Gå til innhold

Hva mener du er sunnest av disse tre?

Hva mener du er sunnest av disse?  

102 stemmer

1. 1. Hva mener du er sunnest av disse?

• Hvit ris
      33
    • Hvit paste
      5
    • Kneip brød
      64

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk å klikke av i menigsmålingen 😊

Det er snakk om vanlig hvit ris og pasta, samt kneippbrød med litt over 50% grovt mel dvs. 3/4 på brødskalaen. 

Anonymkode: 73946...06d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke paste, men pasta 😅

Skrevet

Det er jo ikke noe fiber eller mineraler i hvit ris og pasta, mens det er det i kneipp. Da er vel kneipp best?

Anonymkode: 0aaff...5c8

Skrevet

Ikke noe feil med kneippbrød. Det er ikke supersunt akkurat, da bør man gå for 100% grovt. Men passe sunt.

Jeg er ikke motstander av pasta og ris heller btw, i fornuftige mengder og frekvens funker det utmerket.

• Liker 1
Skrevet

Det sier seg selv at kneip er sunnest.  

Skrevet

Samme gruppa alle sammen. Raffinerte, og omdannes fort til fett. Unngår disse. Spiser heller noe som virkelig er godt hvis jeg skal ha sukker. Ikke som mat.

Anonymkode: a19b8...f44

• Liker 2
Skrevet

Kneip er best av de tre alternativene. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme gruppa alle sammen. Raffinerte, og omdannes fort til fett. Unngår disse. Spiser heller noe som virkelig er godt hvis jeg skal ha sukker. Ikke som mat.

Så du spiser aldri pastaretter, hjemmebakte rundstykker til suppe, perfekt kokt basmatiris til indisk osv osv osv? Omg for et nitrist matliv! 

• Liker 5
Skrevet
22 timer siden, Apocalypte skrev:

Det sier seg selv at kneip er sunnest.  

Hvorfor det? Bokstavene ordet er satt sammen av? :klo:

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, applestories skrev:

Hvorfor det? Bokstavene ordet er satt sammen av? :klo:

Fordi det inneholder fiber, pasta laget på fin hvete og hvit ris kan nesten regnes som hvitt sukker. 

Skrevet

Kneipp har en del sammalt mel, derfor er det sunnest.

Anonymkode: 1d7ab...98f

Skrevet

TS her.

Grunnen til at jeg ønsker å se hva dere mener at det blir ramaskrik om jeg sier jeg har spist brød med fiskekaker, salat, løk, og tomat til middag, eller brød med makrell i tomat med salat på siden, mens de selv har spist pasta med tomatsaus og kjøtteig, eller ris og kyllingnuggets. 

Mitt måltid er liksom ikke sunt nok og ikke fullverdig som middag😏

• Liker 2
Skrevet
På 1.2.2020 den 9.00, Guidet Kvinne skrev:

Så du spiser aldri pastaretter, hjemmebakte rundstykker til suppe, perfekt kokt basmatiris til indisk osv osv osv? Omg for et nitrist matliv! 

Jeg spiser både pastaretter, hjemmebakte rundstykker til suppe (og ellers) og perfekt kokt ris til både indisk og annet, men jeg spiser helgrove varianter. Matlivet mitt er på ingen måte nitrist av den grunn. 

Anonymkode: f1147...05f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Grunnen til at jeg ønsker å se hva dere mener at det blir ramaskrik om jeg sier jeg har spist brød med fiskekaker, salat, løk, og tomat til middag, eller brød med makrell i tomat med salat på siden, mens de selv har spist pasta med tomatsaus og kjøtteig, eller ris og kyllingnuggets. 

Spis hva du liker, det er forsatt slik at mat ikke kan plasseres utelukkende i sunn eller usunn, ja eller nei. Min mening er at av de tre valgene, gitt at jeg ikke har noen annen informasjon eller tillegg, så er ris det beste valget. Hvit ris er ikke så usunt som man skal ha det til, og ett bedre valg en fullkornsris. Kyllingnuggets trenger heller ikke å være av verste sort, det gjør heller ikke pasta og kjøttdeig, eller brødskive og fiskekake.

Skrevet
On 2/1/2020 at 9:00 AM, Guidet Kvinne said:

Nå var det ikke meg du svarte til, men jeg kan si ja til det, og nei, jeg har absolutt ikke et nitrist matliv. Ikke i det hele tatt! Man må ikke spise hvitt mel / hvit ris for at maten er en fest liksom!

Anonymkode: 561b6...4ba

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, CabinCruiser skrev:

Spis hva du liker, det er forsatt slik at mat ikke kan plasseres utelukkende i sunn eller usunn, ja eller nei. Min mening er at av de tre valgene, gitt at jeg ikke har noen annen informasjon eller tillegg, så er ris det beste valget. Hvit ris er ikke så usunt som man skal ha det til, og ett bedre valg en fullkornsris. Kyllingnuggets trenger heller ikke å være av verste sort, det gjør heller ikke pasta og kjøttdeig, eller brødskive og fiskekake.

Hva mener du gjør hvit ris mer sunn enn fullkornris?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du gjør hvit ris mer sunn enn fullkornris?

Hvit ris "booster" næringsopptak, mens man ser et netto tap av vitaminer og mineraler ved inntak av fullkornsris. SÅ utgangspunktet er at fullkorsnris ser bedre ut ernæringsmessig, men hvit ris gir mer til næringsopptaket. Derfor brukes også hvit ris utstrakt i treningsmiljøet f.eks, ikke fullkorn, svartris, villris osv

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

At det ikke er sunt nok er jeg uenig i. Men for meg som elsker middagsmat er det tristeste jeg kan tenke meg brødskiver til middag. Det er utelukket faktisk, men jeg bryr meg jo ikke om at andre spiser det til middag, det må de få bestemme selv, så lenge ikke jeg må gjøre det samme. 

Anonymkode: 26be0...8fa

• Liker 3
Skrevet
På 1.2.2020 den 9.00, Guidet Kvinne skrev:

Så du spiser aldri pastaretter, hjemmebakte rundstykker til suppe, perfekt kokt basmatiris til indisk osv osv osv? 

Kan spise det om jeg får det servert. Unngår å lage det selv. Bruker det svært sjeldent. Var meg du siterte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...