Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, Rogadame skrev:

Jeg er kommunalt ansatt , og fikk uheldigvis en kronisk sykdom ifjor jeg aldri vil bli frisk av.

Heldigvis tegna jeg uføreforsikring for 3 år siden da vi kjøpte nytt hus. (LO favør)

Så nå venter jeg på å få utbetalt  denne summen ,og de pengene skal komme godt med!

AAP gir deg bare 66% av full lønn så kunne blitt knipent uten den.

Vil få 3000kr av en 50% uføregrad ca

Men som en over her skriver: 

Du er medlem av en kommunal pensjonskasse. De yter uførepensjon både ved aap og uføretrygd fra nav :) 

Har du sjekket ut dette, at du ikke får derfra også? 

Anonymkode: 284d4...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men som en over her skriver: 

Du er medlem av en kommunal pensjonskasse. De yter uførepensjon både ved aap og uføretrygd fra nav :) 

Har du sjekket ut dette, at du ikke får derfra også? 

Anonymkode: 284d4...272

Jeg eier en 100% stilling, og sykepenger har gått ut så..

får 50% lønn

50 % AAP (neste år kanskje ufør siden min sykdom kan man kun bli verre av på sikt)

2000kr i stønad av statens pensjonskasse (barnetillegg)

..så venter jeg på å få utbetalt den forsikringen jeg har hatt utenom

Skrevet
1 time siden, Rogadame skrev:

Jeg er kommunalt ansatt , og fikk uheldigvis en kronisk sykdom ifjor jeg aldri vil bli frisk av.

Heldigvis tegna jeg uføreforsikring for 3 år siden da vi kjøpte nytt hus. (LO favør)

Så nå venter jeg på å få utbetalt  denne summen ,og de pengene skal komme godt med!

AAP gir deg bare 66% av full lønn så kunne blitt knipent uten den.

Vil få 3000kr av en 50% uføregrad ca

Du får vel fra pensjonskassen også?  

Anonymkode: 1c9a6...3cc

Skrevet
33 minutter siden, Rogadame skrev:

Jeg eier en 100% stilling, og sykepenger har gått ut så..

får 50% lønn

50 % AAP (neste år kanskje ufør siden min sykdom kan man kun bli verre av på sikt)

2000kr i stønad av statens pensjonskasse (barnetillegg)

..så venter jeg på å få utbetalt den forsikringen jeg har hatt utenom

Kommunalt ansatt med avtale i statens pensjonskasse? 🤭

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommunalt ansatt med avtale i statens pensjonskasse? 🤭

Rettelse (kommunens navn) kommunale pensjonskasse.. har vært ansatt i 9 år der

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere blander sammen tre ulike forsikringstyper over her, ikke rart man blir forvirret. 

1) Sykdomsforsikring. Typisk 2 års karenstid, ikke helseerklæring. Vanlig å ha tegnet gjennom arbeidsgiver. Gir utbetaling ved varig arbeidsuførhet. Engangsutbetaling. 

2) Uførekapital. Krever ofte helseerklæring. Gir utbetaling ved innvilget uføretrygd. Som regel engangsutbetaling, kan også være månedlig til beløpet er spist opp. 

3) Uførepensjon. Krever som regel helseerklæring. Kan gi månedlige ytelser frem til pensjonsalder ved arbeidsuførhet. Vanlig å få tilbud om å tegne når man feks får lån i baken, via forsikringsselskapet banken samarbeider med. 

Anonymkode: d4a06...46c

Ja, det er mange forskjellige navn som kan være forvirrende. Uansett så må du uansett inn med egenerklæring så lenge du tegner privat forsikring med dekning for sykdom. Forsikringer via jobb har gjerne 2 års karenstid fordi man ikke fyller ut helseerklæring. Arbeidsgiver betaler gjerne svært mye for disse dekningene av samme grunn. 

Uførekapital het tidligere uførerente eller bare månedlige utbetalinger, men kalles nå ofte bare for uføreforsikring. Dette er forbrukerstyrt ut ifra hva kundene oppfatter. Det er derimot ikke en forsikring man trenger å være ufør for å tegne, den slår inn ved sykemelding i 13 måneder eller mer, og fortsetter så lenge man ikke jobber pga sykdom. Også ved uførhet, men ikke med krav om uførhet. 

Kritisk sykdom er gjerne oppdelt i 2 deler - økonomisk førstehjelp (som utbetaler ved utvalgt diagnose og heller ikke har noe med uførhet å gjøre) og versjonen som dekker uførhet. 

Jeg som forsikringsrådgiver anbefaler alltid å tegne de dekningene man er mest avhengig av, som ofte kan være liv og uførekapital. Grunnen er at det kan hende du bytter jobb i framtiden og kan ende opp dårligere forsikret eller uforsikret. Har man da tippet en viss alder eller hatt en sykdom i mellomtiden så kan man risikere avslag og står på bar bakke. Jeg har selv fått avslag på uførekapital på livstid fordi jeg har en viss sykdomshistorikk. Det kan være verdt å tenke over :)

Anonymkode: b2d42...7a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...