Gå til innhold

Vondt å tygge, men ingen hull i tennene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

var nylig hos tannlegen fordi jeg hadde vondt når jeg tygget. Han fant ingen hull, og er en flink tannlege som viste meg alle bildene og forklarte, så da er spørsmålene hvorfor det gjør vondt å tygge?

Jeg er 42 år, og tygger kun på venstre side, siden to tenner i underskjeven (langt bak) mangler på høyre side.. Flere tannleger har sagt at jeg ikke trenger kroner, men jeg begynner å lure på om jeg kanskje skal gå for det, for det er kun den siden av munnen jeg tygger på jeg får vondt, så jeg lurer på om det belaster kjeven å kun tygge på en side? 

Noen tips til hva dette kan være? Det gjør ikke vondt annet enn når jeg tygger på det som krever litt (alt fra epler til nøtter), og så slutter det å verke sånn ti minutter etter at jeg spiser. MEN det er ikke ok å ha det sånn, for jeg spiser så mye frukt og grønt at dette ødelegger matkosen!

Anonymkode: 8e5cd...6a2

Skrevet

Ja, er jo ikke tannlege da -men høres jo ut som du kan ha en overbelastning på den siden du tygger mest, men rart ikke tannlegen klarte å se den sammenhengen. Det er vel kanskje vanskelig å prøve å tygge mer på andre siden i og med at du mangler tenner der, men kunne vært nyttig å prøvd å «hvile» den siden du har mest problemer, så godt det lar seg gjøre noen dager og se om det kan bli litt bedre. Da får du ihvertfall ett lite hint om teorien din stemmer.

Anonymkode: 2424f...515

• Liker 1
Skrevet

Kanskje noe med kjeven?

Anonymkode: 4fb0f...8a9

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig hadde vondt i ei tann fordi jeg hadde overbelasta den. Tannlegen slipte av en halv mm av den aktuelle tanna, som skulle gjøre det bedre 😊

Skrevet

Betennelse i tannkjøtt eller i en gammel rotfylling? Rotfyllinger må skiftes etter en stund, ifølge min tannlege. 

Anonymkode: facd7...800

Skrevet
43 minutter siden, nordlending said:

Jeg fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig hadde vondt i ei tann fordi jeg hadde overbelasta den. Tannlegen slipte av en halv mm av den aktuelle tanna, som skulle gjøre det bedre 😊

Veldig interessant, det skal jeg høre med han om! 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Betennelse i tannkjøtt eller i en gammel rotfylling? Rotfyllinger må skiftes etter en stund, ifølge min tannlege. 

Anonymkode: facd7...800

Ikke betennelse, for det gjør kun vondt når jeg tygger, og jeg har hatt betennelse i tannkjøtt (mange år siden) og det er altså det jæveligste jeg har opplevd. Ringte moren min og gråt midt på natten! Men skal høre med ham om rotfyllingen, takk for tips! 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig interessant, det skal jeg høre med han om! 

Jeg måtte bite på et sånt blått papir, både før og etter han gjorde dette. Han sa det ikke hadde betydning at han "tok bort" så lite, så vi kunne teste det. 

Jeg har forresten hatt vondt i flere tenner i det siste (akkurat nå var det bare denne), men vet jeg har vært veldig anspent, og da har jeg en tendens til å bite tennene mye sammen. Kan det være at du gjør det? 

Skrevet

Høres ut som en begynnende sprekk i en tann.

Anonymkode: 06252...a0e

Skrevet

Trenger ikke engang være tennene når det gjør vondt når du tygger, det kan være kjeven, kjeveledd, tannkjøtt, stive muskler i nakken til og med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...