Gå til innhold

Skal male kjøkkenfrontene hvite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp malt kjøkkenet i mørk blåfarge. Da gjenstår kjøkkenfrontene, som jeg har bestemt meg for å male hvite. Det jeg lurer på:

Hvilken hvitfarge bør jeg velge med tanke på at lister og tak sannsynligvis er i Bomull? Og hvordan vet jeg sikkert at det er Bomull/egghvit? Bør jeg male kjøkkenet i samme farge så ikke listene og taket ser gult ut?

Og:

Har nå noen umoderne fliser mellom benkeplate og kjøkkenskap. De må gjøres noe med. Har tenkt på alt fra å male flisene til å sette inn kjøkkenpanel, men sliter med farge som passer til hvitt kjøkken og mørkeblå vegg?

Benkeplaten ser omtrent sånn ut:

Bilderesultater for benkeplate gammel"

Synes dere den må byttes ut?

Mange spørsmål her, håper på lure svar!

Anonymkode: 67855...c13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg var deg ville jeg malt kjøkkeninnredningen i samme blåfarge som veggen.  Da behøver du ikke å skifte ut benkeplaten, for den passer fint.  Når dette er gjort vil du lettere se hvilken farge som vil gjøre seg best på flisene mellom benkeplate og kjøkkenskap.  Det er enkelt å male fliser. 

Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Om jeg var deg ville jeg malt kjøkkeninnredningen i samme blåfarge som veggen.  Da behøver du ikke å skifte ut benkeplaten, for den passer fint.  Når dette er gjort vil du lettere se hvilken farge som vil gjøre seg best på flisene mellom benkeplate og kjøkkenskap.  Det er enkelt å male fliser. 

Hmmm. Tror egentlig ikke det. Har allerede bestemt meg for å male dem hvite. 

Har du noen andre tanker, med det i mente?

Skrevet

Skjønner.  Da må du bare teste fargen mot lister/tak og sørge for at du velger riktig :) 

Jeg har malt kjøkkeninnredningen vår to ganger, først i hvitt og så i Dempet sort.  Noe jobb, men jeg har vært veldig fornøyd. 

Skrevet
3 minutter siden, Zienna skrev:

Skjønner.  Da må du bare teste fargen mot lister/tak og sørge for at du velger riktig :) 

Jeg har malt kjøkkeninnredningen vår to ganger, først i hvitt og så i Dempet sort.  Noe jobb, men jeg har vært veldig fornøyd. 

Så gøy! Ser for meg at det tar litt tid, ja, men det blir nok verdt det, for nå er det sånn ordentlig ekkel gulaktig trefarge. Men har du peiling på hvilken hvitfarge som kan passe til bomull/egghvit? Kommer ikke til å velge Klassisk hvit, tenker at det må være litt varme i den?

Skrevet

Hva med å bruke en som er helt lys, lys grå? Husker ikke fargekode, men malte en gang pipe og gammel murvegg med den, fikk anbefalt i malerbutikken. Den så hvit ut når den kom på veggen, var aldri noen som så at den egentlig var den aller lyseste gråfargen.

Anonymkode: d049a...34e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så gøy! Ser for meg at det tar litt tid, ja, men det blir nok verdt det, for nå er det sånn ordentlig ekkel gulaktig trefarge. Men har du peiling på hvilken hvitfarge som kan passe til bomull/egghvit? Kommer ikke til å velge Klassisk hvit, tenker at det må være litt varme i den?

Les denne:  https://www.rom123.no/ide/les-dette-for-du-maler-med-hvitt/

Det
viktigste når du skal male kjøkkeninnredning er uansett at du gjør det riktig.  Grunnarbeidet har alt å si. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bruke en som er helt lys, lys grå? Husker ikke fargekode, men malte en gang pipe og gammel murvegg med den, fikk anbefalt i malerbutikken. Den så hvit ut når den kom på veggen, var aldri noen som så at den egentlig var den aller lyseste gråfargen.

Lurer på om hvitt kjøkken er veldig ut, da de to kommentarene jeg har fått anbefaler en annen farge enn hvit, selv om dette ikke var det jeg lurte på! Haha. Skjønner at de fleste har sorte kjøkken nå, men nå er allerede kjøkkenet så mørkt etter at jeg malte det mørkeblått at jeg gjerne vil ha hvite fronter. 
Lyst grått kunne sikkert vært fint det også, men føler bare det blir enda mer å tenke på da jeg har malt Ascott i tilstøtende rom?

Skrevet

Den grå jeg nevner, ser ut som hvit. Kan kalle den "mørkehvit" kanskje. Nøytral, har verken gult eller rødt i seg. 

Skrevet

ville prøvd å finne en hvitfarge som er i detaljene i benkeplaten, slik at den tar opp fargen derfra. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den grå jeg nevner, ser ut som hvit. Kan kalle den "mørkehvit" kanskje. Nøytral, har verken gult eller rødt i seg. 

Skjønner 👌 men hvordan vil den passe til mer gule hvittoner da? Det jeg er redd for å bomme på er jo at listene kanskje vil se veldig gule ut hvis jeg maler frontene i en hvitfarge som ikke har noe gult i seg 

Skrevet
4 timer siden, cattleya skrev:

ville prøvd å finne en hvitfarge som er i detaljene i benkeplaten, slik at den tar opp fargen derfra. 

Det var litt dumt at jeg la ved det bildet, for det er veldig lite hvitt i benkeplata. Den er nesten helt mørk. Vil helst male frontene i en nøytral hvitfarge, men er usikker på hvordan det blir mot lister som det er litt gult i. 

Skrevet

Kjøp fargeprøver på letthet og refleksjon, de er i samme toner som bomull og egghvit, men de er litt mindre gule.

Benkeplaten kan gjerne beholdes, men jeg ville ikke malt flisene. Sjekk ut Kabe sparkel, så får du en glatt vegg. Det er kulørt og har så mange fine farger. Med et lag voks/primer blir det vannavstøtende. 

Anonymkode: f04f8...06e

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var litt dumt at jeg la ved det bildet, for det er veldig lite hvitt i benkeplata. Den er nesten helt mørk. Vil helst male frontene i en nøytral hvitfarge, men er usikker på hvordan det blir mot lister som det er litt gult i. 

Du får svar i den artikkelen som er lenket til lenger oppe 

Anonymkode: 241ab...0a1

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp fargeprøver på letthet og refleksjon, de er i samme toner som bomull og egghvit, men de er litt mindre gule.

Benkeplaten kan gjerne beholdes, men jeg ville ikke malt flisene. Sjekk ut Kabe sparkel, så får du en glatt vegg. Det er kulørt og har så mange fine farger. Med et lag voks/primer blir det vannavstøtende. 

Anonymkode: f04f8...06e

Ok, supert tips :)
Vurderer også å fjerne flisene og sette på kjøkkenpanel. Men aner ikke hva som er bak flisene, og er litt engstelig for hvor mye jobb det blir.

Skrevet

noen andre som har tanker om hvilken hvitfarge jeg bør male i når de andre hvite detaljene i leiligheten er bomull/egghvit?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...