Gå til innhold

Hvor reiser man på sommerferie med en 5 åring som alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min sønn på 5 skal reise på vår første utenlandsferie sammen denne sommeren. Jeg er usikker på hvor vi skal dra, har ikke vært i utlandet med sønnen enda. Vi har stortsett feriert i Norge på hytta, eller dratt og besøkt diverse fornøyelsesparker. 

Han er en veldig rolig gutt og er utrolig grei å ha med å gjøre, så vi tåler en flytur på 3-4 timer. Men feriemålet må være barnevennlig, ikke mye fyll og tull siden jeg har med barn.

Budsjett er ca. 20 000, men ønsker ikke å bruke så mye...

Anonymkode: debdc...975

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Daftø camping, Strømstad. 😊 Fornøyelsespark, bassenger, og sandstrand, og svenskegodis! 

Anonymkode: 6dc57...ead

• Liker 1
Skrevet

Danmark er jo utrolig fint. Legoland feks?

Skrevet

Oj så nå at du ville utenlands, og da er kanskje Strømstad litt nærme 😂 Hva med Sunwing Alcudia? Verdens fineste strand, by, og Lollo og Bernie!

Skrevet

https://www.astridlindgrensvarld.se/

Eller hva med å dra på interrail? En 5 åring fikser fint det. Planlegg litt hvor dere vil og hva dere vil gjøre på forhånd. Ellers er vel en klassisk sydenferie på en Ving familie resort ok? Da bor dere barnevennlig og han får nye venner i klubben.

Skrevet

Campingferie I Danmark. Alle de beste ferieminnene mine er fra campingplasser 😄

Anonymkode: 17648...2bf

Skrevet

Legoland på sommeren er bare pyton, sinnsykt mye folk...

Men slår et slag for Danmark jeg også, nærmere bestemt Skallerup. Her finnes alle muligheter, lekeland, badeland, ligger ved stranden, masse aktiviteter både uten og inne, en bondegård en liten spassertur unna, idrettshall, aktivitetssenter hvor man kan lage masse forskjellig (både på egenhånd og i grupper). Veldig mye å finne på der selv hvis været er dårlig.

https://skallerup.dk/

Vært der to ganger, første gangen hadde vi 4 netter, det ble faktisk litt snaut, så sist tok vi en uke. Forskellige hytter i forskjellig prisnivåer.

Anonymkode: ac0f0...9a4

Skrevet

Reiste på charterferie da min var 5 år. Vi har vært i Hellas, Gran Canaria og Bulgaria for å nevne noen. Har holdt oss unna slike typiske fyllesteder. Det har vært null problemer. Har reist med Ving (Lollo og Bernie var alltid en hit, men ingen pedagogisk opplegg) og Apollo (bamseklubben, mer pedagoisk opplegg, men langt færre timer/begivenheter). Der kan du også lese andres meninger og slikt, da finner du raskt ut hva som kan være greit for dere.

Hvor langt dere kommer på en flytur på 3-4 t avhenger av hvor dere starter. Det er forskjell på Tromsø og Oslo.

Anonymkode: 61d05...a61

• Liker 1
Skrevet

Ville rett og slett sett hva dere kan få i "Syden", i hovedsak Hellas eller Spania, for den summen. Mulig Bulgaria er billigere, men der har jeg aldri vært. Hadde jeg reist alene med bhg-barn kunne jeg glatt ha valgt all inclusive - hotell, rett og slett for å gjøre det enklest mulig. Små hoteller med utforsking av lokale restauranter kan dere ta når han blir eldre! 

Da blir det ferie for både deg og ham! På familiehotell vil det garantert også være flere barn! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for campingferie! Grunnen til det er at det er så mye mer sosialt både for barn og voksen. Jeg har ferier i alle år alene med min datter, og enten tok vi med en venninne, eller så fant hun alltid noen å leke med på campingplasser. Vi har også vært i Spania, men vanskeligere å "mingle" med andre da synes jeg. :) 

Anonymkode: 32e16...4d1

Skrevet

Jeg og min gutt dro til Gran Canaria da han var 5 ❤️ supert for barn! 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og min sønn på 5 skal reise på vår første utenlandsferie sammen denne sommeren. Jeg er usikker på hvor vi skal dra, har ikke vært i utlandet med sønnen enda. Vi har stortsett feriert i Norge på hytta, eller dratt og besøkt diverse fornøyelsesparker. 

Han er en veldig rolig gutt og er utrolig grei å ha med å gjøre, så vi tåler en flytur på 3-4 timer. Men feriemålet må være barnevennlig, ikke mye fyll og tull siden jeg har med barn.

Budsjett er ca. 20 000, men ønsker ikke å bruke så mye...

Siden han er 5 år regner jeg med han går siste året i bhg. Om du tenker at dere skal til syden ville jeg reist i juni, før skoleferien starter. Da er turene billigere. 
Jeg har vært alene på tur med sønnen min både da han nærmet seg tre år og da han nærmet seg fire år. Første året var vi på Mallorca, andre gangen på Zakynthos i Hellas. Var mest fornøyd med siste turen. Begge steder hadde vi hotell med flere basseng, som så og si lå på stranda. 

Anbefaler deg også å vurdere om du skal ha All inklusive eller ikke. Vi har hatt det begge gangene. Helt topp å kunne hente brus, is og mat akkurat når man vil😊

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Daftø camping, Strømstad. 😊 Fornøyelsespark, bassenger, og sandstrand, og svenskegodis! 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Campingferie I Danmark. Alle de beste ferieminnene mine er fra campingplasser 😄

Anonymkode: 17648...2bf

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått for campingferie! Grunnen til det er at det er så mye mer sosialt både for barn og voksen. Jeg har ferier i alle år alene med min datter, og enten tok vi med en venninne, eller så fant hun alltid noen å leke med på campingplasser. Vi har også vært i Spania, men vanskeligere å "mingle" med andre da synes jeg. :) 

Anonymkode: 32e16...4d1

Jeg har ikke førerkort eller bil, så camping ferie er litt vanskelig. Men takk for tips! 

Skrevet
12 timer siden, Ulrikke skrev:

Ville rett og slett sett hva dere kan få i "Syden", i hovedsak Hellas eller Spania, for den summen. Mulig Bulgaria er billigere, men der har jeg aldri vært. Hadde jeg reist alene med bhg-barn kunne jeg glatt ha valgt all inclusive - hotell, rett og slett for å gjøre det enklest mulig. Små hoteller med utforsking av lokale restauranter kan dere ta når han blir eldre! 

Da blir det ferie for både deg og ham! På familiehotell vil det garantert også være flere barn! 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reiste på charterferie da min var 5 år. Vi har vært i Hellas, Gran Canaria og Bulgaria for å nevne noen. Har holdt oss unna slike typiske fyllesteder. Det har vært null problemer. Har reist med Ving (Lollo og Bernie var alltid en hit, men ingen pedagogisk opplegg) og Apollo (bamseklubben, mer pedagoisk opplegg, men langt færre timer/begivenheter). Der kan du også lese andres meninger og slikt, da finner du raskt ut hva som kan være greit for dere.

Hvor langt dere kommer på en flytur på 3-4 t avhenger av hvor dere starter. Det er forskjell på Tromsø og Oslo.

Anonymkode: 61d05...a61

Jeg tenkte også på «syden» og et fint hotell med all inklusive, hovedsaklig fordi vi er sikret pent vær. Men usikker på hvor vi finner et barnevennlig hotell... Det er så mye å velge mellom der...

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte også på «syden» og et fint hotell med all inklusive, hovedsaklig fordi vi er sikret pent vær. Men usikker på hvor vi finner et barnevennlig hotell... Det er så mye å velge mellom der...

Kan du reise utenom skoleferien? Eventuelt når tenker du å reise?

Skrevet
18 minutter siden, Ulrikke skrev:

Kan du reise utenom skoleferien? Eventuelt når tenker du å reise?

Vi er nødt til å reise i fellesferien. Jeg har ferie da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...