Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg har kjørt meg litt fast her. Er i starten av førtiårene og har brukt samme type øyensminke i mange år. Til fest er det concealer under øynene, øyenskyggeprimer, brun duset skygge i globallinjen og en litt smoky look med to eller tre skygger. Mørk kajal eller øyenskygge langs vipperoten oppe og en lys gråbrun kajal eller øyenskygge under vippene nede (ytterste halvdel) og så mascara.

Til hverdag det samme minus de to-tre skyggene på lokket. De byttes ut med en nøytral øyenskygge. Kunne tenke meg å prøve en freshere og mindre markert look, men er ikke helt sikker på hvor jeg skal starte. Jeg har ikke rynker eller "kreppet" hud på øyelokkene, men øynene mine er ikke så store, så jeg er redde for at de skal forsvinne helt uten den mørke kajalen eller øyenskyggen rundt :fnise: Er ellers fornøyd med formen som er litt katteaktig og peker litt opp ytterst. Det er altså ikke for å forandre formen at jeg er så kajalavhengig :P

Anonymkode: 44ad2...d7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er utrolig hvor avhengighetsskapende kajal kan være. Jeg brukte det hver dag i syv år, og følte meg helt naken med bare maskara og øyenskygge. Men jeg valgte likevel å prøve noen uker uten, og ble gradvis vant til det. Når jeg ser tilbake på bilder nå, ser jeg at det ble for hardt, slik jeg sminket meg før. Fikk også mange flere komplimenter da jeg sluttet med kajalen og brukte mindre øyenskygge. Så mitt beste tips er faktisk nettopp det - prøv å venne deg litt av med kajalen, da får du en freshere og mindre markert look :) Øyene dine kommer nok (selv om du ikke ser det sånn selv akkurat nå) mye bedre frem uten det harde, og du vil kanskje se litt snillere ut også - det fikk i hvert fall jeg høre. Må påpeke at jeg ikke så alvorlig oversminket ut før, og at jeg tror jeg sminket meg ganske pent. Likevel sparer jeg nå kajalen til spesielle anledninger, og kanskje selv ikke da. Jeg pleide også å tegne kajalen litt opp ytterst, og det kan selvfølgelig være veldig fint av og til.

Anonymkode: c38fe...51f

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg prøvde i dag og må si at jeg føler meg veldig naken, men det er vel en tilvenningssak som du sier. Jeg motsto til og med fristelsen til å kjøre på med flere lag mascara for å kompensere :ler:

Skrevet

Du bør sjekke ut YouTube. Også på engelsk. Utrolig mange gode tips der. 

Anonymkode: a168f...c7a

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bør sjekke ut YouTube. Også på engelsk. Utrolig mange gode tips der. 

Ja, jeg har sett litt der, men synes de fleste bruker ekstremt mye sminke selv når det skal være naturlig. Har du noen spesielle videoer eller makeupartister å anbefale? :) 

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Det er utrolig hvor avhengighetsskapende kajal kan være. Jeg brukte det hver dag i syv år, og følte meg helt naken med bare maskara og øyenskygge. Men jeg valgte likevel å prøve noen uker uten, og ble gradvis vant til det. Når jeg ser tilbake på bilder nå, ser jeg at det ble for hardt, slik jeg sminket meg før. Fikk også mange flere komplimenter da jeg sluttet med kajalen og brukte mindre øyenskygge. Så mitt beste tips er faktisk nettopp det - prøv å venne deg litt av med kajalen, da får du en freshere og mindre markert look :) Øyene dine kommer nok (selv om du ikke ser det sånn selv akkurat nå) mye bedre frem uten det harde, og du vil kanskje se litt snillere ut også - det fikk i hvert fall jeg høre. Må påpeke at jeg ikke så alvorlig oversminket ut før, og at jeg tror jeg sminket meg ganske pent. Likevel sparer jeg nå kajalen til spesielle anledninger, og kanskje selv ikke da. Jeg pleide også å tegne kajalen litt opp ytterst, og det kan selvfølgelig være veldig fint av og til.

Anonymkode: c38fe...51f

Helt enig med deg! Jeg fikk for noen år siden selv tips om å ikke sminke øynene nede i det hele tatt, ikke kajal og faktisk heller ikke mascara nede, for å myke opp blikket og forstørre øynene. Spesielt relevant viss man har dyptsittende øyne. 

TS - Varierer du i farger på øyenskyggene? Hva slags farge har du på øynene? Viss du f.eks har blå øyne er det jo kjempeflott med mer plommefarger eller farger som går i oransje - det bruker jeg mye selv og får ofte komplimenter for det. 

Anonymkode: 21133...f14

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg! Jeg fikk for noen år siden selv tips om å ikke sminke øynene nede i det hele tatt, ikke kajal og faktisk heller ikke mascara nede, for å myke opp blikket og forstørre øynene. Spesielt relevant viss man har dyptsittende øyne. 

TS - Varierer du i farger på øyenskyggene? Hva slags farge har du på øynene? Viss du f.eks har blå øyne er det jo kjempeflott med mer plommefarger eller farger som går i oransje - det bruker jeg mye selv og får ofte komplimenter for det. 

Jeg også! Jeg bruker faktisk ikke maskara på de nederste vippene en gang. Var sååå uvant i begynnelsen, men jeg så etterhvert at øynene mine ble mer åpne og «yngre» om det gir noen mening 😅 Nå synes jeg det blir så voldsomt de gangene jeg prøver meg med maskara nede 😂

Anonymkode: 2a5df...b42

Skrevet

Lisa Eldrige er en veldig kjent makeup-artist som har sin egen Youtube-kanal. Hun lager veldig mange ulike looks, og har flere naturlige looks og enkelte som er tilpasset alder, jeg vil anbefale deg å ta en titt på hennes videoer!

Anonymkode: 0e775...00c

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har lysegrønne øyne og får ofte komplimenter for fargen. Jeg tror det er en av grunnene til kajalavhengigheten min fordi den mørke kajalen skaper stor kontrast til de lyse øynene og gjør dem mer intense. Men det gjør nok også at jeg kan se litt skummel ut og det vil jeg egentlig ikke.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Lisa Eldrige er en veldig kjent makeup-artist som har sin egen Youtube-kanal. Hun lager veldig mange ulike looks, og har flere naturlige looks og enkelte som er tilpasset alder, jeg vil anbefale deg å ta en titt på hennes videoer!

Anonymkode: 0e775...00c

Takk for tips! Jeg så litt på henne for noen år siden. Husker blant annet at hun hadde en Marilyn Monroe-video som var veldig interessant, men ikke så aktuell som hverdagssminke :fnise:

Skal sjekke youtube kanalen hennes igjen :)

Skrevet

Selv bruker jeg ikke engang mascara lengre, kun øyenskygge I hazelnut farge. Ser veldig naturlig og fresh ut. På byen kan jeg eventuelt bruke litt mascara. 

Det verste jeg ser er folk som har mascara itillegg til leppestift med farge (alle farger som ikke er din naturlige leppefarge). Det ser rett og slett too much ut. 

Anonymkode: 80f59...bf8

• Liker 1
Skrevet

Eveline Karlsen har også en del videoer. Mange ulike looks, både fest og hverdags og ganske godt forklart. 

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut denne

• Liker 1
Skrevet

Sterk kajal rundt øynene gjør de mindre - altså det motsatte av hva du tror om at de f Om du i tillegg har "hooded eyes" (lite synlige øyelokk når du har øynene åpne) vil du miste enda mer av øynene om du ikke har en svært tynn linje og kajal under vippene i stedet for illusjonen om større lokk. Har du slike type øyner burde du kutte ned på kajal under også.

Ta deg et søk på youtube, og inkluder gjerne søk som "natural eyeshadow looks", "looks for green eyes" og "professional makeup artist tutorial". 

Har prøvd å vise min egen mor dette som har et overforbuk av kajalen som gjør det for hardt, men det er ikke lett å endre. 

Anonymkode: f7352...e2e

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv bruker jeg ikke engang mascara lengre, kun øyenskygge I hazelnut farge. Ser veldig naturlig og fresh ut. På byen kan jeg eventuelt bruke litt mascara. 

Det verste jeg ser er folk som har mascara itillegg til leppestift med farge (alle farger som ikke er din naturlige leppefarge). Det ser rett og slett too much ut. 

Hvilken øyenskygge bruker du? Det kom så mye ulikt opp på hazelnut. Alt fra lys gråbrun til mørk nøttebrun.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjekk ut denne

Takk! Hun bruker jo kajal, men under vippekanten. Jeg har prøvd det noen ganger, men da ender det alltid opp med å se enda hardere ut fordi jeg ikke får duset den ut på samme måte. Skal prøve igjen og se om jeg får det til å fungere :)

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Sterk kajal rundt øynene gjør de mindre - altså det motsatte av hva du tror om at de f Om du i tillegg har "hooded eyes" (lite synlige øyelokk når du har øynene åpne) vil du miste enda mer av øynene om du ikke har en svært tynn linje og kajal under vippene i stedet for illusjonen om større lokk. Har du slike type øyner burde du kutte ned på kajal under også.

Ta deg et søk på youtube, og inkluder gjerne søk som "natural eyeshadow looks", "looks for green eyes" og "professional makeup artist tutorial". 

Har prøvd å vise min egen mor dette som har et overforbuk av kajalen som gjør det for hardt, men det er ikke lett å endre. 

Anonymkode: f7352...e2e

Å nei, jeg tror ikke kajal gjør øynene større altså, bare mer markerte.

Takker for tips. Ser at mange anbefaler grålilla øyenskygge til grønne øyne, så det skal jeg prøve. Det blir veldig uvant å ha skygge med farge (altså ikke helt nøytral) uten kajal, men jeg prøver! :laugh:

Skrevet

Åssen øyefarge har du? Har du mørke øyne ser ikke kajal «hardt» ut. Men med lysere øyefarge kan du bruke en mørke grå øyenskygge som kajal. Lag en linje under nedre vipper og dus ut. Også kun mascara oppe og nede. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken øyenskygge bruker du? Det kom så mye ulikt opp på hazelnut. Alt fra lys gråbrun til mørk nøttebrun.

Den fra Mary Kay bruker jeg Nå (fikk den av en venninne). 

Det er den i midten på bildet. 

be97cf7e3b4f849bdbe025f1b10eac1f.jpg

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Urwa said:

Åssen øyefarge har du? Har du mørke øyne ser ikke kajal «hardt» ut. Men med lysere øyefarge kan du bruke en mørke grå øyenskygge som kajal. Lag en linje under nedre vipper og dus ut. Også kun mascara oppe og nede. 

De er lysegrønne :)

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Den fra Mary Kay bruker jeg Nå (fikk den av en venninne). 

Det er den i midten på bildet. 

be97cf7e3b4f849bdbe025f1b10eac1f.jpg

Takk! Den ser fin ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...