AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 Ja hva gjør man da? I dag var jeg sikker på at den jeg deler hus med hadde gått for lenge siden. Jeg hører inngangsdøra åpner seg og lukkes, og jeg tenkte det var hen som hadde glemt igjen noe. For å være sikker kikker jeg i vinduet for å se hen gå igjen. Ser ingen, ny lyd fra gangen. Jeg spretter opp og roper hallo. Ingen svar! Jeg går i stuen og ser en mørk bred skikkelse i gangen og fryser til, mobilen lå inne på hjemmekontoret og det eneste som raste i hodet på meg var hvordan rekker jeg å løpe å hente mobilen å ringe politiet, komme meg forbi personen og ut i sikkerhet uten å bli overfalt, og skal jeg ta sjansen på å bli overfalt på soverommet i bare trusa mens jeg prøver å hente mobilen, eller skal jeg storme rett på å angripe personen i gangen og løpe ut i trusa og barbeint, skriker jeg nå i frykt, roper jeg noe truende eller spør jeg hvem det er og prøver å avverge eskalering?????? Ja alle disse tankene kom i løpet av de to-tre sekundene jeg så skikkelsen, før skikkelsen sa hallo tilbake og viste seg å være det familiemedlemmet jeg deler hus med. Hen hadde på jakke så kroppen var bred og hen hadde ikke hørt meg rope hallo første gangen. Hen ble like forskrekket som meg at jeg stod der i stua plutselig, for hen trodde jeg sov og hadde ikke hørt meg stå opp og jeg trodde hen hadde dratt men hen kom inn igjen å ventet til neste buss. Jeg ble så redd at jeg slet med å stå på bena 😂 Så for å være mer forberedt , hva gjør man, helt ærlig, hvis det kommer en inntrenger og man er alene? Tar man opp slosskampen eller er det om å gjøre å være musestille og gjemme seg og håpe politiet sporer nummeret ditt og kommer før du blir oppdaget? Hva ville du gjort?! Og hvordan kan man beskytte et hus mot inntrengere? Anonymkode: bae5e...19f 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 "Hjemmekontoret"= soverommet Anonymkode: bae5e...19f
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 Låst ytterdør, kjøp en hund. Anonymkode: 7d319...070 3
Leo Skrevet 30. januar 2020 #4 Skrevet 30. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja hva gjør man da? I dag var jeg sikker på at den jeg deler hus med hadde gått for lenge siden. Jeg hører inngangsdøra åpner seg og lukkes, og jeg tenkte det var hen som hadde glemt igjen noe. For å være sikker kikker jeg i vinduet for å se hen gå igjen. Ser ingen, ny lyd fra gangen. Jeg spretter opp og roper hallo. Ingen svar! Jeg går i stuen og ser en mørk bred skikkelse i gangen og fryser til, mobilen lå inne på hjemmekontoret og det eneste som raste i hodet på meg var hvordan rekker jeg å løpe å hente mobilen å ringe politiet, komme meg forbi personen og ut i sikkerhet uten å bli overfalt, og skal jeg ta sjansen på å bli overfalt på soverommet i bare trusa mens jeg prøver å hente mobilen, eller skal jeg storme rett på å angripe personen i gangen og løpe ut i trusa og barbeint, skriker jeg nå i frykt, roper jeg noe truende eller spør jeg hvem det er og prøver å avverge eskalering?????? Ja alle disse tankene kom i løpet av de to-tre sekundene jeg så skikkelsen, før skikkelsen sa hallo tilbake og viste seg å være det familiemedlemmet jeg deler hus med. Hen hadde på jakke så kroppen var bred og hen hadde ikke hørt meg rope hallo første gangen. Hen ble like forskrekket som meg at jeg stod der i stua plutselig, for hen trodde jeg sov og hadde ikke hørt meg stå opp og jeg trodde hen hadde dratt men hen kom inn igjen å ventet til neste buss. Jeg ble så redd at jeg slet med å stå på bena 😂 Så for å være mer forberedt , hva gjør man, helt ærlig, hvis det kommer en inntrenger og man er alene? Tar man opp slosskampen eller er det om å gjøre å være musestille og gjemme seg og håpe politiet sporer nummeret ditt og kommer før du blir oppdaget? Hva ville du gjort?! Og hvordan kan man beskytte et hus mot inntrengere? Anonymkode: bae5e...19f Skallsikring og alarm på alle dører og vinduer er en mulighet, men det enkleste er vel at den som går ut låser døren etter seg? 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #5 Skrevet 30. januar 2020 Låser alltid utgangsdøra. Har i tillegg dør ut i hagen fra soverommet og stua, så har flere fluktmuligheter. Anonymkode: bf52b...1ae
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 Gjem deg eller løp ut om du vet du rekker det. Ingen ting av verdi i et hus er verdt å risikere livet for. Jeg jobbet for mange år siden i en kiosk på Karl Johan, jeg hadde stengt, men plutselig kom det en inn bakdøra og stod midt i butikken, truet meg, jeg låste bakdøra i sjokk (altså låste meg selv inne med dette menneske), for ville sperre han inne til vaktene kom (vi hadde knapp til Securitas) HELT idiotisk av meg, og så utrolig korttenkt, men jeg ble så sjokka å redd at jeg handlet helt ut av det blå, alt jeg kjente var pulsen som banket i hodet på meg... endte opp med å bli slått rett ned😰 Anonymkode: 4c19a...95d 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #7 Skrevet 30. januar 2020 Hadde håpet jeg hadde mobilen på meg og sneket meg ut og ringt politiet. Anonymkode: c89ca...7c3 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #8 Skrevet 30. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva ville du gjort?! Og hvordan kan man beskytte et hus mot inntrengere? Jeg har alarm med direkteknapp til alarmsentral, alltid låste dører, masse utelys. Jeg planlegger alltid en fluktrute, uansett hvor jeg er. På soverommet ville jeg ha klatra ut vinduet, på kontoret er det brannstige, ellers er det tre dører i ulike etasjer. Hadde jeg ikke hatt mobil på meg, ville jeg prøvd å utløse vannsikringsalarmen ved oppvaskmaskin eller vaskemaskin, bare å gjøre den våt så ringer alarmselskapet; svarer vi ikke, kommer de. Det sier seg kanskje selv ut i fra det jeg skriver, men jeg har ptsd etter diverse traumer og å være i kontrollerte omgivelser er svært viktig for meg. Anonymkode: 1a791...0eb 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #9 Skrevet 30. januar 2020 Herregud.......ikke rart mange i dette landet må bruke piller 🙂 Anonymkode: 3163d...eaa 17
Gjest UglerIMosen Skrevet 30. januar 2020 #10 Skrevet 30. januar 2020 Nei hva søren kan man gjøre uten å selv bli dømt liksom? Det første jeg ville ha gjort om jeg trodde det var noen inne i huset er å ringt 112. Har alltid mobilen på nattbordet. Hadde ikke den vært tilgjengelig ville min beste sjanse vært å fått knust ett vindu eller ropt/dunket høyt. Vi bor tett rundt naboene, så kanskje hadde noen hørt oss. Deretter ville jeg antageligvis løpt ut av soverommet med baby og låst meg inne på guttungens soverom som ligger vegg i vegg. Dersom det var tyver på utkikk etter å stjele så hadde de bare fått tatt det de ønsket før politiet kom. Jeg hadde ikke konfrontert de, men forsøkt å holdt de unna barna. Hadde det brytt seg inn noen som ønsket å skade noen av oss måtte man jo forsøkt å beskyttet barna. Låst de inne på ett rom, eller hva enn man kan tenke seg. Hadde noen kommet i mot meg for å «ta meg» vil jeg tro at jeg hadde forsøkt å forsvare meg selv med det nærmeste jeg hadde funnet. F.eks stekepanne o.l. Ikke alltid man greier tenke såpass kjapt, men jeg hadde heller slått for hardt og blitt dømt, enn at noen skulle fått skadet barna. Før tenkte jeg alltid at «om noen bryter seg inn for å skade meg skal jeg hente skytevåpene», men det ville jeg aldri ha rukket. Måtte først ha kommet meg inn på vaskerommet, hentet nøkkelen som ligger «gjemt» der, låst opp skapet, låst opp ett nytt skap for ammunisjon, laddet og så skutt. Det er bare sånn man rekker å gjøre på film.
Gjest Jon Are Skrevet 30. januar 2020 #11 Skrevet 30. januar 2020 Jeg hadde sendt begge hundene på vedkommende mens jeg hadde ringt politiet. Hadde der vært barn i huset hadde jeg gitt hundene en ordre om å gå til angrep. Men da selvfølgelig etter at jeg er sikker på at det en noen som har ondt i sinnet.
Gjest UglerIMosen Skrevet 30. januar 2020 #12 Skrevet 30. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud.......ikke rart mange i dette landet må bruke piller 🙂 Anonymkode: 3163d...eaa Mulig å tenke på sånn uten å ha noia da😅 Jeg har alltid forsøkt å tenke litt over hva jeg ville gjort i eventuelle kriser. Nesten litt spennende, men jeg har absolutt ingen angst eller frykt for at noe skal skje. I ett tilfellet tror jeg nesten at tankene mine hjalp i en situasjon også. Jeg opplevde en gang en jeg var ute å kjørte på kvelden at det lå ett mennesket i veien foran meg. Hele situasjonen føltes så skremmende, så magefølelsen ba meg liksom låse bildørene, sette på langlysene og ringe politiet. Kunne ha vært ett menneske som lå der og trengte akutt hjelp, men jeg valgte å ikke løpe ut. Etter typ 30 sekunder «hoppet» han opp å løp i mot bilen min. Har aldri hylt så høyt, og ropte bare gjentagende til politiet «han kommer, han kommer» 🙈 Han rakk såvidt ta tak i bildøra før jeg fikk gasset på. Politiet søkte i området uten å finne han, men jeg leste aldri i ettertid om at noen opplevde det samme. Selv etter den hendelsen er jeg ikke redd. Tenker ikke at han nødvendigvis skulle skade meg, men ønsket nok å stjele bilen..
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #13 Skrevet 30. januar 2020 3 minutter siden, UglerIMosen skrev: Mulig å tenke på sånn uten å ha noia da😅 Jeg har alltid forsøkt å tenke litt over hva jeg ville gjort i eventuelle kriser. Nesten litt spennende, men jeg har absolutt ingen angst eller frykt for at noe skal skje. I ett tilfellet tror jeg nesten at tankene mine hjalp i en situasjon også. Jeg opplevde en gang en jeg var ute å kjørte på kvelden at det lå ett mennesket i veien foran meg. Hele situasjonen føltes så skremmende, så magefølelsen ba meg liksom låse bildørene, sette på langlysene og ringe politiet. Kunne ha vært ett menneske som lå der og trengte akutt hjelp, men jeg valgte å ikke løpe ut. Etter typ 30 sekunder «hoppet» han opp å løp i mot bilen min. Har aldri hylt så høyt, og ropte bare gjentagende til politiet «han kommer, han kommer» 🙈 Han rakk såvidt ta tak i bildøra før jeg fikk gasset på. Politiet søkte i området uten å finne han, men jeg leste aldri i ettertid om at noen opplevde det samme. Selv etter den hendelsen er jeg ikke redd. Tenker ikke at han nødvendigvis skulle skade meg, men ønsket nok å stjele bilen.. Fy fader... hva sa politiet da du ropte at han kom? Anonymkode: 974a2...ee2 6
Honey Dew Skrevet 30. januar 2020 #14 Skrevet 30. januar 2020 (endret) Ber han pelles seg ut og bli der. Endret 30. januar 2020 av Honey Dew 2
Gjest UglerIMosen Skrevet 30. januar 2020 #15 Skrevet 30. januar 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fy fader... hva sa politiet da du ropte at han kom? Anonymkode: 974a2...ee2 Hva de sa akkurat da husker jeg ikke. Bare ropte av høyeste røst. Nå i ettertid har jeg jo ledd litt av det hele. «For en tulling» liksom. Men det var skikkelig ekkelt. Jeg kjører aldri uten å låse dørene etter dette. Tror også jeg ropte at jeg bare kjører over han😂 For om han hadde hatt ett ben framom dekket så ville jeg ikke ha passet på det. Jeg bare trykte inn gassen å kjørte sikkert godt 4 km før jeg stoppet opp. Fikk roet ned ganske raskt da, og da var politimannen veldig flink til å hjelpe meg med å roe ned. Han sa bare rolig «pust inn, pust ut» «du har kommet deg unna» «du er trygg». De kom hjem til meg samme kveld og gjennomførte «avhør da». Var redd de følte at jeg hadde gjort noe galt, men fikk bare skryt for hvordan jeg håndterte det. Og det er sinnsykt vanskelig i en stresset situasjon å legge merke til detaljer. Hadde aldri trodd at jeg skulle «blacke» ut så mye, men alt jeg husket var at det var en mann med parkasjakke og mørkt hår. Satt jo med langlysene på han i ett halvt minutt, men det føltes som om alt skjedde på ett blunk. Endret 30. januar 2020 av UglerIMosen
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #16 Skrevet 30. januar 2020 Koker kaffe og steiker vafler, da blir han nok glad og snill! Anonymkode: 199ec...c99 4
Whistler Skrevet 30. januar 2020 #17 Skrevet 30. januar 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: .......... det var hen som hadde glemt igjen noe............. Hva ville du gjort?! .................. Anonymkode: bae5e...19f Det kommer an på om det var en hen eller en hen, eller en ikke-binær hen. Inne i huset? Kan du bruke vold så gjør det først. Ikke vent til du har blitt utøvd vold mot. 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #18 Skrevet 30. januar 2020 Vel, jeg bor i 3. etasje med smekklås på hoveddøra, i tillegg låser jeg alltid døren inn til leiligheten min og lar nøkkelen stå i døra. I teorien skal ingen klare å komme seg inn der jeg bor 😅 Anonymkode: fbc71...b6e 1
kvinneguide Skrevet 30. januar 2020 #19 Skrevet 30. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Koker kaffe og steiker vafler, da blir han nok glad og snill! Anonymkode: 199ec...c99 Alltid koselig med besøk ☺️❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #20 Skrevet 30. januar 2020 Har to store hunder som passer på, og har vanligvis låst ytterdør. Om noen skulle komme seg inn og være truende, så har jeg en god vokterhund som tar seg av det. Anonymkode: 40486...a96 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå