AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 Heisann! Jeg om samboer har vært forlovet i et år. Har egentlig ikke tenkt på giftemål før om et par-tre år siden vi har små barn og smått med ekstra økonomi, men jeg lekte litt med en annen tanke her... Jeg fyller 30 i mai, og det hadde vært så digg å bare fått det unnagjort 😂 Jo eldre vi blir, frister det mindre og mindre med en STOR bryllupsfest, eller fyllefest som det er for mange. Vi har begge sett for oss et helt tradisjonelt kirkebryllup og festen som medfølger, samtidig som ingen av oss egentlig gleder oss så veldig til den oppmerksomheten og det stresset som medfølger. Og på toppen av alt hadde det gøyeste vært om en inviterte til en "vanlig" 30-årsdag, hageselskap hos oss, med nærmeste venner og familie. Da tar de jo gjerne med drikke selv blant annet. Men gjør prester i Norge slik, at de reiser ut andre steder for å vie? Eller må det bli borgerli? Og er det noen som har arrangert et allright bryllup på kort tid? (Jeg vet ikke om jeg får mannen med på ideen, jeg bare leker med tanken 🤣) Anonymkode: 1eb48...cf4 1
kaleidoskop Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 En prest vil ikke gjøre det, da vielsen må skje på vigslet grunn. Men du kan fint ha et humanetisk (eller tilsvarende) bryllup. Vigsler kommer dit dere vil
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 Vi begynte planlegge før jul og skal gifte oss i slutten av mars, føler ikke vi har dårlig tid ihvertfall,det meste er ordnet. Prester vier i kirka, med mindre du kjenner en godt kanskje, men dere kan jo gifte dere i nærmeste kirke og ha festen i hagen sammen med 30årsdagen. Humanistforeningen vier alle uansett tro (det gjør ikke human-etisk), men om man er kristen er det vel sikkert kjekkest å bli gift av en prest. Anonymkode: 53ce5...2e7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #4 Skrevet 31. januar 2020 Dersom dere ikke er veldig religiøse kan dere kontakte kommunen og høre om de foretar vielser andre plasser enn bare selve rådhuset. Vet at det er veldig strenge rammer for borgerlig vielse i mange kommuner, men de er veldig fleksible i min hjemkommune og i nabokommunene. Vet om flere som har hatt hagebryllup med kommunal vigsler til stede. I min kommune er det gratis selv om man gifter seg en annen plass enn rådhuset. Anonymkode: 86bec...331
Gjest Deltidsmamma Skrevet 1. februar 2020 #5 Skrevet 1. februar 2020 På 30.1.2020 den 20.24, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg om samboer har vært forlovet i et år. Har egentlig ikke tenkt på giftemål før om et par-tre år siden vi har små barn og smått med ekstra økonomi, men jeg lekte litt med en annen tanke her... Jeg fyller 30 i mai, og det hadde vært så digg å bare fått det unnagjort 😂 Jo eldre vi blir, frister det mindre og mindre med en STOR bryllupsfest, eller fyllefest som det er for mange. Vi har begge sett for oss et helt tradisjonelt kirkebryllup og festen som medfølger, samtidig som ingen av oss egentlig gleder oss så veldig til den oppmerksomheten og det stresset som medfølger. Og på toppen av alt hadde det gøyeste vært om en inviterte til en "vanlig" 30-årsdag, hageselskap hos oss, med nærmeste venner og familie. Da tar de jo gjerne med drikke selv blant annet. Men gjør prester i Norge slik, at de reiser ut andre steder for å vie? Eller må det bli borgerli? Og er det noen som har arrangert et allright bryllup på kort tid? (Jeg vet ikke om jeg får mannen med på ideen, jeg bare leker med tanken 🤣) Anonymkode: 1eb48...cf4 Jeg kan ikke svare deg på alt men jeg kan fortelle om mitt bryllup. Mannen frir, og dette 1 april 2010, ingen spøk og vi gifter oss juni samme år. Da var det planlegging fra bunnen av, 200 gjester, lokalet ble booket, så ringte vi prestekontoret, fikk datoen bekreftet, jeg hadde spurt om den datoen var ledig da jeg booket lokalet. Og vi klarte det. Så ja det er mulig.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #6 Skrevet 1. februar 2020 Det tar egentlig ikke spesielt lang tid å planlegge bryllup Anonymkode: 53ce5...2e7 3
ashera Skrevet 1. februar 2020 #7 Skrevet 1. februar 2020 På 30.1.2020 den 20.29, kaleidoskop skrev: En prest vil ikke gjøre det, da vielsen må skje på vigslet grunn. Men du kan fint ha et humanetisk (eller tilsvarende) bryllup. Vigsler kommer dit dere vil Feil. Kirka har endret rammene/reglene for hvor vielse skal kunne foregå.
kaleidoskop Skrevet 1. februar 2020 #8 Skrevet 1. februar 2020 4 hours ago, ashera said: Feil. Kirka har endret rammene/reglene for hvor vielse skal kunne foregå. I foehold til vigslet grunn? Når kom de nye reglene?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #9 Skrevet 1. februar 2020 På 30.1.2020 den 20.24, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg om samboer har vært forlovet i et år. Har egentlig ikke tenkt på giftemål før om et par-tre år siden vi har små barn og smått med ekstra økonomi, men jeg lekte litt med en annen tanke her... Jeg fyller 30 i mai, og det hadde vært så digg å bare fått det unnagjort 😂 Jo eldre vi blir, frister det mindre og mindre med en STOR bryllupsfest, eller fyllefest som det er for mange. Vi har begge sett for oss et helt tradisjonelt kirkebryllup og festen som medfølger, samtidig som ingen av oss egentlig gleder oss så veldig til den oppmerksomheten og det stresset som medfølger. Og på toppen av alt hadde det gøyeste vært om en inviterte til en "vanlig" 30-årsdag, hageselskap hos oss, med nærmeste venner og familie. Da tar de jo gjerne med drikke selv blant annet. Men gjør prester i Norge slik, at de reiser ut andre steder for å vie? Eller må det bli borgerli? Og er det noen som har arrangert et allright bryllup på kort tid? (Jeg vet ikke om jeg får mannen med på ideen, jeg bare leker med tanken 🤣) Anonymkode: 1eb48...cf4 Synes ideèn din er glimrende, og du har tid i massevis. Det er alltid de litt uformelle festene som er de hyggeligste Det eneste som haster er å booke vigsel + forsikre deg om at foreldre og andre nære har mulighet til å komme den datoen dere velger. Anonymkode: b6cc6...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2020 #10 Skrevet 1. februar 2020 Arrangert på 2 mnd, men lite bryllup da. Booket bord på uteservering i lunsjtid, satset på godvær, om ikke forberedte jeg gjestene på ull- og regntøy. En kompis med seilbåt kjørte oss ut til øya der restauranten var og en venninne som er dommer viet oss på veien Anonymkode: e5f4e...f01
ashera Skrevet 1. februar 2020 #11 Skrevet 1. februar 2020 2 timer siden, kaleidoskop skrev: I foehold til vigslet grunn? Når kom de nye reglene? For et par - tre år siden. Men litt variasjon mellom bispedømmer, tydeligvis. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dVRlo/vielse-i-det-fri-na-er-det-lettere-a-fa-presten-med-ut 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2020 #12 Skrevet 2. februar 2020 På 30.1.2020 den 20.29, kaleidoskop skrev: En prest vil ikke gjøre det, da vielsen må skje på vigslet grunn. Dette stemmer ikke, men de færreste prester gidder med mindre man kjenner vedkommende personlig. Anonymkode: 58b60...c6e
kaleidoskop Skrevet 2. februar 2020 #13 Skrevet 2. februar 2020 8 hours ago, ashera said: For et par - tre år siden. Men litt variasjon mellom bispedømmer, tydeligvis. https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dVRlo/vielse-i-det-fri-na-er-det-lettere-a-fa-presten-med-ut Ok, ser. Giftet meg selv for to år siden. Var så mye styr med at det måtte være hellig grunn. Men mulig de ikke har de samme reglene her utenfor Oslo.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2020 #14 Skrevet 10. februar 2020 Har dere penger er alt mulig. Jeg vurderte det samme selv, men vi har ikke råd. Vi har ikke tid til å gjøre alt billigst mulig. Så da får bryllupet vente Anonymkode: a3f32...f4c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2020 #15 Skrevet 11. februar 2020 Jeg planla bryllup på 3 mnd. Budsjett 30 000kr. Vinter bryllup. Det gikk helt fint. Men jeg angrer litt på at jeg ikke tok meg bedre tid til alt. Anonymkode: 808d4...370
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå