AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 Har fått den heldige oppgave å undervise 4 ekstremt umotiverte elever i matematikk. I tillegg har de en utrolig dårlig gruppedynamikk, og er generelt sett veldig lite mottakelige for læring. Jeg har vært lærer i en årrekke, og hatt mindre elevgrupper tidligere også. (Sånne som ikke fungerer i full klasse). Men har alltid klart å finne en måte å motivere dem. Problemer her er at jeg klarer ikke å finne veien inn. De vil bare snakke om røyking, ødelegger alle oppgaver/ praktiske opplegg og er generelt sett veldig frekke. Det hjelper en kort periode å snakke med en og en. Men er fort tilbake på samme sporet. I overganger kaller de hverandre stygge ting, tegner på hverandre, krangler og slåss på vei inn i klasserommet. Noen som har gode tips? Begynner for første gang å se litt mørkt på dagene mine. Elsker matematikk og undervisning ellers. Anonymkode: 142ad...3d9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 Autokorrektur. *umotivert gruppe. Anonymkode: 142ad...3d9
Lacy Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 Ingen tips, men hvorfor plasseres disse barna i samme gruppe? Burde de ikke vært splittet opp? Tenker at de fleste vil lære, men i et miljø som det kan det fort oppleves som et tap av ansikt å være den første som viser interesse for lærer og fag 😊
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #4 Skrevet 30. januar 2020 På sikt vil det nok bli endringer i gruppen, men problemet er at det er ekstreme utfordringer på hele trinnet. Kjenner at jeg gruer meg til jobb i morgen, og det har jeg aldri gjort før. Har heldigvis andre klasser, som er veldig på lag. Men føler ekstremt lite mestring. Og mister jo litt motivasjonen, når alle opplegg blir trenert. Bruker 3 ganger så lang tid på å planlegge timer til denne gruppen, som jeg gjør på andre timer. Anonymkode: 142ad...3d9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #5 Skrevet 30. januar 2020 Hva med å lage praktiske matteoppgaver som passer til dem og deres interesser? Det er kanskje veldig upedagogisk, men hva med å rett og slett lage regnestykker som omhandler tobakkpris etc., siden det er det de interesserer seg for? Alt trenger ikke å handle om tobakk, men prøv å nå inn til dem og bli kjent med dem. Drit i matte neste time, men heller sitt ned og prøv å finne ut litt mer om dem. Så kan du lage matteoppgaver som de kan kjenne seg igjen i, og dermed kanskje fatte interesse for det? Jeg personlig trenger å vite hvorfor jeg må vite ting for å klare å lære det. Hvis jeg ikke ser poenget med det blir jeg bare grinete og mister interessen. Bonus: hvis de får regnet ut hvor mye røyk koster og hvor skadelig det der kanskje de slutter/lar være å begynne. Anonymkode: 9419b...38e 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 Takk for svar. Har hatt et prosjekt om sånne ting, og det gjorde bare ting værre. Har gitt dem mange praktiske oppgaver, men det virker som alt bare preller av. Jeg har jo fått denne gruppen, fordi jeg vanligvis er god på sånt. Men føler meg ikke så god lenger. Anonymkode: 142ad...3d9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #7 Skrevet 31. januar 2020 Jeg tror trikset her er relasjonsarbeid. Årsaken til at denne gruppen er tatt ut av vanlig undervisning høres ikke ut til å være at de bare er litt svake i matematikk. Anonymkode: f14ac...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #8 Skrevet 31. januar 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror trikset her er relasjonsarbeid. Årsaken til at denne gruppen er tatt ut av vanlig undervisning høres ikke ut til å være at de bare er litt svake i matematikk. Anonymkode: f14ac...1d6 Enig. Jeg kjenner en som også jobber som lærer for en gruppe elever med utfordringer. Han sier at det er lite fag, og mye relasjonsarbeid. Drit litt i fag. Bli kjent med elevene, prat med de. Gjør noe gøy? Anonymkode: b9662...a75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå