Gå til innhold

En bekjent gjorde hærverk på bilen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

En helt ny elbil, fikk nøklene på mandag. 

Jeg jobber med psykiatripasienter, og den ene pasienten var sint (ikke psykotisk) og brukte ett jernrør han fant på flere biler i områder. Blant annet min. 

Denne pasienten har sosialstønad og har ingen konkret diagnose. Er ikke til utredning, men har fast bopel der jeg jobber. 

Det resulterte i knust sidespeil, store riper i lakk og vindu på bilen min. De andre bilene fikk knust bakrute.  

Forsikringen sier at jeg må betale 5000 i egenandel og får ett bonustap på 10%. 

Jeg er organisert i fellesforbundet. 

Kommunen betaler 50% av egenandelen. 

Har jeg noen andre rettigheter? Må pasienten betale de resterende 50%? Får jeg ett beløp for alle timene jeg har brukt på fritiden min til å fikse dette? Får jeg kompensasjon for den tapte bonusen som gjør at forsikringen min blir dyrere? 

Forholdet er politianmeldt, vi har video av hendelsen og 9 vitner. 

Er så lei meg. Er umulig å ta kollektivt til der jeg jobber siden det er så langt vekke fra andre folk. Å sykle tar 1 time og 40 minutter, og ikke akkurat kult å sykle hjem kl 23 på kvelden og skulle på jobb igjen  kl 08 neste dag :(

Anonymkode: e4dff...017

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff så kjipt! Jeg tenker dette er noe arbeidsgiver må stå for via en eller annen forsikring

Anonymkode: 101bb...d63

• Liker 5
Skrevet

Eller den instansen som hadde ansvaret for pasienten 

• Liker 4
Skrevet

Arbeidsplassen din har vel forsikring mot slike ting?

Dere jobber med folk som ikke har normalt adferdsmønster sånn at de må da være forsikret mot slike ting når de skjer?

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff så kjipt! Jeg tenker dette er noe arbeidsgiver må stå for via en eller annen forsikring

Arbeidsgiver jobber med saken, er desverre ikke første gang biler har blitt ødelagt her. Arbeidsgiver har presset gjennom at vi skal få 50% av egenandelen, og sjefen min (som er helt super) vet jeg jobber på spreng for å fikse en bedre ordning på tilbakebetaling og parkering. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller den instansen som hadde ansvaret for pasienten 

Det er litt vanskelig, for det er vanlige boliger som kommunen leier ut til de vanskeligstilte med liten boevne.  Er ingen konkrete som har ansvar for akkurat denne beboeren, det er oss som jobber på stedet som er ett hjelpeledd for at pasienten skal kunne leve så normalt som mulig. Vi hjelper pasienten til de andre instansene, nav, lege, politi, dps osv. Men denne pasienten har ingen kontakt med psykiatrien utenom oss. Er ikke syk nok, bare utagerende med en vanskelig oppvekst. Pasienten er godt voksen. 

Skrevet
2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Arbeidsplassen din har vel forsikring mot slike ting?

Dere jobber med folk som ikke har normalt adferdsmønster sånn at de må da være forsikret mot slike ting når de skjer?

Skulle tro det, men ikke enn sålenge. Min leder jobber for å få på plass noe slik, men enn så lenge dekkes bare 50% av egenandelen. 😥

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En helt ny elbil, fikk nøklene på mandag. 

Jeg jobber med psykiatripasienter, og den ene pasienten var sint (ikke psykotisk) og brukte ett jernrør han fant på flere biler i områder. Blant annet min. 

Denne pasienten har sosialstønad og har ingen konkret diagnose. Er ikke til utredning, men har fast bopel der jeg jobber. 

Det resulterte i knust sidespeil, store riper i lakk og vindu på bilen min. De andre bilene fikk knust bakrute.  

Forsikringen sier at jeg må betale 5000 i egenandel og får ett bonustap på 10%. 

Jeg er organisert i fellesforbundet. 

Kommunen betaler 50% av egenandelen. 

Har jeg noen andre rettigheter? Må pasienten betale de resterende 50%? Får jeg ett beløp for alle timene jeg har brukt på fritiden min til å fikse dette? Får jeg kompensasjon for den tapte bonusen som gjør at forsikringen min blir dyrere? 

Forholdet er politianmeldt, vi har video av hendelsen og 9 vitner. 

Er så lei meg. Er umulig å ta kollektivt til der jeg jobber siden det er så langt vekke fra andre folk. Å sykle tar 1 time og 40 minutter, og ikke akkurat kult å sykle hjem kl 23 på kvelden og skulle på jobb igjen  kl 08 neste dag :(

Får du virkelig bonustap ved hærverk? Trodde det kun var hvis man selv er skyld i ulykken eller det som har skjedd.

Endret av Tutte
Skrevet
23 minutter siden, Tutte skrev:

Får du virkelig bonustap ved hærverk? Trodde det kun var hvis man selv er skyld i ulykken eller det som har skjedd.

Jepp, har sparebank 1 og kasko.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, har sparebank 1 og kasko.

Ja, leste det nå etterpå at mange forsikringsselskap gir bonustap ved hærverk. Det er jo helt sykt.

Når det gjelder egenandelen og bonustap, så vil jeg vel tro at denne personen blir erstatningspliktig. Flaks at du har det på video.

Skrevet

Dekker ikke forsikringen dette når forholdet er politianmeldt? Om ikke ville jeg gått til forliksrådet mot vedkommende og krevd tilbakebetalt. 

Anonymkode: ee62a...719

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dekker ikke forsikringen dette når forholdet er politianmeldt? Om ikke ville jeg gått til forliksrådet mot vedkommende og krevd tilbakebetalt. 

Anonymkode: ee62a...719

Forsikringen dekker alt unntatt egenandelen. 

Hvordan går man frem vedrørende forliksråd når han er pasient og jeg er miljøterapaut? Han har sosialstønad og veldig lite penger. Kan han få tvangstrekk?

Skrevet

Dette synes jeg kommunen skal betale for! 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, MissAlba skrev:

Dette synes jeg kommunen skal betale for! 

Kommunen betaler 50% av egenandelen. Resten må jeg betale og mister 10% av bonusen. Vet du om noen lover eller hvor jeg kan finne hjelp til å få dette dekket? Er organisert i Fagforbundet. 

Skrevet

Løser ikke denne konkrete saken men kanskje lurt med firmabil ?

Skrevet
57 minutter siden, Apis skrev:

Løser ikke denne konkrete saken men kanskje lurt med firmabil ?

Tviler på at kommunen fikser firmabil til 50 ansatte..  får ikke engang skikkelige psrkeringsplasser, og vi jobber langt vekke fra skikkelige kollektive tilbud. Gåe en buss 1 gang i timen fra en stasjon som det går tog gjennom 2 ganger i timen. Etter bussen må vi gå i 15 min igjennom en mørk skog/sti for å komme frem. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at kommunen fikser firmabil til 50 ansatte..  får ikke engang skikkelige psrkeringsplasser, og vi jobber langt vekke fra skikkelige kollektive tilbud. Gåe en buss 1 gang i timen fra en stasjon som det går tog gjennom 2 ganger i timen. Etter bussen må vi gå i 15 min igjennom en mørk skog/sti for å komme frem. 

Vi får dekt skader på bil så lenge vi parkerer på påvist parkeringsplass, jobber også med folk som kan handle irrasjonelt, høres ut som en jobb for AMU hos dere. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Apis skrev:

Vi får dekt skader på bil så lenge vi parkerer på påvist parkeringsplass, jobber også med folk som kan handle irrasjonelt, høres ut som en jobb for AMU hos dere. 

Jeg stod på henvist plass. Lurt å kontakte AMU, det skal jeg gjøre 👌

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...