AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #21 Skrevet 31. januar 2020 Tusen takk til alle som svarer. Det låser seg veldig psykisk for meg, men det dere skriver hjelper veldig til å få perspektiv og komme ut av grinebobla. Anonymkode: 1f25f...b70
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #22 Skrevet 31. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg gikk til psykolog, og tok en evnetest, hvor han sa jeg burde bli utredet for dyskalkuli. Men jeg har ikke diagnose på det. Matematikkforståelsen min stanset opp på barneskolen. Kanskje jeg hadde hatt overskudd til å lære meg også matte, og at det ikke er noe iboende dyskalkuli i hjernen min, men det var så store belastninger på hjemmebane at jeg fokuserte på det jeg tok lett og var flink til, lesing og skriving. Så jeg behersker pluss og minus, ganging og deling på barneskolenivå. Karakterene jeg fikk i matte var NG på ungdomsskolen og 2 på vgs. Har alltid prøvd å forstå, men det stopper opp. Anonymkode: 1f25f...b70 Da må du *ikke* si at du har dyskalkuli, for du har ingen diagnose. Si at psykolog har sagt du bør utredes for dette men at det dessverre aldri ble gjort, og vis mattekarakterene dine. Hvis du sier til arbeidsgiver at du har dyskalkuli uten å ha en diagnose, har du i praksis bare selvdiagnostisert deg selv, og det fremstår som svært useriøst. Alt dette med problemene på hjemmebane tar du ikke opp. Anonymkode: 875f5...ae8 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #23 Skrevet 31. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kom inn som ubetalt praktikant via Nav i en bedrift for et år siden. Jobbet ubetalt i 9 måneder, hvor jeg tidvis ikke hadde arbeidsoppgaver fordi bedriften hadde meg som et "kjekt å ha", i tilfelle det var noe som brant på dass. Etter hvert tror jeg de fikk dårlig samvittighet, fordi jeg fikk ansettelse der, mot at Nav betaler 40% av lønna. Stillingsbeskrivelse kom denne uka, hvor det står at jeg i hovedsak skal utføre regnskapsoppgaver i Excel. Jeg har dyskalkuli og fikk 2 i økonomi og informasjonsbehandling på videregående. Jeg behersker på ingen måte Excel og synes det er vanskelig. Jeg fikk også 7 arbeidsdager på å rapporte utbetalinger til Skatteetaten- da uten opplæring i hva jeg egentlig skal gjøre for å få til det. Jeg må ringe Skatteetaten, for å få veiledning av dem. Jeg er i Nav på grunn av psyken, og jeg har måttet begynne på sovemedisin igjen. Jeg har fått angst for å gå på jobb. Jeg føler meg som en idiot, fordi "Excel, det er jo bare å trykke på de rette knappene". Jeg gråter hver dag, og barna mine merker det, jeg bare fader vekk mentalt, det er en stressreaksjon. Jeg føler jeg skrupmper inn. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har sagt fra til Nav saksbehandler, men hun vil bare ha et møte med arbeidsgiver. Det hjelper jo ikke, jeg fikk nettopp stillingsbeskrivelsen og når jeg ikke mestrer arbeidsoppgavene, hvorfor skal vi ha møte da? Jeg har vært veldig tydelig overfor arbeidsgiver på at jeg ikke kan regnskap og tall- jeg er høyt utdannet innen tekst og historie! Likevel kommer denne stillingsbeskrivelsen. Det er som de bare vil ha meg vekk? Kan jeg sykemelde meg? Jeg jobber bare 50%. Anonymkode: 1f25f...b70 Jeg var riktignok ikke i tiltak via nav, men ansatt som lager medarbeider. Jeg ble forespeilet hva jeg stillingwn innebar og den inneholdt ikke tall. Heldigvis. Men .. så endret det seg og jeg ble satt til å fakturere. Jeg sa at jeg ikke hadde evne til dette, men ble ikke hørt. Det var jo BARE å.. Etter tre dager var det 2,5 Mill i feilsendte fakturaer og endel sure kunder. Ingen flere faktureringsoppgaver til meg. Ufint å endre stillingsinstruksen slik. Anonymkode: f163c...014
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #24 Skrevet 31. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da må du *ikke* si at du har dyskalkuli, for du har ingen diagnose. Si at psykolog har sagt du bør utredes for dette men at det dessverre aldri ble gjort, og vis mattekarakterene dine. Hvis du sier til arbeidsgiver at du har dyskalkuli uten å ha en diagnose, har du i praksis bare selvdiagnostisert deg selv, og det fremstår som svært useriøst. Alt dette med problemene på hjemmebane tar du ikke opp. Anonymkode: 875f5...ae8 Ok, tusen takk, det er veldig nyttig for meg å vite! Anonymkode: 1f25f...b70
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #25 Skrevet 31. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var riktignok ikke i tiltak via nav, men ansatt som lager medarbeider. Jeg ble forespeilet hva jeg stillingwn innebar og den inneholdt ikke tall. Heldigvis. Men .. så endret det seg og jeg ble satt til å fakturere. Jeg sa at jeg ikke hadde evne til dette, men ble ikke hørt. Det var jo BARE å.. Etter tre dager var det 2,5 Mill i feilsendte fakturaer og endel sure kunder. Ingen flere faktureringsoppgaver til meg. Ufint å endre stillingsinstruksen slik. Anonymkode: f163c...014 Hahah, samme her, det er jo bare å klikke på knappene så leverer Excel rapporten til Skatteetaten innen fristen helt selv 😂 Anonymkode: 1f25f...b70
Gran3 Skrevet 31. januar 2020 #26 Skrevet 31. januar 2020 Er du sikker på at du bare har fått en "stakkars deg jobb"? Kanskje de har likt å ha deg der, syntes du har gjort en bra jobb når du først har fått gjøre noe, og tenkte forsøke inkludere deg i en fast jobb? At de tenker på deg som en ressurssterk person som vil klare denne arbeidsoppgaven? Kanskje fordi de selv ikke kan den og vet ikke hvor vanskelig den kan være, kombinert med at de har troa på deg. De tenker kanskje denne arbeidsoppgaven er enkel å lære, fordi de husker ikke hvor komplisert excel er eller de kan ikke excel selv og har ikke peiling Det er ikke sikkert de mente noe vondt med dette. Tenker et møte med sjefen er bra. Du kan si at du setter pris på sjansen, men at dette er utenfor dine talenter og det er ikke noe du mestrer. At matte og tall aldri har vært ditt sterke punkt Enig med den som sa at du ikke burde si noe om dyskalkuli når du ikke har diagnose. Samtidig som du kanskje burde ta denne utredningen? Husk også at det er ingen som forventer at du skal bli ekspert på 2 uker. Det føles kjipt å ikke få til, men husk at andre dømmer deg som regel ikke så hardt som du dømmer deg selv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå