Gjest sommerbrud 05 Skrevet 6. juni 2005 #1 Skrevet 6. juni 2005 Vi har fått prøvningsattesten vår og der står det at den skal leveres til vigsler så snart som mulig, skal den sendes eller skal vi ta den med når vi skal på samtale med presten,men det er ikke før ca 14 dager før vielsen. Det står også at en bekreftet kopi skal returneres til prøvningsmyndighetene innen tre dager, er det etter at den er underskrevet av vigsler og oss? Jeg skjønner ikke helt dette jeg :oops: Er litt kjedelig om vi tar feil også, så jeg håper at dere jenter kan hjelpe meg...
Gjest Vigdis_brud05 ii Skrevet 6. juni 2005 #2 Skrevet 6. juni 2005 Slik jeg har forstått det så er det presten (eller annen vigsler) som skal sende disse papirene i retur innen tre dager etter vielsen (bekreftet kopi). Det står også på prøvingspapirene at originalen utgjør vigselsbok og beholdes av vigsler.
MH Skrevet 6. juni 2005 #3 Skrevet 6. juni 2005 Vi har fått prøvingsattesten sendt fra folkeregisteret direkte til menighetskontoret (på oppfordring av presten). Regner med at de har full kontroll der.
Catzy Skrevet 6. juni 2005 #4 Skrevet 6. juni 2005 Ring og sjekk med presten om de vil ha attesten før dere skal møte vedkommende. Og så kan dere stikke innom og levere hvis dere er i nærheten av kirken, eller sende rekomandert, i hvertfall forsikre dere om at papiret er kommet fram. Kirken vår var i hvertfall VELDIG gira på det papiret, og vi var veldig trege. Jeg lurte også på om vi skulle sende inn papiret etterpå, men det vi nå har fått av presten (etter vielse på lørdag) er vel midlertidig. Det er presten som sender tilbake til Folkeregisteret, og så sender Folkeregisteret papiret til dere. På den annen side, jeg er usikker selv på dette og har mailet presten. Har ikke fått svar. Hvis det jeg sier er feil, så skal jeg melde fra. Men siden du har et papir og ikke har gjennomgått vielsen enda, så ville jeg i første omgang bare dratt og levert det i kirken, og så spurt dem når du først var der. De har full kontroll. Catzy
smilepia Skrevet 7. juni 2005 #5 Skrevet 7. juni 2005 Jeg spurte på kirkekontoret vårt, og de ville ha det så fort vi hadde fått det fra folkeregisteret, ellers ville de begynneå etterlyse det når det nermet seg datoen (ca 14 dager før måtte de ha det, sa de) Signert papir returnerer presten/kirkekontoret innen 3 dager etter vielsen ja.
Gjest etm Skrevet 7. juni 2005 #6 Skrevet 7. juni 2005 vi sendte det til prestekontoret,så tok de og fylte det ut,så fikk vi det tilbake etter vielsen og sendte det videre til folkeregisteret.. så var alt i orden
Catzy Skrevet 7. juni 2005 #7 Skrevet 7. juni 2005 Jeg har nå fått beskjed fra presten om at de sender de offisielle papirene til Folkeregisteret, og at vi får en ordentlig, offentlig godkjent vielsesattest fra Folkeregisteret. Det papiret vi fikk i kirken er vår midlertidige kopi. Catzy
Minerva Grey Skrevet 8. juni 2005 #8 Skrevet 8. juni 2005 For å legge til mine erfaringer her - også kjent som Minervas Molefonkne Misere: Vi ba om å få prøvingsattesten sendt direkte til kirken. Da vi hadde samtale med presten hadde de ikke fått den enda, men jeg spurte dem flere ganger pr. mail om alt var i orden siste uke før bryllupet, og fikk ingen kontrabeskjed, i hvert fall. Nå har det gått snart en måned siden vielsen, og alt vi sitter med er den foreløpige vielsesattesten fra kirken. Har ventet på papirer på navneendring, evt. vielsesattesten med de nye navnene på, og purret for to uker siden på Likningskontoret. De hadde ikke registrert noen navneendring, og kunne heller ikke si noe om når dette skulle komme... Mye pågang, selvangivelse, unnskyldninger, etc. Purret på Likningskontoret igjen i dag - de har ikke mottatt bekreftelse på vielsen fra kirken... Så nå har jeg ringt Trefoldighetskirken og purret, og kirketjeneren sa han skulle få presten til å sende inn papirene sporenstreks. Uææææææ! Jeg vi ha papirer på det nye navnet, slik at vi kan bestille nye bankkort og slikt! Jeg vil ha noe annet enn et noe krøllete 'midlertidig' vielsesbevis som minne om den store dagen! Sitter nå med sånn ekkel følelse i magen av at papirene ikke var i orden da vi giftet oss, men presten ikke turte å si noe, sånn at vi egentlig ikke er gift allikevel! Sa det til mannen, og han sa at det var jo ikke verdens undergang, i så fall fikk vi bare stikke ned på Tinghuset og ordne det. Men det er ikke det samme, sa jeg! Selv om da kan jeg jo bruke kjolen en gang til... Galgenhumor er også humor!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå