Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hos legen ca. ti ganger ila. det siste året pga. søvnproblemer, men alle medisiner jeg får hjelper bare en kort periode. Med de sovepillene jeg har nå sovner jeg relativt fort, men jeg våkner etter kanskje to timer og klarer ikke sovne igjen. Hva burde jeg gjøre? Sov bra i juleferien, men nå som jeg er tilbake i jobb sover jeg ikke hvis jeg ikke tar sovetabletter, men jeg kan ikke ta dem daglig fordi de er veldig avhengighetsskapende. Resultat er at jeg går på jobb etter fire søvnløse netter og ikke utretter noe produktivt, fordi jeg er så trøtt... er bare så utrolig sliten og oppgitt, føler ikke jeg har sovet en grei mengde siden desember.

Anonymkode: eab2a...11d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg hjalp det med sleep yoga eller å høre til "sleep music", du finner det på Spotify, iTunes eller youtube. Bare søk på. Sleep music der. 

Annet tips, to ned før kveldene og se på hele livet og hvordan du organiserer dagene. Skriv evt ukeplan, feks handle bare en gang i uka, osv. 

Sjekk og på kostholdet, spiser du mye søtt? Kakao kan være bra om kveldene tilå sovne bedre :) håper det ordner seg. 

Er det mulig at du kan snakke til arbeidsgiver om problemet ditt og få tilrettelling? 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært hos legen ca. ti ganger ila. det siste året pga. søvnproblemer, men alle medisiner jeg får hjelper bare en kort periode. Med de sovepillene jeg har nå sovner jeg relativt fort, men jeg våkner etter kanskje to timer og klarer ikke sovne igjen. Hva burde jeg gjøre? Sov bra i juleferien, men nå som jeg er tilbake i jobb sover jeg ikke hvis jeg ikke tar sovetabletter, men jeg kan ikke ta dem daglig fordi de er veldig avhengighetsskapende. Resultat er at jeg går på jobb etter fire søvnløse netter og ikke utretter noe produktivt, fordi jeg er så trøtt... er bare så utrolig sliten og oppgitt, føler ikke jeg har sovet en grei mengde siden desember.

Du må finne ut HVORFOR du har søvnproblemer. 

Skrevet

Trives du i jobben din? Du må finne ut hva søvnproblemet kommer av❤️

Anonymkode: ef23f...abb

Skrevet

Ts her.

Jeg trives ikke i jobben min for tiden, mistenker at jeg stresses av at vi stadig ansetter nye folk (følte meg komfortabel med de samme gamle, men nå som det stadig kommer flere til føler jeg meg utilpass, synes det er vanskelig å tilpasse meg nye personligheter og væremåter). Har prøvd å høre på "bore me to sleep" podcasten, men den hjelper ikke egentlig. Men kan prøve de foreslåtte podcastene.

Spiser aldri noe søtt; er generelt ikke fan av søte matvarer, og spiser generelt lite mat for tiden fordi den vedvarende søvnløsheten ikke akkurat vekker appetitten... Og er generelt dårlig på å organisere hverdagen, pleier å handle hver kveld ut i fra dagsform (hva jeg har lyst til å spise den dagen, jeg er ganske kresen på mat og misliker å spise det samme to dager på rad).

Ift. arbeidsgiver har jeg mulighet for hjemmekontor når jeg skulle ønske, men føler kanskje jeg har misbrukt ordningen litt i det siste (jeg har sagt jeg jobber hjemmefra mens jeg egentlig sover, men føler perioden fra 6-12 er den eneste perioden jeg greier å sove i, men jeg jobber det selvsagt de timene inn igjen senere på døgnet da. Men arbeidsgiver vil helst at vi skal være tilgjengelige 9-15, og nå om dagen greier jeg ikke være det...).

Men takk for tips og råd :) synes situasjonen er ubehagelig fordi jeg føler jeg må ha hjemmekontor annenhver dag for å fungere.

Skrevet (endret)

Har du prøvd å sove med ørepropper og/eller sovemaske? Det kan hjelpe mange inn i god søvn. Prøv å spis rett før du skal legge deg, vet mange fraråder det, men mange sover godt når de er mette. Prøv også aktivitetsklokke så du kan kartlegge søvnen din

Endret av Castor Troy
Skrevet

Du sover fra 6-12.. høres ut som forskjøvet søvnrytme. Prøvd circadin for å komme på rett kjøl igjen? Selges nå også reseptfritt som helsekost på 1mg.

Anonymkode: 5beb7...652

Skrevet

Står du opp og legger deg til faste tidspunkt? Dette er så utrolig viktig. Hvis man periodevis slurver med søvnrutinene så klarer ikke kroppen å vedlikeholde den naturlige søvnsyklusen sin. Den blir forstyrret, du får ikke den dype søvnen som gjør deg uthvilt. Å sove ekstra lenge for å "kompensere" for tidligere søvntap vil kanskje bare hjelpe akkurat den dagen, men ikke på sikt.

Er du ute i solen/dagslys? Dette gjør at kroppen produserer mer av det søvnregulerende hormonet Melatonin. Litt vanskelig i Norge  nå for tida... Men gjør det hvis du kan.

Energidrikker: drikker du dette? I så fall kutt det ut med en gang. Fikk selv litt dilla på disse en periode og drakk en stor en om dagen. Aldri vært mer trøtt i mitt liv.

Psykisk: livet vil alltid bestå av stress og problemer i varierende grad. Hvis dette er årsaken til søvnproblemene dine må du enten kvitte deg med problemene eller lære deg å leve med dem. Tanketrening, skrive ned bekymringer, + løsninger i en dagbok kan sikkert være til hjelp. hva kan du gjøre for å trives mer på jobb?

Jeg sliter med søvnen selv for tiden. For min del er det mørketid + mangel på mosjon + bekymringer + koffeininntak. Altså mye å ta tak i og jeg vet hvor frustrerende du har det 😛

Skrevet

Har legen din foreslått behandling uten medisiner? Kjæresten min ble behandlet for insomni med en metode hvor han ikke fikk ligge våken i senga og måtte "trappe opp" søvnen over flere uker. Fungerte veldig bra etter hvert. Han sa det var bedre enn alle medisiner han har prøvd. Sto litt om det her:

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sovnloshet/?page=5

Anonymkode: 4a1a6...aeb

Skrevet

For meg ser det ut til at problemet er stress ifbm jobb. Da er det her du må finne en løsning. Iom at du har mulighet for hjemmekontor har du kanskje eget kontor på jobb også? Hvor mye må du samarbeide med de nye?

Anonymkode: 4bd5c...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...