Gå til innhold

Jeg har et sosialt problem...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å snakke om alvorlige ting, nasjonal og internasjonal politikk. Også ting som arbeidsmiljø, skolemiljø, litt psykologi, samspill, barneoppdragelse, ulike situasjoner som kan oppstå. Liker å snakke om relasjoner, og mellommenneskelige saker. Skolepolitikk, helsevesen, utviklinger, samfunn. Klima politikk, miljøvern, etc. 

Jeg hater å snakke om ferieturer, interiør, kjendiser, kosthold, og trening. Jeg går på trening, fire ganger i uka, men det er jo ingenting å snakke om. 

Jeg er visst kjedelig, alvorlig, og ikke særlig omgjengelig. Jeg blir sett på som en kranglefant som bare ønsker å diskutere, og kverulere. Jeg kverulerer ikke, så den føler jeg er urettferdig. 

Jeg ville sist snakke om et lokalt turområde som kanskje skal reguleres, det ville ingen engasjere seg i, og jeg er vel den av de tilstedeværende som bruker det minst. 

Så hvor viktig er det å snakke om overfladiske ting for deg, og er det noe sosialt håp for meg. Jeg utviser jo folkeskikk, jeg snakker om andre ting også. Av og til fordi jeg ønsker det til og med 😊

Anonymkode: 5aa4f...167

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker de samme samtaleemnene som deg, men merker at noen av de andre som jeg har møtt som også liker det er veldig kverulanter og belærende. Det er ikke kult for noen.  Det bør være en balanse mellom det å kunne snakke om viktige ting, og det å koble av med litt overfladisk snakk iblandt også. 

Anonymkode: 0b8ad...3dc

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen her. Er en person som hater å snakke om ''overfladiske'' og hverdagslige ting. Beklager, men jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor du dro på ferie for 4 år siden, snakke om jobb etc. Jeg trenger dype samtaler og liker å høre andres meninger, det er sånn jeg blir kjent med folk. Ikke av å snakke om ting som egentlig ikke har stor betydning. Dette har ført til at jeg kjeder meg ekstremt mye i sosiale settinger, er mindre sosial da jeg TRENGER mer enn å bare nikke og jatte med samtalene som går. Så jeg ender opp med å bare vise null interesse nesten for de kjedelige temaene.. 

Anonymkode: 7af05...aa9

• Liker 3
Skrevet

Jeg er likedan og sliter også med å finne folk som er lik meg. Men jeg har skjønt at dette overflatepratet er en måte å bonde på. Man tar det ufarlige først og ser om man får tillit til hverandre. Så kommer meninger frem etterhvert. Mange er veldig redde for å være uenig med andre, og derfor blir det å kjøre folk for hardt om du går rett i en politisk diskusjon f.eks. 

Lær deg litt small talk og se om noen blir så komfortable at du kan spørre om litt dypere ting.

Anonymkode: 8e1de...fde

• Liker 7
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen her. Er en person som hater å snakke om ''overfladiske'' og hverdagslige ting. Beklager, men jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor du dro på ferie for 4 år siden, snakke om jobb etc. Jeg trenger dype samtaler og liker å høre andres meninger, det er sånn jeg blir kjent med folk. Ikke av å snakke om ting som egentlig ikke har stor betydning. Dette har ført til at jeg kjeder meg ekstremt mye i sosiale settinger, er mindre sosial da jeg TRENGER mer enn å bare nikke og jatte med samtalene som går. Så jeg ender opp med å bare vise null interesse nesten for de kjedelige temaene.. 

Tenk heller på at de "dype" og"store tingene" ikke påvirkes en milliontedels prosent uansett hvor mye du snakker om dem. Tenk også på at små trivielle ting kan påvirkes stort av at du snakker om dem. På denne måten får snakket ditt større impact på små, nærliggende ting enn de store tingene som ikke påvirkes i det hele tatt.

Anonymkode: 0f540...9f8

• Liker 4
Skrevet

Kjenner meg også veldig igjen i dette. Har alltid funnet det enklere å snakke med menn om store interessante temaer, mens mine kvinnelige venner oftere snakker "small talk", gossip og om mer trivielle ting. 

Anonymkode: 6f17c...1e7

• Liker 2
Skrevet

Tenker kanskje du utstråler misnøye og lite entusiasme når folk prøver å snakke om hverdagslige ting? 

jeg er ganske allsidig i samtaler, syns det kan være like spennende å diskutere samfunnsproblemer og tyngre temaer som å snakke om hvordan interiør, trening og hvilke planer folk har for ferien sin. Man låser seg ganske fast om man kun skal snakke om temaer med «mening».

Anonymkode: b4744...a41

• Liker 9
Skrevet

Jeg liker å snakke om helse. Psykisk og fysisk helse og hvor mye de påvirker hverandre. Er også interessant å prate om hva som gjør at vi er den vi er, om arv/miljø.

Liker alt det andre du skrev om bortsett fra politikk, det er kjedelig.

Liker ikke snakke med noen som er uenig med meg. Feks ang hvordan jeg spiser. Jeg driver med fasting (periodisk faste) og det er mye positivt å spise slik, og hvorfor er noe jeg likerå snakke om. At vi før i tiden fastet og at kroppen er laget slik +++... Det liker jeg å snakke om også. 

Men liker åsnakke med folk som er enig og forstår. De som vil cære med å utvikle samtalen og gi meg nye tanker og andre perspektiver på ting.

Anonymkode: 022d4...99a

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker kanskje du utstråler misnøye og lite entusiasme når folk prøver å snakke om hverdagslige ting? 

jeg er ganske allsidig i samtaler, syns det kan være like spennende å diskutere samfunnsproblemer og tyngre temaer som å snakke om hvordan interiør, trening og hvilke planer folk har for ferien sin. Man låser seg ganske fast om man kun skal snakke om temaer med «mening».

Anonymkode: b4744...a41

Enig med deg, TS mener sikkert ikke heller at hun bare må snakke om ting med mening. Tror hun skrev det også. Men hun føler hun aldri får disse samtalene om meninger. 

Jeg tenker at en samtale begynner feks om ferie. Snakker om reisen man var på også utvikler samtalen seg videre fra dette til ett tema som gir mening.

Men det skjer kunn hvis man har kjemi med personen. Og det er det TS sikkert ikke har opplevd. Hun har ikke kjemi med de personene.

TS burde treffe nye mennesker, oppsøke steder der folk som interesserer seg for hennes ting oppholder seg. Feks frivelig arbeid på noe politikk greier.

Anonymkode: 022d4...99a

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker også å snakke om disse temaene, og pleier da å styre lunsjsamtalen bort fra kollegaens trivialiteter rundt kjøkkenoppussingen, og på mer engasjerende temaer. Heldigvis er de fleste av kollegaene mine oppegående nok til å ville å diskutere samfunnsspørsmål og internasjonal politikk med meg. 

Men jeg pleier likevel være allsidig nok til å finne noe interessant med de fleste andre temaer du nevner. Ferie kan være spennende - hva er unikt med landet du skal til feks, kosthold og trening kan være interessant når man ser på trender og vaner i et større perspektiv. 

Det meste kan være et potensielt spennende samtaleemne dersom man har et metaperspektiv som utgangspunkt. 

Anonymkode: 4628b...edb

Skrevet

Finn deg venner som er like deg selv, engasjer deg i et politisk parti, der finner du mange likesinnede. 

Anonymkode: ce65f...f4f

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg også veldig igjen i dette. Har alltid funnet det enklere å snakke med menn om store interessante temaer, mens mine kvinnelige venner oftere snakker "small talk", gossip og om mer trivielle ting. 

Anonymkode: 6f17c...1e7

Oi. Der er jeg av ulik oppfatning. Mange damer er litt dype og enkle å prate med, mens menn ofte er så "stutte" / enkle at samtalen stagnerer evt.veldig reflekterte og dype

Anonymkode: 1d471...280

• Liker 3
Skrevet
På 1.2.2020 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har innsett at jeg drakk meg litt for full for å overleve denne kjedsomheten i 20-årene. Grunnen var at jeg kjedet meg så enormt hvis jeg måtte snakke om overfladiske ting med folk jeg aldri kom til å se igjen. 

Skrevet
På 1.2.2020 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Finn deg venner som er like deg selv, engasjer deg i et politisk parti, der finner du mange likesinnede. 

Anonymkode: ce65f...f4f

Godt tips, jeg søker kun venner som kan snakke om politikk og samfunn men hater menn som skal bli høylydte og kverulere fordi de er uenige.  En politisk samtale for meg er å snakke om problemer og komme frem til felles løsninger via et felles menneskesyn,  og ikke om hvem av oss som har rett og galt. Jeg holder meg til likesinnede:) 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi. Der er jeg av ulik oppfatning. Mange damer er litt dype og enkle å prate med, mens menn ofte er så "stutte" / enkle at samtalen stagnerer evt.veldig reflekterte og dype

Enig i dette, de fleste menn er ikke engasjert i politikk eller andre emner på et dypere nivå. Mange av de som er det er mest opptatt av å heve seg selv over andre.  Og mange av de som er dype er veeeeldig dype og opptatt av å heller skryte om hvilket årstall faren til Galleleo ga Galleleo sin første penn, og hvilke av bøkene til Jung som kom ut i hvilken rekkefølge,  enn å diskutere faktisk innholdet og temaet hehe.  

Anonymkode: 0b8ad...3dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...