Gå til innhold

Kontroll over meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Karen Anna
Skrevet

Hei, (jeg er 18 år)

Jeg har ei venninne (Dyveke) som hele tiden har kritisert meg en dag eller en annen ( ja, det tror jeg faktisk!).. Når jeg får meg jobb, kritiserer hun meg og tror at jeg ikke klarer å utføre den bra nok. For eks. en vaske jobb på en bedrift.

Jeg trener 2 ganger i uka, men hun mener jeg er lat og at jeg hele tiden bare sitter foran pc,tv eller ligger på sofa. Men det er det HUN som gjør.Hun trener ikke en gang ... (?)

Jeg fikk en kjæreste for 2 år siden, som jeg fremdeles er glad i . Hun mener vi kommer snart til å slå opp pga det har gått så lang tid og vi er så unge. Men hva har hun med det å gjøre? Blir såret når hun sier sånt.

Jeg har en bestevenninne (Lina) som er et år mindre enn meg. Vi kan snakke om alt sammen. Dykeve er vår felles venninne.

Men jeg har sett nå i det siste. At hun(Dykeve) begynner å være mer med Lina enn med med "oss." skjønner? Viser meg kalde skuldrer og sier "vi to vil egentlig ikke være med deg bort dit".. så gir hun meg et skjevt smil, og sier "bare tulla...."....

Hva betyr dette?

Er hun missunnelig?

Jeg har aldri gjort henne noe som helst.

Jeg vil minne om at Lina sier i fra til Dyveke når ting blir for gale, det "tørr" ikke jeg. Hun har fått på en måte en kontroll over meg.

Er det jeg som er usikker og hun vil leke med følesene mine?

Hva skal jeg gjøre?

Føler jeg lever i 2 forskjellige kroppen :cry: :(:sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det jeg som er usikker og hun vil leke med følesene mine?  

Ja, det kan virke slik.. Trenger du egentlig henne som venninne da..?

Skrevet

Hei,

må jeg virker det slik at Dyveke er veldig sjalu på deg. Hvis hun ikke hadde vært det hadde hun ikke hatt noen grunn til å kritisere deg.

Jeg må også få tilføye at denne jenta ikke er noen venninne å samle på. En venninne skal ikke være slik. Hun skal være postitiv og støttende. Har jeg vært deg ville jeg sagt i fra til henne, og gitt henne et ulitmatum. Enten må hun oppføre seg eller så vil du ikke være sammen med henne.

JEg skjønner det slik at dere ikke er så gamle? Og da er det vanlig at man er litt usikkre på litt av hvert her i livet. Og da blir det enda viktigere med å ha gode venner som man kan støtte seg på.

Håper du tør å si fra at hun er ekkel med deg.....lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei asså, kutt hun der dyveke personen ut, tvert! har ikke noe tro på at du kan forandre henne, og hun gjør ikke akkurat så mye for å ta vare på forholdet, men er spydig og ekkel, æsj!

Kutt henne ut tvert, og vis at du ikke trenger det avskummet av ei " venninne" som henne!

Det finnes INGEN unnskyldninger for hvordan hun er mot deg, og ikke tenk på de dagene dere eventuelt har det bra, fordi de n personen der kommer til å forsure livet ditt mer fremover, dess mer hun vet at hun har kontroll over deg.

Gjest Karen Anna
Skrevet

Tusen takk skal dere alle sammen ha for at dere gadd å skrive noen ord til meg! Selv om det hørest rart ut, så hjelper det å lese hva dere andre mener. Og jeg blir sterkere faktisk!

Har snakka med mamma om dette. Og hun sier det akkurat som dere..Gir meg styrke til å bare vende ryggen tilbake.

Men det hjelper å få høre det av mangen.

Det siste gesten har, traff meg midt i panna: "et finnes INGEN unnskyldninger for hvordan hun er mot deg, og ikke tenk på de dagene dere eventuelt har det bra, fordi de n personen der kommer til å forsure livet ditt mer fremover, dess mer hun vet at hun har kontroll over deg."

Kjente meg igjen. En dag er hun grei, en annen helt TEIT!.

Blir jo helt forvirra.

I dag sa jeg (kanskje litt svakt) i fra til henne, at hun kan bare slutte nå. Det er ikke gøy.

Men da fikk jeg tilbake en sur mine "voldsom så kjeftete du har blitt på meg da?"

en annen dag , kan hun klemme og hoppe rundt og vere skikkelig god venninne...

Jeg får rett og slett dårlig selvtillit pga henne... hvorfor det? Arg, jeg vil ikke at hun skal ha taket på meg. Og hun får ikke beste venninna mi :cry:

godt å få det ned faktisk........

Skrevet

Hey!!

Jeg vet hvordan du har det!! Det er ikke enkelt! Men før du sier klart og tydelig i fra til henne kommer hun til å fortsette.

En av mine venninner er også slik. Hun elsker å trekke meg ned. Hvis jeg "flauer meg ut" minner hun meg og alle andre på det i en evighet etterpå! Når jeg sier: -Okey, nå er det nok! Mener hun at jeg er grinete! Det er irriterende!

Heldigvis har hun skjerpet seg nå. Jeg sa etterhvert i fra til henne. Jeg råder deg til å gjøre det samme med din venninne! Om hun ikke godtar det er hun ikke verdig ditt vennskap!! :wink:

Gjest Karen Anna
Skrevet

Hei Salina

Det er ikke så greit nei... Det har komt seg litt det siste året. men før..... :cry: Liker ikke å være så svak som dette. men dere hjelper meg grådig nå!! Takk for alle svar! *kyss på kinnet til hver enkelt* :rodme:

(Er heller ikke så kult å vite at det er flere som har det sånn også, at det er et vanlig jente fenomen.. )

Men VET dere hva hun sa til meg nå før i dag på mobilen (riktig nok)??!

"har dere slått opp nå?"........

:evil: frekkeste!!!

Skrevet

Si i fra til henne. Uansett hvor vanskelig det må være, for hun trenger en oppvekker. Hun har ingen rett til å behandle deg på den måten.

Hvis hun ikke skjerper seg og slutter med dette etter at du har gitt beskjed, så kutt ut vennskapet med henne.

Jeg vet dette er vanskelig, men av og til må man bare trekke pusten og hoppe i det.

Lykke til!

Skrevet

Dyveke er absolutt sjalu på deg. Dump henne!! Sånne venner er ikke sanne venner,og livet er for kort til å bruke det opp på sånne tufser.Det eneste hun gjør er å tynge selvtilliten din. Man skal ikke tåle å få så mye "dritt" fra noen. Venner skal støtteog hjelpe degdeg uansett hva du gjør. Enten du ER lat og sitter foran TV eller PC hele dagen eller trener. Sånn er det bare. Søk heller videre etter andre venner. La både Lina og Dyveke få se at du klarer deg utmerket uten dem,og at du er verdt mer enn å få usaklig kritikk hele tiden.

Dette klarer du

Gjest Karen-Anna
Skrevet

Tusen takk dere..

(kommer aldri til å "dumpe" Lina så lenge jeg lever,sånn at du vet det)

Skrevet

HUff da stakkars deg!

Høres ut som denne jenta er SJALU på deg og vil ødelegge vennskapet ditt med Lina.

Sånne venner er ingenting å samle på. Venner skal støtte hverandre, oppmuntre hverandre og være snille med hverandre.Kutt henne ut før hun ødelegger deg. Det er så lett at sånne folk ødelegger selvtillitten din- vet det har opplevd det selv.

Lykke til iallfall!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...