Gå til innhold

Kastrere hannhund? Lei meg av tanken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en fantastisk hannhund av liten rase, som jeg tenker på å kastrere. Grunnen er at jeg vil få en hund til, men en tispe av samme rase. Helst fordi  det er en liten sjanse for at 2 hannhunder ikke går overens.

Har hørt om en annen som fikk en til hannhund, og i starten gikk det fint, men etter 1 års tid hvor de skulle bestemme rangorden så ble den dominante en "tyrann" mot den underdanige hunden, som ble ekstremt nervøs, hakket på osv. Og han avlivde den underdanige hunden siden den fikk så dårlig psyke. Og det hadde blitt helt grusomt å komme i denne situasjonen, hvis dette skulle skjedd😔 Sannsynligvis blir det ikke så gale som dette, men jeg elsker hunden min så mye og vet han har en litt underdanig personlighet, ønsker ikke at han skal bli sjefet og kontrollert av en ny hannhund...

Finner veldig lite informasjon på nettet om hvilke konsekvenser/bivirkning kastrering har på norsk... Men blir litt lei meg av tanken på å kastrere hunden min, er redd han skal få helt forandret personlighet eller få et "dårligere" liv. Han er veldig rolig, bjeffer aldri og kan gå løs ute uten å stikke av. Han er veldig aktiv og elsker å løpe fritt. Er redd han skal bli helt ekstremt underdanig/ miste energi hvis jeg kastrerer han. Lurer på om livskvaliteten hans blir endret med å bli kastrert? 

Anonymkode: 2a682...117

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at jo jeg vet kastrering av hund ikke er lovlig i Norge med mindre det er av helsemessige årsaker, men veterinærer pleier som regel å kastrere siden en hannhund kan få dårligere livskvalitet pga ekstremt stress av å ikke få pare seg med den andre tispen i huset, når hun har løpetid

Skrevet

Det er kun lov å kastrere hunder på medisinsk grunnlag her i landet.

Anonymkode: 6a99d...aed

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er veldig rolig, bjeffer aldri og kan gå løs ute uten å stikke av. Han er veldig aktiv og elsker å løpe fritt.

Skjønner ikke at du tenker tanken engang! 

Skrevet
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Skjønner ikke at du tenker tanken engang! 

Det er fordi min hund har parret seg med ei tispe, og jeg har planlagt å beholde en av valpene selv istedetfor betaling. Så om de hadde klart å parre seg ville det blitt incest... Og som jeg skrev over, jeg har lest at en hannhund kan få dårligere livskvalitet pga ekstremt stress av å ikke få pare seg med den andre tispen i huset, når hun har løpetid

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er fordi min hund har parret seg med ei tispe, og jeg har planlagt å beholde en av valpene selv istedetfor betaling. Så om de hadde klart å parre seg ville det blitt incest... Og som jeg skrev over, jeg har lest at en hannhund kan få dårligere livskvalitet pga ekstremt stress av å ikke få pare seg med den andre tispen i huset, når hun har løpetid

Ja, mange hannhunder forandrer seg veldig etter kastrering. Hadde aldri tatt sjansen! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er kun lov å kastrere hunder på medisinsk grunnlag her i landet.

Anonymkode: 6a99d...aed

Les lovteksten en gang til. Du refererer til en flere år gammel lovtekst, som er endret for lenge siden. Den du refererer til er fra 70-tallet. 2009 ble det endret til:

"Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner."

§ 9 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

"Særlige grunner" kan være akkurat hva som helst, det er helt opp til eier og veterinær.

Det er ikke noe problem å f.eks. kastrere en hannhund som skal leve med en annen hund og det vil gjøre hjemmemiljøet og familielivet bedre med en kastrert hann. Jeg kastrerte hannhunden min fordi han plaget vettet av tispen min, og lot henne ikke gå over gulvet en gang før han kastet seg over henne og red på henne (hun hadde IKKE løpetid da tispen var kastrert også). Det endte med slåsskamp to ganger da tispen ble lei av å bli trakassert av hannen. Da kastrerte jeg han, forklarte bare til veterinæren hvordan han var, og det var helt ok. Hannen prøvde aldri mer å ri på tispen, det funket fra samme dag som han kom hjem fra vet.klinikken. Alt var fryd og gammen dem i mellom etter det.

Anonymkode: dd295...872

• Liker 5
Skrevet

Min ble kastrert fordi han ble stresset av lukten av løpetid, et meget stort problem i en by der det bor flere hunder. Kanskje ikke vært et problem der det ikke fantes tisper. Ellers forandret hunden seg. Kun stresset som la seg. Har man ingen intensjoner om å parre et dyr, burde man kastrere, dette være seg hunder eller katter. Det medfører mindre stress for dyret. Det burde jo aller helst gjøres før hormonene slår til.

Anonymkode: b93e0...cb3

• Liker 2
Skrevet

Jeg kastrerte hannhunder min fordi han kun sto i vinduet og siklet når tisper i nabolaget hadde løpetid. Og det er alltid noen som har løpetid, så han var frustrert og veldig tynn. Etterpå fikk jeg en mye roligere hund som ble kosete og lett å dressere. Han er tjenestehund i dag, det hadde vi aldri trodd før han ble kastrert.

Anonymkode: 1caa5...0ee

• Liker 3
Skrevet

Kastrering av hannhund er en rask og enkel operasjon.

Og lovlig.

Litt rart at i andre land er du uansvarlig om du ikke kastrerer...

Vi har for mange hunder i Norge og.

Ellers ville jeg kommentere det med disse hundene i start innlegget.

Har man flere dyr, må man som eier kontrollere oppførsel dem imellom.

Jeg har alltid flere hunder, og når hannene er ungdommer, er jeg ekstra nøye med regler, slik at det ikke skal oppstå knuffing.

Forebygging, forebygging, forebygging

Riktig rutiner, med alt fra foring til hvordan hundene kommer inn i huset etter tur, så er det null problem. 

Anonymkode: 46a42...b93

• Liker 7
Skrevet

Det første du trenger å gjøre er å lese om hundeatferd, så kan du avgjøre kastrering etter det.

Ingen hunder ER dominante i personlighetstrekk. Det er ikke hierarki hos hunder, så ingen hunder finner ut at de plutselig skal bestemme rangordninger etter ett år. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på moderne forskning på hundeatferd, så skjønner du at det tilfellet du snakker om handler om en svært ustabil og farlig hannhund som fikk herse med familiens andre hund. Søk opp Hun Om Hund, så får du oversikt over mange gode forskningsartikler. 

For det andre; jeg ville aldri i verden kastrert en hund fordi jeg skulle få en av det motsatte kjønn. Da finner du pass under løpetiden eller følger med som en hauk, det er ikke vanskelig. Men - dersom du har en hunderase som i utgangspunktet ikke er utsatt for samkjønnsaggressivitet så hadde jeg valgt samme kjønn. Jeg kjenner folk som har flere hannhunder sammen med bare 1-2 år mellom uten at det er noe som helst problem. I den rasen jeg har så har de fleste enten bare tisper eller bare hannhunder, og da gjerne 2-3 stykker og jeg hører aldri om problemer med dette.  

Anonymkode: 6913a...6ba

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første du trenger å gjøre er å lese om hundeatferd, så kan du avgjøre kastrering etter det.

Ingen hunder ER dominante i personlighetstrekk. Det er ikke hierarki hos hunder, så ingen hunder finner ut at de plutselig skal bestemme rangordninger etter ett år. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på moderne forskning på hundeatferd, så skjønner du at det tilfellet du snakker om handler om en svært ustabil og farlig hannhund som fikk herse med familiens andre hund. Søk opp Hun Om Hund, så får du oversikt over mange gode forskningsartikler. 

For det andre; jeg ville aldri i verden kastrert en hund fordi jeg skulle få en av det motsatte kjønn. Da finner du pass under løpetiden eller følger med som en hauk, det er ikke vanskelig. Men - dersom du har en hunderase som i utgangspunktet ikke er utsatt for samkjønnsaggressivitet så hadde jeg valgt samme kjønn. Jeg kjenner folk som har flere hannhunder sammen med bare 1-2 år mellom uten at det er noe som helst problem. I den rasen jeg har så har de fleste enten bare tisper eller bare hannhunder, og da gjerne 2-3 stykker og jeg hører aldri om problemer med dette.  

Anonymkode: 6913a...6ba

Bra skrevet! Dominans er et forhold mellom individer i en gitt situasjon og miljø. Syns at "alle" tror det er personlighet. Hunder er faen meg missforståtte dyr pga eiers dårlige kunnskap. 

Skrevet

Jeg ville ikke valgt kirurgisk kastrering her.

Gemytt og væremåte kan endre seg etter kastrering, selv om det ikke nødvendigvis skjer. 

Mange klarer fint å ha en av hvert kjønn sammen, de må holdes adskilt eller passes veldig godt på de få dagene tispa er mottagelig for parring. Det går også an å prøve kjemisk kastrering, om man vil være sikker på at det ikke blir tyvparring.  

Skrevet

Men- dersom dette er risikoen, hvorfor i all verden påføre hunden enten stress eller operasjon og en potensiell personlighetsforandring? Kan han ikke få lov til å være hunden din alene? 

Anonymkode: 0c697...f9e

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk kastrere hannhunden min uten noen problemer. De stilte ikke et spørsmål om hvorfor. Nå står gubben for tur

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke gitt av det blir krangling av to hannhunder, vi har to av ulik rase, og det har aldri vært store konflikter der, de er nå 6 og 2 år. Dessuten er det ikke sånn at dominant er et personlighetstrekk, de kan "eie" situasjonen, men ikke være dominant av type. Feks kan den ene si ifra om den andre tar en leke, mens den andre ikke bryr seg, mens i matsituasjon kan det være motsatt.

Anonymkode: 9ae58...b20

Skrevet

1) Har hatt 2 hannhunder sammen i 8 år, ingen problem. Eldste var drøyt 2 når vi fikk neste. 

2) Har nå kastrert den ene hannhunden av medisinske årsaker. Denne hunden har fått redusert livskvalitet. Pelsen har blitt dårlig, den har blitt vommet og er miserable. Typisk hannhund atferd er uendret. 

Anonymkode: 346e4...f78

Skrevet

Mange har flere hannhunder sammen uten problemer. Det kommer helt an på rase og personlighet hos hundene det er snakk om. Har selv en hannhund med voldsom samkjønnsaggresjon, men det er ikke helt uvanlig for rasen(staff). Vi holder oss bare med kastrerte hannhunder og tisper, så det er ikke noe problem for oss. Noen raser er mer "utsatt" for dette enn andre. Forøvrig så synes jeg ikke det er noe problem å kastrere en hannhund dersom man har problemer med det eller er redd for å få problemer. Hingster og hannkatter blir jo kastrert over en lav sko, det er ikke noe verre å kastrere en hund...

Anonymkode: c9266...620

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...