Gå til innhold

Barnefar som gir datteren vår drittmat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kjenner at jeg trenger en utblåsning angående min eksmann og far til vår datter på 12 år som vi har 50% hver. Barnefar har i alle år vært veldig usunn og er godt overvektig. Jeg har hele tiden vært redd spisevanene skal bli arvet og det har de dessverre blitt. Hvertfall når hun er hos barnefar og han ordner maten. 

Datteren vår er nå godt på gang til å legge på seg, sist jeg var hos legen med henne så ymtet legen frempå ( uten at datter hørte det ) at han kunne se datteren vår har blitt i god stand nå og at det er viktig å gi henne sunne spisevaner. 

Men hva hjelper det når jeg serverer sunn mat og barnefar ikke gjør det samme?! Snakket med datter på tlf nå og spurte hva hun hadde hatt til middag i det siste. Hun ramset opp usunne ting: mc Donalds take away, Grandiosa, Lasagne og kebab fra gatekjøkken?! Jeg snakker tydeligvis til døve ører når jeg snakker til barnefar! 

Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 0876f...ab6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville satt opp en time hos legen uten datteren og tatt med barnefar. Bedt legen fortelle hva hen sa til deg sist, og spurt barnefar hva han tenker å gjøre med det. Slik at han får en nøytral og faglig part å forholde seg til. 

• Liker 36
Skrevet

Utrolig kinkig situasjon. Sånne slubberter endrer seg aldri.

Hva med å kontakte helsesykepleier og høre hva han tenker?

Anonymkode: 8b30d...2be

• Liker 3
Skrevet

Lasagne er ikke usunt.

Anonymkode: 6d17f...c77

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lasagne er ikke usunt.

Det kan det være.

Anonymkode: 7f912...9c5

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenke at den maten han serverer er helt grei jeg da, spesielt sammen med den maten du serverer. 

Her i huset har vi rett som det er både Grandiosa og Lasagne fordi det er blant favorittene til junior + at han liker godt mat fra McDonalds o.l. Problemer her er at han er for tynn/spiser lite. Legen lurte faktisk på å skrive ut resept på proteindrikker på apoteket.

Om man legger på seg har mest med mengden man spiser å gjøre.

Anonymkode: a0d94...127

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lasagne er ikke usunt.

Får i seg nok proteiner sannsynligvis, men også mye mettet fett og ganske lite vitaminer og mineraler. Ville ikke klassifisert vanlig lasagne som sunt, eneste grønnsaken i den retten er jo tomat? 

Anonymkode: f7171...c01

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg tenke at den maten han serverer er helt grei jeg da, spesielt sammen med den maten du serverer. 

Her i huset har vi rett som det er både Grandiosa og Lasagne fordi det er blant favorittene til junior + at han liker godt mat fra McDonalds o.l. Problemer her er at han er for tynn/spiser lite. Legen lurte faktisk på å skrive ut resept på proteindrikker på apoteket.

Om man legger på seg har mest med mengden man spiser å gjøre.

Du kan ikke tenke at McDonalds, kebab og Grandiosa er ok..på samme uke?? En gang i blant, men ikke nesten halve uka vel.. 

• Liker 26
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Får i seg nok proteiner sannsynligvis, men også mye mettet fett og ganske lite vitaminer og mineraler. Ville ikke klassifisert vanlig lasagne som sunt, eneste grønnsaken i den retten er jo tomat? 

Man trenger proteiner og fett for å vokse, og grønnsaker er ikke det samme som sunt. Dessuten er det jo vanlig å servere en salat ved siden av.

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg kjenner at jeg trenger en utblåsning angående min eksmann og far til vår datter på 12 år som vi har 50% hver. Barnefar har i alle år vært veldig usunn og er godt overvektig. Jeg har hele tiden vært redd spisevanene skal bli arvet og det har de dessverre blitt. Hvertfall når hun er hos barnefar og han ordner maten. 

Datteren vår er nå godt på gang til å legge på seg, sist jeg var hos legen med henne så ymtet legen frempå ( uten at datter hørte det ) at han kunne se datteren vår har blitt i god stand nå og at det er viktig å gi henne sunne spisevaner. 

Men hva hjelper det når jeg serverer sunn mat og barnefar ikke gjør det samme?! Snakket med datter på tlf nå og spurte hva hun hadde hatt til middag i det siste. Hun ramset opp usunne ting: mc Donalds take away, Grandiosa, Lasagne og kebab fra gatekjøkken?! Jeg snakker tydeligvis til døve ører når jeg snakker til barnefar! 

Hva kan jeg gjøre? 

Anonymkode: 0876f...ab6

du kan starte med å kalle han far... ikke barnefar...

du er vel mor du.. eller er du barnemor? Nei det hørtes dumt ut..

Anonymkode: db423...431

• Liker 24
Skrevet

Lasagne er OK med salat til. Kebab er OK - det er jo salat, mais, agurk. Bare å holde litt igjen på dressingen. 

Grandiosa og McDonald’s bør ikke være ofte - samtidig er ikke en bit Grandiosa så mye verre enn et ostesmørbrød.

Er enig med personen over her som sier at overvekt i stor grad handler om mengde mat. I tillegg er det jo relevant om det drikkes brus til alle disse måltidene, og om det serveres snacks og godteri i tillegg. I så tilfelle er det jo det hun legger på seg av.

Anonymkode: 03d98...7a4

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke tenke at McDonalds, kebab og Grandiosa er ok..på samme uke?? En gang i blant, men ikke nesten halve uka vel.. 

Vi spiser mat med kjøtt i til middag til hver dag, og kan ikke se at de nevnte der er så mye verre enn medisterkaker, pølser, karbonader osv. Vi har grønnsaker og poteter ved siden av.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger proteiner og fett for å vokse, og grønnsaker er ikke det samme som sunt. Dessuten er det jo vanlig å servere en salat ved siden av.

I tillegg kan man jo ha masse grønnsaker i tomatsausen hvis man vil. 

Anonymkode: fa456...d11

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan putte i flere grønnsaker, som squash, sopp, gulrot er bare fantasien som setter en stopper.

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg kan man jo ha masse grønnsaker i tomatsausen hvis man vil. 

Anonymkode: fa456...d11

Ja, eller masse grønnsaker ved siden av som råkostsalat/ salat/ wokede/ stekte grønnsaker. Eller kokte grønnsaker.. mange muligheter.

Anonymkode: 802a3...368

• Liker 4
Skrevet
Sitat

Men hva hjelper det når jeg serverer sunn mat og barnefar ikke gjør det samme?! 

Det kan jo være andre faktorer som spiller inn også ,og kanskje ikke bare middagen som far lager ? Tenåringer i dag spiser mye rart når de er ute med venner , masse småspising innimellom vanlige måltid er ikke uvanlig. Bare en tanke ...Har du prøvd å ta det opp med din datter ? Spør henne hva hun tenker om maten hun spiser ? (uten å si noe om at hun har lagt på seg selvfølgelig)

• Liker 5
Skrevet

Hva spiser barnet til frokost og lunsj? og eventuelt kveldsmat?

Hvor store mengder er det snakk om? 

Hva gir du barnet til mat?

Hva er så ille med maten hos far? Og har du snakket med far om dette? Eller har du bare hørt på hva barnet har sagt (som muligens kan smøre litt på, for å sjekke ut om hun kan lure deg til å gi det samme?). 

Hvor aktiv er barnet?

Anonymkode: 13c62...641

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan putte i flere grønnsaker, som squash, sopp, gulrot er bare fantasien som setter en stopper.

Vet ikke helt om du forstod problemstillingen... mener du at mor skal lage maten hjemme hos far?

Anonymkode: 54e58...799

• Liker 10
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lasagne er ikke usunt.

Det er en og annen kalori i lasagne altså....

Anonymkode: 45f23...01c

• Liker 4
Skrevet

Det er eller ikke unaturlig at ei jente på 12 legger seg litt ut - når hun nå går inn i tenårene. I stedet for å fokuserer så mye på mat- hva med å fokusere på litt fysiske aktiviteter ? 

Anonymkode: acfc7...61b

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...