AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 Hei, Datteren vår har i det siste sagt at hun har vondt i magen og ikke vil i barnehagen. Hun sier det ofte med et lurt smil, også blir hun litt mer alvorlig. Jeg forteller henne at vi kan gjøre avtale, hvis hun får vondt i magen, så kan hun si ifra til de voksne, og jeg kommer og henter henne. Det er da greit. Jeg har aldri hørt noe. Hun har alltid hatt det kjempefint i barnehagen de dagene hun sier hun har vondt i magen på morgenen, lekt og vært aktiv, spist bra, veldig glad når jeg har hentet henne, aldri ekstra sliten på ettermiddagen, helt normal avføring, aldri noe snakk om at hun har hatt vondt til de voksne (hun er trygg på dem).. Aldri noe tegn til at hun har vondt eller i ubehag.. Likevel sitter jeg her og har dårlig samvittighet for at jeg ikke har hatt full utredning av henne hos legen, siden hun har sagt det en del. Jeg tar jo det hun sier på alvor, ved å spørre hvor det gjør vondt osv og ved at hvis hun ikke klarer å ha det hyggelig og har vondt, så kan hun si ifra slik at jeg kommer og henter henne.. Vi har snakket litt om nervøsitet og følelser rundt det å dra i barnehagen når hun ikke vil, og at som oftest kommer det til å bli gøy,. Hun fyller snart tre år, så det er jo litt begrenset hvor dype og utfyllende samtaler man kan ha. Har noen noe råd? (bestiller selvsagt time hos legen dersom hun endrer allmenntilstanden) Anonymkode: 1fdeb...7d4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 Jeg har egentlig veldig lav terskel for å ha henne hjemme, siden jeg jobber veldig fleksibelt, men når jeg vet at hun har det så gøy som hun har det, og i tillegg ikke har tegn på ubehag, så sender jeg henne dit. Anonymkode: 1fdeb...7d4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 Barn som har vondt i magen kan likeså godt ha vondt i en annen kroppsdel. Du sier hun sier det med ett smil. Hvordan reagerer du når hun sier det? Ser hun at du blir bekymret, eller tar det veldig alvorlig? Kan det hende hun sier det fordi hun får en reaksjon fra deg som hun ønsker? Anonymkode: 8ec13...13b
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #4 Skrevet 30. januar 2020 Man skal ta barn på alvor, samtidig det ikke alltid man trenger ta ting like alvorlig. Se på helheten og om det virker som hun faktisk er smertepåvirket. Om hun virker å trives i barnehagen, om hun virker ok med å bli levert og ved henting. Nevn for de ansatte at hun har klaget på vondt i magen og at hun ikke vil i barnehagen, så har de øyne og ører litt ekstra åpne. Anonymkode: 7d9b6...834
EvaLena Skrevet 30. januar 2020 #5 Skrevet 30. januar 2020 (endret) Hvis hun har hatt det fint i bhg disse dagene, så trur jeg du bare skal slappe av. Hun har sikkert hørt andre barn si de har vondt i magen og andre steder og får være hjemme en dag. Snakk med henne og hør hvorfor hun har vondt i magen og hvorfor hun ikke vil i bhg. Nå kjenner ikke jeg datteren din, men mine barn hadde også vondt både her og der flere ganger, men hvis jeg feks sa at de skulle gjøre noe spesiellt i bhg, så ville de avgårde likevel. En dag hadde min yngste i en alder av 4 år fått «hjertinspark» som hun sa og måtte være i senga. Jeg snakket litt med henne og kom frem til at en gutt i bhg hadde en bestefar som hadde fått hjerteinfarkt. Endret 30. januar 2020 av EvaLena
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 Det tenker jeg også - at hun har hørt det fra større barn. Mine sier det av og til også (de er eldre), men stort sett dreier det seg om at de er spente på noe, nervøse, litt lei seg etc. Eller bare redd for å få vondt i magen Anonymkode: e1421...a2e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #7 Skrevet 30. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barn som har vondt i magen kan likeså godt ha vondt i en annen kroppsdel. Du sier hun sier det med ett smil. Hvordan reagerer du når hun sier det? Ser hun at du blir bekymret, eller tar det veldig alvorlig? Kan det hende hun sier det fordi hun får en reaksjon fra deg som hun ønsker? Anonymkode: 8ec13...13b Jeg blir selvfølgelig bekymret, jeg pleier å svare henne "uff, har du vondt? Hvor har du vondt hen?" og tilbyr frokost og ekstra kos på fanget, hun pleier å glemme det, og ikke noe mer snakk om det. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Man skal ta barn på alvor, samtidig det ikke alltid man trenger ta ting like alvorlig. Se på helheten og om det virker som hun faktisk er smertepåvirket. Om hun virker å trives i barnehagen, om hun virker ok med å bli levert og ved henting. Nevn for de ansatte at hun har klaget på vondt i magen og at hun ikke vil i barnehagen, så har de øyne og ører litt ekstra åpne. Anonymkode: 7d9b6...834 Selvfølgelig, jeg er helt enig. Hun virker ikke smertepåvirket i det hele tatt, og det er bare slik på morgenen. Noen ganger tror jeg det er fordi hun har vært sulten, og blitt bedre etter frokosten. Vi har veldig god kontakt med barnehagen, og ber de alltid holde ekstra øye, og de har alltid gjort det og forteller hvordan det har gått. Levering går veldig fint. Ingenting som tilsier at hun virker påvirket,.. Og jeg er en mor som virkelig analyserer, er bare redd det er noe jeg overser. Anonymkode: 1fdeb...7d4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #8 Skrevet 30. januar 2020 5 minutter siden, EvaLena skrev: Hvis hun har hatt det fint i bhg disse dagene, så trur jeg du bare skal slappe av. Hun har sikkert hørt andre barn si de har vondt i magen og andre steder og får være hjemme en dag. Snakk med henne og hør hvorfor hun har vondt i magen og hvorfor hun ikke vil i bhg. Nå kjenner ikke jeg datteren din, men mine barn hadde også vondt både her og der flere ganger, men hvis jeg feks sa at de skulle gjøre noe spesiellt i bhg, så ville de avgårde likevel. En dag hadde min yngste i en alder av 4 år fått «hjertinspark» som hun sa og måtte være i senga. Jeg snakket litt med henne og kom frem til at en gutt i bhg hadde en bestefar som hadde fått hjerteinfarkt. Hjerteinspark faktisk ❤️ det har vært et par barn som har blitt hentet i bhg pga vondt i magen og diverse, så jeg har vært ekstra obs. Vi har til og med tatt noen dager hjemme her og der, men da er hun veldig klar for bhg igjen. Hun er litt slik som meg, at hun helst vil være hjemme, og helst ikke dra noen steder, men jeg har forklarthenne at det kan være greit å dra likevel tilfelle det blir gøy. Jeg får snakke litt med henne, om det kan være noen grunner til at hun vil være hjemme. Takk for råd ❤️ Anonymkode: 1fdeb...7d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå