AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #1 Skrevet 31. januar 2020 Jeg tenker på hvordan blir de personene som bare sitter på internett hele dagen uten å ikke ha verken jobb, venner eller noe familie? Blir man ikke å tenke veldig negativt over flere år? Bare det å sitte å se på alle andre gjør, uten at man føler at man er en del av livet selv? Jeg er som det! Anonymkode: 8ab82...2f3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #2 Skrevet 31. januar 2020 Det spørs nok i stor grad hva man ser på. En kan velge å tilegne seg enorme mengder av kunnskap og fordype seg i spennende ting. Eller man kan velge å kun se kattevideoer på youtube. Vil nok si det er svært individuelt. Anonymkode: eec2b...a7b 6
Sirah Skrevet 31. januar 2020 #4 Skrevet 31. januar 2020 Det er det vel neppe noen fasit på, men jeg vil tro man blir litt småsprø etterhvert. Når man aldri får impulser fra det virkelige liv. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #5 Skrevet 31. januar 2020 Det blir veldig ensformig bare tilegne seg ny kunnskap og lære nye ting, og noe begrenset over nett. Etter hvert vil hjernen naturligvis søke annen spenning som noe handling, praksis etter alt har lært. Hvis ikke ende det mer opp i depresjon og minkende lyst med å f. Eks lære og fordype seg i noe. Ts Anonymkode: 8ab82...2f3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #6 Skrevet 31. januar 2020 Just now, Sirah said: Det er det vel neppe noen fasit på, men jeg vil tro man blir litt småsprø etterhvert. Når man aldri får impulser fra det virkelige liv. Ja, det må være en balanse Noe mellom øktene. Anonymkode: 8ab82...2f3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #7 Skrevet 31. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det blir veldig ensformig bare tilegne seg ny kunnskap og lære nye ting, og noe begrenset over nett. Etter hvert vil hjernen naturligvis søke annen spenning som noe handling, praksis etter alt har lært. Hvis ikke ende det mer opp i depresjon og minkende lyst med å f. Eks lære og fordype seg i noe. Ts Anonymkode: 8ab82...2f3 Dette også tror jeg er individuelt. Jeg f.eks, har ingen behov for å sitte i et klasserom med en lærer for å lære noe. På nettet kan man ta den tid man vil for å lære noe, en trenger ikke stresse med det. Det er også alltid mulig å søke opp relaterte ting til det man undersøker der og da. Mengden info er uendelig og en velger selv hvordan en vil bruke denne. Dessuten tviler jeg på at noen sitter på nettet 24/7, så sant de ikke er ufør med store problemer til å komme seg ut. For disse vil likevel nettet være bedre enn ikke å ha det. Anonymkode: eec2b...a7b 1
Sirah Skrevet 31. januar 2020 #8 Skrevet 31. januar 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det må være en balanse Noe mellom øktene. Anonymkode: 8ab82...2f3 Ja merker jo selv hvor kokt i hue jeg blir dersom jeg av en eller annen grunn har vært lite ute blant folk en periode
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #9 Skrevet 31. januar 2020 Man kan nok bli ganske sær med tiden, har folk i bekjentskapskretsen som har brukt en del år på spilling/nett/generelt være bare hjemme, uten at jeg har inntrykk av at de har gjort så mye fornuftig med tiden (som f. eks. å lære seg noe nytt, ta fjernstudier e.l. Mangel på sosial kontakt i det daglige har en effekt selv om man ikke ser det med en gang, og noen av de jeg kjenner utviklet seg til å bli forholdsvis asosiale. De tar så og si aldri kontakt lenger og gidder som regel ikke å være med på noe sosialt. Har blitt bekymret for enkelte av dem, prøver å dra dem med på ting, men det er jo ikke så lett. Voksne tar jo til syvende og sist sine egne valg. Jeg håper bare at de ikke angrer for mye når de blir gamle en gang i tiden. Anonymkode: c781b...c21 1
Gjest Sirkelen Skrevet 31. januar 2020 #10 Skrevet 31. januar 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs nok i stor grad hva man ser på. En kan velge å tilegne seg enorme mengder av kunnskap og fordype seg i spennende ting. Eller man kan velge å kun se kattevideoer på youtube. Vil nok si det er svært individuelt. Anonymkode: eec2b...a7b En god observasjon.
Gjest Sirkelen Skrevet 31. januar 2020 #11 Skrevet 31. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker på hvordan blir de personene som bare sitter på internett hele dagen uten å ikke ha verken jobb, venner eller noe familie? Blir man ikke å tenke veldig negativt over flere år? Bare det å sitte å se på alle andre gjør, uten at man føler at man er en del av livet selv? Jeg er som det! Anonymkode: 8ab82...2f3 Internettbeboere, i mangel av et bedre ord, kan nok bli en ny mennesketype, litt som munkene i middelalderen som bodde isolert oppe i fjellet og i ørkener. Homo cyberius, kun tilkoblet strømkabler og binære datastrømmer.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #12 Skrevet 31. januar 2020 2 timer siden, Sirkelen skrev: Internettbeboere, i mangel av et bedre ord, kan nok bli en ny mennesketype, litt som munkene i middelalderen som bodde isolert oppe i fjellet og i ørkener. Homo cyberius, kun tilkoblet strømkabler og binære datastrømmer. Men hva skal dem gjøre om dem ikke har noe valg? Anonymkode: 81db0...030 1
Gjest Sirkelen Skrevet 31. januar 2020 #13 Skrevet 31. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva skal dem gjøre om dem ikke har noe valg? Anonymkode: 81db0...030 Noen velger å leve på Internett av egen fri vilje, mens andre blir tvunget til det av livsbetingelsene og samfunnet. Om man ikke har noe valg vil jeg si at et liv på Internett er langt bedre enn å bli fullstendig isolert. Det finnes jo en rekke mer sosiale alternativer på nett, som dette forumet. Det kan nevnes at dette fenomenet er blitt ganske utbredt i Japan, under betegnelsen hikikomori. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hikikomori Slik som samfunnsutviklingen er nå, vil det nok bli mer og mer utbredt med digitale eremitter.
Cornelia Skrevet 31. januar 2020 #14 Skrevet 31. januar 2020 Jeg sitter mye på Internett selv og har ikke jobb, skole eller venner. Sliter psykisk så isolerer meg mye hjemme og merker at jeg ikke deltar i livet. Føler meg utenfor alle og utenfor normalen. 3
Gjest Sirkelen Skrevet 5. februar 2020 #15 Skrevet 5. februar 2020 Jeg tror dette er en økende trend.
Adrenalina61 Skrevet 6. februar 2020 #16 Skrevet 6. februar 2020 På 31.01.2020 den 18.34, AnonymBruker skrev: Men hva skal dem gjøre om dem ikke har noe valg? Anonymkode: 81db0...030 Man har alltid et valg. Jeg synes synd på stakkarne de siste 10 -25 årene som nesten er født med pc eller mobil i hånda.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #17 Skrevet 6. februar 2020 Da blir man sånn som meg. Det anbefales virkelig ikke. Tar knekken på psyken. Anonymkode: 85515...b8e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #18 Skrevet 6. februar 2020 Man må ut hver dag ellers blir det depressivt. Å bruke en hel dag på nett gir så mye uro. Må ikke ha planer, men NOE må skje. Anonymkode: e41f6...059
Hoppetaujenta Skrevet 6. februar 2020 #19 Skrevet 6. februar 2020 Hvis en er obs på det og litt stillesittende mentalt aktiv, så kan en risikere å bli et opplyst menneske av det. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2020 #20 Skrevet 6. februar 2020 On 1/31/2020 at 3:05 PM, AnonymBruker said: Dette også tror jeg er individuelt. Jeg f.eks, har ingen behov for å sitte i et klasserom med en lærer for å lære noe. På nettet kan man ta den tid man vil for å lære noe, en trenger ikke stresse med det. Det er også alltid mulig å søke opp relaterte ting til det man undersøker der og da. Mengden info er uendelig og en velger selv hvordan en vil bruke denne. Dessuten tviler jeg på at noen sitter på nettet 24/7, så sant de ikke er ufør med store problemer til å komme seg ut. For disse vil likevel nettet være bedre enn ikke å ha det. Anonymkode: eec2b...a7b Klasserom på en skole er annerledes, fordi der er det andre mennesker rundt og for å komme til skolen må du jo ut. Det i innlegget var de som aldri går ut av huset, men lever livet sitt innenfor veggene, som hikikomoro som noen andte nevnte her. Eremitter... Internett 24/7 Hvorfor gjør dem det? Sliter de med noe? Hvprdan vil det være for resten av familie og forholde seg til det? Hvordan vildet gå med disse som gammel? Det blir ikke lette individer som en gang senete returneter tilbake til samfunnet. Det gjør disse tvert mer vanskeligstilte enn de muligens allerede er. Anonymkode: 8ab82...2f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå