Gå til innhold

4. klassing som vil shoppe alene med bestevenninnen på senteret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Eg har en datter på 9 år. Me bor i Fana bydel i Bergen, ikkje så langt unna kjøpesenteret Lagunen Storsenter. Datteren min har veldig lyst til å dra dit alene med bestevenninnen sin for å shoppe, men eg mener de e for unge til det, de e jo bare 9 år gamle. Hon forteller til meg at alle i klassen hennes får lov. Så ka synes dokkar? E hon altfor ung?

Anonymkode: 34263...dbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke latt min 9-åring dra alene, men er selvfølgeli opp til hver enkelt

Anonymkode: 9627e...d43

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde ikke latt min 9åring være der helt alene, hun kunne godt litt rundt alene med venninne, men jeg hadde vært i nærheten. 

Anonymkode: 36081...2ff

• Liker 4
Skrevet

Den der med at alle andre får lov, det er noe jeg ikke lar meg påvirke av. Du som mor bestemmer

Anonymkode: 9627e...d43

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk dra alene på senteret da jeg var 10 (involverte også en 15 min busstur t/r) og ser ingen problemer med det.

Anonymkode: a436a...336

• Liker 3
Skrevet

Levert og hentet, men ser ikkje problemet ellers 🤷‍♀️ rekner med de har mobil og normal vett. 

Anonymkode: 6a752...109

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde ikke latt min datter på 9 år dra alene. 

Anonymkode: 58198...84f

Skrevet

Jeg har også en 9-åring, og han hadde ikke fått oppholdt seg på Lagunen alene med venner. Hvorfor skulle han det uansett? Det er et handlesenter, ikke et barnested.

Anonymkode: c4ec1...19b

• Liker 2
Skrevet

Var vel en aktuell problemstilling for oss i fjor, da var vår datter 10 år. Da ble vi med og satt tålmodig på cafe, mens jentene var innom butikker alene. 

Anonymkode: d31c8...321

• Liker 13
Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn selv, men jeg er kjent med Lagunen, og jeg har en niese på 9 år. Hva galt tenker du kan skje inne på senteret? Hva om du kjører og henter? Eller du kjører dem og oppholder deg på senteret og lar ungene gå rundt alene. 
Jeg fikk gå litt rundt på kjøpesenter i den alderen, men den gangen fikk jeg bare en femtilapp til å bruke. :fnise:

Jeg bare tenker at hvis ungene holder seg inne på kjøpesenteret, så er de ganske trygge. Jeg ser ikke noe fare i det. I alle fall ikke hvis en voksen er en eller annen plass på senteret, og dere avtaler en tid å møte, og de har telefon de kan ringe med.

Endret av Chiyo
  • Liker 5
Skrevet

Når jeg var på den alderen satt mamma seg på en cafe mens jeg og en venninne tasset rundt alene. Null problem.

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Eg har en datter på 9 år. Me bor i Fana bydel i Bergen, ikkje så langt unna kjøpesenteret Lagunen Storsenter. Datteren min har veldig lyst til å dra dit alene med bestevenninnen sin for å shoppe, men eg mener de e for unge til det, de e jo bare 9 år gamle. Hon forteller til meg at alle i klassen hennes får lov. Så ka synes dokkar? E hon altfor ung?

Anonymkode: 34263...dbe

Hvordan tenker du hun skal lære seg selvstendighet og å ta ansvar uten å øve? :klo: 

Hun går da til skolen, til og fra venner, tar bussen eller sykler til trening - alt alene (og gjør hun det ikke så er hun i stand til å gjøre det og får ikke utvikle seg ordentlig om du ikke lar henne).

Første gangen kan du godt bli med. Gå på kino, kafé eller din egen handletur. Avtal å møtes etter x tid. Sørg for at mobilen hennes er fulladet. ;) 

Det er vi voksne som er redde når vi lar barna ta risikoer. Og ofte så tar vi så mye hensyn til egen reddhet at vi glemmer at det er riktig (mye mer riktig) at vi skjelver av redsel på daglig basis enn at vi forteller oss selv at vi «skjermer» unger som vi egentlig holder gisler for vår egen redsel. 

