AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 Kan jeg som fødende nekte legen å bruke tang eller vakuum? Jeg vil heller at de tar keisersnitt hvis vakuum blir nødvendig. Har lest så mange skrekkhistorier om bruk av tang vakuum som fører til senskader eller verre hjerneskade på babyen. Jeg er ekstremt redd for det sist nevnte. Anonymkode: 43ec3...284
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 Når vakuum/tang er indisert er det ofte for sent for KS. For ikke å snakke om at KS er mer risikabelt. Har selv et barn forløst med vakuum. Legen satte til og med koppen i panna i stedet for bakhodet. Gikk knirkefritt, bortsett fra et gedigent blåmerke i panna den første uka. Anonymkode: 24ea9...908 23
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 Vakuum/tang tilbys som oftest når det er forsent for Ks, så nei du kan ikke takke nei, med mindre du ønsker å skade barnet ditt for livet ved å la legene bruke for lang tid til å finne en annen løsning som du liker bedre. Anonymkode: e9dec...43c 30
Helgeline Skrevet 30. januar 2020 #4 Skrevet 30. januar 2020 Spørs vel hvor travelt de har det med å få babyen ut. Et keisersnitt krever tross alt litt mer forberedelse (og er mye skumlere). Snakk med jordmor om denne angsten. Etter min mening er den lite rasjonell. Min første ble tatt med tang, jeg selv er født vha vacuum. Må si det var ikke noen fest å få henne ut vha tang, men glad jeg tross alt slapp KS. 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #5 Skrevet 30. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg som fødende nekte legen å bruke tang eller vakuum? Jeg vil heller at de tar keisersnitt hvis vakuum blir nødvendig. Har lest så mange skrekkhistorier om bruk av tang vakuum som fører til senskader eller verre hjerneskade på babyen. Jeg er ekstremt redd for det sist nevnte. Anonymkode: 43ec3...284 Hvorfor leser du skrekkhistorier? 25% av alle førstegangsfødende i Norge må ha hjelp med vakuum eller tang, har virkelig ikke hørt om mange hvor barnet har blitt skadet av det. Anonymkode: 4dd29...9a2 15
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 Når tang/vakuum benyttes er det for å redde babyen. Babyen er ofte så langt nedi fødselskanalen at det å dra babyen tilbake for keisersnitt trolig vil gi skader. Min første fødsel endte med tang. Reddet livet til ungen. Anonymkode: 8fb16...dc8 16
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #7 Skrevet 30. januar 2020 16 minutter siden, AnonymBruker said: Kan jeg som fødende nekte legen å bruke tang eller vakuum? Jeg vil heller at de tar keisersnitt hvis vakuum blir nødvendig. Har lest så mange skrekkhistorier om bruk av tang vakuum som fører til senskader eller verre hjerneskade på babyen. Jeg er ekstremt redd for det sist nevnte. Anonymkode: 43ec3...284 Hvis barnet står i fødselskanalen og tang og vakum er det som må til for å få siste ri til å få ungen ut, så kan de ikke akkurat dytte hodet tilbake for å vente på at MORs behov og ikke-faglige fundamentert ønsker om snitt ivaretas. Anonymkode: 2b079...f56 26
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #8 Skrevet 30. januar 2020 Nå ungen sitter fast eller holder på å dø liver jeg deg at du ikke har lyst til å nekte noe som helst! Jeg hadde tangforløsning med første siden han måtte ut fort etter en lang fødsel som stoppet opp. Var bare sjeleglad for at alt gikk bra! Det er vondt og fælt der og da, men like fort glemt etterpå. Anonymkode: 6f64d...cb8 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #9 Skrevet 30. januar 2020 Hjerneskade ved vacum skjer ved for høyt trykk..da er de nok rimelig desperat hvis du skrur det opp over det som er akseptabelt nivå. Da er vel alternativet verre... Det går fint med de fleste som får hjelp på vei ut. Dessverre det nok ikke noe du kan velge her. I så fall risikerer du et verre utfall for baby i form av tid det tar å få ut baby. Ved hks så sent vil de kunne slite med å få ut baby med snitt fordi baby er så langt nede. Anonymkode: 2c89c...917 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #10 Skrevet 31. januar 2020 Hvor farlig er vakuum? Anonymkode: c9bc5...5a6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #11 Skrevet 31. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjerneskade ved vacum skjer ved for høyt trykk..da er de nok rimelig desperat hvis du skrur det opp over det som er akseptabelt nivå. Da er vel alternativet verre... Det går fint med de fleste som får hjelp på vei ut. Dessverre det nok ikke noe du kan velge her. I så fall risikerer du et verre utfall for baby i form av tid det tar å få ut baby. Ved hks så sent vil de kunne slite med å få ut baby med snitt fordi baby er så langt nede. Anonymkode: 2c89c...917 Hva mener du med for høyt trykk? Anonymkode: e9dec...43c
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #12 Skrevet 31. januar 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva mener du med for høyt trykk? Anonymkode: e9dec...43c Det er innstillinger på vakuumet. Anonymkode: 2c89c...917
Arkana Skrevet 31. januar 2020 #13 Skrevet 31. januar 2020 Du kan nok ikke nekte hvis det står om livet for babyen. Selv ble min eldste tatt med tang. De stor klar til hastesnitt om det ikke gikk, men sa også at det var mer komplisert siden barnet var så langt nede. Jeg fikk en tredjegrads ruptur, og nei, det var ikke mye gøy, men jeg har født to barn vaginalt etter det og har ingen problemer etter rupturen. Ikke hør på alle skrekkhistoriene. Ja, risikoen er noe høyere ved operativ forløsning (vakuum/tang), men for de aller aller fleste går det helt fint. 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #14 Skrevet 31. januar 2020 Etter over en time med full åpning og pressing på vilje, med hjelp av partner, laken og diverse, ville jeg bare ha ut ungen. Da satt de vakuum, og baby kom på andre drag. Det var vondt å sette på plass koppen, og det var vondt å få ut ungen. Men jeg var utslitt og ville bare bli ferdig. Ungen var frisk og fin, ikke så mye som et merke på babyen. Anonymkode: a4b5f...e82 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #15 Skrevet 31. januar 2020 Gutten min ble tatt med vakuum. Det var vondt, men gikk helt fint og ingen av oss fikk noen skader 😊 Anonymkode: d7d2f...ad1 3
Strange Doll Skrevet 31. januar 2020 #16 Skrevet 31. januar 2020 Min forrige ble tatt med katastrofesnitt istedenfor tang og det hadde endt så mye bedre for både meg og barnet om de hadde brukt tang! baby var langt nede, noe som resulterte i en rift og ekstremt blodtap. Legene vet hva de driver med, de gjør det beste for deg og baby 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #17 Skrevet 31. januar 2020 Min datter ble forsøkt tatt med vakum, to ganger - etter å ha prøvd å presse i et par timer. Da satt de sugekoppen rett over øyet, men hun rykket seg ikke og det endte i hastekeisersnitt. Hun hadde et diger blåmerke over øyet, men ingen senskader eller hodeskader 😊 så ikke hør på alle skrekkhistoriene! Anonymkode: 55bc7...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #18 Skrevet 31. januar 2020 Første fødsel stoppet helt opp når baby (prematur) var nesten ute, og de tok med tang. Baby fikk blåmerke og jeg fikk en rift. Ville aldri nektet tang for å heller ta keisersnitt. Anonymkode: c4f9a...dd2 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #19 Skrevet 31. januar 2020 Etter 36 timer i fødsel som stoppet helt opp og stort barn ble jeg i samråd med overlege enig å prøve med tang. Må bare skyte inn her at jeg hadde spesifisert at jeg ville unngå bruk av vakuum/tang på det høyeste. Jeg hadde også lest masse negativt rundt bruk av dette. Uten rier og påfyll av epidural tok de babyen min ut med tang inne på operasjonssal tilfelle det ikke skulle gå å det ble nødvendig med hastekeisersnitt. Det var 10 intense minutter men jeg ville ikke vært foruten bruk av tangen! 3 timer etter fødsel var jeg oppe å gikk, keisersnitt er jo et veldig stort inngrep og man er ikke like sprek etter fødsel. Babyen min hadde ingen men fra tangen, men hadde fått litt bank av å ligge i bekkenet mitt over så lang tid. Frisk og fin baby! Tross redsel i forkant for bruk av tang, er jeg ikke redd om det skulle ende med det neste fødsel igjen. Jeg ble tatt godt vare på av mange overleger, jordmødre, sykepleiere og anestesileger😊 De kan jobber sin og er godt trent på bruk av slike instrumenter. Anonymkode: 97df0...dda 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #20 Skrevet 31. januar 2020 Født 2 med sugekopper. Gikk bra med barna, men jeg har varige skader. Anonymkode: cff46...0da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå