Gå til innhold

Barnefar bruker ikke klær jeg sender med

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon. 

Har en liten gutt på 2 år. Jeg og barnefar er ikke sammen lengre. Gutten er annenhver helg til pappaen sin. 
Jeg pakker en sekk med klær nok til å rekke over helgen + ekstra tilfelle uhell. 
Hver eneste gang så ligger klærne ubrukt i sekken. Jeg spør hvorfor han ikke bruker klærne til ungen. Han sier han har klær. Men han har klaget til meg de gangene jeg ikke har sendt med og han sender ungen i de samme klærne i barnehagen igjen, uvasket. 
Nå den siste tiden så har jeg hentet ungen i barnehagen med klærne til storebroren på snart 6 år. Jeg spør barnefar om hvorfor han gjør det og at ungen drukner i klærne. Jeg har jo sendt med klær av den grunn at de skal bli brukt. 
Vurderer å spørre barnehagen om far i det heletatt tar med sekken med klær ifra barnehagen eller om de bare henger der hele helgen. 

Hvorfor gjør han dette ? Er det fordi det er klær jeg har kjøpt ? Er jo klærne til ungen.. og praktiske klær også. Ullundertøy, joggedresser og et fint sett tilfelle de skal noe spesielt. Eller bryr han seg rett og slett ikke ? Er så trist å se ungen gå rundt i en T-skjorte som er nesten som en kjole og barnehagen har måttet skifte på han ila dagen. Joggebukser som er for lange i beina at han snubler. 
Storebroren er hans unge fra et tidligere forhold og han er sjeldent på besøk. 

Hva skal jeg gjøre for å få han til å forstå ? Om han nekter å bruke klærne jeg sender med kan jeg vekke min bekymring rundt dette til noen? Han burde i såfall kjøpe klær til han som passer og ikke bruke klærne til storebroren .. 

Anonymkode: 613d8...3a4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres bare veldig merkelig ut! 

Hvordan er han som far ellers? Kanskje han har et behov for å klare selv og ikke være avhengig av deg - men har han dårlig råd? Eller mistenker du at han bare gir f?  

For barnet sin skyld gjør det jo ikke all verden nå, han er så liten og kommer ikke til å huske noe. Men jo eldre gutten blir jo større problem vil jo dette potensielt bli. Å ha hele, rene(ish, barnehage er jo tross alt barnehage) klær som passer sånn noenlunde gjør jo noe med selvfølelsen også, etterhvert. 

Anonymkode: ce185...2b4

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er han som far ellers? Kanskje han har et behov for å klare selv og ikke være avhengig av deg - men har han dårlig råd? Eller mistenker du at han bare gir f?  

For barnet sin skyld gjør det jo ikke all verden nå, han er så liten og kommer ikke til å huske noe. Men jo eldre gutten blir jo større problem vil jo dette potensielt bli. Å ha hele, rene(ish, barnehage er jo tross alt barnehage) klær som passer sånn noenlunde gjør jo noe med selvfølelsen også, etterhvert. 

En 2-åring får med seg og husker mye! Bevisst og ubevisst.

Anonymkode: afe52...34c

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er en mann som aldri har brydd seg særlig om klær osv. Jeg som har organisert alt med vask og innkjøp til begge barna. 
Greit nok at han ønsker å stå på egne bein, men da bør han skaffe klær som passer til ungen. 
Jeg vet han har veldig dårlig råd, for han har lønnstrekk. Jeg har sagt at klær tar jeg meg av for ungen skal ikke straffes for fars egenrådighet. 

Jeg blir jo bekymret for at ungen skal fryse eller være ukomfortabel i for store klær. Sender ungen i t skjorter og pysj bukser. Lurer på om han bare driter i det rett og slett. Sender alltid med masse klær og maser aldri om noe blir liggende igjen der. Er ikke krise tenker jeg og har sagt han bare kan beholde de. De blir jo brukt til ungen forhåpentligvis. 

ts

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 2-åring får med seg og husker mye! Bevisst og ubevisst.

Anonymkode: afe52...34c

Ja han er veldig opptatt av å bruke klær med trykk av favoritt tegneserie helter. Blir også sint om han ikke får bruke ullundertøy (han elsker det). 
Han er bevisst nå på hva han har på seg. Så han begynner å merke det etterhvert tror jeg. 

ts

• Liker 1
Skrevet

hei barnemor. Hva svarer faren når du spør da? Rart å ikke bruke passende klær synes jeg. 

Anonymkode: 44a1c...e2d

• Liker 3
Skrevet

Hva er det med bitre ekser som alltid skal detaljestyre eksen? Hvis det er noe ungen får varig men av, mishandling eller andre ting som er drøye så er det så, men prøv å slipp taket og ikke gå der å heng det opp i alt han gjør. Det er ikke bra hverken for det, han eller ungen

Anonymkode: bd756...88e

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri i livet godtatt det...Hadde i hvertfall lagt igjen ullklær o.l i bhg, og tatt meg en prat med personalet om at de hjelper han med å skifte når han kommer dit. 

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det med bitre ekser som alltid skal detaljestyre eksen? Hvis det er noe ungen får varig men av, mishandling eller andre ting som er drøye så er det så, men prøv å slipp taket og ikke gå der å heng det opp i alt han gjør. Det er ikke bra hverken for det, han eller ungen

Selvfølgelig skal man blande seg når mor eller far ikke dekker barnets behov. Det har man plikt til og det håper jeg alle gjør. 

Tenker også at det sjelden er sånn at en forelder kun gir f i én ting, men at det ofte er mer bak. 

Anonymkode: 5811a...2cd

• Liker 9
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke snakk om å detalj styre alt. Men snakk om at ungen har klær som passer 🙄 

du har vel ikke på klær som er alt for store på dine egne unger ? Hvorfor skal det være greit ?

ts

• Liker 9
Skrevet

Skulle jeg ha hengt meg opp i alt han gjør feil så hadde jeg blitt gal. Men når det kommer til klær og vasking blir jeg rett og slett forbannet.

ts

• Liker 6
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei barnemor. Hva svarer faren når du spør da? Rart å ikke bruke passende klær synes jeg. 

Anonymkode: 44a1c...e2d

Han sier at han har klær eller bare ignorerer meg fullstendig. Kommunikasjonen er vanskelig føler jeg. 
ts

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er en mann som aldri har brydd seg særlig om klær osv. Jeg som har organisert alt med vask og innkjøp til begge barna. 
Greit nok at han ønsker å stå på egne bein, men da bør han skaffe klær som passer til ungen. 
Jeg vet han har veldig dårlig råd, for han har lønnstrekk. Jeg har sagt at klær tar jeg meg av for ungen skal ikke straffes for fars egenrådighet. 

Jeg blir jo bekymret for at ungen skal fryse eller være ukomfortabel i for store klær. Sender ungen i t skjorter og pysj bukser. Lurer på om han bare driter i det rett og slett. Sender alltid med masse klær og maser aldri om noe blir liggende igjen der. Er ikke krise tenker jeg og har sagt han bare kan beholde de. De blir jo brukt til ungen forhåpentligvis. 

ts

Skjønner at det er veldig frustrerende. Det virker jo som han mangler et eller annet. En ting er å ikke være opptatt av "mote" eller om genseren har Batman eller PawPatrol, men å kle opp gutten i for store, upassende klær når han har helt fine klær i sekken sin... Nesten som om han gjør det på trass. Hvis dere har andre utfordringer med å samarbeide også kan du kanskje kontakte Familievernkontoret, ellers er det vel greiest å høre med de i barnehagen om de kan passe på at han får på seg skikkelig tøy når han kommer... 

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Kemila skrev:

Hadde aldri i livet godtatt det...Hadde i hvertfall lagt igjen ullklær o.l i bhg, og tatt meg en prat med personalet om at de hjelper han med å skifte når han kommer dit. 

Hadde en prat med pedleder i dag. Hun skulle sørge for at han fikk på seg skikkelige klær. 
Hun sa hun hadde sett sekken hengende der da hun stengte barnehagen fredagen. 
De skulle prøve å minne på far om klærne. 
men barnehagen kan ikke kontrollere alt, de har hendene fulle med de andre barna. 

ts

• Liker 3
Skrevet

Kan du ikke prate med barnefar om hvorfor? Eventuelt, om du har råd, spørre om du skal kjøpe noen sett med klær og ullundertøy han kan ha fast hos seg? Selvfølgelig burde det holde med det du sender med. Men hvis noe annet kan hjelpe så er det vel bare å forsøke. Teit av din eks, men barnet går foran.

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, Luckiness skrev:

Kan du ikke prate med barnefar om hvorfor? Eventuelt, om du har råd, spørre om du skal kjøpe noen sett med klær og ullundertøy han kan ha fast hos seg? Selvfølgelig burde det holde med det du sender med. Men hvis noe annet kan hjelpe så er det vel bare å forsøke. Teit av din eks, men barnet går foran.

Jeg har prøvd, men han ignorerer alt jeg sier. Knapt på talefot. Sitter midt i en samværs konflikt oppå det hele, så blir svært vanskelig med alt. 

Sendt melding til han, men han svarer meg aldri. Telefoner blir ignorert. 
Vurderer å kalle inn møte på fvk. Vi skal trossalt samarbeide i 16 år til. 

ts

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, Luckiness skrev:

Ligger allerede masse klær til far som er gjenglemt, ikke spurt etter dem fordi jeg vet ungen trenger klær der. Så har ikke brydd meg om å spørre etter de. 
men kan fint kjøpe flere sett slik at ungen har. Har god råd så det er ikke krise. 

Ungen feiret nyttårsaften til far. Hadde sendt med penklær og helt nye pensko. Ingenting var brukt. Spurte hva han hadde hatt på seg. Da sa far at han hadde klær. Fikk ikke så mye som et bilde av barnet under nyttårsfeiringen. På juleaften var barnet hos meg, jeg sendte flere filmer og bilder av feiringen. Fordi jeg vet det er sårt som forelder å gå glipp av høytiden. Jeg begynner snart å gi opp rett og slett. 

ts

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke snakk om å detalj styre alt. Men snakk om at ungen har klær som passer 🙄 

du har vel ikke på klær som er alt for store på dine egne unger ? Hvorfor skal det være greit ?

ts

Det er egentlig er liten detalje i det store bildet. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd, men han ignorerer alt jeg sier. Knapt på talefot. Sitter midt i en samværs konflikt oppå det hele, så blir svært vanskelig med alt. 

Sendt melding til han, men han svarer meg aldri. Telefoner blir ignorert. 
Vurderer å kalle inn møte på fvk. Vi skal trossalt samarbeide i 16 år til. 

ts

Da kan det jo hende han gjør ting på sin måte for å irritere deg, og i det tilfelle så vinner du mest på å overse ting litt. TIng som ikke går på helsa løs er jo ikke krise. Vær raus for å få litt fred. Jeg forholdt meg til faren bare til ungene fikk mobiler og kunne holde kontakten sjøl. Etter det har jeg ikke snakka med han . 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ligger allerede masse klær til far som er gjenglemt, ikke spurt etter dem fordi jeg vet ungen trenger klær der. Så har ikke brydd meg om å spørre etter de. 
men kan fint kjøpe flere sett slik at ungen har. Har god råd så det er ikke krise. 

Ungen feiret nyttårsaften til far. Hadde sendt med penklær og helt nye pensko. Ingenting var brukt. Spurte hva han hadde hatt på seg. Da sa far at han hadde klær. Fikk ikke så mye som et bilde av barnet under nyttårsfeiringen. På juleaften var barnet hos meg, jeg sendte flere filmer og bilder av feiringen. Fordi jeg vet det er sårt som forelder å gå glipp av høytiden. Jeg begynner snart å gi opp rett og slett. 

ts

jeg tror ikke eksen fungerer som deg emosjonellt ts. jeg tror du må gi slipp på hva eksen gjør og heller fokusere på at barnet har nok av tøy i bhg. om han har på store gensere så ok. Om han har store bukser som faller av så er jo det dumt. men sitter tøyet på i lek så går det vel greit? han er så liten at det bryr han seg nok ikke om. Men du kan ha nok skiftetøy til barnet i bhg, slik at de kan skifte på barnet. 

Anonymkode: 9c837...492

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...