Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig i nesten 2 år, og ble innkalt til intervju sist uke. Jeg gjorde mitt beste, og forklarte hva jeg har gjort disse nesten 2 årene samtidig som jeg har søkt på jobber. Jeg har ikke «bare ligget på sofaen», men har en hobby som jeg har brukt tid på. Den krever ikke noe særlig til hjernevirksomhet (dessverre😅). 

Intervjueren svarte: Så du har ikke jobbet noe på 2 år?», med vekt på noe. Jeg svarte nei. 

Jeg har ikke fått svar enda på om jeg er videre i prosessen, men jeg fikk en dårlig følelse av dette. Han var absolutt hyggelig, og var ikke nedlatende eller noe slikt. Men det kan jo ikke virke positivt å ikke ha brukt hjernen i jobbsammenheng på nesten 2 år.. Selv vet jeg at jeg kommer fort inn i det igjen og er klar som et egg, men dette vet jo ikke han. 

Jeg har en dårlig følelse, og vil derfor vite hvordan jeg kan forberede meg på slike spørsmål/holdninger til neste intervju. Har et nytt intervju i neste uke blant annet. 

Jeg er helt ærlig om situasjonen min, og til syvende og sist er det opp til en arbeidsgiver å gi meg en sjanse, men jeg har ikke gjort det enkelt for meg selv ved å ikke gjøre noe f.eks frivillig arbeid ol når jeg har gått ledig. 

Hva tenker dere? Er det noe jeg burde si/forsvare meg selv? 

Anonymkode: ec6bd...393

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ikke noe om hvorfor du ikke har jobbet / hatt jobb. Dette er vel ganske vesentlig ift hva du kan og bør forsvare deg med :) 

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, DrueSmoothie skrev:

Du skriver ikke noe om hvorfor du ikke har jobbet / hatt jobb. Dette er vel ganske vesentlig ift hva du kan og bør forsvare deg med :) 

Har ikke fått noen jobb rett og slett. Har kun søkt på relevante stillinger. 

Ingen har spurt hvorfor jeg ikke har jobbet på to år faktisk, heldigvis får jeg si. De spør bare hva jeg har gjort de siste par årene. 

• Liker 2
Skrevet

Men hva har du gjort for å få jobb? Hva slags kurs/utdanning har du tatt for å bedre sjansene for jobb? Jeg ville som arbeidsgiver i hvert fall vært svært negativ til noen som har vært arbeidsledig i 2 år uten å ha gjort noe som helst for å bedre sjansene sine i arbeidsmarkedet.

Anonymkode: fb497...35e

• Liker 16
Skrevet

Sikker på at de er relevante i forhold til CVen din? Det må jo være en grunn for at du ikke har fått noen som helst jobb på 2 år. Kan det hende du sikter for høyt?

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har spurt hvorfor jeg ikke har jobbet på to år faktisk, heldigvis får jeg si. De spør bare hva jeg har gjort de siste par årene. 

Det er jo dumt og latskap å kun søke på relevante stillinger. Er man arbeidsløs over tid må man søke på alt. Man kan ikke sitte å tro at bare fordi det ikke utlyses akuratt den jobben du drømmer om så får du bare vente videre... 

For å svare på spm ditt tenker jeg det er viktig å få frem at du har vært motivert for jobb men vært forhindret og at du gleder deg til å starte med masse inspirasjon i hjernebarken nå. Du må hvertfall ikke finne på å si det du sier her til oss.

Anonymkode: 5a184...7eb

• Liker 19
Skrevet

Jeg vet at jeg har gjort mye feil og burde gjort mye anderledes disse to årene. Jeg orket ikke å tenke på hvordan det ville påvirke mine sjanser til fremtidige jobber.

Jeg har søkt på jobber som jeg har ønsket, dog over hele landet. Har ikke siktet for høyt, men heller for lavt i mange tilfeller hvis jeg kan si det slik, og derfor kanskje vært overkvalifisert. Men selvsagt også jobber som jeg er kvalifisert til, men da blant 50-100 søkere har jeg ikke blitt valgt. Har forbedret min cv de siste månedene som ser ut til å virke. 

Jeg har fokusert på å prøve å ha et godt liv, da jeg ble utsatt for overgrep og har det egentlig jævlig. Dette er ikke noe som synes på meg, og jeg har ikke tenkt å fortelle noen om at jeg sliter psykisk. Er glad utad. Men for min del har dette vært årsaken til at det har vært viktig å få en jobb jeg virkelig vil trives i, og har da ikke gjort alt i min makt for å få hva som helst. 

Men dette kan jeg jo ikke si. Så da sier jeg bare at jeg har søkt på jobber i to år og ikke fått jobb enda. Må jo bare håpe at noen gir meg en sjanse etterhvert.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du mener og tenker.. men for min del virker du veldig avslappet i forhold til det å ikke ha jobbet i 2 år. Dessuten fremstår det noe useriøst når som voksen bruker 2 år på ehn hobby og ikke ut i jobb. Men for all del... hver sitt valg :)

Du sier lite om din situasjon til at du kan fo noen konkrete svar. Men jeg kan bare si at dersom noen voksne mennesker kom til meg å sa at de ikke var ute i jobb i 2 år og brukte den tiden på en hobby så hadde jeg tenkt ett av disse tre tingene:

• Personen er bortskjemt, og lite motivert for å skape noe selv. Lever på andres regning...
  • Personsn er jævlig rik og har råd til å ta seg 2 år fri! Lite sannsynlig, men jeg holder opent sinn.
  • Personen er flink til å¨NAV-e... :)

Det å ikke ha jobb i 2 år kan du takke deg selv for. Jeg har virkelig problemer med å forstå at folk som vil jobbe trenger 2 år på å finne seg jobb. Jeg er ingeniør. Dersom jeg ikke skulle finne "relevant" jobb i la kort tid, så hadde jeg søkt alt mulig. Butikkmedarbeider, vaskedame, fiskefabrikk... you name it.. Spiller ingen rolle! Jeg skal ut i jobb.. enkelt å greit!  

Anonymkode: 1fc95...326

• Liker 11
Skrevet

Du sier du ikke har fått / hatt jobb. Den biten er grei. Men hvorfor var du uten jobb i utgangspunktet? Mistet du jobben din? Sa du opp selv? Eller har du aldri hatt fast jobb? Det er der jeg tenker det begynner å bli relevant.

Det i tillegg til det som er nevnt over her, hva har man søkt på og i hvilken utstrekning.  Det sier mye om hvor villig du er til å ta tak i ting og egen situasjon og kanskje også være fornøyd med noe selv om det kanskje ikke er drømmejobben. I mine øyne er det bedre å sitte  kassa på Kiwi etc mens man kanskje ser etter noe annet, enn å bare søke kremjobbene og gå hjemme i mellomtiden. Og det vil for en arbeidsgiver gi en trygghet / usikkerhet rundt hvorvidt du vil være fornøyd med arbeidsoppgaver eller ikke, dvs hvor "sær" du er der :) Å ansette en arbeidstaker som kun skummer etter kremjobben er stor risiko for arbeidsgiver fordi det er større sjans for at jobben ikke står til forventningene, og ar vedkommende slutter igjen. Er det derimot en som er villig til å stå på og er fornøyd med ulike ting, ja så er sjansen større for at vedkommende forblir i jobben og vil trives :)  Jeg har selv sittet på arbeidsgiver-siden i en bedrift som i stor grad ansatte unge mennesker pga jobbtypen, og da var dette ting som helt klart var utslagsgivende når vi hadde intervjuer :)

LYKKE TIL

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg har hatt fast jobb i 5 år. Samt at jeg har jobbet i helger og ferier siden jeg var 15 år gammel. Så jeg har en ok cv og gode referanser. Er ikke bortskjemt, men har greit med penger. 

Må huske på at ikke alle har det greit. Jeg har gjort det som må til disse to årene for å rett og slett ikke kaste meg utfor et stup. Men så får jeg jo et forklaringsproblem nå. 

Takker for svar, og avslutter tråden nå da jeg egentlig føler meg verre. Det går vel i orden en eller annen gang :) 

• Liker 7
Skrevet

Fyfader,  når jeg leser denne tråden så skjønner jeg at jeg aldri kommer til å få jobb når en som bare har vært arbeidsledig i 2 år sliter. Har vært arbeidsledig i snart 10 år pga konstante sykehusinnleggelser...

Anonymkode: 4146b...ffb

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville nok sagt at jeg hadde blitt utsatt fir en traumatisk opplevelse som er privat og du derfor ikke ønsker å gå inn på. 

Men at du har kommet deg gjennom det og nå er 100 % klar for arbeidsmarkedet igjen. 

Anonymkode: a3237...798

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar, og avslutter tråden nå da jeg egentlig føler meg verre. Det går vel i orden en eller annen gang :) 

Hei TS. Vil bare si at det er bare å ignorere flere svar her i tråden som er litt krasse mot deg. De som skriver til deg at det er bare å ta "hva som helst" slik som kassejobb på Kiwi og den slags er tydelig ikke oppdatert på dagens arb.liv. 

Slike stillinger som kassajobb på Kiwi får ofte 400 - 500 søknader. Dette latterlige rådet du får av flere her når det gjelder "søk på hva som helst" henger igjen fra 1990-tallet da det var faktisk veldig lett å få slike jobber. Du kunne nærmest spasere inn i en matbutikk, ta en liten "chat" med sjefen der og begynne neste dag. Men dette er ikke 1990-tallet nå. Ting har blitt betydelig verre de siste 25 årene i forhold til dette.

På samme måte som rådet de gir med å "ta med deg CV-en rundt til forskjellige butikker". De aller fleste hadde blitt veldig irritert av sånt idag, siden alt er digitalisert. Så dette rådet med å "ta med deg en bunke CV-er og gå rundt" henger også igjen fra 1990-tallet - og tidlig 2000-tallet. Vi kan kalle det "før-sosiale-medier" tiden. Eller "før-utvidelses-av-EU" tiden. Eller "før-digitaliserings- og automatiseringstiden". "Før-alle-har-en-app og flatscreen telefon tiden". Du skjønner poenget :) 

Videre er det slik at selv om du hadde søkt på "hva som helst", så øker ikke det sjansene dine. Du sløser bare din tid. De som ansetter kommer ikke til å la en overkvalifisert person få jobben i en kasse på Kiwi. De kommer selvsagt til å ansette den som har jobbet på Kiwi tidligere og ikke en "outsider" som er overkvalifisert med bachelor eller master. 

Det samme gjelder å søke på "vaskedame", som en annen her mener at du "burde ha gjort". Men du hadde ikke fått jobben som renholder heller, fordi slike stillinger har også veldig mange søkere nå om dagen. De ansetter ikke folk med bachelor og mastergrad. 

Det virker som et par stykker her i tråden ikke forstår at når man først har tatt en utdanning, så er man "låst" på det nivået, enkelt og greit. Så det er ikke bare å begynne å "bevege seg både NEDover og OPPover" sånn uten videre. Man er "låst" på det nivået man er da man bestemte seg for å ta utdanning.

Jeg går utifra at du har høyere utdanning, siden du nevner dette med "bruk av hjernen", og man får ikke brukt så mye hjerne om man sitter i kassa på Kiwi slik et par stykker her mener at du burde ha søkt på. 

Flere her er ikke oppdatert i det hele tatt når de driver og gir råd angående det å søke jobb i varehandel, enten det gjelder klesbutikk der de selger klær og eventuelt sko eller om det gjelder matbutikk, der matbutikker i stadig større grad automatiserer bort stillinger med selvbetjeningskasser samtidig som politikere står helt handlingslammet og bare ser på uten å sette inn mottiltak.

Du vet hun her tidligere arbeidsministeren som ikke akkurat var likt av de fleste mennesker, plapret noe om at 30.000 av disse er det bare å stille i NAV-kø.

https://www.klassekampen.no/article/20191025/ARTICLE/191029983

Allerede i 2014, for ca 6 år siden, begynte man å få en viss anelse om det "nye" arbeidsmarkedet og det er ikke uvanlig med 300 søkere til en matbutikk stilling.

https://e24.no/karriere/i/pL1l5w/fikk-kassa-jobb-i-konkurranse-med-295-andre

Det har selvsagt blitt bare verre siden 2014. Mer digitalisering, mer automatisering, og enda flere mennesker, på en og samme gang.

Så det er ikke bare å "søke seg nedover" slik flere her liker å fortelle med en viss arrogant stolthet, uten å ta med også at deres tankegang, hadde den vært riktig, bidrar til å fortrenge de vanlige søkere, uten utdanning, som akkurat er kvalifisert til de matbutikkstillingene og er mest sannsynlig mer motivert for å jobbe med dette. 

For det som er morsomt med disse her i tråden som mener at det er bare å søke på "alt", ville også ha sagt til folk helt på bunnen, uten utdanning at det også er "bare å søke på alt", men samtidig sier de også at det er bare å "søke på alt" for folk med bachelor og mastergrad også. Altså det gir rett og slett INGEN logisk mening de rådene du får her fra et par av de anonyme kodene.

Så over til hva du kan si når det gjelder dine 2 år. Jeg hadde bare løyet på et jobbintervju - de fleste lyger uansett.

1. Du kan si at du for eksempel har hatt en livskrise i den nære familien, med tanke på dødsfall kort tid etter at du sluttet i jobben og at du har ellers måttet gå gjennom en sorgprosess på noen måneder. Det tok lenger tid med tanke på sorg fordi du ikke har mye til nær familie fra før av og på den måten nøytraliserer du intervjueren sin tankegang med at du kanskje vil være borte i flere måneder fra jobb om du opplever et nytt dødsfall. Husk at intervjueren er IKKE din venn - han / hun er der for å prøve å "ta deg på noe" når det gjelder CV-en og din forklaring. Så du kan ta en hvit løgn uten problemer, når som helst. Slik de fleste andre gjør. For en intervjuer er du en "vare", som han eller hun håper å tjene profitt / penger på. Husk alltid det. Mange har en naiv tankegang om at "intervju er koselige ting". Men intervjueren ser en "vare".

Det er det som er brutal kapitalisme, varer og profitt for intervjueren.

2. Eller du kan finne på en annen forklaring i forhold til punkt 1. Du kan si at selv om du ikke har fått jobb på 2 år, så har du likevel gjort størst innsats du kan. Du kan si at du har søkt på de fleste stillinger du finner aktuelle, men at du samtidig ikke er i posisjon til å tvinge noen til å ansette deg. Si at det å søke jobb er nesten heltidsjobb i seg selv. Eller du kan snu det om og si at på den positive siden så har du fått "ladet opp batteriene" til tross for denne ufrivillige situasjonen med arbeidsledighet og at du nå er klar til å kjøre på med ny jobb med et stort energioverskudd. Du kan si at det absolutt ikke er fare for at du skal bli "utbrent". Viktig dette faktisk. Synes det er veldig rart hvordan folk ikke ser mer på risikoer når det gjelder å bli utbrent.

Ellers så er det vel bare å prøve å holde seg oppdatert på det området du jobber med. Det er også et argument du kan bruke. Selv om du ikke har vært i jobb, så kan du si at du har holdt deg oppdatert på din måte. Mulig kanskje å ta noen online kurs eller lignende? Men uansett, det er ikke noe galt med deg, bare så det er sagt, så bare ignorer de andre som sier krasse ting. Fakta er bare at det brutale, kapitalistiske arbeidsmarkedet kverner søkere ihjel med sine rare krav og spytter de så ut når de har brukt dem opp, så tar de opp nye som de skal bruke opp igjen. 

Så det er viktig å ikke la seg bli utbrent og bruk dette til din fordel. Du har tross alt kommet i en ufrivillig arbeidsledighetssituasjon.

Anonymkode: 01a6f...df8

• Liker 11
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det å ikke ha jobb i 2 år kan du takke deg selv for. Jeg har virkelig problemer med å forstå at folk som vil jobbe trenger 2 år på å finne seg jobb. Jeg er ingeniør. Dersom jeg ikke skulle finne "relevant" jobb i la kort tid, så hadde jeg søkt alt mulig. Butikkmedarbeider, vaskedame, fiskefabrikk... you name it.. Spiller ingen rolle! Jeg skal ut i jobb.. enkelt å greit!  

Anonymkode: 1fc95...326

Du hadde ikke fått dem. 

Jeg har vært uten jobb i tre år, og søkt på nær sagt alt, hundrevis av stillinger. Både relevante jobber (har høyere utdanning og erfaring innen faget) og resepsjon, butikk, etc., uten å få napp. Har snakket med NAV, karriereveildere og arbeidsgivere, og de har for det meste vært samtstemte om at jeg, i tredveårene, med høyere utdanning og ingen butikkerfaring, nesten alltid vil bli utkonkurrert av yngre og mer erfarne søkere når jeg søker ufaglært.

Hvis du er ingeniør, litt oppi åra, helt uten erfaring, vil de aldri velge deg over en mer egnet søker. De forventer ikke at du er motivert for å stå i kassa på Kiwi, og de forventer at du vil forsvinne så snart anledningen byr seg.

Anonymkode: c76f2...84f

• Liker 12
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen. Jeg har hatt fast jobb i 5 år. Samt at jeg har jobbet i helger og ferier siden jeg var 15 år gammel. Så jeg har en ok cv og gode referanser. Er ikke bortskjemt, men har greit med penger. 

Må huske på at ikke alle har det greit. Jeg har gjort det som må til disse to årene for å rett og slett ikke kaste meg utfor et stup. Men så får jeg jo et forklaringsproblem nå. 

Lykke til:)  Ikke bry deg så mye om hva enkelte skriver her - Er ofte så folk må være i en lik situasjon selv, og ha det på samme måten for at de ordentlig skal forstå!  Ikke gi opp;) 

• Liker 3
Skrevet

Kjenner jeg blir så provosert hver gang noen skriver at om man ikke får drømmejobben er det "bare" å ta seg en jobb i butikk, på lager, fabrikk eller lignende en periode. Det er faktisk mange om beinet når det kommer til den typen stillinger , ofte flere hundre, og de ansetter ikke overkvalifiserte folk de vet slutter så fort de får seg noe bedre. 

Anonymkode: 5d61b...d5e

• Liker 8
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok sagt at jeg hadde blitt utsatt fir en traumatisk opplevelse som er privat og du derfor ikke ønsker å gå inn på. 

Men at du har kommet deg gjennom det og nå er 100 % klar for arbeidsmarkedet igjen. 

Anonymkode: a3237...798

Ja, denne likte jeg. Synes dette var en god forklaring, uten å utlevere for mye. Håper du leser det ts.  I tillegg ser det ikke ut som at mange har fått med seg at du har opplevd overgrep, som har gjort at du er arbeidsledig. Du har nok hatt mer enn nok å komme gjennom da, pluss at folk takler ting forskjellig. Er jo en veldig logisk grunn til at du ikke har jobbet.

Anonymkode: 7cba2...73f

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

feil numer en. du søker kun på relevante stillinger. da er det bedre å ta det du får til du finner "drømmejobben"

Anonymkode: c5301...503

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, denne likte jeg. Synes dette var en god forklaring, uten å utlevere for mye. Håper du leser det ts.  I tillegg ser det ikke ut som at mange har fått med seg at du har opplevd overgrep, som har gjort at du er arbeidsledig. Du har nok hatt mer enn nok å komme gjennom da, pluss at folk takler ting forskjellig. Er jo en veldig logisk grunn til at du ikke har jobbet.

Anonymkode: 7cba2...73f

helt jævli å skryte på seg traumatiske opplevelser på det viset..

Anonymkode: c5301...503

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært arbeidsledig i nesten 2 år, og ble innkalt til intervju sist uke. Jeg gjorde mitt beste, og forklarte hva jeg har gjort disse nesten 2 årene samtidig som jeg har søkt på jobber. Jeg har ikke «bare ligget på sofaen», men har en hobby som jeg har brukt tid på. Den krever ikke noe særlig til hjernevirksomhet (dessverre😅). 

Intervjueren svarte: Så du har ikke jobbet noe på 2 år?», med vekt på noe. Jeg svarte nei. 

Jeg har ikke fått svar enda på om jeg er videre i prosessen, men jeg fikk en dårlig følelse av dette. Han var absolutt hyggelig, og var ikke nedlatende eller noe slikt. Men det kan jo ikke virke positivt å ikke ha brukt hjernen i jobbsammenheng på nesten 2 år.. Selv vet jeg at jeg kommer fort inn i det igjen og er klar som et egg, men dette vet jo ikke han. 

Jeg har en dårlig følelse, og vil derfor vite hvordan jeg kan forberede meg på slike spørsmål/holdninger til neste intervju. Har et nytt intervju i neste uke blant annet. 

Jeg er helt ærlig om situasjonen min, og til syvende og sist er det opp til en arbeidsgiver å gi meg en sjanse, men jeg har ikke gjort det enkelt for meg selv ved å ikke gjøre noe f.eks frivillig arbeid ol når jeg har gått ledig. 

Hva tenker dere? Er det noe jeg burde si/forsvare meg selv? 

Du kan ikke svare "nei" på dette spørsmålet, ts. Da sparker du deg selv ut av arbeidslivet. 

Det folk leser over er "jeg er lat" 

Og det liker ingen arbeidsgiver. 

For det er faktisk ikke tenkelig at du ikke har kunnet at deg til NOE som helst av nyttig art på to hele år. 

Så ta deg på tak. Start et foretak, meld deg frivillig til noe som koster tid og krefter, vær støttekontakt, jobb som vikar i skole/helse/barnehage - gjør noe som sier "jo, jeg er arbeidsledig, men jeg er ikke lat"

For det din cv sier nå er "jeg har snylta på staten i to år - ansett meg så jeg kan snylte på dere" 

Og sånn får en ikke jobb. Det første de sier på jobbsøkingskurs er at du må ha jobb for å få jobb. Så jobb.

Anonymkode: 76c0c...792

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...