AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 Hei! Er det noen her som har løyet til fastlegen sin om hvor lenge man har prøvd for å få hjelp? Hva har kommet ut av det? Skal om 2 uker til legen å ta celleprøve. Er fristet til å lyve, for å få en utredning. Vi har prøvd i 7.måneder. Hilsen utålmodig og litt bekymret prøver! Anonymkode: c367c...63c
VeronicaAmanda Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er det noen her som har løyet til fastlegen sin om hvor lenge man har prøvd for å få hjelp? Hva har kommet ut av det? Skal om 2 uker til legen å ta celleprøve. Er fristet til å lyve, for å få en utredning. Vi har prøvd i 7.måneder. Hilsen utålmodig og litt bekymret prøver! Anonymkode: c367c...63c Kan jeg komme med et lite råd; 1år er vanlig prøvetid, så 7pp er ikke så lenge. Håper virkelig oppriktig at du slipper utredning og fertilitetsbehandling - unner ingen det😔 er tøft både psykisk og ikke minst FYSISK! Så ha litt is i magen (om du ikke nærmer deg 40+ og har dårlig tid mtp den biologiske klokken) Lykke til 💜🙏🏻 12
Carjo4 Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 Jeg var nylig hos legen, dette var pp6 og jeg dro dit egentlig pga langvarig mens. Det var hun selv som regnet seg fram til at vi hadde prøvd i 6mnd og ønsker meg tilbake om 2 mnd for videre utredning, tok i tillegg blodprøver når jeg var der mtp pcos. Så føler hun tok det veldig seriøst mtp at vi "bare" hadde prøvd i 6mnd. Ser ikke noen grunn til å lyve, men du kan jo uttrykke din bekymring for det 😊
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #4 Skrevet 31. januar 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er det noen her som har løyet til fastlegen sin om hvor lenge man har prøvd for å få hjelp? Hva har kommet ut av det? Skal om 2 uker til legen å ta celleprøve. Er fristet til å lyve, for å få en utredning. Vi har prøvd i 7.måneder. Hilsen utålmodig og litt bekymret prøver! Anonymkode: c367c...63c Du kan alltids be om utredning privat, går fortere og. Anonymkode: 90d99...baf 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #5 Skrevet 31. januar 2020 Synes det er uetisk å prøve å «snike i køen» ved å lyve på seg at man har prøvd lenger enn man har. Det er mange som ønsker seg barn og trenger hjelp til dette. Man skal ikke være egoistisk og lyve for å få hjelp raskere. Anonymkode: f5b56...38e 17
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #6 Skrevet 31. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes det er uetisk å prøve å «snike i køen» ved å lyve på seg at man har prøvd lenger enn man har. Det er mange som ønsker seg barn og trenger hjelp til dette. Man skal ikke være egoistisk og lyve for å få hjelp raskere. Anonymkode: f5b56...38e Helt enig, 7 måneder er ikke lenge, tenk på de som har prøvd i årevis, mistet mange ganger osv.. Enten får du betale for å gå privat, ellers så får du vente til det har gått et år og stå i kø som alle andre. Anonymkode: 90d99...baf 4
tangent Skrevet 31. januar 2020 #7 Skrevet 31. januar 2020 Jeg kjenner mange som har måttet prøve opp mot og over et år før det klaffet. Det er en grunn til at årsanbefalingen finnes. Ikke lyv om det. Hadde du synes at det var greit om en som hadde prøvd seks måneder skulle lyve? Fem måneder? Hva gir deg rett til å lyve? 6
Mozarellalover Skrevet 31. januar 2020 #8 Skrevet 31. januar 2020 Skal være litt kjerringa mot strømmen her. Jeg kan forstå behovet for å lyve om dette. Jeg kjenner ganske mange som var 'flinke' og ventet til de hadde forsøkt 12mnd. Og fra 12mnd til utredning tar det gjerne en del tid. Hva om man finner ut at det har vært en grunn til at man ikke klarer å bli gravide på egenhånd? Da har man kastet bort først 12mnd, og så kommer utredning og behandling i tillegg. Og om man er litt oppi årene så er 1 år ganske mye. Jeg tenker at du ikke trenger lyve, men det er smart å sjekke at ingenting er galt. For er det noe galt med en av dere så har det ingenting å si om dere har prøvd 1mnd eller 18 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #9 Skrevet 31. januar 2020 Du snylter på de som har ventet tålmodig. Og kanskje har mye større behov enn deg. Slikt gjør man bare ikke. Det er verre enn å stjele, da det går direkte utover andre mennesker. Anonymkode: 2a2ba...a9c 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #10 Skrevet 31. januar 2020 Min erfaring med helsevesenet mht andre ting, har riktignok ikke erfaring med prøving enda, er at når man blir henvist videre er det en god stund og vente, før man får brev med en time som er ganske langt fram i tid, et par mnd... Og dette er kanskje en samtale først, og så ny time om noen uker osv... Så da går det jo fort et år og du har ikke løyet 😊 Anonymkode: 3bdf9...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #11 Skrevet 31. januar 2020 11 minutter siden, Mozarellalover skrev: Skal være litt kjerringa mot strømmen her. Jeg kan forstå behovet for å lyve om dette. Jeg kjenner ganske mange som var 'flinke' og ventet til de hadde forsøkt 12mnd. Og fra 12mnd til utredning tar det gjerne en del tid. Hva om man finner ut at det har vært en grunn til at man ikke klarer å bli gravide på egenhånd? Da har man kastet bort først 12mnd, og så kommer utredning og behandling i tillegg. Og om man er litt oppi årene så er 1 år ganske mye. Jeg tenker at du ikke trenger lyve, men det er smart å sjekke at ingenting er galt. For er det noe galt med en av dere så har det ingenting å si om dere har prøvd 1mnd eller 18 Men det er grense på 35 år, da kan en søke hjelp etter 6 måneder. Ellers så kan du jo ta blodprøver og utredning privat. Anonymkode: ee66a...ead 4
Mozarellalover Skrevet 31. januar 2020 #12 Skrevet 31. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men det er grense på 35 år, da kan en søke hjelp etter 6 måneder. Ellers så kan du jo ta blodprøver og utredning privat. Anonymkode: ee66a...ead Ja, men om du er 25 år og ikke blir gravid på egenhånd pga medisinske årsaker så har det ingen hensikt å forsøke i 12mnd før man ber om hjelp. Det er jo det som er litt dumt 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #13 Skrevet 31. januar 2020 1 minutt siden, Mozarellalover skrev: Ja, men om du er 25 år og ikke blir gravid på egenhånd pga medisinske årsaker så har det ingen hensikt å forsøke i 12mnd før man ber om hjelp. Det er jo det som er litt dumt Med den logikken din så burde jo absolutt alle få tilbud om å sjekke seg i det man begynner som prøver. Det sier seg selv at det ikke går. Ønsker man å sjekke før det har gått ett år, så går man privat. Anonymkode: 7338d...b91 8
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #14 Skrevet 31. januar 2020 1 minutt siden, Mozarellalover skrev: Ja, men om du er 25 år og ikke blir gravid på egenhånd pga medisinske årsaker så har det ingen hensikt å forsøke i 12mnd før man ber om hjelp. Det er jo det som er litt dumt Mulig jeg misforstod deg, jeg trodde du siktet til de opp i åra. Vil ikke si at en på 25 er det. Anonymkode: ee66a...ead
Mozarellalover Skrevet 31. januar 2020 #15 Skrevet 31. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg misforstod deg, jeg trodde du siktet til de opp i åra. Vil ikke si at en på 25 er det. Anonymkode: ee66a...ead Nei, jeg mente at om en kvinne på 25 har forsøkt i 6mnd, og så finner ut etter 12mnd at hun ikke kan bli gravid naturlig, så har hun kastet bort tid. Jeg tenker at jo yngre du er jo tidligere bør du vel egentlig få hjelp faktisk.
Mozarellalover Skrevet 31. januar 2020 #16 Skrevet 31. januar 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med den logikken din så burde jo absolutt alle få tilbud om å sjekke seg i det man begynner som prøver. Det sier seg selv at det ikke går. Ønsker man å sjekke før det har gått ett år, så går man privat. Anonymkode: 7338d...b91 Jeg føler vel at min logikk er mer logisk enn 35årsgrensa. En kvinne i sine mest fruktbare år burde få hjelp like tidlig som en på 35. Vi som får barn etter 35 vet at det kan ta lenger tid, men en kvinne på 25 år burde logisk sett få hjelp før nettopp fordi hun er ung og mer fruktbar.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #17 Skrevet 31. januar 2020 4 minutter siden, Mozarellalover skrev: Nei, jeg mente at om en kvinne på 25 har forsøkt i 6mnd, og så finner ut etter 12mnd at hun ikke kan bli gravid naturlig, så har hun kastet bort tid. Jeg tenker at jo yngre du er jo tidligere bør du vel egentlig få hjelp faktisk. 2 minutter siden, Mozarellalover skrev: Jeg føler vel at min logikk er mer logisk enn 35årsgrensa. En kvinne i sine mest fruktbare år burde få hjelp like tidlig som en på 35. Vi som får barn etter 35 vet at det kan ta lenger tid, men en kvinne på 25 år burde logisk sett få hjelp før nettopp fordi hun er ung og mer fruktbar. Og jeg er helt uenig i din logikk, da ei på 25 har god tid til å få barn med hjelp, mens ei som er litt mer oppi årene har dårlig tid dersom hun skal få de barna hun ønsker seg. Anonymkode: d8295...950 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #18 Skrevet 31. januar 2020 Nærmer du deg 40 så ville jeg ha bedt om hjelp tvært. Anonymkode: 960c0...a68 1
Mozarellalover Skrevet 31. januar 2020 #19 Skrevet 31. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg er helt uenig i din logikk, da ei på 25 har god tid til å få barn med hjelp, mens ei som er litt mer oppi årene har dårlig tid dersom hun skal få de barna hun ønsker seg. Anonymkode: d8295...950 Ja, og det er helt lov å være uenig Jeg mener at alle bør ha det samme tilbudet helt enkelt.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #20 Skrevet 31. januar 2020 2 minutter siden, Mozarellalover skrev: Ja, og det er helt lov å være uenig Jeg mener at alle bør ha det samme tilbudet helt enkelt. ALLE har det samme tilbudet. Poenget er at det er helt normalt å bruke et helt år på å bli gravid. Vi kan ikke utrede alle etter to mnd., fordi de fleste vil lykkes av seg selv. Det blir en helt idiotisk bruk av ressurser. Alle har det samme tilbudet; etter et år uten å lykkes får man utredning. Hvis du syns køen er for lang, og ventetiden for lang, kan du jo tenke hvordan det føles for de som virkelig har behov for hjelp og har ventet at enkelte SNIKER i køen. Makan, altså. Anonymkode: 5298e...2ff 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå