Gå til innhold

Barnefamilie på 4 og et økonomisk helvette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stått uten inntekt siden desember, og fikk vite i dag at søknaden min for foreldrepenger er estimert til å bli besvart i April av lånekassen. Julegaver blakket oss veldig, så vi hadde det ganske tynt ut desember, så kom lønna til mannen min. 9000 kr. Det hadde skjedd en feil med skattetrekk på desember lønna, og det kunne ikke skatteetaten gjøre noe med...

9000 er hva boliglånet vårt er på i måneden, men vi klarte å gjøre det slik at vi "bare" betalte renter på boliglånet. Vi hadde massevis av regninger og purringer, da vi ikke kunne betale det når vi stod igjen med 5000 kr, og noe måtte vi betale, så vi hadde vel igjen ca 1000 kr.. Hadde det ikke vært for kredittkortet vi har (den har en grense på 25000) så hadde det ikke gått.. Nå er det kredittkortet mskset ut, da vi bare hadde 4000 tilgjengelig saldo før vi tok det i bruk i januar. 

Denne måneden her viser seg å bli like jævlig 😭 Mannen min fikk 24 000, men med alle regninger og purringer på vent står vi nå igjen med 1800 kr. Igjen fikk vi til å "bare" trenge å betale boliglånet sine renter på 4000 kr. Dobbelt opp med barnehage utgift, strøm osv.. Datteren vår har vokst helt vannvittig siden i høst, så nå er hun på en str for liten på klærne. Barnehagelæreren som har mest med oss å gjøre nevnte at vi måtte fornye tøyet hennes i større størrelse, men jeg får ikke gjort det enda... 

Vet ikke helt jeg om nav kan være til hjelp når jeg er student? Jeg mottok engangsstønad i august, men det som ikke gikk til babyen vår brukte vi på å nedbetale gjeld.. 

Skulle ønske jeg var modig nok til å kunne starte en spleis for oss, da jeg ser mange har gjort sånt før, men det er for flaut.. 

Vi aner ikke hva vi skal gjøre, og har blitt så deprimerte siden desember. Ingen lyse dager. Vi har 3 bæreposer med panteflasker, som vi også skal pante en dag. Jeg tar i mot alt av tips!! 

Anonymkode: 31693...52b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mannen min rett på økonomisk hjelp fra nav når han får 24000 etter skatt, med en familie på 4 og eneste inntekten er han sin? 

Det verste er jo at vi egentlig må ut med 3 bursdagsgaver, en dåpsgave og 2 morsdagsgaver denne måneden. Jeg har også hatt tannverk i 2 uker, de siste nettene har vært søvnløse.. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med dåpsgaven, men bursdagene må vi bare droppe å komme i. Moren min vet selv hvordan det er å slite økonomisk da hun er uføre, samme med svigermor, men hun blir sur om vi ikke gir gaver.

• Liker 1
Skrevet

Sjekk finn om noen gir bort eller selger billige klesposer i barnets størrelse! Dere kan søke sosialhjelp, men om dere får det aner jeg ikke

Anonymkode: 8d62b...e42

• Liker 39
Skrevet

Finn har mye billig/gratis klær. Dere har også muligens rett på foreldre stipend i tillegg til ordinært stipend. Har dere familie f.eks foreldre som kan bistå med penger eller middag? 

Anonymkode: a1fe6...ebb

• Liker 3
Skrevet

Låne penger?

Anonymkode: 9a952...0ae

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk finn om noen gir bort eller selger billige klesposer i barnets størrelse! Dere kan søke sosialhjelp, men om dere får det aner jeg ikke

Anonymkode: 8d62b...e42

Folk skal ha minst 300 kr for noen få plagg bare, sliter så med å få tak i her. Bor på Østlandet. Kikket på rødekors butikker her også, men fant bare et par sko til riktig størrelse. Jeg syntes også det kan bli flaut å legge ut om vår situasjon på kjøp og salg sider eller finn, fordi det er mange som svindler på denne måten og jeg ønsker ikke å bli stemplet for noe jeg ikke er.. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finn har mye billig/gratis klær. Dere har også muligens rett på foreldre stipend i tillegg til ordinært stipend. Har dere familie f.eks foreldre som kan bistå med penger eller middag? 

Det er foreldrestipend jeg mener i HI, jeg bare glemte meg å skrev foreldrepenger. Det er estimert til å bli behandlet i april 😭 

Skrevet

La bilen stå. Selg ting dere ikke trenger. Kutt ut kjøtt og dyre ingredienser. Gjør gratis ting ute som turer i skog og mark eller bibliotek osv. Stopp abonnementer son Netflix spotify++

• Liker 20
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har mannen min rett på økonomisk hjelp fra nav når han får 24000 etter skatt, med en familie på 4 og eneste inntekten er han sin? 

Det verste er jo at vi egentlig må ut med 3 bursdagsgaver, en dåpsgave og 2 morsdagsgaver denne måneden. Jeg har også hatt tannverk i 2 uker, de siste nettene har vært søvnløse.. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med dåpsgaven, men bursdagene må vi bare droppe å komme i. Moren min vet selv hvordan det er å slite økonomisk da hun er uføre, samme med svigermor, men hun blir sur om vi ikke gir gaver.

Dere prater om å ha dårlig råd, men forsatt så prater dere om at dere skal kjøpe ting som skal gis bort til andre? Skjerp dere!

Dersom svigermor blir sur fordi dere ikke har råd til å kunne gi bort gaver. Så ikke bli med der hvor hun er med eller så kan dere forsøke å forklare henne situasjonen dere er i forhold til økonomien. Kanskje hun viser litt bedre forståelse?

Men, dere får bare forklare til de som skal ha feiringer om at dere rett og slett ikke har råd til å gi gaver og må vente med det til en annen anledning når dere er på rett vei igjen økonomisk sett. De aller fleste viser full forståelse for det. :)

------------------------------------

Sitat som jeg skrev selv akkurat nå:

Et godt tips som jeg har fått ifra èn youtuber som for bare noen år tilbake var vanlig arbeiderklasse ung mann i USA (med andre ord ekstremt dårlig råd) har han nå $1,600,000 i året etter å vært ekstremt flink med å spare og brukt pengene på eiendom og har vært i samme situasjon som meg med sine egne foreldre. Det beste rådet jeg har fulgt etter det er:

En kommentar jeg skrev av en quote som han sa i en video: "If im saving money by not buying something in a way like that's im made that amount of the money." Du må få ham å få annen tankegang. Dersom man starter å tenke på og kjøpe noe og ikke gjør det. Så har du jo på en måte tjent den summen. Fordi pengene står forsatt på kontoen. Det har gitt meg et helt nytt kick til min egen økonomi.

Jeg har alltid vært ekstremt flink med økonomien pga. moren min ikke var/er det og ville aldri være i samme situasjon som henne. For et par år tilbake så sparte jeg "bare" 10,000 kroner i måned og nå sparer jeg 15,000,- i mnd. og når jeg tar over huset etter Besteforeldrene mine etter dem flytter til eldrehjem så skal jeg holde på med 'house hacking' så kommer jeg til å spare mer enn det jeg har i lønning og da er alt av utgifter som utgifter til huset, skatt på leieinntekten, mat og andre nødvendige ting tatt med i beregningene til budsjettet.

Iløpet av året her (2020) kommer jeg til å spare 200,000,- selv med lav inntekt.

Han må slutte å følge etter hva "alle" andre gjør. Ikke kjøp en dyr bil for å vise dem frem for folk han kanskje egentlig hater eller som han ikke kjenner? Bli kvitt bilen dersom den ikke bringer mer penger enn driftskostnadene til den, nedbetal gjeld med salgspengene og ikke bruk dem på noe annet tull.

Slutt med restaurant og cafè besøk. Ikke gå dit igjen før dere er helt gjeldfrie. Man tror gjerne at man kanskje bruker 100,- på en slik tur men man bruker ofte mye mer enn det. Mellom 150,- og 200,- pluss transport?

Slutt med abonnenter. Netflix, youtube, spotify, aviser osv. telefon og internett er greit dersom det er veldig lavt. De spiser mye mer av budsjettet enn det man tror.

Slutt å kjøp en ny iPhone eller andre dyre merkevarer hvert år. De koster ifra 12,000,- og oppover det tilsvarer 1,000,- i mnd. pluss abonnement hver eneste måned og dersom man tar det på kredittkort så blir det helt hinsides.

Slutt å handle kjøpe nye ting. Klær, møbler osv. Dersom dere er uheldig og ødelegger noen møbler. Kjøp brukt på http://www.finn.no mange flotte ting der som man kan få billig. 

Lag dere matpakke hjemme og ta det med på jobb. Fristelsen kan bli stor for å gå ut og handle èn gang på matbutikken eller i verste fall kiosken, cafè eller restaurant på arbeidsplassen? Det blir dyrt i lengden.

Slutt å kjøp kaffe eller brus og kan heller ta med seg termos ifra hjemmet. Dersom dere kjøper brus? Kutt ut å kjøp halvlitere. Kjøp heller 1.5 liter. Får så mye mer for pengene.

Slutt med røyk og snus.

Selvfølgelig åpenbart? Kanskje ikke for alle. Kutt ALLE kredittkortene. Ikke la det ligge igjen en igjen da er det lett å få tilbakeslag og ikke ta opp nye lån i deres navn. Frivillig kredittsperre kan hjelpe dere.

Flytte? Se på muligheten til å flytte? Eller har dere et soverom dere kan leie ut?

Handle èn gang max to ganger iløpet av uken. Storhandel èn gang i uken og kun melkeprodukter og brød en annen gang iløpet av uken.

Noen andre har jo også ekstreme tiltak som dere bør gjøre med tanke på økonomiske tilstanden. "Ha en 24 timers regel. Vent 24 timer å se om du forsatt tenker på det og har forsatt lyst til å handle det. De aller fleste vil ha glemt hva man hadde lyst på forrige dagen og vil dermed spare en del penger på det og husker man det vil man som oftest si nei til det uansett om man virkelig trenger det."

Ifølge dagens økonomiske situasjon så bør enten du være på enten deltid student eller heltid student og skaffe deg en jobb eller så må kjæresten din finne seg ekstra arbeid. Det vil være mye bedre for dere enn å ha konstant økonomiske bekymringer og stress for gjelden og heller jobbe litt ekstra en stund imens du er student. Sier ikke at noen av tiltakene er lette... de er harde men nødvendig for at dere skal bli kvitt gjelden og komme på rett spor igjen.

Endret av Lasox
Skrevet

Med bare en inntekt har dere vel rett på redusert foreldrebetaling i barnehage også, med gratis kjernetid?! Søk så fort som mulig, det har ikke tilbakevirkende kraft dessverre. 

Anonymkode: ef5e3...4b7

• Liker 33
Skrevet (endret)
På 31.1.2020 den 1.59, AnonymBruker skrev:

På 31.1.2020 den 2.00, AnonymBruker skrev:

Låne penger?

Anonymkode: 9a952...0ae

Vi får ikke tatt mer lån, pga en inntekt. Det ene kredittkortet vi har nå er makset ut. Vet ikke hvorfor jeg ble godkjent til å få det uten inntekt, men når samboern min søkte fikk han avslag. Det er Bank Norwegian vi har kredittlån hos på 25 000.

På 31.1.2020 den 2.03, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor dere brukte penger på julegaver når dere ikke har penger? For å holde fasaden oppe? 

Selg alle dyre ting dere eier, kutt ut netflix og slike ting. 

Anonymkode: bb0ce...40f

Fordi jeg har en alt for kravstor familie, og er vi i nød får vi ikke hjelp 😭 de gir julegaver til barna våre, da må vi gi tilbake, ikkesant? Flere av de tenker sånn.. Når jeg sa til svigermor at jeg ville vi skulle slutte å gi julegaver, så sa hun nei det måtte vi ikke finne på for vi kan finne billige gaver også.. Men det er jo det vi gjør, kun billige gaver som blir dyrt når det er så mange barn i familien. Ei baksnakket nylig fordi hun hadde brukt 300 pr på barna våre, og vi hadde brukt 100 kr. Vi hadde ikke råd til julegaver til barna våre i 2019, da la jeg faktisk ut et anonymt finn-innlegg og ba om ullsokker og sko til datteren vår, men ingen svar da de sikkert trodde det var svindel. 

Vi låner Netflix og viaplay konto, så tror ikke vi har mer å kutte ned på 😔 jeg har Telemarksavisa til 45 kr i måneden da! 

På 31.1.2020 den 2.06, AnonymBruker skrev:

La bilen stå. Selg ting dere ikke trenger. Kutt ut kjøtt og dyre ingredienser. Gjør gratis ting ute som turer i skog og mark eller bibliotek osv. Stopp abonnementer son Netflix spotify++

Mannen min må kjøre til jobb med bilen, men jeg lot bilen min stå nesten hele januar, da jeg valgte å droppe barnehagen på datteren min for å slippe drivstoff utgiftene. Vi drar aldri på ting som koster penger, sist var i sommer på en dyrepark, så vi har rett og slett ingen steder å spare på.. Vi spiste mye pølser i desember, og mye makaroni i januar, og mye brødmat. 

Vi bor på Østlandet i Telemark, vet ikke om jeg vil si mer for å bli gjenkjent, men jeg håpet kanskje spleis.no kunne fungert om jeg hadde gitt alle våre opplysninger med konto utskrifter til de som har den siden, så slipper vi ut med navn på offentlige sider. 

På 31.1.2020 den 2.14, Tanuki skrev:

Dere må rett å slett kutte utgifter der dere kan, idioti å skulle kjøpe dåpsgaver og bursdagsgaver når dere er i den situasjonen. Forklar at gaver kommer når dere har bedre råd, alle skjønner det.

Jeg vet så vi skal prøve å unngå det, så vi prøver å finne en plan/"unnskyldning"😔 holde oss hjemme fra bursdagene skal vi pga drivstoffutgifter også. 

Fjernet sitat av slettede innlegg, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med bare en inntekt har dere vel rett på redusert foreldrebetaling i barnehage også, med gratis kjernetid?! Søk så fort som mulig, det har ikke tilbakevirkende kraft dessverre. 

Anonymkode: ef5e3...4b7

Det har vi hatt siden i august så vi betaler "bare" 1600 ❤️

Skrevet

Undersøk om det finnes ‘hjelp oss å hjelpe’ eller liknende grupper i området?

Anonymkode: 1d1cb...a78

• Liker 7
Skrevet

Nei, faktisk trenger dere ikke gi gaver når dere ikke har råd. Skjerp deg da. Ikke klag etterpå liksom. Pinlig.

Anonymkode: dd6c2...ed3

• Liker 38
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stått uten inntekt siden desember, og fikk vite i dag at søknaden min for foreldrepenger er estimert til å bli besvart i April av lånekassen. Julegaver blakket oss veldig, så vi hadde det ganske tynt ut desember, så kom lønna til mannen min. 9000 kr. Det hadde skjedd en feil med skattetrekk på desember lønna, og det kunne ikke skatteetaten gjøre noe med...

9000 er hva boliglånet vårt er på i måneden, men vi klarte å gjøre det slik at vi "bare" betalte renter på boliglånet. Vi hadde massevis av regninger og purringer, da vi ikke kunne betale det når vi stod igjen med 5000 kr, og noe måtte vi betale, så vi hadde vel igjen ca 1000 kr.. Hadde det ikke vært for kredittkortet vi har (den har en grense på 25000) så hadde det ikke gått.. Nå er det kredittkortet mskset ut, da vi bare hadde 4000 tilgjengelig saldo før vi tok det i bruk i januar. 

Denne måneden her viser seg å bli like jævlig 😭 Mannen min fikk 24 000, men med alle regninger og purringer på vent står vi nå igjen med 1800 kr. Igjen fikk vi til å "bare" trenge å betale boliglånet sine renter på 4000 kr. Dobbelt opp med barnehage utgift, strøm osv.. Datteren vår har vokst helt vannvittig siden i høst, så nå er hun på en str for liten på klærne. Barnehagelæreren som har mest med oss å gjøre nevnte at vi måtte fornye tøyet hennes i større størrelse, men jeg får ikke gjort det enda... 

Vet ikke helt jeg om nav kan være til hjelp når jeg er student? Jeg mottok engangsstønad i august, men det som ikke gikk til babyen vår brukte vi på å nedbetale gjeld.. 

Skulle ønske jeg var modig nok til å kunne starte en spleis for oss, da jeg ser mange har gjort sånt før, men det er for flaut.. 

Vi aner ikke hva vi skal gjøre, og har blitt så deprimerte siden desember. Ingen lyse dager. Vi har 3 bæreposer med panteflasker, som vi også skal pante en dag. Jeg tar i mot alt av tips!! 

Om du handler klær til henne på Januarsalg på nett kan du betale med klarna faktura, og betaler da ikke før om 14 dager +. 

Anonymkode: de71a...bb1

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut Goodify på Facebook. Det er en hjelpegruppe/app der hver sak blir tildelt et nummer slik at du er anonym

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrestipend, fra hvor?

Ts, sjekk Finn, der koster klespakker en slikk og ingenting. Du kan lett få en pakke med 25 plagg til jenta di for rundt 200-300 kr.

Morsgavene og dåpsgavene kan du kjøpe på billigbutikker a la Nille, søstrene Greve o.l.

Anonymkode: 6f28b...d93

• Liker 3
Skrevet

Uff, har ingen gode råd, men ser du har fått noen gods tips i kommentarfeltet.

Lykke til Ts, alt ordner seg med tidens tann selv om det virker umulig akkurat nå. ❤️ 

Anonymkode: 62243...b4f

• Liker 4
Skrevet

Har dere TO biler?? For å ha det, bør dere ha høy inntekt begge to. Dere må uansett selge en av dem. Bilen koster minst 30-40 000 i året.

Anonymkode: 4f1f7...aad

• Liker 43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...