Din redsel - uviktig. Hennes behov for frihet - viktig.

Anonymkode: 0d972...0e0

• Liker 9
Skrevet

Det burde vel gå greit, husker jeg selv og venner dro på Strømmen storsenter alene fra vi begynte på skolen (den gang man startet når man var 7)

Anonymkode: 12e1e...1d7

Skrevet (endret)

I starten fikk datter og venninner gå alene mens jeg og/eller en annen forelder også var på senteret men enten gjorde andre ærend eller satt på kafe og nøt fred med bok og drikke. De er ikke nødvendigvis mer klare om to år dersom de ikke får prøve seg gradvis! 

Bor på Østlandet selv men er godt kjent på Lagunen og ser ikke at det skal være noe verre enn andre steder under de gitte forutsetninger. 

Endret av Ulrikke
  • Liker 1
Skrevet

Hadde vært helt uaktuelt her. Hadde ikke latt 14-åringer henge på senteret engang. Jeg har jobbet på senter tidligere, og har mange ganger opplevd at barn helt ned i 8-års alderen blir tatt for å stjele. Det er stort press i dag på barn og unge, spesielt jenter.  Å stjele gir status. Barn har også blitt truet til å gi fra seg eiendeler til eldre barn. 

Anonymkode: 00917...8e5

• Liker 3
Skrevet

Vi bor i samme bydel og har barn mellom 10-14 år. Vi lar ikke vår 10 åring dra dit alene, først og fremst fordi vi ikke ønsker at shopping og Lagunen skal være en hobby. Hun får dra der med storesøster på 14, eller om vi er med- men dette skjer ikke så ofte. 14-åringen får dra dit om hun har et helt konkret ærend. Vi har fått anbefaling fra barnas skole at vi ikke bør tillate at Lagunen brukes som et oppholdssted, og vi har valgt å følge dette rådet. Laguneparken tiltrekker seg mange ungdommer fra flere bydeler, og endel har utfordringer. 

Anonymkode: f3863...844

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i samme bydel og har barn mellom 10-14 år. Vi lar ikke vår 10 åring dra dit alene, først og fremst fordi vi ikke ønsker at shopping og Lagunen skal være en hobby. Hun får dra der med storesøster på 14, eller om vi er med- men dette skjer ikke så ofte. 14-åringen får dra dit om hun har et helt konkret ærend. Vi har fått anbefaling fra barnas skole at vi ikke bør tillate at Lagunen brukes som et oppholdssted, og vi har valgt å følge dette rådet. Laguneparken tiltrekker seg mange ungdommer fra flere bydeler, og endel har utfordringer. 

Jobbet på tilsvarende senter. Utekontaktene og politiet har gått ut vis skolen med oppfordring om å ikke la barn og unge oppholde seg på senteret. Det foregår mye på sånne steder. Dessverre.

Anonymkode: 00917...8e5

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det tror du 14-åringen din respekterer? Hun er nok der akkurat så mye hun vil, uten å spørre eller informere deg.

Anonymkode: bd763...294

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det tror du 14-åringen din respekterer? Hun er nok der akkurat så mye hun vil, uten å spørre eller informere deg.

Anonymkode: bd763...294

Ja, det er jeg temmelig sikker på. Vi bor ikke i gangavstand, og hun trener flere timer hver dag, så jeg har ganske god oversikt over hvor hun er. Og som sagt, om hun har noe hun skal kjøpe så er det helt greit om hun drar. Det skjer ikke så ofte. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg husker at jeg fikk lov til å dra å shoppe alene med klare avtaler fra jeg var 12år... Dette er riktignok snart 20 år siden. Syntes uansett 9 år høres litt tidlig ut

Endret av altflyter
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...