Gå til innhold

Hengebuksvinet Mathilde skal føde!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har termin etter sigende til helgen eller neste helg. Dette blir hennes første ungekull,og vi som steller henne er helt uten erfaring hva grisunger angår.

Er det noen med mer erfaring?

Vil hun klare å føde på egenhånd? Er det noen ytre kjennetgn som sier at NÅ skjer det? Hva med ungene,har hørt at de kan spise sine egne barn,er det noen overhengnde fare for det? Blir de svært beskyttende ovenfor ungene sine,eller er det mulig å løfte dem opp for å kose?

Mathilde står i en låve sammen med Otto som er en minigris. Han er nå blitt jaget ut,og står i en annen del av gården.Er det andre som har blanding av hengebuk og minigris?

Takker for info!

Videoannonse
Annonse
Gjest ghjest
Skrevet

Har ikke erfaring med annet enn "normal" gris, altså landsvin og liknende. Men det hender at griser trenger hjelp når de føder (griser). Dere bør i utgangspunktet la henne være mest mulig i fred så hun ikke blir stresset; stress er en av årsakene til at griser en sjelden gang kan spise ungene sine (jeg har aldri opplevd det). Men gå runder, helst også om kvelden og natta, for å se om fødselen er i gang. Hun vil sikkert bli urolig, og legge seg ned. Har hun bygd rede? Vet at en del griser gjør det om de har muligheten, dvs plantemateriale og halm tilgjengelig.

Ellers, når fødselen er i gang, bør dere bare se an tidsperspektivet. Det kan også hende hun ikke får ut alle ungene selv, så når fødselen virker over bør dere/noen kjenne inni grisen (det finnes lange hansker for slikt) etter gjenværende unger. Hos en del dyr er utskilt morkake et tegn på at fødselen er over - dette gjelder så vidt jeg husker ikke for gris. (men mulig jeg husker feil)

Unngå stress. Også hender det at griser ligger i hjel ungene sine, men dette tror jeg skjer oftest når hun har liten plass. Det går sikkert bra.

Om hun er vant til folk er det sikkert ikke farlig å løfte opp grisungene, de bør uansett sjekkes ikke så lenge etter fødsel. Pass på at alle smågrisene finner pattene. Anemi kan forekomme hos smågris - det er vanlig å gi jernsprøyter, i hvert fall hos produksjonsdyr. Evt bør helst en veterinær komme og se til ungene noen dager etter fødsel. Griser kan også få melkefeber (lammelser) og jurbetennelse - se til at mammagrisen klarer å reise seg (men ikke jag henne opp, bare følg med), og kjenn over pattene hennes innimellom etter fødselen - vær obs på harde, varme og røde patter.

Hvis dere har muligheten bør dere ringe til en grisebonde i nærheten for å høre om hvilke rutiner som er vanlige. Vil tro at vanlig gris og hengebuksvin er omtrent like sånn sett, hvis ikke får dere sikkert noen gode råd ikke jeg kan gi dere:)

Gjest ghjest
Skrevet

Forresten husker jeg at grisene fikk relativt lite kraftfor i tiden før de fødte, og så økte vi mengden i løpet av noen dager etter fødsel - for at hun skulle få nok "energi" til melkeproduksjonen.

Og griser føder omtrent alltid på termin; ikke akkurat samme dag, men med lite slingringsmonn:) Tror drektigheten hos vanlig gris blir sagt å være 3 måneder, 3 uker, 3 dager og 3 timer, men det stemmer nok ikke akkurat:)

Gjest ghjest
Skrevet

Kanskje ikke så lurt å kjenne inni så små griser, for øvrig, i hvert fall ikke uten godkjenning fra eksperter...

Men den siden Englepus linket til virker bra; de har sikkert god peiling. Og sååå søte minigrisene var! Sukk.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...