AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #1 Skrevet 31. januar 2020 Jeg kom inn som ubetalt praktikant via Nav i en bedrift for et år siden. Jobbet ubetalt i 9 måneder, hvor jeg tidvis ikke hadde arbeidsoppgaver fordi bedriften hadde meg som et "kjekt å ha", i tilfelle det var noe som brant på dass. Etter hvert tror jeg de fikk dårlig samvittighet, fordi jeg fikk ansettelse der, mot at Nav betaler 40% av lønna. Stillingsbeskrivelse kom denne uka, hvor det står at jeg i hovedsak skal utføre regnskapsoppgaver i Excel. Jeg har dyskalkuli og fikk 2 i økonomi og informasjonsbehandling på videregående. Jeg behersker på ingen måte Excel og synes det er vanskelig. Jeg fikk også 7 arbeidsdager på å rapporte utbetalinger til Skatteetaten- da uten opplæring i hva jeg egentlig skal gjøre for å få til det. Jeg må ringe Skatteetaten, for å få veiledning av dem. Jeg er i Nav på grunn av psyken, og jeg har måttet begynne på sovemedisin igjen. Jeg har fått angst for å gå på jobb. Jeg føler meg som en idiot, fordi "Excel, det er jo bare å trykke på de rette knappene". Jeg gråter hver dag, og barna mine merker det, jeg bare fader vekk mentalt, det er en stressreaksjon. Jeg føler jeg skrupmper inn. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har sagt fra til Nav saksbehandler, men hun vil bare ha et møte med arbeidsgiver. Det hjelper jo ikke, jeg fikk nettopp stillingsbeskrivelsen og når jeg ikke mestrer arbeidsoppgavene, hvorfor skal vi ha møte da? Jeg har vært veldig tydelig overfor arbeidsgiver på at jeg ikke kan regnskap og tall- jeg er høyt utdannet innen tekst og historie! Likevel kommer denne stillingsbeskrivelsen. Det er som de bare vil ha meg vekk? Kan jeg sykemelde meg? Jeg jobber bare 50%. Anonymkode: 1f25f...b70
Hurrahei Skrevet 31. januar 2020 #2 Skrevet 31. januar 2020 Ja du kan sykemelde deg! Be om hjelp fra fastlegen din. Nav kan be om møte med fastlegen, før arbeidsgiver! Da kan legen din støtte deg i at dette ikke er riktig tiltak for deg! Det høres ikke bra ut sånn som du har det! Gå til legen på mandag! Du skal ikke bli verre av slike tiltak, da er tiltaket feil for deg. det er du som er den viktigste i denne «saken» 💙 Klem fra meg, som har gått gjennom det samme (med fantastisk støtte fra legen min) 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #3 Skrevet 31. januar 2020 8 minutter siden, Hurrahei skrev: Ja du kan sykemelde deg! Be om hjelp fra fastlegen din. Nav kan be om møte med fastlegen, før arbeidsgiver! Da kan legen din støtte deg i at dette ikke er riktig tiltak for deg! Det høres ikke bra ut sånn som du har det! Gå til legen på mandag! Du skal ikke bli verre av slike tiltak, da er tiltaket feil for deg. det er du som er den viktigste i denne «saken» 💙 Klem fra meg, som har gått gjennom det samme (med fantastisk støtte fra legen min) Takk. Det er en god ide å gå til fastlegen. Jeg er helt alene i dette, tusen takk for at du svarer. Jeg lurer på om det er det jeg burde gjøre først- eller bør jeg starte med å informere arbeidsgiver - atter en gang- om at jeg faktisk ikke mestrer det hun skriver jeg skal gjøre i stillingsbeskrivelsen min? Jeg har informert om det muntlig, men bør kanskje gjøre det skriftlig? Anonymkode: 1f25f...b70 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #4 Skrevet 31. januar 2020 Har du utført noen av oppgavene? Anonymkode: 73a9a...5a5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #5 Skrevet 31. januar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du utført noen av oppgavene? Anonymkode: 73a9a...5a5 Den andre Nav- praktikanten, som har økonomiutdannelse, satte seg ned med meg og forsøkte å forklare meg Excel. Men det stopper opp for meg og jeg får en stressreaksjon/ det går i svart, fordi tallene bare flyter rundt. Anonymkode: 1f25f...b70
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #6 Skrevet 31. januar 2020 Du må være tydelig mot nav-saksbehandleren du har. De blir ofte altfor vage mot arbeidsgivere i frykt for å miste dem som tiltaksplass at de glemmer å ta hensyn til praksisdeltagerens behov og arbeidsgiver får ture på som de vil. Anonymkode: 94fb2...7cc 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #7 Skrevet 31. januar 2020 Det høres jo ikke helt forsvarlig ut at bedriften setter noen uten økonomibakgrunn (ikke utdannelse og/eller erfaring innen økonomi slik jeg tolker deg) til å rapportere til skatteetaten. Men, jeg ville likevel forsøkt meg på utfordringen. Be hun med økonomi hjelpe deg en gang til med økonomibiten. Se noen youtube introvideoer om excel. Det er ikke så vanskelig som du tror, og du trenger ikke regne selv - så lenge du lærer litt om funksjonene, så regner Excel for deg. Det du trenger å lære er litt om logikken hvordan ting henger sammen, hvordan man bruker formler for å legge inn/hente ut/regne på verdier i cellene i Excel osv. Anonymkode: 0726e...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #8 Skrevet 31. januar 2020 Nei, du kan ikke sykmelde deg. Legen din kan gi deg sykmelding, hvis det er grunnlag for det, dvs at du er syk. Å ha et møte med arbeidsgiver er det riktige å gjøre i denne situasjonen. Gråt og sykmelding hjelper ikke, du må forsøke å gjøre noe med problemet, dvs å få andre arbeidsoppgaver, mer opplæring eller andre tiltak som gjør at du fungerer i jobben. Du har allerede bestemt deg for at et møte med arbeidsgiver ikke vil hjelpe, noe du ikke vet noe om. Anonymkode: 875f5...ae8 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #9 Skrevet 31. januar 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du kan ikke sykmelde deg. Legen din kan gi deg sykmelding, hvis det er grunnlag for det, dvs at du er syk. Å ha et møte med arbeidsgiver er det riktige å gjøre i denne situasjonen. Gråt og sykmelding hjelper ikke, du må forsøke å gjøre noe med problemet, dvs å få andre arbeidsoppgaver, mer opplæring eller andre tiltak som gjør at du fungerer i jobben. Du har allerede bestemt deg for at et møte med arbeidsgiver ikke vil hjelpe, noe du ikke vet noe om. Anonymkode: 875f5...ae8 Jeg har hatt masse møter med daglig leder, hvor jeg har forklart at jeg ikke behersker tall og Excel. Likevel blir jeg satt til regnskapsoppgaver, da det er det bedriften har bruk for. Attpåtil blir jeg gitt uhåndterlige frister. Sykemelding er jo lurt og helt legitimt, med tanke på å bevare helse og inntekt mens jeg ser etter ny jobb. Jeg får alvorlige stressreaksjoner og er søvnløs på grunn av dette. Jeg har jobbet ubetalt for dem i 9 måneder, og når jeg endelig begynner å motta lønn, setter de meg til arbeidsoppgaver de vet jeg ikke mestrer. Jeg tar alltids et møte til med arbeidsgiver, null problem. Men jeg har også to barn jeg må ivareta og regninger å betale. Anonymkode: 1f25f...b70 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #10 Skrevet 31. januar 2020 Enda en tråd om dette ? hvorfor ikke fortsette i den tråden som var först ? Anonymkode: be181...979
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #11 Skrevet 31. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt masse møter med daglig leder, hvor jeg har forklart at jeg ikke behersker tall og Excel. Likevel blir jeg satt til regnskapsoppgaver, da det er det bedriften har bruk for. Attpåtil blir jeg gitt uhåndterlige frister. Sykemelding er jo lurt og helt legitimt, med tanke på å bevare helse og inntekt mens jeg ser etter ny jobb. Jeg får alvorlige stressreaksjoner og er søvnløs på grunn av dette. Jeg har jobbet ubetalt for dem i 9 måneder, og når jeg endelig begynner å motta lønn, setter de meg til arbeidsoppgaver de vet jeg ikke mestrer. Jeg tar alltids et møte til med arbeidsgiver, null problem. Men jeg har også to barn jeg må ivareta og regninger å betale. Anonymkode: 1f25f...b70 Du misforsto poenget mitt, som var at DU ikke kan sykmelde deg, du må gå til legen som må vurdere om det er grunnlag for sykmelding. Det er ikke noe du kan gjøre selv. Arbeidsgiver har styringsrett, og setter de ansatte til å gjøre de oppgavene det er behov for. Du må få til et møte med NAV og arbeidsgiver, og gjerne også fastlegen din hvis mulig, og se om dere kan komme fram til en løsning, f.eks andre arbeidsoppgaver. Stillingsbeskrivelser kan endres. Du må ikke bare gi opp, slik du gir inntrykk av i innleggene dine. Ta med all dokumentasjon du måtte ha, f.eks på dyskalkulien. Arbeidsgiver har jo også interesse av at du skal få arbeidsgiver du mestrer, slik at du ikke gjør feil. Hvis arbeidsgiver ikke har oppgaver til deg som du mestrer, er det bedre at du finner deg en annen jobb. Men ikke gi opp før du har prøvd. Anonymkode: 875f5...ae8 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #12 Skrevet 31. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du misforsto poenget mitt, som var at DU ikke kan sykmelde deg, du må gå til legen som må vurdere om det er grunnlag for sykmelding. Det er ikke noe du kan gjøre selv. Arbeidsgiver har styringsrett, og setter de ansatte til å gjøre de oppgavene det er behov for. Du må få til et møte med NAV og arbeidsgiver, og gjerne også fastlegen din hvis mulig, og se om dere kan komme fram til en løsning, f.eks andre arbeidsoppgaver. Stillingsbeskrivelser kan endres. Du må ikke bare gi opp, slik du gir inntrykk av i innleggene dine. Ta med all dokumentasjon du måtte ha, f.eks på dyskalkulien. Arbeidsgiver har jo også interesse av at du skal få arbeidsgiver du mestrer, slik at du ikke gjør feil. Hvis arbeidsgiver ikke har oppgaver til deg som du mestrer, er det bedre at du finner deg en annen jobb. Men ikke gi opp før du har prøvd. Anonymkode: 875f5...ae8 At du skal få *arbeidsoppgaver du mestrer, skulle det stå. Anonymkode: 875f5...ae8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #13 Skrevet 31. januar 2020 Hvis den jobben de har behov for er noen som gjør Excel-oppgaver og du ikke er i stand til å gjøre excel-oppgaver, så kan du jo ikke ha jobben. De har hatt deg på tiltak, selv om de ikke egentlig hadde arbeidsoppgaver - og nå har de funnet arbeidsoppgaver og tilbudt deg fast jobb. De prøver å gi deg opplæring, men det låser seg bare, sier du. De vil nok ikke ha deg vekk, men de vil ha en arbeidstaker som faktisk gjør en jobb de har behov for. Det er jo ikke så rart. Man har krav på tilpasning, javel, men man må jo gjøre en jobb det er behov for. Rart du ikke fikk stillingsbeskrivelser FØR du takket ja til jobben, det må du huske til neste gang. Du fikk mange forslag om hvordan du kan lære excel i den forrige tråden din, blant annet ved å se videoer på YouTube. Har du prøvd det? Anonymkode: 2cfa3...f1e
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #14 Skrevet 31. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du misforsto poenget mitt, som var at DU ikke kan sykmelde deg, du må gå til legen som må vurdere om det er grunnlag for sykmelding. Det er ikke noe du kan gjøre selv. Arbeidsgiver har styringsrett, og setter de ansatte til å gjøre de oppgavene det er behov for. Du må få til et møte med NAV og arbeidsgiver, og gjerne også fastlegen din hvis mulig, og se om dere kan komme fram til en løsning, f.eks andre arbeidsoppgaver. Stillingsbeskrivelser kan endres. Du må ikke bare gi opp, slik du gir inntrykk av i innleggene dine. Ta med all dokumentasjon du måtte ha, f.eks på dyskalkulien. Arbeidsgiver har jo også interesse av at du skal få arbeidsgiver du mestrer, slik at du ikke gjør feil. Hvis arbeidsgiver ikke har oppgaver til deg som du mestrer, er det bedre at du finner deg en annen jobb. Men ikke gi opp før du har prøvd. Anonymkode: 875f5...ae8 Takk for innspill, jeg visste ikke det. Tenkte at det var helt fastlåst. ts Anonymkode: 1f25f...b70
