Gå til innhold

Har så dårlige tenner at jeg ikke tør å dra til tannlegen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I flere år har jeg ikke vært flink med tannpuss. Jeg vet at jeg har flere hull, og at det står dårlig til. Jeg tror faktisk at det er over 10 år siden jeg var hos tannlegen sist. 

Men jeg sliter ekstremt med angst, og jeg tør ikke å dra til tannlegen. Det er av flere grunner, men en stor del av det er fordi jeg er flau og kan ikke tenke meg hva tannlegen måtte tenke og mene om hvordan tenne mine er. 

Ender vel bare opp med at jeg utsetter i flere år til og alt blir bare verre og verre...

Anonymkode: 4a19c...de8

Skrevet

Tannlegen er der for å hjelpe deg og kommer ikke til å tenke noe stygt om deg pga tennene dine. Det blir bare verre jo lenger du utsetter det. Jeg har selv hatt flere hull og det eneste tannlegen sa til meg var at jeg bør bli flinkere til å ta vare på tennene mine. Bedre å dra nå enn senere!

Anonymkode: 47513...b76

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har det på samme måte. 

Veldig tannlegeskrekk, syreskadde tenner, mange hull. 

Sist besøk var i 2012. 

Har borret en tann og trekt 4 stk pga betennelser. Har fortsatt noen til som må vekk (visdomstenner). Har 3 stk til som skal borres. 

Men ting 5ar tid, særlig når jeg unnlater å møte opp til timene pga reddsel.

Jeg skjemtes også før jeg kom dit pga tennene mine.

Anonymkode: 78237...bd6

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan love deg at tannlegen ser MYE verre tenner enn dine! Du kan si fra på forhånd at du har mange hull, at du har angst, at det er 10 år siden du gikk til tannlegen etc. Prøv å forklare det før du går dit, så slipper du å grue deg til du skal åpne munnen. Hvis du sier at du er engstelig kan de sette av ekstra tid til deg.

Gå også på legelisten.no og let etter en god tannlege der om du ikke allerede har en. Der skriver de om tannlegen får en til å føle seg komfortabel og sånne ting. Gå til tannlegen, det går bra!

Anonymkode: 35f62...1a6

• Liker 8
Skrevet

Hørte en tannlege si at brus med skrukork var en veldig fin oppfinnelse for tannlegenæringa 😛

Er dette de lever av.

Betyr bare mer penger inn og ny pussel på jobb.

Eneste angsten tannlege skal gi deg,er prisen det kommer på!

Anonymkode: a5133...5ec

• Liker 2
Skrevet

Hei ts! 
I forrige uke tok jeg endelig mot til meg og gikk til tannlegen. Det var mange år siden sist. 3 knekte tenner, 2 med hull, og i tillegg snuser jeg. Har ikke turt å gå før, en blanding av skam og angst for hva tannlegen ville tro. Jeg fortalte tannlegen om det. Han var veldig hyggelig, sjekket grundig, og vi snakket om hvordan det kunne ordnes. Ikke ett ord om at jeg var ekkel osv, som jeg var så redd for. Det er jo jobben til tannlegen. 
Ta mot til deg, få det gjort😀 jeg kan nesten love deg at det kommer til å gå mye bedre enn du tror!

Anonymkode: 1f5ea...5f8

• Liker 2
Skrevet

Finn en tannlege som er god på å behandle folk som har tannlegeskrekk og angst. De har gjerne Moen gode behandlingsmetoder. Ring de på forhånd og forklar situasjonen, de er sikkert veldig hjelpsomme og forsiktige med deg. Lykke til - å vente gjør det vondt værre. Dessuten trenger du ikke gjøre alt på en gang. 

Anonymkode: 19dda...4f8

• Liker 1
Skrevet

Det finnes flere tannklinikker som henvender seg direkte til de med tannlegeskrekk. Det er bare å google, så kanskje det finnes noen der du bor, Ts? Tannlegeskrekk er velkjent, så det har tannlegene opplevd mange ganger. Ikke skam deg, ta kontakt med noen som har spesialisert seg på tannlegeskrekk ❤

• Liker 2
Skrevet

Gikk 7 år til jeg gikk, angst for det samme, var sikker på masse hull. Ingen hull!! Kan kan være bedre enn du tror. 

Anonymkode: 1b779...9d9

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I flere år har jeg ikke vært flink med tannpuss. Jeg vet at jeg har flere hull, og at det står dårlig til. Jeg tror faktisk at det er over 10 år siden jeg var hos tannlegen sist. 

Men jeg sliter ekstremt med angst, og jeg tør ikke å dra til tannlegen. Det er av flere grunner, men en stor del av det er fordi jeg er flau og kan ikke tenke meg hva tannlegen måtte tenke og mene om hvordan tenne mine er. 

Ender vel bare opp med at jeg utsetter i flere år til og alt blir bare verre og verre...

Det er mange tannleger som er spesialisert på personer med tannlegeskrek, kontakt de? Eventuelt en tannlege du vet er ok - i dag har alle tannleger et skjema du må fylle ut før 1.time hvor du bare skriver TANNLEGESKREKK.

Det å gå til tannlegen i dag har også endret seg eksepsjonelt mye bare de siste 10-15 årene, så hvis du kommer deg tidsnok så er det veldig mye som kan reddes av tenner - kompositt fyllinger osv. som er helt smertefritt, emalje"fornyer" osv. Og har du såpass skadede tenner så vil du fort kunne få refusjon også.

Jeg HATER tannlegen selv, men det er utrolig mye verre å bare la alle tennene ødelegges 😕 Tannlegen du velger ser kanskje 10-20 tannsett om dagen? Selvsagt husker han ikke/bryr han seg ikke om dine tenner på den negative måten. I dag har folk store skader på tennene allerede som 15 åringer så du bør ikke tro du er den eneste han har sett med tenner under middels. Tenk heller på at han eventuelt tenker "denne pasienten skal jeg hjelpe = givende for tannlegen å gi en person tilbake et ok smil/tannhelse og mye cash inn for han. Du er med andre ord en god pasient. Bare gjør det, hopp i det!

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Skrevet

Har det på samme måte.. tennene mine er skikkelig misfarget og jeg vet jeg har hull. Sikkert 7 år siden sist jeg var. Men forskjellen her er at jeg ALLTID har vært nøye med tannpuss, tanntråd og skyllevann. Men de bare råtner bort føler jeg (eller de blir misfarget). Jeg tørr faktisk ikke å gå til tannlegen og angrer så jævlig på at jeg ikke gikk før. Tannlegen må jo tro jeg er verdens ekleste person😭 

har bestilt time nå da. Nå må det bare skje. jeg kan ikke gå slik.

Anonymkode: 98cb9...290

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har det på samme måte.. tennene mine er skikkelig misfarget og jeg vet jeg har hull. Sikkert 7 år siden sist jeg var. Men forskjellen her er at jeg ALLTID har vært nøye med tannpuss, tanntråd og skyllevann. Men de bare råtner bort føler jeg (eller de blir misfarget). Jeg tørr faktisk ikke å gå til tannlegen og angrer så jævlig på at jeg ikke gikk før. Tannlegen må jo tro jeg er verdens ekleste person😭 

har bestilt time nå da. Nå må det bare skje. jeg kan ikke gå slik.

Anonymkode: 98cb9...290

Munnskyllevannet kan gi deg en helt crazey misfarging og belegg på tennene - rett og slett svart misfarging, just saying. Det pusser tannlegen eventuelt lett bort.

Kommer helt sikkert til å gå mye bedre enn du tror siden du har vært flink til å pusse osv 😄

Skrevet

Hvem ville blitt tannleger hvis de synes det var ekkelt/ser ned på de med dårlig tannhelse? Det blir som å si at en jordmor syns fødsler og babyer er ekkelt.

Jeg skammet meg mye over tennene mine, de var tynnslitte og syreskadet, og til slutt knakk 2 tenner. Da måtte jeg bare gå til tannlegen, gruet meg enormt fordi jeg var flau. Fant da ut at dårlig tannhelse faktisk ikke kun var min egen feil, tannlegen så fort at jeg gnisset tenner som en drøvtygger i søvne (visste det ikke selv), og medisinen jeg hadde gått på i flere år hadde gitt munntørrhet som bivirkning - som også skader tennene. 

Anonymkode: 3cef1...f99

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bestill time med en gang. Jeg gjorde som deg, var ikke til tannlege på 11 år. Hadde ikke mange hull, men hadde mangeårig betennelse i tannkjøttet som gjorde at jeg hadde stått i fare for å miste alle tennene om jeg ikke hadde kommet meg til tannlege i tide. De er vant med å ta seg av pasienter som ikke har gått til tannlege siden de ble myndige, og ordne opp. Ikke noe å tenke på, selv om du skulle gått før kommer de helt sikkert også til å si det var mye bedre at du ikke utsatte det mer. 

Anonymkode: 9e3d0...f5d

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Det hjalp veldig å lese alt sammen, jeg setter stor pris på det ❤ 

Jeg skal bare hoppe i det og bestille meg time neste uke! 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar! Det hjalp veldig å lese alt sammen, jeg setter stor pris på det ❤ 

Jeg skal bare hoppe i det og bestille meg time neste uke! 

Hurra! Heier på deg🎉

Anonymkode: 19dda...4f8

• Liker 2
Skrevet

Flott!! Det går så bra ❣️ 

Og når han har fikset alt så be han om å kalle deg inn for en årlig sjekk 😃

Anonymkode: 8096c...f2c

• Liker 2
Skrevet

Vi skal ikke mer enn én generasjon tilbake, før tannleger knapt hadde bedøvelse å tilby. Mange som sitter med traumer den dag i dag, 40-50 år etter. 

Tannleger er utdannet til å behandle alt fra de som sliter med å gape pga misbruk, til de med mer moderat tannlegeskrekk. 

De har fokus på dette og er der for å hjelpe ❤️

Anonymkode: fbd91...ea0

• Liker 1
Skrevet

Hva havner dere på prismessig dere som ikke har vært til tannlege på et tiår? Må man betalt alt på en gang? Ser for meg ting blir overkommelig dyrt for Ola og Kari Nordmann. Det er det som holder meg tilbake, som ikke har gått til tannlege på et tiår. 

Anonymkode: 0ac49...0b0

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg!! Om du ikke klarer tannlege timer. Finn deg en plass der de utfører narkose.Jeg har også tannlegeskrekk. Hadde ikke vært til tannlegen på 31 år. Tilslutt datt en fylling ut som gjorde livet til et smertehelvete. Så jeg måtte søke hjelp. Kom til verdens snilleste tannlege. Han mente jeg var narkose pasient. Jeg ble livredd  og nektet. Så fikk et over slag på litt over 20.000,- Møtte opp til første borre time med bedøvelse. Var så smertefullt at tannlegen avbrøyt timen. Og sa han kunne ikke hjelpe meg om det ikke ble narkose. Gikk med på det til slutt etter noen mnd med enda mer smerter. Det var enten narkose eller å forlate denne verden. Jeg klarte ikke mer smerter. Så da ble det en sum på over 55.000,- som jeg betalte av egen lomme. Ble tilbudt too team med ventetid på 1 år. Takket nei. Overlevde narkosen. I dag er jeg ikke fullt så redd for narkose når jeg må til tannlegen. Kun engstelig for å våkne opp med smerter og veneflonen som settes. Bruker emlaplaster det hjelper mye. Har vel passert 70.000,- i dag. Narkose koster når man betaler det selv.  Er i dag narkosepasient til tannlegen. Den dagen de nekter meg det lengre, så blir det stopp. En ting til. Når jeg hadde fikset tennene mine så var hodepinen borte også.

Anonymkode: 4d912...4e6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...