Gå til innhold

Ronja uperfekt eller sminkeronja?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enten er det timesvis med sminkepjatt, eller timesvis med disse kortene, men nå er det timesvis med Adam og Eva? Orker faktisk ikke høre... på tide å gi seg, tror jeg.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Faina skrev (2 timer siden):

Enten er det timesvis med sminkepjatt, eller timesvis med disse kortene, men nå er det timesvis med Adam og Eva? Orker faktisk ikke høre... på tide å gi seg, tror jeg.

Det går nok over!😅Om ikke lenge er både tarot og meditasjon ut og nye interesser kommer inn.. Denne flaksingen minner veldig om en annen diagnose. Skal ikke si hvilken for da får hun vel den også😆

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sorbitz skrev (8 timer siden):

Det går nok over!😅Om ikke lenge er både tarot og meditasjon ut og nye interesser kommer inn.. Denne flaksingen minner veldig om en annen diagnose. Skal ikke si hvilken for da får hun vel den også😆

Nei, best å ikke si noe 😅

• Liker 4
Skrevet
Viki6 skrev (18 timer siden):

Hun kan ikke bruke linser pga at hun har ADHD???? Helt uaktuelt å sette inn/ta ut. Jeg kjenner da folk med ADHD som lever helt normale liv. Tar seg av barna, følger daglige rutiner, husker å handle, klarer gode jobber, sitter i styrer osv. Dere som har ADHD, er det virkelig så ille at man faktisk ikke klarer å gjøre normale, dagligdagse småting i det hele tatt?

Det virker som at Ronja "drar adhd-kortet" på det aller, aller meste. Det er jo for eksempel vanlig å prokastinere og utsette kjedelige ting, starte på noe man ikke fullfører, ha oppheng i forskjellige ting i forskjellige faser i livet, være glemsom og uoppmerksom osv osv. Ronja skylder alt dette på adhd. Ikke en eneste ting kan være for at hun bare er sånn, det må skyldes diagnosen.

Jeg lever tett på adhd og vet godt hvilke konsekvenser denne diagnosen kan ha, men jeg har aldri opplevd at mennesker i mitt liv har skyldt på adhd når noe ikke er "norm". Har jeg kommet hjem til noen der huset er rotete har ikke unnskyldningen vært: ah nei, jeg har adhd så jeg utsetter kjedelige ting... Eller om noe skjærer seg på jobben blir det heller ikke begrunnet med at personen har adhd..

Personen jeg lever nærmest med adhd virker ikke selv til å skjønne alltid at valgene hen tar av og til kan være på grunn av en adhd diagnose, det er liksom ikke en bevisst tanke personen hele tiden går rundt med. Og det er her jeg mener spesielt influencere driter seg ut: de overanaylserer og overtenker hele diagnosen, de har alltid en unnskyldning for valgene de tar eller tingene de gjør/ikke gjør. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Sånn generelt, er det forsket på hvordan det går med barn av foreldre som er overdrevent opptatt av en haug med sykdommer? Blir barna påvirket til å bli likedan? Altså, "kjenne etter" hele tiden, lete etter symptomer, skylde på diagnoser for alt osv? Ikke bare Ronja som er sånn av influencere. Anna Rabben har jo f.eks "alt", Tina Sabeltann har mye.... Sikkert mange flere. Rart om ikke barna også tror at de har alt mulig når de vokser til?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Jobber hun ikke lengre? 

• Liker 2
Skrevet
Viki6 skrev (15 timer siden):

Sånn generelt, er det forsket på hvordan det går med barn av foreldre som er overdrevent opptatt av en haug med sykdommer? Blir barna påvirket til å bli likedan? Altså, "kjenne etter" hele tiden, lete etter symptomer, skylde på diagnoser for alt osv? Ikke bare Ronja som er sånn av influencere. Anna Rabben har jo f.eks "alt", Tina Sabeltann har mye.... Sikkert mange flere. Rart om ikke barna også tror at de har alt mulig når de vokser til?

Om det er forsket på vet jeg ikke. Men kjenner en dame som nå er i femtiårene. Hun har aaalt og er hypokonder så det holder. Har vært det hele sitt voksne liv i alle fall. Sønnen er 30 og bor enda hjemme fordi han også har alt.. altså ingen av dem har fått diagnoser hos legen, men likevel har de alle disse greiene. Og det er både kreft og gud vet hva til tider. Sønnen kommer altså godt etter mor. Ingen av dem jobber btw. Og ingen av dem gjør husarbeid eller lager mat... sikkert pga en eller flere av "diagnosene"...

Klart barn arver miljøet de vokser opp i. Så at de tar etter sånne ting ser jeg ikke bort ifra. Det er vel kanskje sånn at de enten tar ekstremt avstand eller blir lik. Som de som vokser opp i et skittent hjem og blir helt hysterisk renslige når de flytter for seg selv. Til det sykelige... eller de blir like skitne som foreldrene 🙈 

• Liker 8
Skrevet
Sammy! skrev (På 20.4.2025 den 9.59):

Det virker som at Ronja "drar adhd-kortet" på det aller, aller meste. Det er jo for eksempel vanlig å prokastinere og utsette kjedelige ting, starte på noe man ikke fullfører, ha oppheng i forskjellige ting i forskjellige faser i livet, være glemsom og uoppmerksom osv osv. Ronja skylder alt dette på adhd. Ikke en eneste ting kan være for at hun bare er sånn, det må skyldes diagnosen.

Jeg lever tett på adhd og vet godt hvilke konsekvenser denne diagnosen kan ha, men jeg har aldri opplevd at mennesker i mitt liv har skyldt på adhd når noe ikke er "norm". Har jeg kommet hjem til noen der huset er rotete har ikke unnskyldningen vært: ah nei, jeg har adhd så jeg utsetter kjedelige ting... Eller om noe skjærer seg på jobben blir det heller ikke begrunnet med at personen har adhd..

Personen jeg lever nærmest med adhd virker ikke selv til å skjønne alltid at valgene hen tar av og til kan være på grunn av en adhd diagnose, det er liksom ikke en bevisst tanke personen hele tiden går rundt med. Og det er her jeg mener spesielt influencere driter seg ut: de overanaylserer og overtenker hele diagnosen, de har alltid en unnskyldning for valgene de tar eller tingene de gjør/ikke gjør. 

Hvis man hele tiden skal gå og være bevisst på diagnosen skulle man tro at man i NOEN tilfeller skulle greie å overstyre det diagnosetypiske og presse seg til å utføre.. Diagnoser har blitt status i dag, og "alle" er mye sykere enn de andre🤦‍♀️

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Despicable Me skrev (19 timer siden):

Jobber hun ikke lengre? 

Hun er 100% sykmeldt, en god stund nå

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun må vel ut i tiltak snart nå? Eller har hun nevnt noe om det?

• Liker 2
Skrevet
Sorbitz skrev (På 21.4.2025 den 22.33):

Ikke sett eller hørt noe om tiltak. Første lille tiltak burde jo være å komme seg opp av senga, gå seg en liten tur eller noe… om så bare rundt huset… hjelper i hvert fall ikke å sitte i senga «24/7» synes synd på seg selv og dyrke alle diagnosene… og finne flere… 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Sorbitz skrev (På 21.4.2025 den 22.33):

Spørs om hun slipper unna så lenge hun går i traumebehandling.. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, kan være at det i seg selv er et tiltak. Ikke sikkert hun er kommet på aap ennå heller.

Skrevet
Sorbitz skrev (11 timer siden):

Ja, kan være at det i seg selv er et tiltak. Ikke sikkert hun er kommet på aap ennå heller.

Hun kommer ikke til å komme på aap heller. Hun friskemelder seg hver gang rett før det har gått ett halvt år og sykemelder seg ett nytt år, etter ett halvt år. Må være fint å velge selv når man skal være både syk og frisk 🙌

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
ohmylord skrev (11 timer siden):

Hun kommer ikke til å komme på aap heller. Hun friskemelder seg hver gang rett før det har gått ett halvt år og sykemelder seg ett nytt år, etter ett halvt år. Må være fint å velge selv når man skal være både syk og frisk 🙌

Oy... Litt sløvt av nav da. Og arbeidsgiver. Men de er vel dritt lei hele dama de også😜

• Liker 5
Skrevet

Hun er utrolig defensiv og hårsår mtp hvor åpen og ærlig kommunikasjon hun fronter. Den kommunikasjonen er visst bare en énveisgate, for nåde den som sier noe som ikke er utelukkende uhemmet skryt av henne. Én ting er at hun overhodet ikke tåler kritiske spørsmål, men selv helt åpne spørsmål som ikke er ment å være kritiske tar hun som kritikk, og reagerer på én av to måter på: enten henges vedkommende ut på hennes plattform, eller så fyrer hun av et emosjonelt og umodent svar på privaten, før hun blokkerer vedkommende før de får anledning til å følge opp hennes tirade (som jo som oftest inneholder både én og ti feilslutninger).

Jeg hadde stilt henne et åpent spørsmål, egentlig mest av faglig nysgjerrighet, da jeg fant det noe uprofesjonelt at hennes traumebehandler angivelig hadde uttrykt sjokk over noe hun hadde opplevd. Både fordi dette er noe en erfaren terapeut ikke gjør, fordi hun har gitt uttrykk for at hennes behandler ikke stakkarsliggjør henne, og fordi inntrykket aldri har vært at traumene hennes har vært av typ "Alvdal"-proporsjoner, syntes jeg det var spesielt at behandleren skulle komme med en slik tilbakemelding. Så jeg spurte, uten å mene det som kritikk, om behandleren var ung/relativt uerfaren. Jeg skrev at jeg hadde opplevd traumer av "Alvdal"-proporsjoner, men hadde aldri opplevd at noen av mine behandlere hadde uttalt at de var sjokkerte. Det ville ikke vært en hensiktsmessig uttalelse å komme med i et terapeutisk øyemed. Jeg vet ikke om Ronja følte at jeg trakk det behandleren hadde sagt i tvil, eller om hun følte at jeg antydet at hun flexet med traumene sine, men hun kom i alle fall med en lang og intetsigende ordsalat av en tirade i en skikkelig arrogant og aggressiv tone, hvor hun egentlig bare motsa seg selv de få gangene hun sa noe av substans, bl.a ved å antyde hvor ekstremt grove traumer hun hadde blitt utsatt for, samtidig som hun sa at det ikke nødvendigvis var slik at traumer måtte være så grove for at en behandler skulle bli sjokkert. Hun poengterte dessuten at hun ikke var under noen forpliktelse til å forklare seg. Eh...ingen har påstått det heller? Det er jo bare å la være å svare dersom spørsmålet var så fornærmende... Men som sagt så var det i all hovedsak et "ikke-svar" hun kom med, hvor hun ikke sa noe av substans, så det føltes bare som en blanding av intetsigende kjeft og et mislykket forsøk på å komme med et akademisk svar. Og så blokkerte hun slik at hennes "svar", om det kan kalles det, skulle få stå uimotsagt. Jeg hadde aldri forsøkt meg som influencer om jeg reagerte slik på mine følgere sine spørsmål/kommentarer. Én ting er jo hvor ufattelig slitsomt det ville vært, men en annen ting er jo at med et slikt "vinnende vesen" vil man jo aldri oppnå slike følgertall som behøves for å kunne livnære seg av SoMe.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
DownWithTheTrolls skrev (6 minutter siden):

Hun er utrolig defensiv og hårsår mtp hvor åpen og ærlig kommunikasjon hun fronter. Den kommunikasjonen er visst bare en énveisgate, for nåde den som sier noe som ikke er utelukkende uhemmet skryt av henne. Én ting er at hun overhodet ikke tåler kritiske spørsmål, men selv helt åpne spørsmål som ikke er ment å være kritiske tar hun som kritikk, og reagerer på én av to måter på: enten henges vedkommende ut på hennes plattform, eller så fyrer hun av et emosjonelt og umodent svar på privaten, før hun blokkerer vedkommende før de får anledning til å følge opp hennes tirade (som jo som oftest inneholder både én og ti feilslutninger).

Jeg hadde stilt henne et åpent spørsmål, egentlig mest av faglig nysgjerrighet, da jeg fant det noe uprofesjonelt at hennes traumebehandler angivelig hadde uttrykt sjokk over noe hun hadde opplevd. Både fordi dette er noe en erfaren terapeut ikke gjør, fordi hun har gitt uttrykk for at hennes behandler ikke stakkarsliggjør henne, og fordi inntrykket aldri har vært at traumene hennes har vært av typ "Alvdal"-proporsjoner, syntes jeg det var spesielt at behandleren skulle komme med en slik tilbakemelding. Så jeg spurte, uten å mene det som kritikk, om behandleren var ung/relativt uerfaren. Jeg skrev at jeg hadde opplevd traumer av "Alvdal"-proporsjoner, men hadde aldri opplevd at noen av mine behandlere hadde uttalt at de var sjokkerte. Det ville ikke vært en hensiktsmessig uttalelse å komme med i et terapeutisk øyemed. Jeg vet ikke om Ronja følte at jeg trakk det behandleren hadde sagt i tvil, eller om hun følte at jeg antydet at hun flexet med traumene sine, men hun kom i alle fall med en lang og intetsigende ordsalat av en tirade i en skikkelig arrogant og aggressiv tone, hvor hun egentlig bare motsa seg selv de få gangene hun sa noe av substans, bl.a ved å antyde hvor ekstremt grove traumer hun hadde blitt utsatt for, samtidig som hun sa at det ikke nødvendigvis var slik at traumer måtte være så grove for at en behandler skulle bli sjokkert. Hun poengterte dessuten at hun ikke var under noen forpliktelse til å forklare seg. Eh...ingen har påstått det heller? Det er jo bare å la være å svare dersom spørsmålet var så fornærmende... Men som sagt så var det i all hovedsak et "ikke-svar" hun kom med, hvor hun ikke sa noe av substans, så det føltes bare som en blanding av intetsigende kjeft og et mislykket forsøk på å komme med et akademisk svar. Og så blokkerte hun slik at hennes "svar", om det kan kalles det, skulle få stå uimotsagt. Jeg hadde aldri forsøkt meg som influencer om jeg reagerte slik på mine følgere sine spørsmål/kommentarer. Én ting er jo hvor ufattelig slitsomt det ville vært, men en annen ting er jo at med et slikt "vinnende vesen" vil man jo aldri oppnå slike følgertall som behøves for å kunne livnære seg av SoMe.

Det hun har fortalt om av traumer, er hendelser fra en ungdomstid med mye fest og drikking. Som veldig ung. Og vi har sett hvor dårlig hun tåler alkohol. Ikke så veldig uvanlig å oppleve sånt i ungdomstiden, om man er litt ute og kjøre, som hun var. Neppe noe en behandler blir sjokkert av. Mobbing har hun også nevnt. Den er hun vel over nå, siden hun er grusomt frekk i kjeften selv mot andre innimellom. Og i tillegg, et voldelig forhold. Det har jeg selv opplevd, uten å bli traumatisert. Bestemte meg for at han ikke fikk ødelegge mer av livet mitt.

Hun har sikkert opplevd ting som ikke har vært bra, men så ille at hun må dra det med seg resten av livet? 

Har også litt vanskelig for å forstå at ikke moren hadde bedre kontroll på henne i ungdomstiden, med tanke på hennes utdannelse og jobb. Hun sier at foreldrene var så fantastiske, men hvor var de mens hun som mindreårig satt i baksetet til mye eldre gutter og drakk?

Jeg skal ikke si at hun ikke har opplevd uheldige ting. Men lurer veldig på om hun ikke klarer å se at hennes forhold til alkohol har spilt en stor rolle. Hun har på en måte oppsøkt farlige situasjoner gjentatte ganger, ut fra det hun har fortalt. Alkohol er en gjenganger. Selvfølgelig har ingen rett til å utnytte en dritings tenåring. Men hun har tatt dårlige valg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Sååå enig med dere to! Uprofesjonell behandler ja, hvis det i det hele tatt har skjedd... Jeg turte ikke fortelle psykologen at eksen fista meg med Tigerbalsam på hendene.. Det ble for flaut rett og slett. Fortsatt er det laaangt unna Alvdalproposjoner. Men psykologen hadde nok hørt verre ting enn det! Selvfølgelig blir de ikke overrasket og sjokka i en pasientsetting. De anerkjenner, og åpner for bearbeiding. Regner med at R leser alt her. Er nok mye hun IKKE har vært igjennom! Men selvfølgelig, noen bærer tung bagasje lett som ingenting, mens andre sliter med å takle den minste motbør, drasser med seg i det uendelige. R har en typisk traumenarrativ fiksering, traumene er hennes identitet som hun aldri vil gi slipp på. Hun trenger dem for å bekrefte sitt ego.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt.

Måne, admin.

Skrevet

I dag er hun i Bodø for å handle inn til konfirmasjon i morgen. Vel og bra det. Men hvordan vet hun at hun er i form til det i siste liten? Hun har jo mange veldig dårlige dager.

Jeg er kronisk fysisk syk selv. Kunne aldri ha planlagt å gjøre det dagen før/utsette det så lenge. Fordi jeg ikke vet hvordan formen er. Men hun kan altså planlegge å være i god form i siste liten? Jeg forstår ingenting av alle de sykdommene hennes. Men rart at det virker som om hun plutselig kan planlegge med å klare noe anstrengende en bestemt dag.

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...