AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #1 Skrevet 30. januar 2020 Dette kan nok høres rart ut, og jeg håper poenget mitt kommer frem uten at jeg må gå i dybden. Jeg er privatist. Til neste år kommer jeg mest sannsynlig inn på studiet jeg ønsker, men jeg kjenner at jeg føler på en type dårlig samvittighet etter å ha tatt opp fag. Jeg vet andre som går dette studiet også har tatt opp fag, men likevel føler jeg meg ikke fortjent til å gå studiet. Jeg hadde et godt snitt fra vgs også, og egentlig kom jeg akkurat ikke inn på studiet. Likevel føler jeg på denne følelsen etter å ha tatt opp fag. Er det noen som skjønner meg? Det er jo så lettvint å ta opp fag, mange bruker jo latterlig med penger på det. Det føles for meg bare feil til tider, men også nødvendig. I tillegg må jeg jo se på dette som et privilegium, for jeg vet jeg er heldig. Anonymkode: 7c7c6...146
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 Dårlige karakterer fra vgs kan jo skyldes så mye, og jeg synes det er bra at alle kan få en ny sjanse utover det. Jeg håper ikke dette kommer feil frem. TS Anonymkode: 7c7c6...146
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #3 Skrevet 30. januar 2020 Synes ikke det er noe du skal tenke på. Du fortjener denne studieplassen like mye som de andre studentene - du har investert mye tid og hardt arbeid! Og som du selv skriver, så kan dårlige karakterer fra vgs skyldes mangt. Det jeg tenker at er "feil" her, er systemet. Det at man tar opp studenter til studier utelukkende basert på karaktersnitt. Det legger opp til at mange "må" ta opp fag for å komme inn på drømmestudiet. Synes virkelig dette burde gjøres noe med - det er ikke du som burde ha dårlig samvittighet, men de som har lagt det opp på denne måten. Vi som studenter må jo bare tilpasse oss det dysfunksjonelle systemet. Hvorfor skal feks gym og spansk karakteren ha like mye å si som kjemi, biologi (osv) karakteren for en som ønsker å studere medisin? Og hvorfor vektlegges ikke personlig egenhet i det hele tatt? Det skal mye til for at man skal prestere kjempe godt i ALLE fag vgs. De fleste har ikke anlegg for alle fag, men kan likevel gjøre det supert i yrker de har anlegg for. Jeg har feks ei venninne som studerer sykepleie i England. Opptaksprosessen var utrolig omfattende, sammenlignet med her i Norge. Hun måtte på flere intervjuer med praktiske caser, skrive motivasjonsbrev osv - selv om hun hadde mer enn gode nok karakterer til å komme inn i utgangspunktet. I tillegg var det de relevante fagene hun hadde på vitnemålet som ble mest vektlagt. Dette håper jeg vi får se mer av i dette landet i fremtiden. Masse lykke til med nye studier! Du fortjener denne plassen like mye som alle dine medstudenter. Så får vi håpe på at systemet blir bedre i nærmeste fremtid. Anonymkode: cfd67...7b9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå