Gå til innhold

Bryllupskake/brudevals

Anbefalte innlegg

Gjest gjest31
Skrevet

Lurer på hvordan og i hvilken rekkefølge man gjør dette....

Er det etter middag, under kaffe/avec og kaker man skjærer kaken og etter folk har spist ferdig så danses brudevalsen? Eller er det omvendt?

Eller spiser man kaker og drikker kaffe,danser brudevalsen og så skjærer man kaken? :klø:

Har hørt så mye forskjellig.....

Hva har kommende bruder tenkt å gjøre og hva gjorde dere som allerede er gift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel valgfritt hvordan man vi gjøre det.

Vi skal først ha kaffe og avec. Mens folk får strekke på beina og trekke frisk luft etter middagen, ryddes bordene i salen slik at det er klart for brudevals. Etter brudevals og mere dans blir det kakeskjæring + kaker og kaffe.

Tror det er ganske vanlig å gjøre det på den måten.

Skrevet

Ja slik gjorde vi det også.. Brudevalsen føst, så kake, og mere dans etterpå

Skrevet

Vi hadde bryllupskake og et par andre kaker som dessert. Altså kuttet vi bryllupskake og tok med oss den og kaffe avec tilbake til plassen vår. Etter takkformaten-tale erklærte toastmaster at middagen var over, så ble det bryllupsdans (nei, ikke vals!). Altså kake først og så dans hos oss, og det fungerte meget bra! Fikk tilbakemeldinger på at folk syntes det var glimrende å kunne danse og feste uten å bli avbrutt av kakespising :ler:

Gjest Gjestulf
Skrevet
Vi skal først ha kaffe og avec. Mens folk får strekke på beina og trekke frisk luft etter middagen, ryddes bordene i salen slik at det er klart for brudevals. Etter brudevals og mere dans blir det kakeskjæring + kaker og kaffe.

Skal dere ha to omganger med kaffe da? Mulig jeg er litt forstokket nå... :oops:

Vi har tenkt å ha kutting av kake og spising av alle kakene samtidig, og etter brudevalsen. Altså ferdig med middag ca 22:00, strekke på bena, brudevals, dansing og så kutting av bryllupskake/kaker/kaffe avec ca 24:00.

Skrevet

Vi hadde kaffe, cognac likør -som en mellom-løsning før dansen, så kaker og kaffe etterpå...

Skrevet

Ja, det blir det. Men ikke kaffe til desserten da. Vi tar kaffen etterpå.

Gjest God morgen!
Skrevet

Vi tenkte å ha bryllupskaken rett etter middagen sammen med kaffe avec. Dette skjer mens spisesalen ryddes til dans. Så blir det brudevals etterpå - og ingen flere kaker, men masse dans!!!

Gjest Gjestulf
Skrevet
Vi tenkte å ha bryllupskaken rett etter middagen sammen med kaffe avec. Dette skjer mens spisesalen ryddes til dans. Så blir det brudevals etterpå - og ingen flere kaker, men masse dans!!!

Dette høres ut som en ide... Jeg er ikke spesielt glad i kaker - i hvert fall ikke midt på natta! Vi har bedt stedet der vi skal ha middag/fest om å heller lage til litt småmat, både salte og søte ting, jordbær osv. Og så skal vi ha en bryllupskake slik at det i hvert fall blir ett kakestykke til hver av gjestene. Sammen med kaffe avec rundt midnatt ca... Men kaffe rett etter middag høres lurt ut - få tilbake litt energi, liksom....

Skrevet

Tror det er ganske vanlig å gjøre det på den måten.

Vi skal også gjøre det sånn.

Jeg synes ikke det er noen god idè å droppe kaffen etter middagen, uansett når det skal spises kaker. Kaffe (og avec) er for mange den eneste naturlige avslutningen på et sånt måltid.

Gjest Brud i fjor
Skrevet

Vi hadde først en liten pause etter at folk hadde gått fra bordet. Da trengte noen og enhver å strekke litt på beina.

Etter en stund ba toastmasteren alle om å samle seg til brudevalsen. Vi danset brudevalsen og en dans til. Deretter ble bryllupskaka trillet inn og vi kuttet den. Så spiste alle kaker og hygget seg - før musikken igjen ble skrudd på og det ble mer dans for de som ville det.

Fungerte bra for oss å gå rett fra vals til kake ihvertfall. Hos oss var det en brudgom som gruet seg veldig til valsen, så vi måtte gjøre unna dansinga før kakespisinga, slik at han skulle få i seg noe.

Skrevet

Gjør ingenting å ha kaffe to ganger... Det skal vi også.. i de bryllup jeg har vært servitør har det ikke vært noe som heter "for mye kaffe"... :wink:

Skrevet
Vi hadde først en liten pause etter at folk hadde gått fra bordet. Da trengte noen og enhver å strekke litt på beina.  

Etter en stund ba toastmasteren alle om å samle seg til brudevalsen. Vi danset brudevalsen og en dans til. Deretter ble bryllupskaka trillet inn og vi kuttet den. Så spiste alle kaker og hygget seg - før musikken igjen ble skrudd på og det ble mer dans for de som ville det.

Fungerte bra for oss å gå rett fra vals til kake ihvertfall. Hos oss var det en brudgom som gruet seg veldig til valsen, så vi måtte gjøre unna dansinga før kakespisinga, slik at han skulle få i seg noe.

Omtrent sånn vi gjorde det.

Kaffe avec skal serveres rett etter maten, har vi fått streng beskjed fra mer 'etikette-beleste' mennesker enn oss. :wink:

Så hadde vi en pause, en halv time-time eller no', før vi samlet alle med en liten polonaise før brudevalsen. Så var det 'fellesvals', og et par danser til, før vi avsluttet med skjæring av bryllupskaken. Etter det var det fest og dans kvelden ut!

Etikette/tradisjon sier forøvrig at kaken skal skjæres før midnatt, for de som vurderer å legge ting veldig sent.

Vi startet middagen ca. kl.16, var ferdige litt over kl.19, danset brudevalsen ca. kl.20, og kuttet kake før 21, tror jeg.

De første slektningene måtte dra ca. kl.23, og vi forlot åstedet rundt midnatt - da var vi helt kjørt etter en laaang dag, og helt klare for myk hotellseng. :wink:

Skrevet

Vi skal ha 'luftepause' etter middagen, så kakeskjæring, andre kaker og kaffe før dansen braker løs ;-)

Vi starter kaffe-delen ca kl 19.30, så det blir ikke altfor sent å spise kaker, og vi får masse tid til å danse etterpå.

Gjest Miss.Chanel
Skrevet

Hmmm... er ikke middagsgjestene veldig mette da?

altså kake rett etterpå?

jeg tenkte: middag---kaffe&avec---dans---kake---fest...

er det dumt?

festgjestene kommer 2030 ca til kaffe avec/drinker etc, prate litt med de og sånn fram til kl.2130, da tenkte jeg å ta en brudeDANS... og mer dans for alle med blanda musikk...

tenkte å skjære kaken ved 23 tiden jeg... så feste etterpå... med masse blanda musikk...

hva synes dere?

Skrevet

Det blir hvertfall en times pause fra middagen til kakene hos oss... Personlig orker jeg ikke tanken på kake etter 21-22 på kvelden! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...