Gå til innhold

Gjentagende soppinfeksjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er svært plaget av gjentagende soppinfeksjon i skjeden. Det er smertefullt, klør og jeg er veldig redd seksuelle partnere merker det. Jeg får det flere ganger i halvåret, kanskje annenhver måned, gjerne etter eller før menstrasjon. Jeg mistenker at det skyldes hormonelle forandringer. Jeg hadde aldri hatt soppinfeksjon før min tidligere ekskjæreste for mange år siden, virket som han "smittet" meg. Vanskelig å si. Jeg har vært testet for kjønnssykdommer.

Jeg "lever" på Diflucan som tar det hver gang, men som student er dette veldig dyrt. Jeg har forsøkt å få legen til å skrive ut flucozanol billig, men de vil bare skrive ut én av gangen, og føler ikke jeg blir tilstrekkelig tatt på alvor. 

Noen med erfaring med behandling som vil vare lenge? Jeg bruker bare bomullstruser, sover naken, skyller bare med vann når jeg dusjer, jeg vasker lite og forsiktig der nede. Virker som jeg får soppinfeksjon bare det blåser en gal vindretning.

Jeg har også hørt om en candida-diett, men er ikke så fan av spesielle matdietter. Spiser normalt og sunt, litt godteri i ny og ne. 

Hjelp? :( Har fått det igjen, med stengt apotek, og bare 400kr på konto frem til 15. februar.. ikke akkurat morsomt

Anonymkode: 9590d...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mye sex uten kondom der han kommer inni deg? Spør da sæd har en mye høyere ph enn vagina, og det kan skape trøbbel 😬

Foruten det, er du sikker på at det er sopp? Den der reklamen fra lenge lenge lenge siden dukker opp i hodet mitt, der mange tror de har sopp, men det er kun ubalanse i underlivet. Den reklamen for disse .... melkesyre-krem-greiene man sprøyter inn... kommer jo ikke på hva de heter 😅 

Har du testet deg hos lege og vet at det er sopp? 

Anonymkode: 7600b...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var plaget med dette. Jeg var helt desperat, så sår de nede at huden sprakk bare jeg nærmet meg med hånden. 

Jeg hadde en veldig stresset livssituasjon som jeg tror forværret alt, hele kroppen tok helt av. 

Anyway. Hadde prøvd Canesten og diverse andre ting som legen skrev ut. Hadde hørt om en tablettkur som tar soppen "innenfra". Det er en tablett i uken i fire uker. Jeg ble helt kvitt soppinfeksjon har ikke hatt infeksjon siden. Det er minst et par år siden nå. Husker ikke navnet på medisinen men anbefaler deg å legge frem problemet, overdrive om du må. Spør etter en skikkelig hestekur så du blir kvitt dette en gang for alle! 

Ps. Ser på felleskatalogen at det kanskje er Diflucan jeg fikk. Har du tatt dette som en kur eller kun en tablett? Hvis du leser på doseringen i vedlegget her så tror jeg at jeg kan ha fått dette som en kur mot gjentagende soppinfeksjon... 

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-diflucan-pfizer-576690

Endret av Blackbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde jeg hadde sopp, gynekologen sa jeg hadde sopp,og prøven viste skjedekatar / bakteriell vaginose.....(lukta ikke selvdød fisk heller)

Fikk 3 stikkpiller og problemet gikk vekk.

Nå holdes det i sjakk med Lactal.

Be om å bli testet på nytt.

Anonymkode: 8905e...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det skyldes p-piller eller noe slikt? Jeg byttet p-piller og fikk sopp om og om igjen uten at jeg skjønte grunnen. Etter nesten et år så jeg sammenhengen og byttet tilbake til de gamle pillene og vips, null sopp mer. Håper du finner ut av det! 

Anonymkode: ff6c2...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som deg. Det som har funket for meg var - 

sove naken, aldri skylle rett opp i vagina når jeg dusjer, kun bruke bomullsundertøy, ikke bruke stramme bukser, hvis du får resept på diflucan enten ta 3 stk i 3 dager x 2+ canesten krem og vaginal pille / eller ta 1 tablett i uka i 6 uker + canesten krem i 2 uker + vaginale pillen, unngå absolutt all sukker (!) i en lang periode, dropp mensen (!) denne er supervitkig, mensen = sopp, unngå samleie i 4-6 uker mens du går på diflucan, også dropp alle kremer du får kjøpt reseptfritt utenom canesten + vaginalpillen hvis du sliter ekstremt da det er liten vits i å kaste bort penger på kremer og stikkpiller som ikke er på resept da det uansett ikke dreper bakteriene. Har du brukt canesten kremen i mange uker fra før eller mange ganger generelt kan den faktisk gjøre motsatt og få deg til å klø mer og irritere underlivet ditt. 

Alt dette reddet virkelig underlivet mitt og jeg fikk alle tips og råd hos både fastlege og en gynekolog. Gynekologen påpekte at mensen og sukker er verstingen når det kommer til kronisk sopp. Prøv å hopp over mensen i 2 måneder minst, og prøv å spis minimalt med sukker i et par uker. Jeg ville tatt meg en tur til gynekolog om jeg var deg for en skikkelig sjekk og få resept og råd. 

Anonymkode: 73c7c...048

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også plaget i mange år, så ved en tilfeldighet byttet vi dopapir. Ikke hatt det siden, utenom tilløp hvis jeg har brukt annet papir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte forresten å legge til at du kan ha en kombinasjon av sopp å bakteriell vaginose, jeg fikk også piller for bakteriell vaginose + en slags kortison krem om jeg husker riktig samtidig som jeg fikk diflucan mot soppen. Siden har jeg vært frisk! 

Anonymkode: 73c7c...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du blir helt kvitt det hver gang.. Jeg måtte ta Diflucan hver 3. Dag noen uker, deretter én pille ukentlig i et halvt år før jeg ble fullstendig kvitt det. Bytt lege! Sopp er SÅ plagsomt! Du må finne en lege som tar deg alvorlig. Får man resept koster en pk med 4 piller Fluconazol 150kr - vesentlig bedre enn prisen på reseptfri Diflucan 😅

Og for meg hjalp det også mye å kutte kraftig ned på sukker, hvetemel og gjærbakst :) 

Anonymkode: 38c0b...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...