Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er usikker på om jeg skal velge tannpleier eller odontologi studiet. Er det noen her som kan fortelle litt om deres erfaringer med å være tannpleier eller tannlege. Hvilke fordeler og ulemper er det de yrkene? 

Anonymkode: 4a8f0...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du gode nok karakterer ser jeg ikke helt hvorfor du skal gå for tannpleier når tannlege gir betraktelig bedre lønn og mer faglig dybde.

Anonymkode: c39c9...6cf

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du gode nok karakterer ser jeg ikke helt hvorfor du skal gå for tannpleier når tannlege gir betraktelig bedre lønn og mer faglig dybde.

Ja, slik tenkte jeg også men jeg har prøvd å lese litt om tannlege i det siste. Og det står en del om at det var vanskelig å skaffe seg jobb. Og at man må flytte på seg mye rundt i landet for å få jobb, noe jeg ikke ønsker.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, slik tenkte jeg også men jeg har prøvd å lese litt om tannlege i det siste. Og det står en del om at det var vanskelig å skaffe seg jobb. Og at man må flytte på seg mye rundt i landet for å få jobb, noe jeg ikke ønsker.

Da ville jeg heller sett på helt andre studier. At det er vanskelig å få jobb som tannlege kommer bla av at tannhygienen blir bedre. Da er det jo ikke noe lettere å få jobb som tannpleier.

• Liker 3
Skrevet

Tannpleier er et veldig fint yrke. Det er stort behov for tannpleiere da tannhelsen blir bedre. Tannpleiere jobber forebyggende og utfører undersøkelser, screening på sykehjem, perio/tannkjøttsbehandling, utadrettet virksomhet og og mye mer! Lønna offentlig er som andre med tilsvarende bachelor (sykepleier, vernepleier osv) Lønna privat er bra! Jeg jobber tre dager i uken og har utbetalt mellom 30-40.000 etter skatt. (Er selvstendig næringsdrivende) Jobber hovedsakelig med perio. 

Anonymkode: 1a853...2f1

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tannpleier er et veldig fint yrke. Det er stort behov for tannpleiere da tannhelsen blir bedre. Tannpleiere jobber forebyggende og utfører undersøkelser, screening på sykehjem, perio/tannkjøttsbehandling, utadrettet virksomhet og og mye mer! Lønna offentlig er som andre med tilsvarende bachelor (sykepleier, vernepleier osv) Lønna privat er bra! Jeg jobber tre dager i uken og har utbetalt mellom 30-40.000 etter skatt. (Er selvstendig næringsdrivende) Jobber hovedsakelig med perio. 

Hvis du jobber som selvstendig næringsdrivende er det vel ikke snakk om lønnsinntekt, og da må du trekke 30-40% av den summen for å kunne sammenligne direkte  med lønnsinntekt 

Anonymkode: b20cf...7c7

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du jobber som selvstendig næringsdrivende er det vel ikke snakk om lønnsinntekt, og da må du trekke 30-40% av den summen for å kunne sammenligne direkte  med lønnsinntekt 

Ja. Jeg har som regel rundt 70.000 utbetalt, så setter jeg av 45%. Sitter da igjen med 38.000 ca som lønn. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg har som regel rundt 70.000 utbetalt, så setter jeg av 45%. Sitter da igjen med 38.000 ca som lønn. 

Setter du av 45% til skatt eller til pensjon, sykeforsikring etc? Men 70 000 for deltidsjobbing er veldig bra, altså, jeg skjønner godt du er fornøyd med det. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Setter du av 45% til skatt eller til pensjon, sykeforsikring etc? Men 70 000 for deltidsjobbing er veldig bra, altså, jeg skjønner godt du er fornøyd med det. 

Jeg setter av ca 40% til skatt. Så har jeg 5% stående på feriepenge-konto. Pensjon sparer jeg i fond og det trekkes fra lønnskontoen min, altså de resterende 55%. Sykeforsikring betaler jeg fra sparepenger som jeg har satt av. For meg lønner det seg uten tvil å være selvstendig. Det er jo ulemper med det feks ved sykdom, men fordelene veier opp mot ulempene for min del:). 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter av ca 40% til skatt. Så har jeg 5% stående på feriepenge-konto. Pensjon sparer jeg i fond og det trekkes fra lønnskontoen min, altså de resterende 55%. Sykeforsikring betaler jeg fra sparepenger som jeg har satt av. For meg lønner det seg uten tvil å være selvstendig. Det er jo ulemper med det feks ved sykdom, men fordelene veier opp mot ulempene for min del:). 

Er det vanskelig å ta seg ferier?

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig å ta seg ferier?

Nei, det har ikke vært noe problem. Jeg tar 4 uker på sommeren og får som regel når det passer meg (verre for tannleger, de har sekretær som skal ha ferie som det må passe for samtidig) men jul tar jeg ferie fra 23-2.jan. skal jeg noe en dag så blokkerer jeg bare boken og det går helt fint ☺️ 

Skrevet

Hvis du har gode nok karakterer så skal du selvfølgelig bli tannlege! Ikke noe å lure på engang. En tp vil alltid være faglig underlegen meg på klinikken. (Beklager, kollega, men det er sant)

Jeg jobber offentlig og tjener 750 tusen i året. Tar ferie 5 uker årlig.

Det skal sies at flere spår at det blir mindre behov for tannleger i fremtiden. Men hvis du er interessert i munnhelse, skal jeg likevel ikke advare unge mot å bli tannlege.

Anonymkode: fcf0f...6ef

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har gode nok karakterer så skal du selvfølgelig bli tannlege! Ikke noe å lure på engang. En tp vil alltid være faglig underlegen meg på klinikken. (Beklager, kollega, men det er sant)

Det skal sies at flere spår at det blir mindre behov for tannleger i fremtiden. Men hvis du er interessert i munnhelse, skal jeg likevel ikke advare unge mot å bli tannlege.

noe så merkelig å si. Du må jobbe ned holdningene dine. Stakkars de som jobber med deg, både tannpleiere og tannhelsesekretærer. Sånt merkes og går utover arbeifsmiljøet...men har inntrykk av at arbeidsmiljøet offentlig gjerne ikke er det beste.
vi har forskjellig utdanning, du har lengre, jeg har to år kortere. Jeg fokuserer på utadrettet, forebygging i mye større grad, og er mye bedre på perio enn deg. Du kan veldig mye jeg ikke kan, men det er fordi du har en annen utdanning enn meg. Jeg ser aldri på  tannhelsesekretærer som underlegen. De er en annen yrkesgruppe med andre (og helt nødvendige) arbeidsoppgaver og kompetanse som sørger for at alt på klinikken går på skinnet.

det vil alltid være behov for tannleger, men i mindre grad i fremtiden. Tannhelsen blir bedre og tannpleiere vil det være stort behov for 👏🏼  

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er redd for å ikke kunne få jobb etter en 5årig utdanning. Hvor ettertraktet yrket er i arbeidsmiljøet betyr veldig mye for meg (i tillegg til lønn og jobbmiljøet)

Skrevet

Ts, nå så du reaksjonen til tannpleieren over. Hun ble bitter og antok at jeg har dårlige holdninger og at min klinikk har dårlig arbeidsmiljø. Ting hun ikke vet noe om. Vil du føle det slik overfor den som er faglig ansvarlig på klinikken?

Jeg så at du nevnte lønn. Jeg tjener rundt 300 tusen mer enn tannpleieren på klinikken. Jeg har mer varierte arbeidsoppgaver, men hun har stort sett kun undersøkelser og perio-rens.

Lykke til med ditt valg!

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts, nå så du reaksjonen til tannpleieren over. Hun ble bitter og antok at jeg har dårlige holdninger og at min klinikk har dårlig arbeidsmiljø. Ting hun ikke vet noe om. Vil du føle det slik overfor den som er faglig ansvarlig på klinikken?

Jeg så at du nevnte lønn. Jeg tjener rundt 300 tusen mer enn tannpleieren på klinikken. Jeg har mer varierte arbeidsoppgaver, men hun har stort sett kun undersøkelser og perio-rens.

Lykke til med ditt valg!

Men hva slags arbeidsoppgaver har du/tannleger?

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med ditt valg!

Overhode ikke bitter☺️  jeg er stolt over min profesjon og de arbeidsoppgavene jeg har og finner meningsfulle. 
jeg har selv jobbet offentlig, og flere av mine medstudenter, og det går litt igjen at arbeidsmiljøet ikke er så godt- jeg sier ikke at det er det på din klinikk. Men om holdningene dine kommer frem i hverdagen så påvirker det arbeidsmiljøet i negativ retning. Det er to forskjellige yrkesgrupper med ulik utdanning som jobber forskjellig. 

Det spørs hva du helst har lyst til ts :) tannpleie er et spennende fagområdet, og mye fokus på forebyggende arbeid og profylakse. 3 år på universitetet istedefor 5. Og man kan tjene svært godt i privat praksis. Jeg har årlig omsetning på rundt 1,4 mill. Jeg jobber kun 3 dager i uken fra 8-15. Og arbeidsoppgavene trenger langt i fra å kun være perio og undersøkelse☺️ Man blir ikke arbeidsledig som tannpleier, men har innrykk av at det kan være vanskelig å få jobb både som tannpleier og tannlege i de byer hvor man utdannes. (Må gjerne ha flere arbeidsplasser for å få full stilling) 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva slags arbeidsoppgaver har du/tannleger?

Mine arbeidsoppgaver er profylakse, helseinformasjon, behandling av hull, kirurgi, rotfylling, lage kroner og broer, lage proteser, trekke tenner, behandle tannskader, hjelpe med tobakkslutt, diagnostikk og behandling av spiseforstyrrelser, avdekke seksuelle overgrep og hjelpe pasienten, sende bekymringsmelding til barnevernet, økonomisk drift av klinikken, faglig ansvar, administrasjon og ledelse av ansatte og mye mye mer.

Tp har også mange av disse oppgavene, men ikke alle.

I fremtiden vil det trolig være større behov for tannpleiere enn tannleger. Men tannleger blir ikke borte, nei.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å bli en regulerings tannlege. Vet noen om det er vanskelig å få seg jobb som som det eller hva de gjør?

Skrevet

Odontologi og tannpleier er jo to helt forskjellige ting.

Jeg er tannlege og kunne aldri tenkt meg å være tannpleier. Men tannpleierne jeg jobber med virker å trives ganske godt med sitt valg, så det er vel helt individuelt hva man liker eller ei.

Anonymkode: 0dfd9...757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...