Gå til innhold

Slå seg personlig konkurs eller ikke ? Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aner ikke hvem jeg skal snakke med om dette så håper på litt råd her inne.

jeg har drevet et enkeltpersonforetak som gikk veldig dårlig, masse masse uflaks med ansatte som ødela..Klarte aldri komme meg opp igjen etter all uflaks. 

jeg hadde litt gjeld når jeg startet bedriften men ikke i nærheten av det jeg har nå.

Har lagt ned bedriften, og skal søke om gjeldsordning, nå har jeg både privat gjeld som har over doblet seg, og litt gjeld på bedriften som skatt, moms, feriepenger. 

skal jeg både slå meg konkurs, og søke om gjeldsordning, eller kun gjeldsordning?

jeg eier absolutt ingenting av verdi, ikke hus, bilene er solgt. 
Eneste jeg eier er klær, ting jeg trenger til det daglige. 

Noen som har litt peiling på dette? 

Anonymkode: 281eb...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye gjeld snakker vi om og prosentvis hvem har du gjeld til?

Anonymkode: a2986...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldsordningsloven § 1-2 Det kan ikke åpnes gjeldsforhandling dersom skyldnerens bo er under behandling etter konkursloven. Åpning av gjeldsforhandling er ikke til hinder for at det åpnes konkurs i skyldnerens bo. Åpnes konkurs, skal en sak om gjeldsordning heves.

Gjeldsordningsloven setter også vilkår for gjeldsforhandling som innbefatter næringsgjeld nevnt i § 1-2. Blant annet at næringsvirksomheten gjelden stammer fra har opphørt, og dine roller er slettet fra registeret. Ta kontakt med namsmannen i ditt distrikt for råd og veiledning.

Dersom namsmannen mener du kan være en kandidat vil du få et søknadsskjema og beskjed om hva de trenger av dokumentasjon. Namsmannen har veiledningsplikt i slike saker.

Anonymkode: 8b1a7...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjeldsordning (GO) du bør søke din lokale Namsmann om!   Antar du er over 30 og har gjeld som ikke er mulig å nedbetale på 15 år eller mer uten å gjensitte med formuesgoder (studielån til en grad er regnet som et formuesgode!), da er du en åpenbar kandidat til gjeldsordning. Er studielån en betydelig del av gjelden risikerer du forlenget gjeldsordning.  Yngre folk forventes bratt lønnstigning og mange nedbetalingsår, de har en trangere adgang til GO. Kan godt hende du får avslag i første forsøk, men loven tillater gjentatte søknader.  Særlig der det er det offentlige som er kreditor har det være krevende å få igangsatt en gjeldsordning, men heller ikke de er tjent med at du går til grunne. 

Aller først må du få oversikt på dine krav og utgifter, og din andel av bokostnad, som må dokumenteres.  Denne søker du Namsmann eller SI (avhengig av hvem du får kravbrevene fra, kanskje begge?) med dokumenterte leiekostnader da du sier du ikke har hus.  Antar du jobber, du vil få anledning å beholde livsoppholdssatsen som gjelder for deg, egne satser for enslige pluss evt.  tillegg for barn du har omsorg for.  Vær raskt ute å dokumentere dette, både Namsmann og SI kan trekke i overkant mye, du har krav på uansett å få beholde disse basissatsene, selv i forkant av en søknad om gjeldsordning.  De er noe høyere enn sosialtrygd, da det gir incentiver til å fortsatt stå i jobb.  Altså du får dekket rimelige boutgifter (husleien uten strøm) pluss livsoppholdssats; ca 8000,- /mnd til å dekke mat, klær, telefon, internett, strøm, busskort, etc. Du rammes heller ikke av krav om avhending av bil (som ikke får være av verdi over 1G) om du trenger dette av medisinske eller jobbmessige behov, dette innvilges etter søknad hvor du argumenterer hvorfor du må ha bil.  Har du medisinske behov eller andre særegne grunner vil du trolig få dekket utgifter relatert til dette etter søknad.

Du bør heller ikke signere nye gjeldsavtaler av noen art, selv ikke til inkassobyråene, da det anses som nystiftet gjeld og kan forlenge perioden du venter på å få en GO.  Pågangen kan bli ekstrem mot deg når du er insolvent.

Litt greit lesestoff: 

https://www.regjeringen.no/contentassets/fd24920f11184717990bc8d4c02397ed/bld_gjeldsbrosjyre_web.pdf

En halvgammel brosjyre som oppsummerer det du lurer på greit.  Litt utdatert, da kravet om bl.a. egenforsøk ikke er så strengt lengre, og summene for Livsopphold er noen år gamle.  Ellers en grei innføring på hva dette innbefatter.

Endret av Fantorang1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 1 mill i gjeld. 250 tusen ca på bedriften 

Mao 1250000 på deg privat ENK regnes ikke som selvstendig skatteobjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 1 mill i gjeld. 250 tusen ca på bedriften 

Er du i jobb nå, eler har annen form for inntekt? Din alder og hvor lenge har du drevet ENK? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du oppnå ved å slå deg selv personlig konkurs? Gjelden forsvinner ikke ved en personlig konkurs. Du må dessuten betale for salæret til den advokaten som blir oppnevnt som bostyrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...