Gå til innhold

Venner som "tvinger" seg frem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en ganske intens venninne, som jeg har kjent siden barndommen. Jeg liker å ha henne i livet, men ikke for tett på. Jo eldre vi blir, jo mer må jeg distansere meg, fordi vi er blitt så ulike i personligheten. Hun er så "mye", og måten hun behandler folk på og utnytter folk, er ikke noe jeg liker. I tillegg har hun opplevd en del i livet, og liker å bruke det til sin fordel når hun trenger hjelp. Hun har også til stadighet en konflikt med en eller annen, og ser aldri sin plass i det.

Problemet er at når hun trenger hjelp til noe eller det skal skje noe, som er i hennes favør, så er hun veldig "på". Om folk prøver å avvise henne fint, pusher hun på til de ikke har noe annet valg enn å si ja. Hun spør gjerne god tid i forveien, så hun vet at når dagen kommer, har ikke personen noe unnskyldning for å slippe unna. Virker som at vi må ha andre konkrete planer for å si nei til ting. Av alle vennene mine, er hun den eneste jeg ikke vil stå på pinne for, nettopp fordi at hun forventer at jeg skal det. 

Litt av problemet mitt, er at jeg har vært hjemmeværende en stund, fordi jeg har barn og sliter med å få jobb. Så i hennes øyne er jo jeg bare hjemme hveeeeer dag og har ingen unnskyldninger for å ikke delta på ting og hjelpe henne med ting. Jeg verdsetter de to helgene i mnd'en jeg har barnefri, og ønsker å styre helgene selv, men hun ser ikke den, etter som jeg er alene på dagtid hver dag uansett.. Nå bare gleder jeg meg til å komme i jobb, og faktisk bli opptatt på "ordentlig", sånn at jeg ikke kan bli tatt for gitt lenger.

Det er vanskelig å være direkte med henne, da hun er veldig hårsår, men indirekte funker heller ikke. Og disse tingene med henne som plager meg, er jo veldig personlige, så ikke lett å ta opp. Vi er i 30-årene, og jeg lurer på; hvordan kommunisere at hun har blitt en uspiselig person og at hun behandler folk dårlig? Og at hun må legge vekk offer-rollen, om hun skal klare å beholde venner? Hun får seg lett nye venner, men det kommer alltid til ett punkt hvor folk blir slitne/får nok av en viss oppførsel, også blir det konflikt. Og hun forstår virkelig ikke hvorfor...

Anonymkode: 4db15...1d0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er en dårlig venn som baksnakker henne. Hvis hun visste det hadde hun sletta deg regner jeg med.

Anonymkode: 9abc0...bef

Skrevet

Helt uenig... det er ikke baksnakkingen når hun lufter venninne problemer på denne måten helt anonymt.... jeg har en bekjent med de samme "tingene " som din venninne å det er skikkelig plagsomt og slitsomt... jeg har mange ganger latt mobilen ringe og heller ringt han opp igjen senere for å vise at jeg ikke bestandig er tilgjengelig... over tid så tror jeg han har skjønt at han er for mye... forøvrig ellers en veldig god kompis .  😊

Anonymkode: 4d5bf...1b4

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er en dårlig venn som baksnakker henne. Hvis hun visste det hadde hun sletta deg regner jeg med.

Kanskje du skal lære deg definisjonen av baksnakking først 😉

TS ønsker innspill hva hun skal gjøre i denne situasjonen rundt venninnens væremåte, hun snakker ikke dritt om sin venninne. 

Anonymkode: 75335...d0b

• Liker 7
Skrevet

Å late som om hun ikke forstår hvorfor ting går galt er en unnskyldning for å fortsatt være offeret. 

Anonymkode: 355eb...2a2

• Liker 2
Skrevet

Absolutt... De blir blinde for sinne feil.

Anonymkode: 4d5bf...1b4

Skrevet

Jeg driter i baksnakkingen deres egentlig skulle bare ønska venninnen visste om det, hadde venninnen vært enige med dere da at det ikke er baksnakking? 🤣 

Skrevet

du må la vær og ta tlf. evt ring opp igjen etter noen dager. ikke vær tilgjengelig. jeg har lignende problem med en venn, og må skape avstand for å beskytte meg selv.

Anonymkode: 768ea...79d

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette.

Kragebein, adm

Skrevet

Okay jeg stikker nå skal spille litt cod 🙂 Dere kan bare fortsette damer. skal ikke plage dere mer idag.

Skrevet

Jeg tror ikke du kommer noen vei med å forklare henne hvordan hun oppfattes, jeg tror du heller bør jobbe med å sette, og opprettholde grenser for deg selv. Hvis hun spør/krever at du skal være med på noe som du ikke har lyst til sier du enkelt og greit "nei, det passer ikke", Ikke gå inn i noen diskusjon om hvorfor det ikke passer. Hvis du begynner å diskutere hvorfor det ikke passer lar du henne ha medbestemmelsesrett i dine prioriteringer. Hvis hun spør hvorfor det ikke passer, svarer du bare at "det spiller da ikke noen rolle, jeg har sagt det ikke passer". Så får du hakk-i-plata, og fortsetter å svare at det ikke passer, uten å gå inn i noen diskusjon.

Anonymkode: 5854c...ce3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...