Gå til innhold

Tenker dere ikke på gener når dere vil ha barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser om mange her inne, og vet om mange ellers også, som får barn med en som ikke har særlig gode gener når det gjelder fysisk og psykisk helse.

Når man får barn, ønsker man det beste for dem. Men starter det ønsket kun etter fødsel? Tenker man ikke på at den mannen eller kvinnen man er sammen med og forelsket i akkurat nå, kanskje ikke er den beste å få barn med når det gjelder gener og det beste for et barn?

Anonymkode: 11b8b...3dc

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte masse på gener. For mye faktisk. Med arvelig genfeil ble det svært komplisert å få barn.

Så vi vet at barna ikke har syndromet genfeilen fører til, men de er jo, som alle andre, sårbare for noe.

Det finnes knapt en voksen person som ikke feiler noe. Allergier, revmatisme,  astma, leddsmerter, hjertefeil, sosial angst, etc etc etc.

Sikreste måten å unngå alle psykiske og fysiske skavanker hos barn, er å forbli barnløs. Livet kommer med ingen garantier.

Anonymkode: 900dc...43b

• Liker 18
Skrevet

Jøss da, her er det full anamnese ved første date. Sjekker også tenner, og forsikrer meg om at ingen i familien har måttet ha tannregulering eller har dødd i kreft. Viktig med god utdannelse også, slik at det blir enklere å skjule at man har feil bak en fasade. Så her er alt helt perfekt. 

Anonymkode: b3757...c74

• Liker 25
Skrevet

Kommer sikkert et eget gen-tinder om noen år. I stedet for profilbilde vises DNA-profil.

Anonymkode: 9b079...546

• Liker 7
Skrevet

Da er vel det beste å gjøre som Monica og Chandler.

Anonymkode: 5921d...245

• Liker 5
Gjest theTitanic
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer sikkert et eget gen-tinder om noen år. I stedet for profilbilde vises DNA-profil.

Anonymkode: 9b079...546

På My Herritage har det allerede blitt opprettet helsedna så kan folk se hva slags arvelige sykdommer de er i risikosonen for å få,  helt ned til den minste prosent. Og med denne testen så øker nok andelen helseangst betraktelig. En forkastelig test som vil sette tullete tanker i hodet på folk. Mennesker har instinkter om å videreføre sine gener akkurat som dyrene. Vi er utstyrt med foreldreinstinkt og savn etter egne barn. Å fremavle kun optimale gener er en tanke Hitler hadde. Og nå har du den. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...................

................Tenker man ikke på at den mannen eller kvinnen man er sammen med og forelsket i akkurat nå, kanskje ikke er den beste å få barn med når det gjelder gener og det beste for et barn?

Den norske modellen er at vi alle fødes like.  Resten er flaks eller uflaks.

• Liker 1
Skrevet

La oss si at en person har en medfødt genetisk sårbarhet for psykiske lidelser, så kan likevel mye forhindres om man gir barnet en trygg og god oppvekst uten traumatiske hendelser. Da er det ikke sikkert den genetiske sårbarheten slår ut hos barnet, men sjansen for at den gjør det ved eksponering for traumatiske hendelser er større. Derfor er det ikke gener som bør tilsi om man skal få barn, men ens egen omsorgsevne. Har man evnen til å gi barnet det det trenger i oppveksten, og man sørger for at barnet blir godt fulgt opp, så er det det som vil avgjøre om man bør få barn eller ikke. Mange bærer på gener som kan utløse en sykdom, og man kan ikke unngå å få barn i alle disse tilfellene. Det må vurderes i hvert tilfelle.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Nei. Folk generelt tenker ikke på gener. Det er fordi vi lager barn for vår egen skyld - fordi vi blir lykkelige - ikke for barnets del. Det er så si ingen foreldre som tenker på potensiell fare for at barnet deres blir ulykkelige, på grunn av faktorer de ikke kan påvirke, som for eksempel utseende eller genetiske sykdommer. Foreldre ser alltid for seg et vrangforestilt bilde om en lykkelig familie med et lykkelig barn. Det kan jo ende slik også, men det kan også gå fryktelig galt. Vi mennesker får barn for egoistiske grunner.

Fra evolusjonens side, så skal vi jo føle at det å bringe fram et barn vil gjøre oss lykkelige, og at barnet vil ende opp lykkelig også, men vi er nå så intelligente at vi kan overstyre de følelsene med logiske tanker. Det er det mange som velger å ikke gjøre. I sin kjerne, så er det å lage barn gambling med andres liv. Derfor er jeg kritisk til folk som velger å få barn til tross for at de vet at barnet vil eller har sjanse for å arve genetiske byrder.

Om man selv vet at man er bærer av MS, autisme, albinisme, cystisk fibrose, Huntington's, Tourette's, listen fortsetter - for guds skyld, ikke få barn. Prøv å ikke bare tenk på deg selv, men det mennesket som mest sannsynlig vil leve et miserabelt liv om de skulle arve noe. 

Noen ganger så synes jeg at barn som har arvet genetiske sykdommer som foreldrene åpenbart visste de hadde/var bærer av, skulle ha fått kompensasjon.

Fra et ganske kaldt, hard og logisk standpunkt, så ville genetiske sykdommer sakte, men sikkert blitt utryddet hvis bærere bare stoppet å formere seg. Da ville sykdommene dødd ut sammen med dem, og omfanget av folk med fæle, genetiske sykdommer hadde blitt redusert, noe som igjen reduserer risikoen for videre spredning av sykdommene. 

Endret av simsmachop
  • Liker 14
Skrevet

Jeg så på det som et stort pluss at samboeren min ikke har noen sykdommer i familien, det har heller ikke min familie. Ingen garanti uansett, men jeg ville vært skeptisk om han hadde alvorlige arvelige sykdommer/syndrom i familien. 

En familie her har en sykdom som heter huntingtons sykdom, veldig stygg sykdom som er arvelig. Men formere seg må de, litt her og der, og nå har en av de som bærer sykdommen blitt hardt rammet, småbarnsmor på 35 år. Skjønner ikke at hun vil sette barn til verden, til og med uten en stabil far 😏

Anonymkode: 71fea...4bd

• Liker 6
Skrevet

Ja, det fleste av oss ser for oss en lykkelig familie med 2-3 barn, som vokser opp uten problemer og blir lykkelige voksne. Men om vi selv eller partner har arvelige sykdommer enten fysisk eller psykisk, og vi er klar over det, hvorfor ikke tenke over hva slags liv barna vil få? 

Og det er ikke mindre viktig om det psykisk sykdom. Jeg ser at mange vil ha barn med partnere som har diverse psykiske sykdommer/lidelser, eller at de selv har psykisk sykdom og vil ha barn. 

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Gorilla skrev:

La oss si at en person har en medfødt genetisk sårbarhet for psykiske lidelser, så kan likevel mye forhindres om man gir barnet en trygg og god oppvekst uten traumatiske hendelser. Da er det ikke sikkert den genetiske sårbarheten slår ut hos barnet, men sjansen for at den gjør det ved eksponering for traumatiske hendelser er større. Derfor er det ikke gener som bør tilsi om man skal få barn, men ens egen omsorgsevne. Har man evnen til å gi barnet det det trenger i oppveksten, og man sørger for at barnet blir godt fulgt opp, så er det det som vil avgjøre om man bør få barn eller ikke. Mange bærer på gener som kan utløse en sykdom, og man kan ikke unngå å få barn i alle disse tilfellene. Det må vurderes i hvert tilfelle.

Njai. Min søster har 4 barn med 2 forskjellige menn. De har hatt identisk oppvekst (trygt og godt). 

Likevel; de 2 barna som har en far med mye angst og nerver, har arvet dette fra familien på den siden. De 2 andre barna har en far med gode sosiale evner og sterk psyke, de barna er sterke og robuste.

Det er så tydelig at arv har spilt inn, for de barna som ikke hadde en oppegående far, har ikke hatt kontakt med han. Likevel er de utrolig lik i adferd.

• Liker 5
Skrevet

Skal folk begynne å be om utskrift av legejournalen til en potensiell partner eller?

• Liker 5
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser om mange her inne, og vet om mange ellers også, som får barn med en som ikke har særlig gode gener når det gjelder fysisk og psykisk helse.

Når man får barn, ønsker man det beste for dem. Men starter det ønsket kun etter fødsel? Tenker man ikke på at den mannen eller kvinnen man er sammen med og forelsket i akkurat nå, kanskje ikke er den beste å få barn med når det gjelder gener og det beste for et barn?

Å få barn er et egoistisk prosjekt. Var det ikke et rent ego-løp så ville folk ha lest seg opp (over flere år) og så sett på sin partner og spurt "kan vi faktisk tilby et barn nok til å ta dette spranget?" 

Svaret ville (var vi mennesker ikke så ego) selvsagt som hovudregel vært "nei". Og de som fikk barn ville som hovudregel vært godt utdannede mennesker med god mental og fysisk helse, gode jobber, solide sosiale nettverk og trygge familier. Og ingen ville fått mer enn 1-2 barn, de fleste kun 1. 

I stedet får de familiene som har null og niks å tilby barn flest barn. De kvinnene som ikke engang liker småunger nok til å orke å lese en håndfull bøker om barneoppdragelse får 5-7 unger. Og de mennene som ikke orker tanken på å samhandle med et vesen under 12 år får 5 barn med ulike mødre. Noe som viser i statistikken. 1 av 5 barn mishandles hjemme. Det er 6 barn i en helt normal barneskoleklasse som har foreldre som aldri burde fått unger. 

Anonymkode: 7b205...9e4

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg så på det som et stort pluss at samboeren min ikke har noen sykdommer i familien, det har heller ikke min familie. Ingen garanti uansett, men jeg ville vært skeptisk om han hadde alvorlige arvelige sykdommer/syndrom i familien. 

En familie her har en sykdom som heter huntingtons sykdom, veldig stygg sykdom som er arvelig. Men formere seg må de, litt her og der, og nå har en av de som bærer sykdommen blitt hardt rammet, småbarnsmor på 35 år. Skjønner ikke at hun vil sette barn til verden, til og med uten en stabil far 😏

Anonymkode: 71fea...4bd

Det er direkte uansvarlig! Og uhyggelig! Tenk å bringe dette over til uskyldige barn! Og om hun vet at dette går i familien, så kunne hun ha testet seg, og ihvertfall ikke fått barn før hun visste om hun videreførte sykdommen eller ikke.

Denne sykdommen er arvelig 50%, så har hun sykdommen, så er det 50% sjans for at barna hennes får den, og bringer den videre til neste generasjon. Jeg har selv sett hva den sykdommen gjør, i og med at jeg har jobbet med en som hadde den.

• Liker 6
Skrevet

Jeg stiller større spørsmål hvor etisk riktig der er med kunstig befruktning. Folk som ikke passer sammen kjemisk mikses likevel sammen. Gudene vet hva slik mennesketesting vil føre til på sikt.

Når to mennesker får barn sammen så skjer det ofte at dårlige gener ikke blir videreført. Men enig i at folk med store arvelige psykiske og fysiske hemninger ikke burde få barn. Det handler om barna.

Slik tankegang kan ikke sammenlignes med Hitlers tankegang. Han drepte i tillegg folk som ikke var "gode nok". Her snakker vi bare om å gi barnet så gode forutsetninger for et godt liv som mulig.

Anonymkode: b5e3c...7e3

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, Tatja skrev:

Njai. Min søster har 4 barn med 2 forskjellige menn. De har hatt identisk oppvekst (trygt og godt). 

Likevel; de 2 barna som har en far med mye angst og nerver, har arvet dette fra familien på den siden. De 2 andre barna har en far med gode sosiale evner og sterk psyke, de barna er sterke og robuste.

Det er så tydelig at arv har spilt inn, for de barna som ikke hadde en oppegående far, har ikke hatt kontakt med han. Likevel er de utrolig lik i adferd.

Det er jo et godt eksempel på at arv har mye å si, og at man derfor bør være kresen på hvem man får barn med. 

Ikke dermed sagt at det alltid er mannen det er noe feil med, kvinner må på samme linje se om de bør få barn med den bagasje de har fysisk og psykisk.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, EvaLena skrev:

Skal folk begynne å be om utskrift av legejournalen til en potensiell partner eller?

Man bør vel kjenne hverandre godt, tror du ikke? Og derfra ta avgjørelsen om barn?

• Liker 6
Skrevet
32 minutter siden, theTitanic skrev:

På My Herritage har det allerede blitt opprettet helsedna så kan folk se hva slags arvelige sykdommer de er i risikosonen for å få,  helt ned til den minste prosent. Og med denne testen så øker nok andelen helseangst betraktelig. En forkastelig test som vil sette tullete tanker i hodet på folk. Mennesker har instinkter om å videreføre sine gener akkurat som dyrene. Vi er utstyrt med foreldreinstinkt og savn etter egne barn. Å fremavle kun optimale gener er en tanke Hitler hadde. Og nå har du den. 

Ikke alle er utstyrt med savn etter egne barn. Da hadde det ikke vært så mange frivillig barnløse. 

Anonymkode: c1006...aff

• Liker 3
Skrevet

Første gang gjorde jeg ikke det. 
Nå gjør jeg det. Denne gangen får jeg barn basert på hva jeg tenker er en god match av gener, med en fantastisk mann som har alt jeg vil at et barn skal ha.

Anonymkode: b708c...c2b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...