AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 Jeg har fått kommunalt lån og skal prøve å kjøpe meg en leilighet. Jeg synes det er flaut å ha kommunalt lån, så når jeg er på visning og meglere spør om jeg har lånefinansiering eller hvilken bank jeg har lån i, så lyver jeg og sier at jeg har vanlig banklån... alle jeg kjenner som har kjøpt seg bolig har vanlig lån. Anonymkode: 5efb0...67b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 Det er ikke noe å skamme seg over Anonymkode: 90636...909 10
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 Nei det vet jeg, men jeg føler meg mindreverdig når meglere spør, for de har liksom et penger og luksus image. Anonymkode: 5efb0...67b 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #4 Skrevet 30. januar 2020 Du må ihvertfall ikke skamme deg overfor meglere. Makan til unyttig yrkesgruppe må man lete lenge etter.. Anonymkode: 1ef49...f5d 14
Trikken Skrevet 30. januar 2020 #5 Skrevet 30. januar 2020 Kjenner folk som har kommunalt boliglån, aldri tenkt noe over at det skulle være flaut. Det er høye krav til lån i dag, og de fleste har hjelp fra familie o.l. 4
Maleficenta Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått kommunalt lån og skal prøve å kjøpe meg en leilighet. Jeg synes det er flaut å ha kommunalt lån, så når jeg er på visning og meglere spør om jeg har lånefinansiering eller hvilken bank jeg har lån i, så lyver jeg og sier at jeg har vanlig banklån... alle jeg kjenner som har kjøpt seg bolig har vanlig lån. Anonymkode: 5efb0...67b Men fungerer ikke startlån et mest som egenkapital? Trodde de som fikk startlån hadde så lite penger at startlån var det som skulle til for å ha nok egenkapital til å få boliglån i banken?
Ms. Steele Skrevet 30. januar 2020 #7 Skrevet 30. januar 2020 Du trenger ikke å si noe som helst annet enn at du har finansieringbeviset i orden. Det er først når du byr på en bolig at du må oppgi lånegiver, men det er da skriftlig i budskjemaet og du slipper å stå face to face med megler. Du trenger forresten ikke å være flau eller føle deg mindreverdig. Selger og megler er bare ute etter kjøpere og gir blaffen i hvilken bank pengene kommer fra. Lykke til 2
Daria Skrevet 30. januar 2020 #8 Skrevet 30. januar 2020 Lån er lån. Jeg aner ikke hva slags lån andre har, og det bryr meg heller ikke. Meglerne er opptatt av å selge, det eneste som teller for dem er at du har finansiering, ikke hva slags finansiering du har. Og uansett har det vel ingenting å si hva de eventuelt måtte tenke og mene?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #9 Skrevet 30. januar 2020 Har aldri hørt om at det er flaut om å ha kommunalt lån. Lån er lån! Anonymkode: 75bc1...73d 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #10 Skrevet 30. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått kommunalt lån og skal prøve å kjøpe meg en leilighet. Jeg synes det er flaut å ha kommunalt lån, så når jeg er på visning og meglere spør om jeg har lånefinansiering eller hvilken bank jeg har lån i, så lyver jeg og sier at jeg har vanlig banklån... alle jeg kjenner som har kjøpt seg bolig har vanlig lån. Anonymkode: 5efb0...67b Når meglere spør om folk som kommer på visning har lånefinansiering, eller hvilken bank de har lån i, så synes jeg du bare skal svare at "Finansieringen er i orden. Om jeg skulle by så får du muligheten til å finne ut av det." #stort, trygt, vennlig smil Å stille finansieringsspørsmål på visning har jeg aldri opplevd at en megler har gjort. Mange av dem er urimelig nysgjerrige, men der synes jeg virkelig grensen går Anonymkode: a367f...1ff 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #11 Skrevet 30. januar 2020 53 minutter siden, Maleficenta said: Men fungerer ikke startlån et mest som egenkapital? Trodde de som fikk startlån hadde så lite penger at startlån var det som skulle til for å ha nok egenkapital til å få boliglån i banken? Det kan fungere sånn også, eller man kan få hele summen i startlån. Vi hadde så lav betalingsevne (ifølge bankens utregninger) at vi ikke fikk låne noe som helst i vanlig bank uansett hvor mye egenkapital vi hadde hatt. Vi hadde egenkapital på 300.000 og fikk resten i startlån. TS: Nei, det er ikke flaut. Vi har vært helt åpne om det, og ingen har reagert negativt som vi har merket i alle fall. Og gjør de det så er det deres problem. Anonymkode: 8d050...ebd 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #12 Skrevet 30. januar 2020 51 minutter siden, Maleficenta skrev: Men fungerer ikke startlån et mest som egenkapital? Trodde de som fikk startlån hadde så lite penger at startlån var det som skulle til for å ha nok egenkapital til å få boliglån i banken? Nope, for det er årsinntekten man går etter ved lånesøknad, ikke egenandel! Eller, egenandel må man jo ha men det er årsinntekten som er viktigst på en måte. Jeg har nesten en mill i egenandel (arv) men fordi jeg "bare" har 300.000 kr i årsinntekt (ung ufør) fikk jeg avslag på lån i vanlig bank. Søkte om 1,5mill som er fem ganger årsinntekten min og dermed makssummen jeg i teorien kan få. Har nettopp søkt og i min kommune er kravet at man skal ha nok egenandel til å betale omkostningene, i tillegg får man maks 2,5mill i lån da kommunen mener det er nok til å få en nøktern og okay leilighet. Anonymkode: 51dcc...366 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #13 Skrevet 31. januar 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nope, for det er årsinntekten man går etter ved lånesøknad, ikke egenandel! Eller, egenandel må man jo ha men det er årsinntekten som er viktigst på en måte. Jeg har nesten en mill i egenandel (arv) men fordi jeg "bare" har 300.000 kr i årsinntekt (ung ufør) fikk jeg avslag på lån i vanlig bank. Søkte om 1,5mill som er fem ganger årsinntekten min og dermed makssummen jeg i teorien kan få. Har nettopp søkt og i min kommune er kravet at man skal ha nok egenandel til å betale omkostningene, i tillegg får man maks 2,5mill i lån da kommunen mener det er nok til å få en nøktern og okay leilighet. Anonymkode: 51dcc...366 Nei man må ikke ha egenkapital for startlån Anonymkode: e9e86...047 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #14 Skrevet 31. januar 2020 Ja flaut med tanke på at man ikke er lånedyktig i vanlige banker som omtrent kaster lån etter mennesker i dag. Samtidig er kommunalt lån en ærlig måte å få penger på så hvorfor ikke. Anonymkode: 63006...255 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #15 Skrevet 31. januar 2020 Haff! Er det rart folk sliter psykisk når de skal overtenke alt mulig! Anonymkode: cd181...d7a 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #16 Skrevet 31. januar 2020 Har aldri opplevd at en megler spør en på visning om hvor han/hun har finansiering..🤷🏼♂️ Dette er jo helt irrelevant for en megler å vite før boligen er solgt.. Anonymkode: 3ab13...be9 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #17 Skrevet 31. januar 2020 Det er da ingenting flaut med kommunalt lån, men din økonomi gjenspeiler seg vel uansett i hvilke objekter du ser på. Får vel ikke akkurat startlån på en leilighet til 9.5 mill i oslo Anonymkode: b339e...0fa
Maleficenta Skrevet 31. januar 2020 #18 Skrevet 31. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da ingenting flaut med kommunalt lån, men din økonomi gjenspeiler seg vel uansett i hvilke objekter du ser på. Får vel ikke akkurat startlån på en leilighet til 9.5 mill i oslo Anonymkode: b339e...0fa Tviler på at man får en til 3 mill heller med kun startlån... Det skal jo mye til å få startlån. En med normal inntekt får ikke det
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #20 Skrevet 31. januar 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått kommunalt lån og skal prøve å kjøpe meg en leilighet. Jeg synes det er flaut å ha kommunalt lån, så når jeg er på visning og meglere spør om jeg har lånefinansiering eller hvilken bank jeg har lån i, så lyver jeg og sier at jeg har vanlig banklån... alle jeg kjenner som har kjøpt seg bolig har vanlig lån. Anonymkode: 5efb0...67b Er du sikker på det? Og hva gjør du når du skal oppgi finansiering i en budrunde? Da vil de jo oppdage at du lyver. Det er forøvrig nok å si "banklån" til megler, for kommunen som forvalter av startlån fra Husbanken fungerer som en bank. Bare ikke presiser "vanlig" banklån. Og du, vil du snoke litt i andre menneskers økonomi og finne ut hvordan de faktisk har belånt boligene sine, så kan du gå inn og søke opp adresser i statens kartverk Der ser du hvem som har pant i boligen og for hvor mye, hvordan de deler boligen om det er ektefeller eller samboere som bor sammen etc. Du må logge inn med bankid, men det er ingen registrering av at du har kikket, alt som er tinglyst i grunnboken er offentlig info. Har fått meg noen aha-opplevelser der av bekjente som har belånt boligene sine noe vanvittig, man ser jo dato og alt, så man ser når de har refinansiert osv. 12 timer siden, Maleficenta skrev: Men fungerer ikke startlån et mest som egenkapital? Trodde de som fikk startlån hadde så lite penger at startlån var det som skulle til for å ha nok egenkapital til å få boliglån i banken? Nei, det gjør det ikke. Det var en ordning tidligere med denne muligheten, men det man så var at høytlønnede par i etableringsfasen brukte opp midlene fra de vanskligstilte, som var målgruppen for startlån. 2 minutter siden, Maleficenta skrev: Tviler på at man får en til 3 mill heller med kun startlån... Det skal jo mye til å få startlån. En med normal inntekt får ikke det Når du tydelig har så begrenset kunnskap om dette temaet, bør du da uttale deg mer? Jeg har fullfinansiert enebolig til 3,4 mill, 2,9 er startlån, 500.000 er tilskudd. Null i egenkapital, varig ufør alenemor. Anonymkode: b295f...0f7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå