre, for akkurat der jeg gikk kunne jeg se ned der, og der var det noe avlangt noe med snø på (det hadde snødd). Hva er det de har kastet der nå da tenkte jeg, for folk pleier å kaste hageavfall og diverse ned der. Jeg gikk nærmere og så at det var en bil....med mitt registreringsnummer! Det var bilen min, den hadde rullet ned der. Det er en superbratt men ikke så lang skrent med masse store steiner lengre nede, og - heldigvis - noen trær før man for alvor kommer til steinene. Bilen hadde truffet trærne, som hadde fjæret, og den var så og si uskadd. Og den var umulig å se fra veien, siden den også var dekket av snøen som hadde falt bare timer etter at den hadde rullet ned der.
Politidama som var her for å se på det skjønte ikke hvordan det kunne ha skjedd, og ikke jeg heller, men vi fant ut at det var ingen som hadde gjort noe med bilen. Det var dårlig håndbrekk, og jeg husket at jeg hadde ikke satt bilen i gir og satt på rattlåsen, så da rygget den fint ned der selv. Så pinlig å fortelle naboene at bilen ikke var stjelt likevel 😂

• Liker 7
Skrevet

Bilene står med nøkkene i, aldri låst døren om natten. Vi har kodelås til den ene inngangen som ikke brukes da  da, men det er fordi våpenskapet står der. 

Anonymkode: d1db5...511

Skrevet

Kun en gang i løpet av et helt liv at jeg har opplevd uvedkommende på gården. Jeg vet at naboer har opplevd at folk følger med på om de er hjemme. Da ber de bare naboer om å holde øynene åpne. En av naboene kom løpende til låven fordi han trodde det var innbrudd der, men vi var ute i låven på natten for å ordne noe. Så naboer følger med.

Det verste med å være tenåring å vokse opp på landet var at jeg aldri kunne snike meg ut vinduet for å dra ut med venner. Det var alltid noen naboer som sladra  

Anonymkode: e3e23...c15

• Liker 2
Skrevet

Vi bur på landet, lite folk. Låser bare om natta. Aldri opplevd uvedkommende her. Men for mange år sidan var det noen som stjal potteplantene våre og naboens, skjønner ikkje heilt greia. 

Anonymkode: eb6a5...aa2

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun en gang i løpet av et helt liv at jeg har opplevd uvedkommende på gården. Jeg vet at naboer har opplevd at folk følger med på om de er hjemme. Da ber de bare naboer om å holde øynene åpne. En av naboene kom løpende til låven fordi han trodde det var innbrudd der, men vi var ute i låven på natten for å ordne noe. Så naboer følger med.

Det verste med å være tenåring å vokse opp på landet var at jeg aldri kunne snike meg ut vinduet for å dra ut med venner. Det var alltid noen naboer som sladra  

Anonymkode: e3e23...c15

Haha ja! Vi har overtatt familiegården og naboen ringte politiet når han så noen klatret inn vinduet her.  Var bare mannen min, 17 år gammel som prøvde å snike seg inn igjen etter en fest han ikke hadde fått lov å reise på. Lensmannen og hele familien var bra lattermild når hele floka løste seg. Han hadde debatert lenge om han skulle ta hagla, og reise ned selv men og var ordentlig bekymret men kommunikasjonsentralen fikk han til å holde linjen isteden.

Anonymkode: d1db5...511

• Liker 2
Skrevet

Bor på landet. Ikke særlig redd for inntrengere. Låser døra på natta (om jeg husker det). Hadde noen prøvd seg så hadde hunden varslet meg uansett. 
skjer så lite her at den lille seksjonen av politi som var her ble lagt ned i fjor, og så er vi heller knyttet til politiet som er 1,5 timer vekke. Politiet som da var her en gang i uka la vi heller ikke så mye merke til da de ble kalt inn til byen hvor de faktisk fikk noe å gjøre😂 eneste ulempen med det er at folk kjører litt i hytt og gevær, og tar lett på trafikkregler. 

er ca 300 mennesker her jeg bor. 

Anonymkode: 86cf4...bf8

Skrevet

På landet hører ingen når du roper om hjelp. 

Anonymkode: 85d16...545

Skrevet

Jeg bor på landet. En halvtime fra selve sentrum Av stedet, i et bittelite byggefelt med kun en vei som har gatelys. Finnes ikke redd. Trenger ikke å låse døra eller noe, eneste vi rissikerer av ubudne gjester er selskapssyke naboer. Det mest actionfylte som har skjedd her var da det løp en gigantisk elg over tomta vår når jeg var ute, kult egentlig. 

Anonymkode: 2ba22...b17

• Liker 2
Skrevet

Bor på landet. Dvs det er et halv time med bil til nærmeste by. Ser mye skog og jorder men også nabohus.

Av utrygge opplevelser kan jeg nevne: hunder som bare blir borte. De dukker opp igjen, men ingen vet hvor de har vært eller hva de har opplevd. Rovdyr. Noen på den lokale facebook gruppen hadde tatt bilde av en ulv med reflekshalsbånd og lagt ut. Super scary!

Ellers er det mange som kjører ganske fort på europaveien som går gjennom kommunen. Det er firefeltsvei, så vi som bor her pleier å dra på litt vi også. Kjennes ikke trygt når man må passere trailere og regnspruten står!

Anonymkode: b0ee1...f3e

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, Thyra skrev:

Det er langt tryggere å bo på landet alene enn i byen. 

Jeg vokste selv opp på landet, i en utkant av en utkant. Huset vårt var ikke synlig fra andre hus. Var aldri redd. Vi låste kun døra om natta og når vi ikke var hjemme. Ingen gatelys. Gikk ofte turer på flere kilometer alene langs mørke veier sent på kvelden og natten. Tenkte ikke på det som noe skummelt. Mye farligere å gå ute på kveld og natt her i Oslo, til tross for gatelys. 

Typisk folk fra byen å tenke at det er skummelt på landet. 😂

Jeg har alltid trodd det er tryggest på landet, jeg også! Og omfangsmessig så er det nok det, siden flere innbyggere = flere uønskede tilfeller. Jeg var mye hos en del av familien som bodde på landet da jeg var liten og var aldri redd. 

Men som voksen og etter den natten med overnatting på HELT øde sted uten et menneske eller lys i nærheten nå for noen uker siden, så fikk jeg kjenne på en superfrykt! Jeg tenkte at om noen overfaller meg her og kommer inn verandadøren så er det ingen som hører meg skrike, ingen vitner som ser mistenksom oppførsel og dermed kan psykopater, voldtektsmenn, ranere og fylliker bevege seg hvor de vil uoppdaget 😮 Jeg var seriøst drit redd 😂 Og jeg har helt frem til da vært 100% bestemt på å flytte på landet en dag pga barndomsminnene jeg har fra det, men som liten var vi jo heller ikke klar over at noen mennesker er psykopater og gærne 😂 Kan det ha noe med det å gjøre at du også følte deg trygg der i oppveksten? 

Skjønner hvorfor mange har hund ihvertfall! Men jeg hadde fått hjertebank hver gang hunden bjeffa for en fugl jeg, tror jeg, ut fra så redd jeg følte meg den natten! Jeg har aldri vært redd på landet før, men da har jeg vært yngre, mer naiv, og også omringet av mange flere venner/folk på tur.  

Som enslig og mørkeredd er jeg redd drømmen om går falt i grus nå, så derfor ville jeg høre om det var vanlig å være redd og føle seg utrygg så øde 👀

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor vel ikke akkurat på landet, men bor nordpå i en av de mindre byene. Tror det er ca 10k her. 

Her låser vi sjeldent døra, omtrent kun på natta.

Men, disse bandene som er ut og sjekker om folk er hjemme eller ei og merker dører på sine måter, er her oppe også. Burde kanskje vurderer å låse litt oftere. 

Samtidig, så kan jeg ikke huske å ha følt trangen for å ha døra låst på dagtid da jeg bodde i en av våre såkalte storbyer heller. 

Men har kjent mer på mørkeredd da det var meget langt mellom husene enn når de er nærmere. Hus som knirker i vinden, eller var det vinden eller noe(n) annet som lagde lyden?? 

Tenker det har litt med vaner å gjøre også. 

Anonymkode: f3ec7...834

men hvem er disse? og finnes det et sted disse bandene ikke går??

Anonymkode: 284fd...00e

Skrevet

Aldri hært om innbruddstilfeller på 40 år i mitt nabolag ihvertfall. 

Anonymkode: 3af95...ccb

Skrevet

Vi prøver jo å låse døra om natta, men glemmer det ofte. Både mens vi bodde på Tøyen og nå i liten bygd.

Bortsett fra naboen som gikk inn feil dør har det gått bra 😄

Men slike ting skremmer meg lite. Sannsynligheten for innbrudd/overfall er så liten, og de kommer vel inn hvis de vil.

Anonymkode: e9f5b...8b4

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid trodd det er tryggest på landet, jeg også! Og omfangsmessig så er det nok det, siden flere innbyggere = flere uønskede tilfeller. Jeg var mye hos en del av familien som bodde på landet da jeg var liten og var aldri redd. 

Men som voksen og etter den natten med overnatting på HELT øde sted uten et menneske eller lys i nærheten nå for noen uker siden, så fikk jeg kjenne på en superfrykt! Jeg tenkte at om noen overfaller meg her og kommer inn verandadøren så er det ingen som hører meg skrike, ingen vitner som ser mistenksom oppførsel og dermed kan psykopater, voldtektsmenn, ranere og fylliker bevege seg hvor de vil uoppdaget 😮 Jeg var seriøst drit redd 😂 Og jeg har helt frem til da vært 100% bestemt på å flytte på landet en dag pga barndomsminnene jeg har fra det, men som liten var vi jo heller ikke klar over at noen mennesker er psykopater og gærne 😂 Kan det ha noe med det å gjøre at du også følte deg trygg der i oppveksten? 

Skjønner hvorfor mange har hund ihvertfall! Men jeg hadde fått hjertebank hver gang hunden bjeffa for en fugl jeg, tror jeg, ut fra så redd jeg følte meg den natten! Jeg har aldri vært redd på landet før, men da har jeg vært yngre, mer naiv, og også omringet av mange flere venner/folk på tur.  

Som enslig og mørkeredd er jeg redd drømmen om går falt i grus nå, så derfor ville jeg høre om det var vanlig å være redd og føle seg utrygg så øde 👀

Ikke nok med at ingen vil høre deg skrike om du blir overfalt eller det kommer en inntrenger. Om du får ringt politiet vil det ta evigheter før de kommer. Men sjansen for at dette skulle skje, er veldig liten. Så liten at det ikke er noe å gå å tenke på. 

Nå kan jo "landet" være så mangt. Fra en bitteliten utkant av utksnyen, som der jeg vokste opp, til et øde område med gjennomfartstrafikk, der mye rart drar forbi. 

Jeg visste tidlig at folk kunne være psykopater og gærne. Fra jeg lærte å lese leste jeg alt jeg kom over av krim i ukeblader og lignende. Slike ting har alltid facinert meg. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var forresten en veldig god trådtittel Ts, man vet akkurat hva tråden handler om når man klikker seg inn på den :)

Det vet man alltid før man klikker.

Anonymkode: 4b08e...028

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...