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #15 Skrevet 31. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis den jobben de har behov for er noen som gjør Excel-oppgaver og du ikke er i stand til å gjøre excel-oppgaver, så kan du jo ikke ha jobben. De har hatt deg på tiltak, selv om de ikke egentlig hadde arbeidsoppgaver - og nå har de funnet arbeidsoppgaver og tilbudt deg fast jobb. De prøver å gi deg opplæring, men det låser seg bare, sier du. De vil nok ikke ha deg vekk, men de vil ha en arbeidstaker som faktisk gjør en jobb de har behov for. Det er jo ikke så rart. Man har krav på tilpasning, javel, men man må jo gjøre en jobb det er behov for. Rart du ikke fikk stillingsbeskrivelser FØR du takket ja til jobben, det må du huske til neste gang. Du fikk mange forslag om hvordan du kan lære excel i den forrige tråden din, blant annet ved å se videoer på YouTube. Har du prøvd det? Anonymkode: 2cfa3...f1e Nei, det låste seg, alt gikk i svart og jeg begynte å grine. Men har hatt fravær nå så jeg har fått roet meg litt mer ned. Det låste seg for meg også på grunn av den korte fristen for innlevering, inkludert ansvar for bedriftens mulkt dersom jeg ikke klarte levere innen fristen. Dette gjorde at det låste seg enda mer. Anonymkode: 1f25f...b70
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #16 Skrevet 31. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for innspill, jeg visste ikke det. Tenkte at det var helt fastlåst. ts Anonymkode: 1f25f...b70 Nei, det er det ikke. Snakk med arbeidsgiver, prøv å finne en løsning. Ut fra innleggene dine virker det som om du har låst deg helt og at du har gitt opp. Men du må være innstilt på å gjøre det du kan for å finne en løsning som fungerer for både deg og arbeidsgiver. Anonymkode: 875f5...ae8 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #17 Skrevet 31. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis den jobben de har behov for er noen som gjør Excel-oppgaver og du ikke er i stand til å gjøre excel-oppgaver, så kan du jo ikke ha jobben. De har hatt deg på tiltak, selv om de ikke egentlig hadde arbeidsoppgaver - og nå har de funnet arbeidsoppgaver og tilbudt deg fast jobb. De prøver å gi deg opplæring, men det låser seg bare, sier du. De vil nok ikke ha deg vekk, men de vil ha en arbeidstaker som faktisk gjør en jobb de har behov for. Det er jo ikke så rart. Man har krav på tilpasning, javel, men man må jo gjøre en jobb det er behov for. Rart du ikke fikk stillingsbeskrivelser FØR du takket ja til jobben, det må du huske til neste gang. Du fikk mange forslag om hvordan du kan lære excel i den forrige tråden din, blant annet ved å se videoer på YouTube. Har du prøvd det? Anonymkode: 2cfa3...f1e Jeg purret på stillingsbeskrivelse mange ganger, men de visste vel ikke før nå hva de skulle sette meg til. Har fått forespeilet flere oppgaver muntlig, som samsvarer med utdannelsen min, men det er jo regnskap de har behov for og derav er det det de har ført opp i stillingsbeskrivelsen. Anonymkode: 1f25f...b70
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #18 Skrevet 31. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har dyskalkuli Er dette noe du har blitt diagnostisert med eller tror du at du har det? Anonymkode: 8d760...f9b
n_97 Skrevet 31. januar 2020 #19 Skrevet 31. januar 2020 Om du har papirer på at du har dyskalkuli bruk dem for alt det er verdt. Om du ikke har, få ordnet det. Det er ikke til hverken din eller arbeidsgiver at en som ikke kan regne i det hele tatt blir satt til regnskap.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #20 Skrevet 31. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette noe du har blitt diagnostisert med eller tror du at du har det? Anonymkode: 8d760...f9b 1 minutt siden, n_97 skrev: Om du har papirer på at du har dyskalkuli bruk dem for alt det er verdt. Om du ikke har, få ordnet det. Det er ikke til hverken din eller arbeidsgiver at en som ikke kan regne i det hele tatt blir satt til regnskap. Jeg gikk til psykolog, og tok en evnetest, hvor han sa jeg burde bli utredet for dyskalkuli. Men jeg har ikke diagnose på det. Matematikkforståelsen min stanset opp på barneskolen. Kanskje jeg hadde hatt overskudd til å lære meg også matte, og at det ikke er noe iboende dyskalkuli i hjernen min, men det var så store belastninger på hjemmebane at jeg fokuserte på det jeg tok lett og var flink til, lesing og skriving. Så jeg behersker pluss og minus, ganging og deling på barneskolenivå. Karakterene jeg fikk i matte var NG på ungdomsskolen og 2 på vgs. Har alltid prøvd å forstå, men det stopper opp. Anonymkode: 1f25f...b70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå