Gå til innhold

Hva gjør dere om det kommer en inntrenger i huset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Lasox skrev:

Hva mener du man skal gjøre? Hilse på ranerne og la dem teipe deg fast, mishandling, kidnappe og i verste fall bli drept? 

Det er ytterst få så alvorlige ran i Norge. De fleste som tar seg inn i hus er nok livredde for å bli oppdaget og løper som faen med en gang de innser at noen er hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha lest alle kommentarene her, så virker det som jeg bør skaffe meg en skikkelig kniv å ha på nattbordet og pistol i bokhylla. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bunuel skrev:

Det er ytterst få så alvorlige ran i Norge. De fleste som tar seg inn i hus er nok livredde for å bli oppdaget og løper som faen med en gang de innser at noen er hjemme.

Selvfølgelig er man livredd nettopp av de grunnene jeg oppgir, og da ville jeg ha gjort mitt for at han eller hun som forsøker å rane huset ikke klarer å gjøre noen av de delene. Ikke alle som har muligheten til å flykte slik som besteforeldrene mine begynner å bli gamle og jeg ville ha gjort hva som helst for å beskytte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lasox skrev:

Selvfølgelig er man livredd nettopp av de grunnene jeg oppgir, og da ville jeg ha gjort mitt for at han eller hun som forsøker å rane huset ikke klarer å gjøre noen av de delene. Ikke alle som har muligheten til å flykte slik som besteforeldrene mine begynner å bli gamle og jeg ville ha gjort hva som helst for å beskytte dem.

Om man skal være livredd for noe det er så liten sjanse man opplever så begynner man å få problemer med tid til andre ting enn å være livredd for ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det noen skikkelig guffene historier! 

Jeg er ikke så redd for at det skjer, boligen er godt sikra og andre i huset har mange tiårs erfaring som kampsportutøver, men jeg kjente hvor rådvill jeg var når jeg stod der alene foran skikkelsen utydeliggjort av motlys lengre borti den mørke gangen, som aldri hadde tenkt gjennom scenarioet. Vi øver jo på hva vi gjør hvis brannalarmen går så mange kule svar her! 

Er våpen virkelig så vanlig? Har alle dere som nevner det, våpentillatelse gjennom skyteskole? 

Anonymkode: bae5e...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det noen skikkelig guffene historier! 

Jeg er ikke så redd for at det skjer, boligen er godt sikra og andre i huset har mange tiårs erfaring som kampsportutøver, men jeg kjente hvor rådvill jeg var når jeg stod der alene foran skikkelsen utydeliggjort av motlys lengre borti den mørke gangen, som aldri hadde tenkt gjennom scenarioet. Vi øver jo på hva vi gjør hvis brannalarmen går så mange kule svar her! 

Er våpen virkelig så vanlig? Har alle dere som nevner det, våpentillatelse gjennom skyteskole? 

Bestefaren min har våpentillatelse, ja og han har tilsammen 7 våpen i huset som jeg vet om. Våpnene og patronene er skilt vekk ifra hverandre. Jeg har derimot ikke våpentillatelse, men jeg ville aldri ha brukt våpen om noe annet enn i slike tilfeller som innbrudd, men vet hvordan det å håndtere våpen på en forsvarlig måte etter opplærling av faren min i min yngre dager.

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inviterer han på middag. Siden jeg veldig veldig skjelden for besøk av noen..kanskke sparer jeg han ned i kjelleren etter det 😊

Anonymkode: 9687c...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en situasjon hvor noen plutselig sto inne i huset mitt, så hadde de i så fall brutt seg inn. Jeg låser konsekvent alltid døren. Og hadde noen brutt seg inn her, hadde jeg ikke nøla med å springe på kjøkkenet, hentet en kniv, og pent anbefalt inntrengeren å rygge ut igjen. Jeg ser begge dører inn til huset fra stua, så skal litt til før jeg ikke hadde oppdaget en inntrenger. Eneste må være fra badet, og da hadde jeg ikke nøla med å grabbe tak i saksa.. 

Ingen har noe her å gjøre, når jeg har låst døra, og ikke invitert inn. 

Anonymkode: 52188...134

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en situasjon hvor noen plutselig sto inne i huset mitt, så hadde de i så fall brutt seg inn. Jeg låser konsekvent alltid døren. Og hadde noen brutt seg inn her, hadde jeg ikke nøla med å springe på kjøkkenet, hentet en kniv, og pent anbefalt inntrengeren å rygge ut igjen. Jeg ser begge dører inn til huset fra stua, så skal litt til før jeg ikke hadde oppdaget en inntrenger. Eneste må være fra badet, og da hadde jeg ikke nøla med å grabbe tak i saksa.. 

Bra at noen flere lever i virkeligheten. Skjønner at mange nordmenn her er naive og tror at det alltid skal være så lett å flykte vekk ifra ranerne og la dem faktisk gå inn i huset sitt og la dem stjele tingene man selv har opptjent hvis man får muligheten til det eller lar raneren utsette deg selv for vold, kidnappet eller bli drept og være livredd for å gå inn i eneboligen igjen etter en slik hendelse. Kan nesten garantere at de vil reagere annerledes om det skulle skje dem. Ranerne får heller prøve å stjele ifra noen andre dersom dem får muligheten til det.

Det er dessuten ikke bare tingene jeg er bekymret for dersom dersom det skjer et innbrudd. Når man har to besteforeldre på over 80 år så har dem ikke samme farten som dem hadde for 60 år siden, og dersom dem hadde følt seg truet på noen måte. Så ville jeg som tidligere nevnt gjort hva som helst for å beskyttet dem inkludert å finne frem våpenet og patroner som Bestefar eier.

Ser at det er flere hundeiere her som sier at dem ville ha bedt hundene sine om å gå til angrep på ranerne. Ikke forvent det dersom du ikke har opplært hunden til å angripe mennesker.

https://lovdata.no/artikkel/ny_straffelov__reglene_om_nodverge_og_selvtekt/1562

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inviterer han på middag. Siden jeg veldig veldig skjelden for besøk av noen..kanskke sparer jeg han ned i kjelleren etter det 😊

Anonymkode: 9687c...765

Ja hehe, i Doppler av Erlend Lo blir jo tjuven invitert inn på sprit og hygge han. Dem blir så gode kompiser av han som skulle bli rana ender opp med å gi tyven dvd spilleren og noe annet som han uansett var dritt lei av at ungene brukte 😂

Tror nok noen tyver kan være helt allrighte folk som bare må stjele for levebrød,  men man hører jo også om de iskalde psykopatene som gjør det for thrillens skyld med knebling og trusler og vold 😳

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og grunnen til at jeg har begynt å tenke at jeg ville forsvart meg med noe som kan skade, er jo for å skremme. 

Jeg ble veldig skremt den gangen jeg hadde en som forfulgte meg, å sto på utsiden av huset mitt ved to anledninger. Personen kontaktet meg flere ganger, å sa at han skulle sørge for at alt som sto i veien mellom oss, skulle han fjerne. Må innrømme at jeg var veldig redd! Ble heller ikke tatt på alvor, og jeg hadde ikke nøla med å forsvare meg om han en dag hadde brutt seg inn! 

Heldgivis mange år siden, og ikke opplevd det siden. Han sluttet når jeg sa jeg kom til å gå til politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer alltid på at døren er låst! Spesielt siden mannen er elendig på det. Ellers fikk jeg et balltre til bursdagen for noen år siden (på spøk), men du kan tro jeg har det ved siden av meg hver gang jeg er alene 😅

Anonymkode: eb478...5ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Bunuel skrev:

Venninna mi opplevde en ransmann i Oslo. Hun hørte bråk utenfor soveromsdøra si i kollektivet. Hun åpna opp døren og rett foran henne stod en mann med maske. Han boksa henne i ansiktet gjentatte ganger til hun falt om. Hun knuste store deler av ansiktet og måtte ha rekonstruksjon av det over flere operasjoner og år. Det var grunnen til jeg flytta fra Oslo, og grunnen til jeg alltid låser døra. 

Anonymkode: bf52b...1ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja hadde vel spurt "hva gjør du her og hvem er du" hvis jeg ikke hadde kjent personen(e). Burde fått et svar relativt raskt før rundvasken hadde startet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja hva gjør man da? 

Jeg er heldigvis en av de få i norge som kan lovlig bære ladd våpen 24/7, noe jeg selvfølgelig gjør. Er på skytebanen ukentlig, og har flere håndvåpen gjemt rundt i huset. 

I tillegg har jeg to hunder løse i huset, så spesielt redd er jeg ikke. 

Anonymkode: 97901...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Apekatten skrev:

Etter å ha lest alle kommentarene her, så virker det som jeg bør skaffe meg en skikkelig kniv å ha på nattbordet og pistol i bokhylla. 

Nei, ikke gjør det. Dersom du møter innbruddstyver med våpen (kniv, balltre osv.) er sannsynligheten for at våpenet vil bli brukt mot deg stor, og sannsynligheten for at du vil bli utsatt for alvorlig vold er betydelig større enn dersom du lar tyvene ta det de vil ha. Derfor anbefaler politiet at man ikke oppbevarer slike våpen i hjemmet eller på soverommet.

Mange reagerer instinktivt ved å fryse til og det kan være lurt dersom man våkner om natten av at det er noen inne i huset å late som om man sover. Alternativt forsøke å lage masse lyd sånn at innbruddstyvene forstår at det er noen hjemme, og låse døren dersom man har mulighet til det. 

Min erfaring er at naboer ikke bryr seg om noenting. Selv ikke da alarmen ulte på fullt volum og jeg i undertøy hoppet ut av vinduet mitt og ned på naboens balkong var det noen som brydde seg. Det skal visst ha vært flere naboer hjemme som så meg fra kjøkkenvinduene sine, men ingen tenkte på å ringe politiet. 

Anonymkode: 2cbf4...788

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, Bunuel skrev:

Problemet er at man ikke vet hvordan de vil reagere. De fleste kommer til å reagere på instinktet sitt på samme måte som oss andre. Noen ranere vil selvfølgelig bli redde fordi dem ikke er forberedt på at det er noen i hjemmet. Noen andre vil mest sannsynligvis ta frem våpen og bli truende fordi man ikke er forberedt på at noen er i hjemmet og deretter kan du sette seg selv i en farlig situasjon der hvor du er uten våpen og er i "hendende" til en raner som for alt jeg vet kan ha drept noen. Ønsker du forsatt å oppsøke en raner uten ha tatt med deg noen våpen til selvforsvar? Så lykke til. Du er ihvertfall advart.

De kan også være forberedt til å gjøre ting mot deg slik som å binde deg fast, kidnappe deg eller drepe deg. Som tidligere nevnt så har jeg ikke lyst til å havne i den statistikken. Så er det noen som bør være redd i huset om noen forsøker å rane oss så er det raneren. Her er det ikke noe kjære mor verken ifra meg eller Bestefar dersom han får muligheten.

https://lovdata.no/artikkel/ny_straffelov__reglene_om_nodverge_og_selvtekt/1562

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Alterego666 skrev:

Jeg bor i et trygt område hvor den verste kriminaliteten er sykkeltyverier.

Jeg bor i et trygt område selv. Et av de finere områdene i Norge. Dessverre så vet utenlandske bander dette og er ofte i område hvert år. Det samme gjelder ungdomsgjenger som raner nabolagets ungdommer. 

Området kan bare være så trygt, men det er inntrengere som ikke hører til området som er problemet. 

Anonymkode: 226b0...22d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lasox skrev:

Bra at noen flere lever i virkeligheten.

Du lever fader ikke i virkeligheten om du tror at du har mulighet til å uskadeliggjøre en inntrenger med kniv eller saks. Det er siste steg, ikke første.

Med mindre du er kamsportekspert eller diger og veltrent, altså. 

Sjansen er ganske stor for at en som bryter seg inn er enten rusa eller veldig godt forberedt på å ta deg. 

Anonymkode: 1a791...0eb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du lever fader ikke i virkeligheten om du tror at du har mulighet til å uskadeliggjøre en inntrenger med kniv eller saks. Det er siste steg, ikke første.

Med mindre du er kamsportekspert eller diger og veltrent, altså. 

Sjansen er ganske stor for at en som bryter seg inn er enten rusa eller veldig godt forberedt på å ta deg. 

Anonymkode: 1a791...0eb

Nå får du lese hva jeg skriver før du kommenterer innleggene mine. Det jeg siktet til var at det er bra at han lever i virkeligheten, og ikke tror at man alltid klarer å flykte om han klarer å uskadeliggjøre en inntrenger med kniv eller saks er jo helt annen sak. Det vet jo alle sammen.

Dessuten en annen sak... så skriver jeg jo i mine innlegg at jeg er villig til å ta frem et skytevåpen i selvforsvar som er gjemt i huset dersom jeg oppdager noen forsøker eller har klart å bryte seg inn i huset, og gi raneren èn mulighet til å komme seg ut av huset igjen. Dersom raneren ikke reagerer på advarselen og forsatt fremstår som truende og er på vei innover huset eller forsøker å nærme seg meg. Er jeg villig til å skyte ham i foten. Dersom han ikke roer seg da eller trekker seg ut av huset så ville jeg ha drept ham. Om du mener det ikke er realistisk da lurer jeg på hvilken verden du lever i... drømmeverden? Skal du gå å hilse på raneren du også, eller dersom du får muligheten til det før han slår deg ned, teiper deg fast, kidnapper deg, mishandler deg eller dreper deg? Lykke til dude!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...