Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er snart 30 år og lurer på om det er på tide med uføreforsikring i tilfelle. Det er mye å sette seg inn i, og uten ett snev av kunnskap på dette blir jeg rimelig forvirra. Hva bør man se etter før man velger en? Hvor har du og hvorfor? Jeg tjener ikke så mye (godt under gjennomsnittet), så vil selvsagt ikke ha en særlig dyr en heller. 

Anonymkode: 284d4...272

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du er medlem i fagforening, bør du undersøke om de har en avtale. Hvis ikke bør du de på dekning med varig uførhet og midlertidig uførhet. Dersom du har hatt sykdommer, vært utredet for ting, vært hos psykolog kan du få avslag på uføreforsikring. Det er ikke en forsikring hvem som helst får tegne og både du og helsevesenet må svare på masse spørsmål om deg. Pris avhenger av risikofaktorer hos deg som vekt, livsstil (røyking, alkoholbruk), risikofaktorer i familien din (sykdommer som kreft, slag etc). 

Endret av listefyll
Skrevet

Mange har uføreforsikring gjennom jobben, det er vel den aller enkleste og beste ordningen.  Privat uføreforsikring er nokså dyrt, du bør også ha en helseattest eller egenerklæring som avklarer at du ikke har en sykdom som kan utvikle seg negativt.    De opererer uansett med 2 års karantenetid, oppstår noe i starten er det meget vanskelig å få medhold, det er først fra 3: året du reelt har en dekning, som i normalavtaler gir høyest utbetaling frem til du er ca 46 år og deretter faller nedover i utbetaling om ulykken rammer deg. 

Skrevet
39 minutter siden, Fantorang1 skrev:

Mange har uføreforsikring gjennom jobben, det er vel den aller enkleste og beste ordningen.  Privat uføreforsikring er nokså dyrt, du bør også ha en helseattest eller egenerklæring som avklarer at du ikke har en sykdom som kan utvikle seg negativt.    De opererer uansett med 2 års karantenetid, oppstår noe i starten er det meget vanskelig å få medhold, det er først fra 3: året du reelt har en dekning, som i normalavtaler gir høyest utbetaling frem til du er ca 46 år og deretter faller nedover i utbetaling om ulykken rammer deg. 

Jaha. Det betyr at man kan ende opp med å betale i to år, bli syk og ikke få noenting? 

Jeg er kommunalt ansatt, tror vi ikke har noe. 

Skrevet

Det er normalen, så folk ikke tegner en forsikring når de oppdager symptomer på noe alvorlig, for så å drøye så lenge de tør før de går til lege, to år er nok til at symptomer og sykdom nok er avklart og du har hatt en periode som frisk før du kan kreve erstatning.  Litt det samme som sykemelding, du har ikke krav på penger før etter en viss tid etter nyansettelse.

Skrevet

Jeg ville hatt det. Ble ufør og skulle ønske jeg hadde! Man vet aldri hvem sykdom eller ulykke kan ramme!

Anonymkode: 84ebd...b6f

Skrevet

Jeg har. Mannen min sa opp sin en mnd før han ble syk😪  Han var i slutten på 20 årene når han sa den opp og tenkte at han var frisk og rask. Angrer mye på det nå. Er nå i midten på 30 årene og er ufør. 

Anonymkode: 127b1...2ca

Skrevet

Jeg hadde uføreforsikring via jobber i 20 år. Det gjorde at jeg får 1500 ekstra utbetalt pr mnd nå som jeg er ufør. Kommer godt med 🙂

Anonymkode: 9139e...a37

Skrevet
4 timer siden, Fantorang1 skrev:

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaha. Det betyr at man kan ende opp med å betale i to år, bli syk og ikke få noenting? 

Halo hvor tar du dette fra. De fleste selskap har 1-2 måneder karenstid med unntak av enkelte sykdommer på månedlige utbetalinger som har 12 måneder på enkelte utvalgte sykdommer som feks ME. 

Ikke spre feilinformasjon om ting du åpenbart ikke kan noe om. 

Anonymkode: b2d42...7a9

Skrevet (endret)

Dumt å påstå jeg kommer med feil opplysninger og selv legge ut feilinformasjon. 

Info fra NIP sine sider, de bruker bl.a. Storebrand som vel har Norges største portefølge av uføreforsikringer:

"Det kreves ikke helseerklæring ved innmelding i pensjonsordningen. Livselskapet svarer imidlertid ikke for arbeidsuførhet som inntreffer innen to år etter innmeldingen dersom uførheten skyldes sykdom, skade eller lyte som medlemmet hadde ved innmeldingen, og som det må antas at medlemmet kjente til."

Forsikringsavtalelovens §13-4 setter grensen på to år. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-69

Jeg var med å forhandle betingelser da min arbeidsplass fikk dette reforhandlet, og deltok på kurs i forsikringer.   Det er likt i alle norske uføreforsikringer i betingelsene de har, ref FAL.  Du slipper 2-års kravet om du allerede har hatt helseforsikring og bare vil bytte selskap, kravet teller fra første innmeldelse.  Slutter man i jobb tilbys man å fortsette forsikringen, men må følgelig betale denne selv.

Hadde denne begrensingen ikke vært i loven hadde forsikringen nok blitt misbrukt.  Forøvrig vil forsikringsselskapene gå opptil 10 år tilbake i din medisinske historikk for å bekrefte at sykdom oppstod under deres dekning; nekter du å dele opplysninger får du heller ikke realisert ditt krav om utbetaling.

Endret av Fantorang1
skrivefeil/logisk korreksjon av tekst/tilføyelse
  • Liker 1
Skrevet

Skaff deg en nå mens du er frisk. Jeg trodde jeg var dekket via jobb, angrer som en hund på at jeg ikke sjekket opp ordentlig. 

Anonymkode: 509d0...b45

Skrevet
1 time siden, Fantorang1 skrev:

Dumt å påstå jeg kommer med feil opplysninger og selv legge ut feilinformasjon. 

Info fra NIP sine sider, de bruker bl.a. Storebrand som vel har Norges største portefølge av uføreforsikringer:

"Det kreves ikke helseerklæring ved innmelding i pensjonsordningen. Livselskapet svarer imidlertid ikke for arbeidsuførhet som inntreffer innen to år etter innmeldingen dersom uførheten skyldes sykdom, skade eller lyte som medlemmet hadde ved innmeldingen, og som det må antas at medlemmet kjente til."

Forsikringsavtalelovens §13-4 setter grensen på to år. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-69

Jeg var med å forhandle betingelser da min arbeidsplass fikk dette reforhandlet, og deltok på kurs i forsikringer.   Det er likt i alle norske uføreforsikringer i betingelsene de har, ref FAL.  Du slipper 2-års kravet om du allerede har hatt helseforsikring og bare vil bytte selskap, kravet teller fra første innmeldelse.  Slutter man i jobb tilbys man å fortsette forsikringen, men må følgelig betale denne selv.

Hadde denne begrensingen ikke vært i loven hadde forsikringen nok blitt misbrukt.  Forøvrig vil forsikringsselskapene gå opptil 10 år tilbake i din medisinske historikk for å bekrefte at sykdom oppstod under deres dekning; nekter du å dele opplysninger får du heller ikke realisert ditt krav om utbetaling.

Du snakker ikke om private forsikringer. Storebrand har 3 måneders karenstid på uføreforsikring med noen utvidelser til 12 mnd. If har 1 måned. 

Hilsen jobber med forsikring 

Screenshot_20200130_161420_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20200130_161604_com.google.android.apps.docs.jpg

Anonymkode: b2d42...7a9

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde uføreforsikring via jobber i 20 år. Det gjorde at jeg får 1500 ekstra utbetalt pr mnd nå som jeg er ufør. Kommer godt med 🙂

Anonymkode: 9139e...a37

Oj! Det var lite? Privat avtale? 

Anonymkode: 1c9a6...3cc

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er medlem av en kommunal pensjonskasse. De yter uførepensjon både ved aap og uføretrygd fra nav :) 

Skrevet

Interessant; at det står at IF tilbyr dekning allerede etter en måned på nettsiden, sjekket Nordea og Tryg, de har 3 måneder og et par andre som har mellom 1-3 måneder.  Blir veldig usikker når jeg ser i mine gamle papirer at alle sier 2 år, også da vi hadde SpareBank1 tidligere.  Loven er i hvertfall klar på at det er to år, men selskapene kan sikkert tilby bedre vilkår.  Dog vil jeg tro at de to første årene bør man ikke forvente særlig enkel og rask saksbehandlig om man stiller med et utbetalingskrav.

https://www.dinside.no/okonomi/forsikringen-alle-bor-ta-stilling-til/70935190

Vet at da en av våre kolleger gikk ut som ufør i 2018 gransket de helsehistorikken hans grundig mange år bakover, han var i mange møter og legenemder før han sluttet.  Jeg fikk aldri vite hvordan det gikk til slutt - så jeg vet ikke om det ble forsikringsoppgjør i hans favør, men håper jo det gikk bra med den delen.

Skrevet
7 timer siden, Fantorang1 skrev:

Æsj. Minner veldig om USA dette her.

Anonymkode: b56b8...110

Skrevet

Dere blander sammen tre ulike forsikringstyper over her, ikke rart man blir forvirret. 

1) Sykdomsforsikring. Typisk 2 års karenstid, ikke helseerklæring. Vanlig å ha tegnet gjennom arbeidsgiver. Gir utbetaling ved varig arbeidsuførhet. Engangsutbetaling. 

2) Uførekapital. Krever ofte helseerklæring. Gir utbetaling ved innvilget uføretrygd. Som regel engangsutbetaling, kan også være månedlig til beløpet er spist opp. 

3) Uførepensjon. Krever som regel helseerklæring. Kan gi månedlige ytelser frem til pensjonsalder ved arbeidsuførhet. Vanlig å få tilbud om å tegne når man feks får lån i baken, via forsikringsselskapet banken samarbeider med. 

Anonymkode: d4a06...46c

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oj! Det var lite? Privat avtale? 

Ja, jeg synes også det var lite med kun 1500 utbetalt av uf.forsikringen i mnd. Jeg har en forsikringsavtale jeg fikk gjennom fagforeningen på jobb (LO Favør. oljebransjen) og jeg har utbetalt 5000 kr netto i mnd fra forsikringen. Husker ikke brutto, men det er altså netto 5000.

Anonymkode: 2a0d6...87f

Skrevet

Takk for oppklaring og fornuftig oppstilling av forsikringsvariantene. Godt egnet for forvirring😀

Skrevet

Jeg er kommunalt ansatt , og fikk uheldigvis en kronisk sykdom ifjor jeg aldri vil bli frisk av.

Heldigvis tegna jeg uføreforsikring for 3 år siden da vi kjøpte nytt hus. (LO favør)

Så nå venter jeg på å få utbetalt  denne summen ,og de pengene skal komme godt med!

AAP gir deg bare 66% av full lønn så kunne blitt knipent uten den.

Vil få 3000kr av en 50% uføregrad ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...