AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #1 Skrevet 31. januar 2020 Hei! Har noen hatt baby som har gulpet mye fra nyfødt av hvor dette har avtatt etterhvert? Min baby på 3 uker gulper MYE. Håper det går over etterhvert! Føler hun blir så fort sulten igjen og jeg må skifte klær på henne x antall ganger hver dag (til tross for bruk av smekke 24/7). Anonymkode: 2c4f3...47b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #2 Skrevet 31. januar 2020 🙋♀️ Vår var helt sinnsykt gulpebaby. Etter hver amming følte jeg "alt" kom ut igjen. Men han la veldig godt på seg så det så nok mer ut enn det var. Avtok da han kom opp i større porsjoner fast føde. Ved rundt 6 mnd gulpet han kun en sjelden gang hvis han hadde spist litt mye og fikk litt press på magen. Han er 8 mnd nå og gulper kanskje bittelitt en gang i uken Anonymkode: a6d27...ae4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #3 Skrevet 31. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 🙋♀️ Vår var helt sinnsykt gulpebaby. Etter hver amming følte jeg "alt" kom ut igjen. Men han la veldig godt på seg så det så nok mer ut enn det var. Avtok da han kom opp i større porsjoner fast føde. Ved rundt 6 mnd gulpet han kun en sjelden gang hvis han hadde spist litt mye og fikk litt press på magen. Han er 8 mnd nå og gulper kanskje bittelitt en gang i uken Anonymkode: a6d27...ae4 TS her. Gikk det mao ikke over før fast føde ble introdusert? 😬 hadde håpet systemet modnet litt etterhvert og kanskje førte til forbedringer. Jaja da får vi (og vaskemaskinen😎) bare holde ut. Hun her legger også (ekstremt) godt på seg, så hun får i seg nok mat - det føles bare ut som at det går veldig utover puppene mine siden hun ligger der hele tiden hehe. Anonymkode: 2c4f3...47b
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #4 Skrevet 31. januar 2020 Her gikk det over når ungen begynte å sitte selv uten støtte. Fast føde bedret det, men det varte en god stund. Tror vi var helt gulpefri ved 7 mmdr. Anonymkode: dab69...15f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #5 Skrevet 31. januar 2020 Baby 5 mnd her og samme problem. Gulper helt sinnsykt mye og jeg blir snart skrullete av å bytte klær på baby og meg selv flere ganger om dagen. Har gulpet mye siden fødsel og det har ikke bedret seg noe. Håper at det avtar når hun spiser mer fast føde. Anonymkode: 7b43f...fc8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #6 Skrevet 31. januar 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Gikk det mao ikke over før fast føde ble introdusert? 😬 hadde håpet systemet modnet litt etterhvert og kanskje førte til forbedringer. Jaja da får vi (og vaskemaskinen😎) bare holde ut. Hun her legger også (ekstremt) godt på seg, så hun får i seg nok mat - det føles bare ut som at det går veldig utover puppene mine siden hun ligger der hele tiden hehe. Anonymkode: 2c4f3...47b Tja, noooe bedring skjedde nok før den tid jo 😊 men var fortsatt noen skift om dagen og lekematten fikk gjennomgå. Men den bedringen var kanskje fordi han ikke lenger lå på puppen 24/7 da han var 4++ mnd 😅 Anonymkode: a6d27...ae4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #7 Skrevet 31. januar 2020 Yngstemann var en gulpebaby, og jeg lurte først på om det var mitt innlegg som hadde dukket opp igjen 😄 Min er nå snart 1.5 år og gulpingen er et tilbakelagt kapittel. Så tilbakelagt at jeg ikke husker når det ga seg! Så rart.. Anonymkode: c18ef...afd
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #8 Skrevet 31. januar 2020 Vi merket at det var mindre ved tre mnd, og ved fire var det ganske lite. Så lærte han å rulle over på magen, og da var det et par uker med masse gulp, før det igjen ble mindre. Nå, ved fem mnd, er det bare litt rett etter måltid og litt første gang han ligger på magen etter måltid. Jeg pleide å trøste meg med at all melken han gulpet var ekstra kalorier som kom rett fra baby-valkene på magen min, altså gratis slanking. Anonymkode: 93065...b73
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #9 Skrevet 31. januar 2020 Jeg hadde gulpebaby de luxe . Luktet gulp av hele kåken tilslutt. Har du god stilling slik at barnet ikke sluker for mye luft ved amming? Vo måtte til kiroprator også pga barnet vårt hadde en låsning i nakken som gjorde at han ikke hadde riktig stilling på nakken. Kolikk og masse styr. Eller så trenger barnet litt tid på å styrke lukkemuskelen nede i mageregionen? Ikje mitt felt det, men har hørt om det Anonymkode: 0bf6c...2e0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #10 Skrevet 1. februar 2020 Samme problem her! Sofa var tildekket av tepper i 8 mnd, hadde gulpekluter rundt omkring i hele huset, håndduker i senga og har sikkert 50 gulpesmekker. det ble litt bedre rundt 5-6 mnd da det ble mer fast føde. også kom det en periode med mye gulp igjen fordi han villa ligge mye på magen. Og da kom det rett opp igjen, selv om vi prøvde å vente med å legge han ned. nå er han 1 år og har ikke gulpet på 2-3 måneder, hurra 😁😁 Anonymkode: ba191...c0d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #11 Skrevet 1. februar 2020 Min første var en gulpebaby🤦🏼♀️😅. Skiftet 40 ganger om dagen på både meg å han syntes jeg😂,Gulpefiller over alt😅. Når han begynte med fast føde syntes jeg det ga seg litt altså☺️. Mer normalt mat mindre å gulpe opp😅✌️. Anonymkode: 360e5...150
abderitt Skrevet 1. februar 2020 #12 Skrevet 1. februar 2020 Mi var gulpis og. Avtok ved rundt 2årsalder.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #13 Skrevet 1. februar 2020 5 måneder her og merker bedring, men hun har fortsatt dager det vi må skifte flere ganger til tross for smekke ol. Men det har blitt mer dagsformavhengig nå og ikke like mye «halve måltidet opp igjen som da hun var nyfødt. Men nå har hun jo begynt å sikle også, så gulpeklutene og smekkene er fortsatt med overalt. 😂 Anonymkode: e5b7f...2e9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #14 Skrevet 1. februar 2020 Min gulpet til han var 8 mnd og jeg sluttet å amme. Jeg sluttet å telle daglige skift på meg og babyen. Av og til tullet jeg bare en håndduk rundt han og hadde kun på han bleie fordi han spydde over klærne sine før vi rakk å komme ut av badet hver gang jeg skiftet på han. Vi brukte håndduker som gulpekluter og vasket tre maskiner med klesvask og håndduker hver dag. Lykke til. Jeg er jævelig glad for at vi er ferdige med det... Anonymkode: 4639e...189
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #15 Skrevet 1. februar 2020 Godtar hun å ligge på rygg? Vår gulpet mye og sov aldri mer enn 20 min i strekk på rygg uten våknet og hylte. Måtte bære, bysse eller sitte med baby på brystet å sove så han ble litt mer oppreist. Så mistenkte refluks. Fikk oppfølgning på Ullevål og ble anbefalt å kutte kumelkprotein, baby sluttet å gulpe ila 24 timer og kunne sove på rygg uten å bli lei sei. Da var han ca 6 uker. Hvis du i tillegge til gulpet har problem med søvn, ligge på rygg, at hun spiser raskt og hetsig eller lignende be om henvendelse til barnespesialist for å få sjekker refluks/allergi. Jeg måtte mase litt på fastlege og helsestasjon da de sier «alle barn gulper» etc men følte det var noe mer og når jeg vel fikk komme til spesialister på Ullevål såg de med en gang at det ikke var normal gulping. Lykke til! Anonymkode: 9f15a...b00 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #16 Skrevet 1. februar 2020 Et tillegg til kommentaren over om refluks. Det er en vanlig misforståelse at baby med gulpe eller refluksproblem ikkelegger på seg i vekt men det er ofte omvendt - de går opp raskere i vekt då de hetse-ammer for å få ned gulper i halsen etc Så hvis du har noen andre symptomer enn gulp og vil ta det videre og du eventuelt (sannsynligvis) møter en helsesøster eller lignende som sier det ikke er et problem grunnet vekta så vet du at det ikke trenger å ha er sammenheng Anonymkode: 9f15a...b00
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #17 Skrevet 1. februar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godtar hun å ligge på rygg? Vår gulpet mye og sov aldri mer enn 20 min i strekk på rygg uten våknet og hylte. Måtte bære, bysse eller sitte med baby på brystet å sove så han ble litt mer oppreist. Så mistenkte refluks. Fikk oppfølgning på Ullevål og ble anbefalt å kutte kumelkprotein, baby sluttet å gulpe ila 24 timer og kunne sove på rygg uten å bli lei sei. Da var han ca 6 uker. Hvis du i tillegge til gulpet har problem med søvn, ligge på rygg, at hun spiser raskt og hetsig eller lignende be om henvendelse til barnespesialist for å få sjekker refluks/allergi. Jeg måtte mase litt på fastlege og helsestasjon da de sier «alle barn gulper» etc men følte det var noe mer og når jeg vel fikk komme til spesialister på Ullevål såg de med en gang at det ikke var normal gulping. Lykke til! Anonymkode: 9f15a...b00 Tusen takk for svar!!! Min ligger fint på rygg, men ønsker likevel å sjekke det ut. Hvor mye gulpet din? Skjønner godt at det er vanskelig å «måle» Anonymkode: 2c4f3...47b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå