AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #1 Skrevet 31. januar 2020 Hva er storrengjøring for dere ? Hva slags type vasking gjør dere hjemme da og hvor ofte ? Spør fordi jeg hadde en samtale med en venninne hvor hun mente jeg gjorde storrengjøring en gang i uken å at det var unormalt mye. Anonymkode: 3c05d...bb5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #3 Skrevet 31. januar 2020 Det moren min gjør til jul. Det inkluderer alle vegger og vask av alt av pledd og putetrekk. Jeg vasker aldri vegger og tak. Anonymkode: 15dfd...117 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #4 Skrevet 31. januar 2020 Storrengjøring for meg er å flytte møbler, vaske vegger og tak, og vaske kjøkkenet ned som om man skulle ha flyttet. Jeg gjør det en gang i året, eller ved behov (kjøleskap hver tredje måned ish). Anonymkode: 651f8...a48 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #5 Skrevet 31. januar 2020 Storrengjøring er når vi tar et helt rom. For eksempel badet - da skurer vi ned vegger, under badekar, fugerens og impregnering. det skjer ca en gang i året. Men vi tar aldri alle rom på en gang, har en viss rotasjon på det. Vasker aldri malte overflater, de får bare et nytt strøk etterhvert. Det vi gjør fra uke til uke - støvsuge gulv og møbler, støvtørk, speil - det er bare vanlig husarbeid. Anonymkode: 3dfd3...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #6 Skrevet 31. januar 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er storrengjøring for dere ? Hva slags type vasking gjør dere hjemme da og hvor ofte ? Spør fordi jeg hadde en samtale med en venninne hvor hun mente jeg gjorde storrengjøring en gang i uken å at det var unormalt mye. Anonymkode: 3c05d...bb5 Hva gjør du da? Anonymkode: 15dfd...117
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #7 Skrevet 31. januar 2020 Vanlig uke: - tørke støv av tilgjengelige flater, alt av ting som henger på veggene, lamper i taket osv. - støvsuge alle gulv og store møbler - vaske alle glassvegger og speil - vaske kjøleskap og stekeovn - vaske/dra av kattehår der katten bruker å ligge - støvsuge madrassene i senga og skifte trekkene - badet vaskes fra topp til tå hver uke. Har balansert ventilasjon, og med trekket fra døra kommer det så mye drit inn der. Storrengjøring: - vaske alle overflater, vegger, bak møbler, under kjøkkenbenken - ta alt ut av skapene, vaske inni - dra frem alle møbler, tørke støv bakpå, rydde opp i ledninger, tørke støv av listene bak møblene - avtine fryseren og vaske hele kombiskapet - vaske alt av vinduer - rydde, kvitte seg med ting, sortere og systematisere - polere fast innredning som er laget av stål, type ventilatorhette og trappegelender - lufte og banke puter, pledd, dyner, sofaputer, tepper - bytte filter i ventilasjonsanlegget - smøre dørhengsler Anonymkode: d8198...d82
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #8 Skrevet 31. januar 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør du da? Anonymkode: 15dfd...117 En gang i uken, tar da alle rom i huset: Vasker alle overflater. Støvsuger sofaen/renser. Kjøleskapet. Støvsuger og vasker alle gulv. Skrubber badet fra topp til tå. Vasker kjøkkenfronter. skifter på senga. Renser ovnen. Ts Anonymkode: 3c05d...bb5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #9 Skrevet 31. januar 2020 Jobber som renholder, og under storrengjøring/nedvask/flyttevask vasker eller støvsuger vi absolutt alt i huset, tak og vegger, vinduer, dører, inni skap og skuffer, flytter på møbler som står inntil vegger, tar vekk tepper for å vaske golvet osv. Hjemme gjør jeg det som regel en gang i året, men tar ikke alle rommene på en gang. Da bruker jeg også møbelpuss på de gamle møblene vi har arvet, vasker pledd og pynteputer (de som tåler det, de andre luftes grundig). Rydder i klesskap og kommode. Vanlig ukesrengjøring hjemme hos meg: tørke støv av alle overflater med tørr klut, støvsuge møbler og tepper, vaske overflater på kjøkken og bad litt grundigere enn den daglige vasken, vaske speil på badet, dusjen, toalettet, tørke av dørhåndtak, vaske skapet der søppelbøttene står, ta ut aske av vedovnen (i fyringssesongen), vaske golvet. Skifter på senga. En gang i måneden: støvsuge golvlister, rydde og vaske inni kjøleskapet, vaske dusjforhenget, ta ut filteret i kjøkkenvifta og vaske det + gjøre ren vifta, støvsuge varmepumpa, ta ut såpebeholderen i vaskemaskinen og gjøre den ren, kjøre en 90-gradersvask uten klær i maskinen. Støvsuger madrassene og lufter dyner og puter. Daglig: tørke opp søl og flekker, koste rundt vedovnen (blir mye rusk av vedfyring), koste/støvsuge/vaske i yttergangen om vinteren. Steikeovnen vaskes etter bruk. Ved behov: vaske vinduer, vaske søppelbøtter (typisk hvis posen har revna). Jeg gjør sikkert mye mer også uten å tenke over det. Rutinene går jo av seg selv etter nesten 30 år som «husmor». Anonymkode: a475a...940 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #10 Skrevet 31. januar 2020 Herregud jeg ble stresset av svarene i tråden. Det vil si. Jeg har visst aldri "storrengjøret" i hele mitt liv, selv om jeg vasker og støvsuger hver uke, og således har et rent og pent hus. Jeg tipper at TS venninne omtaler "storrenggjøring" som vanlig rengjøring. Anonymkode: 6b3c4...f79 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #11 Skrevet 31. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: En gang i uken, tar da alle rom i huset: Vasker alle overflater. Støvsuger sofaen/renser. Kjøleskapet. Støvsuger og vasker alle gulv. Skrubber badet fra topp til tå. Vasker kjøkkenfronter. skifter på senga. Renser ovnen. Ts Anonymkode: 3c05d...bb5 Hvis du vasker vegger og tak, kjøkkenfronter, ovn OG renser sofaen hver uke, så vil jeg absolutt si du tar en storrengjøring hver uke, ja. Griser dere veldig siden du gjør dette hele tiden? Anonymkode: 44399...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #12 Skrevet 31. januar 2020 Storrengjøring for meg er vask av vegger, tak, alle overflater, skap innvendig og utvendig, lister, oppe på skap, gulv og vinduer og alt der i mellom. Det gjøres kanskje en gang i året. Anonymkode: 525d6...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #13 Skrevet 31. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vasker aldri malte overflater, de får bare et nytt strøk etterhvert. Vasker du ikke før du maler? Storrengjøring har jeg en gang i året. "Grovrengjøring", en grundigere husvask enn helgevask, har jeg 3-4 ganger i året. Helgevask har jeg hver uke. Anonymkode: 2d3d8...ae2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #14 Skrevet 31. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vasker du ikke før du maler? Storrengjøring har jeg en gang i året. Da vaskes alt! Tak, vegger, kroker og kriker, inni og utenpå kommoder og skap, glass, servise, og alt som står inne i skap osv. "Grovrengjøring", en grundigere husvask enn helgevask, har jeg 3-4 ganger i året. Helgevask har jeg hver uke. Anonymkode: 2d3d8...ae2 Anonymkode: 2d3d8...ae2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #15 Skrevet 31. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vasker vegger og tak, kjøkkenfronter, ovn OG renser sofaen hver uke, så vil jeg absolutt si du tar en storrengjøring hver uke, ja. Griser dere veldig siden du gjør dette hele tiden? Anonymkode: 44399...0bf Vasker ikke vegger eller tak hver uke. Det gjør jeg en gang i året til jul. Ts Anonymkode: 3c05d...bb5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #16 Skrevet 31. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du vasker vegger og tak, kjøkkenfronter, ovn OG renser sofaen hver uke, så vil jeg absolutt si du tar en storrengjøring hver uke, ja. Griser dere veldig siden du gjør dette hele tiden? Anonymkode: 44399...0bf Har det ikke noe grisete. Men liker å ha det rent. Har en liten hund som i er i sofaen av og til å så da blir det oftest renset eller støvsugd hver uke. Ts Anonymkode: 3c05d...bb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå