Gå til innhold

Norsk som privatist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Noen her som har tatt opp norsk (vg3) som privatist? Skal ha eksamen i mai, hovedmål, sidemål og muntlig. Har lest fra nå i januar, så har da 5 mnd på meg på stoffet. Har permisjon fra jobb to dager i uka på å lese. 
Tar faget på nett, så har ingen undervisning. Er det overkommelig tro? :) 

Anonymkode: d2ab4...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hatt det som privatist, men gikk nettopp ut av studiespesialiserende linje på vgs - så hadde eksamen i vår.

Jeg jobbet minimalt med faget, og hadde sterk 5, sterk 5 og 6. Fulgte dog med i undervisningen, hvertfall siste året. 5 mnd er mer enn nok tid. Faget er ikke særlig vanskelig, mye av pensum "sier seg selv". Fokuser på hvordan man skal skrive ulike tekster, lær deg de ulike periodene (romantikken, modernisme osv), jobb med nynorsk grammatikk. Til de skriftlige er jo alle hjelpemidler tillat, så til mine eksamener holdt det i massevis å bare kunne stoffet i grove linjer, og å ha terpet på de forskjellige type tekstenes oppbygning. Til muntlig eksamen ser jeg for meg at man må kunne stoffet i nærmere detalj (jeg kom kun opp i sidemål og hovedmål skriftlig, så kan egentlig ikke uttale meg om den muntlige eksamenen).

Lykke til :-) Det er et spennende fag - men absolutt ikke det mest krevende! (I hvertfall ikke hvis man i utgangspunktet er god til å formulere seg).

Anonymkode: 98869...0a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb ut ifra kompetansemålene. Eksamensoppgavene er formulert ut i fra disse.

Anonymkode: 98869...0a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det som privatist. Muntlig var veldig enkelt, og det er lettest å få bra karakter der, (fikk en sterk 5'er). Skriftlig var litt mer komplisert for min del, fikk en 3'er.

På muntlig trakk jeg oppgave om å analysere og sammenligne to tekster, en fra naturalisme og en fra realisme. Sensorspørsmål var om språkutvikling, og der pratet jeg om Ivar Aasen, Knud Knudsen og deres arbeid.

Første del på skriftlig eksamen går mer på tekstforståelse og å svare direkte og presist på det oppgaven spør om. På andre delen kan du velge mellom flere oppgaver som f.eks retorisk analyse, skrive kreativ tekst eller sammenligning av to dikt.

Lykke til! 

Anonymkode: d2ed2...bf3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn gode eksamensbesvarelser, og les dem. Løs gamle eksamenssett. Det er veldig viktig at du kan sjangrene godt. Det hjelper ikke at du kan det som står i boka hvis du ikke er god til å skrive. 

Anonymkode: 11e15...33a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...