Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ap-leder Jonas Gahr Støre har i dag fått 950 kroner i gebyr for sniking. Han kunne nemlig ikke fremvise gyldig billett da han ble kontrollert på T-banen i Oslo torsdag. (VG)

Pinlig!   :fnise:

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet er, fungerte virkelig ikke appen, eller sa han bare at appen ikke fungerte når det var kontroll.. For hvis appen virkelig slo seg vrang så skal man vel heller ikke straffes for det?

Ja, det er litt pinlig. Samtidig skal han ha ros for å reise kollektivt da. Det er verre med de som krever at andre skal leve så grønt som mulig, for deretter å gjøre det stikk motsatte selv. (Flyskam etc.)

• Liker 13
Skrevet

Han kom vist med fly fra København. Spørs litt hvor han kom fra før det og hvor lenge telefonen hadde vært på.

Ruter-appen og tilsvarende billett-apper vil ikke fungere med en gang hvis man kommer fra en annen tidssone. Appen merker at det har vært en skifte at tidsinnstillingen på mobilen og vet ikke om det skyldes nylig skifte av tidssone eller om du har forsøkt å manipulere tidsinnstillingen. Du bør derfor slå på telefonen med en gang du kommer ut av fly for at den skal ha litt tid på å synkronisere med nettets tidsreferanse. Og så bur du ha en backup i beredskap. Selv pleier jeg å kjøpe papir eller magnetkort billett på vei hjem etter at jeg har vært ute å flydd.

Ellers er det ikke så pinlig å av og til ikke ha billett. Det kan skje hvem som helst. Av og til får man ikke betalt og av og til betaler man dobbelt. Får man ikke betalt kan man stemple ved utgangen, noe jeg sikkert har gjort en 6-10 ganger fordi systemet ikke fungerte der jeg kom på.

• Liker 21
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Dette beviser at loven er lik for alle og det er bra.

Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
9 minutter siden, Luna Llena skrev:

Dette beviser at loven er lik for alle og det er bra.

Det skal den være. Litt deilig å se at også politikere får bot :) 

Endret av Villfisker
Skrevet
1 hour ago, Gab said:

Ruter-appen og tilsvarende billett-apper vil ikke fungere med en gang hvis man kommer fra en annen tidssone. Appen merker at det har vært en skifte at tidsinnstillingen på mobilen og vet ikke om det skyldes nylig skifte av tidssone eller om du har forsøkt å manipulere tidsinnstillingen.

Hvis man leser den originale artikkelen i DN virker det mer sannsynlig at han ikke skjønte hvordan appen skulle brukes, og ikke prøvde spesielt hardt å finne ut av det før han gikk om bord.

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Hvis man leser den originale artikkelen i DN virker det mer sannsynlig at han ikke skjønte hvordan appen skulle brukes, og ikke prøvde spesielt hardt å finne ut av det før han gikk om bord.

Er ikke overbevist om at din konklusjon er den eneste riktige ut fra hva DN skriver. Det kan både være skifte av tidssone og at han trykket feil. Hvis du nettopp har skiftet tidssone så er det akkurat på "Betal" den stopper uten å gi noen feilmelding videre. Men det er også der den stopper hvis du ikke har valgt sone.

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 timer siden, NordicViking skrev:

Pinlig! 

Altså, er det folk som virkelig bryr seg?

Og er det virkelig pinlig når appen ikke fungerer?

Sitat

– Jeg kom fra Danmark i dag tidlig og skulle til Stortinget, så jeg gikk inn på appen for å kjøpe billett da jeg var på vei ned til Jernbanetorget. Appen fungerer vanligvis helt fint, men i dag låste den seg sånn at jeg ikke fikk kjøpt billett, skriver Støre i sms til VG via sin rådgiver.

Gebyret for å reise uten billett på T-banen er 1150 kroner, eller 950 hvis du betaler med en gang.

– Da burde jeg ikke ha gått på T-banen, men jeg håpet at appen skulle samarbeide bedre underveis. Det gjorde den altså ikke, og dermed ble det en vel dyr tur fra Jernbanetorget til Stortinget, men det får jeg tåle, skriver Støre.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Gab said:

Er ikke overbevist om at din konklusjon er den eneste riktige ut fra hva DN skriver. Det kan både være skifte av tidssone og at han trykket feil. Hvis du nettopp har skiftet tidssone så er det akkurat på "Betal" den stopper uten å gi noen feilmelding videre. Men det er også der den stopper hvis du ikke har valgt sone.

Det er samme tidssone i Norge og Danmark.

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Men man kan fint komme fra en annen tidssone og mellomlande/bytte fly i København! 😉 

• Liker 5
Skrevet

Han kjører utan handsfree og. Er han opprinnelig frå bygda?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror han gir litt blaffen, han har jo råd til det.. 

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Ja det er derfor jeg skriver i det første innlegget at det er avhengig av hvor han kom fra før han kom til København.

• Liker 2
Skrevet

Syns han var frekk, og ja det er  pinlig. Men det var flere politikere som er tatt for det samme. De regner vel ikke med å bli kontrollert da. Arrogant og sleipt spør en meg. 

• Liker 3
Skrevet
45 minutter siden, Leo said:

Men man kan fint komme fra en annen tidssone og mellomlande/bytte fly i København! 😉 

Han var i Danmark. https://www.tv2.no/a/11173992/

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, Callisto83 said:

Spørsmålet er, fungerte virkelig ikke appen, eller sa han bare at appen ikke fungerte når det var kontroll.. For hvis appen virkelig slo seg vrang så skal man vel heller ikke straffes for det?

Er det ikke slik at man først skal gå ombord/inn i en kontrollsone når appen har "Gyldig" som status?

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, BrukerErHeltAnonym said:

Er det ikke slik at man først skal gå ombord/inn i en kontrollsone når appen har "Gyldig" som status?

I utgangspunktet er det slik. Men jeg møter ikke opp så tidlig at jeg alltid har tid for at appen plutselig vil ha kreditkortet på nytt, mobilnettet er nede eller noe annet skjer. Da vil jeg heller spare den tiden hver gang og heller gladelig betale de 950.-  hvis det skulle inntreffe samtidig at appen svikter og det er kontroll. Det er fortsatt god timebetaling for meg. Jeg vil ikke protestere på å betale. Jeg føler meg ikke uærlig fordi jeg planlegger ut fra at ting fungerer. Når jeg har bodd i Oslo og reist mye så har det vært to-tre ganger i året det har vært umulig å betale men jeg reiser for det. Så betaler jeg heller ved utgangen. Jeg vil absolutt mene at jeg ikke er en sniker for det. En sniker er en som bevist unngår å betale. Men en kontrollør vet selvfølgelig ikke forskjell på en sniker og en som ikke fikk appen til å virke akkurat da og skal derfor behandle begge likt.

Endret av Bag
  • Liker 5
Skrevet
10 timer siden, SoWhat? skrev:

Syns han var frekk, og ja det er  pinlig. Men det var flere politikere som er tatt for det samme. De regner vel ikke med å bli kontrollert da. Arrogant og sleipt spør en meg. 

Politikere får vel dekt reisekostnader, jeg ser ingen grunn til å betvile hans forklaring.

• Liker 3
Skrevet

Sånt skjer enten man er politiker eller hvermansen. Jeg har opplevd det samme flere ganger. Appen vil ikke samarbeide, man har det travelt, rekker ikke å kjøpe billett i automaten og må bare hoppe om bord. Man prøver igjen, det går ikke, man tenker at da får man betale til konduktøren, og shit, så oppdager man at man er i feil vogn. Been there, done that. 

• Liker 5
Skrevet
17 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Det vet ikke egentlig telefonen før den er ferdig med roamingoverføringen. Og derfor vet ikke appen det heller

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...