Gå til innhold

Svømmelærer holdt meg under vann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde min første svømmetime i dag i forbindelse med skolen. Jeg er 14 år gammel og går i 8. klasse. Vi hadde svømming for noen år siden men vi fikk en ny svømmelærer nå.

Vi ble bedt om å gå sammen i par for å utføre en øvelse. Jeg gikk sammen med ei venninne fra klassa og vi ble enig om at jeg skulle utføre øvelsen først. Jeg skulle da trekke pusten for så å ta beina og hodet inntil brystet for å forme en ball. Etter dette skulle partneren (venninna mi) ta håndflaten og dytte meg ned forsiktig, som om hun spratt en ball veldig sakte. Og så skulle jeg flyte sakte opp til overflaten (fortsatt som en ball) uten at hånden var på ryggen.

Jeg gjorde som svømmelæreren sa, trakk pusten dypt og gjorde øvelsen. Jeg kjente venninna mi sin hånd begynne å dytte meg forsiktig ned. Det neste jeg kjenner er at en annen hånd tar over og trekker meg aggressivt ned mot bunnen. Tærne mine treffer bunnen og klemmes ned. Jeg svetter og blåser ut luft gjennom nesen. Jeg klarer ikke lenger å holde pusten og blåser ut det som er igjen i lungene mine før jeg reiser meg opp og får hodet over vann igjen. 

Ved siden av meg står svømmelæreren sammen med venninna mi som bare glaner. "Når du er under vann så skal du ikke puste ut før du når vannflaten." sier svømmelæreren før han går videre og sier at vi skal gjøre øvelsen en gang til, og ordentlig denne gangen. Tærne mine verker på dette tidspunktet. Jeg blir stående og se på venninna mi forvirret.

Er dette riktig oppførsel? Jeg fikk ikke en god opplevelse av at han bare holdt meg under vann og klemte tærne mine ned mot bunnen. Jeg kjenner at svømmingen ikke kommer til å bli noe jeg gleder meg til med det første. Hva er deres tanker rundt dette? Var det min feil? 

Anonymkode: 426ee...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke din feil. Ufin svømmelærer - som antagelig ikke forsto at det han gjorde overfor deg var ugreit.

Anonymkode: 0dea0...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke din feil. Ufin svømmelærer - som antagelig ikke forsto at det han gjorde overfor deg var ugreit.

Anonymkode: 0dea0...168

Ufin? Dette vet vel alle voksne mennesker, man skal ikke holde noen under vann med tvang, uansett årsak!

Hadde noen gjort dette med mine unger, hadde jeg for pokker tatt affære. Først og fremst for å hindre at det ikke skjer igjen, makan! Hvis en lærer ikke forstår at dette er galt, bør vedkommende finne seg en ny jobb! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell det til foreldre og ta det videre til rektor eller noen enda høyere opp. Det er helt uakseptabelt. 

Anonymkode: 75a90...311

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde min første svømmetime i dag i forbindelse med skolen. Jeg er 14 år gammel og går i 8. klasse. Vi hadde svømming for noen år siden men vi fikk en ny svømmelærer nå.

Vi ble bedt om å gå sammen i par for å utføre en øvelse. Jeg gikk sammen med ei venninne fra klassa og vi ble enig om at jeg skulle utføre øvelsen først. Jeg skulle da trekke pusten for så å ta beina og hodet inntil brystet for å forme en ball. Etter dette skulle partneren (venninna mi) ta håndflaten og dytte meg ned forsiktig, som om hun spratt en ball veldig sakte. Og så skulle jeg flyte sakte opp til overflaten (fortsatt som en ball) uten at hånden var på ryggen.

Jeg gjorde som svømmelæreren sa, trakk pusten dypt og gjorde øvelsen. Jeg kjente venninna mi sin hånd begynne å dytte meg forsiktig ned. Det neste jeg kjenner er at en annen hånd tar over og trekker meg aggressivt ned mot bunnen. Tærne mine treffer bunnen og klemmes ned. Jeg svetter og blåser ut luft gjennom nesen. Jeg klarer ikke lenger å holde pusten og blåser ut det som er igjen i lungene mine før jeg reiser meg opp og får hodet over vann igjen. 

Ved siden av meg står svømmelæreren sammen med venninna mi som bare glaner. "Når du er under vann så skal du ikke puste ut før du når vannflaten." sier svømmelæreren før han går videre og sier at vi skal gjøre øvelsen en gang til, og ordentlig denne gangen. Tærne mine verker på dette tidspunktet. Jeg blir stående og se på venninna mi forvirret.

Er dette riktig oppførsel? Jeg fikk ikke en god opplevelse av at han bare holdt meg under vann og klemte tærne mine ned mot bunnen. Jeg kjenner at svømmingen ikke kommer til å bli noe jeg gleder meg til med det første. Hva er deres tanker rundt dette? Var det min feil? 

Dette bør du snakke med noen om. Både for din egen del og for at læreren din forstår at sånt gjør man virkelig ikke! Og det er ikke din feil, jeg skjønner godt at du gruer deg til neste svømming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du snakker med dine foreldre om dette, for dette er ikke greit. Da kan dere sammen ta det videre til rektor og slik at denne læreren kan få en smekk på fingrene. Det er faktisk ikke greit. Her burde han evt. om dere gjorde øvelsen feil, brutt inn etter du var kommet til overflaten og forklart bedre hvordan du skulle ha gjort det.

Anonymkode: 8fe13...946

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig ugreit!

Du snakker med dine foreldre, og så burde dette tas med rektor. Virkelig helt uakseptabelt, rett og slett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var ikke din feil. Du bør gjøre som de andre over her sier å fortelle det til foreldrene dine og la de kontakte skolen i morgen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Dette ville jeg tatt opp med rektor. Sånn kan ikke en lærer oppføre

seg. Jeg har alltid slitt med vannskrekk så om dette var meg hadde jeg fått total panikk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nå av ville jeg konsekvent "hatt mensen" hver svømmetime med den læreren. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...