Stril Skrevet 29. januar 2020 #1 Skrevet 29. januar 2020 Min far ligger alvorlig syk og ute av stand til å ta noen avgjørelser. Han har kreft med svært dårlige utsikter. Viser seg at min mor står med på boliglånet de har,men ikke medeier på boligen. Er det mulig for etter å blitt sat som verge for han å skifte boligen over på seg med tanke på fremtidig salg? Selvfølgelig salg etter at han har gått bort
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #2 Skrevet 30. januar 2020 Arver ikke hun boligen uansett når han dør siden de er gift eller han har særkullsbarn? Anonymkode: 0704d...ae7
Stril Skrevet 30. januar 2020 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Arver ikke hun boligen uansett når han dør siden de er gift eller han har særkullsbarn? Anonymkode: 0704d...ae7 Har ett særkull barn. Men alle oss barn vil at ho skal være i boligen så lenge ho klarer d. Men han har forbrukslån som ikke ho er medansvarlig for. Hvis d er mulig så hadde det vært greit å overføre boligen fra han til henne før han dør sånn at kreditorene ikke kan ta av boligen når den en dag selges. Boligen er belånt såpass at er ikke mye å gå i overskudd på ved ett salg
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #4 Skrevet 30. januar 2020 10 timer siden, Stril skrev: Min far ligger alvorlig syk og ute av stand til å ta noen avgjørelser. Han har kreft med svært dårlige utsikter. Viser seg at min mor står med på boliglånet de har,men ikke medeier på boligen. Er det mulig for etter å blitt sat som verge for han å skifte boligen over på seg med tanke på fremtidig salg? Selvfølgelig salg etter at han har gått bort Er han ikke ved bevissthet? For kreft, selv ikke langt fremskreden, gjør deg ikke ute av stand til å ta avgjørelser. Tror overføringen av huset vil bli bestridt av kreditorene hans, hvis moren din gjør det selv, som verge. Anonymkode: 21905...293
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #5 Skrevet 30. januar 2020 Forbrukslånet må hun vel dekke uansett, hun kan ikke fraskrive seg gjelden og beholde huset/verdiene. Tviler på at hun får overført hvis han er i så dårlig stand at han trenger verge. Særkullsbarn må være enig i overdragelse og, og sier vel ikke fra seg sin evt arv? Anonymkode: 0704d...ae7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 Kan det være at han er ansatt et sted som har forsikring for slike tilfeller? Eller har han en egen forsikring dere ikke har tenkt på? Min mann døde relativt ung, og forsikringen fra arbeidsgiver gjorde at jeg slapp å selge huset - fordi den dekket det resterende lånet. Anonymkode: a8ca0...26d
Stril Skrevet 30. januar 2020 Forfatter #7 Skrevet 30. januar 2020 Forbruksgjelden han har står kun på han. Ho har ingen ansvar. Han ble innlagt med slag,men viste seg senere at han i tillegg har kreft i bukspyttkjertelen som har spredd seg. Han er vanskelig å få kontakt med og husker ikke noe av ting som blir sagt til han. Vi barna er mer opptatt av at ho ikke skal risikere å gå økonomisk på trynet fordi kreditorer skal ha så mye av ett eventulet boligsalg at hun blir sittende med høy gjeld. Han har muligens en liten forsikring som kan dekke litt. Sa opp en forsikring for en tid tilbake fordi det var for dyr. Han har diabetes type 1 og har røyket i mange år og er 71. Derfor ble forsikringen så dyr. Syns ikke det er rett at ho skal stå ansvarlig for lån ho ikke er med på.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2020 #8 Skrevet 31. januar 2020 Hun er ansvarlig for hans gjeld når de er gift uansett om hun ikke er medlåntaker. Såklart har hun ansvar når de er gift. Hvis hun tar offentlig skifte frasier hun seg både gjeld og verdier. Er forbrukslånet større enn et evt overskudd ved salg, lønner det seg å ta offentlig skifte. Hvis hun er medlåntaker på boliglån uten å ha andel i huset, sitter hun igjen med evt restlån der når huset blir solgt og kreditorer har fått sitt. Standard kvinnefelle altså. Anonymkode: 0704d...ae7
Stril Skrevet 31. januar 2020 Forfatter #9 Skrevet 31. januar 2020 De kan gå etter dødsboet ved ett skifte. Men d er da det hadde vært greit om ho fikk boligen i sitt navn før den tiden. Da kan de ikke gå etter boligen. Og vi vil at ho skal bo der til ho selv klarer å selge det. Vet d kan skje med at ho sitter i uskiftet bo,men kreditorene vil jo da og prøve seg. Men da er det bare å ikke godta å overta gjelden. For da har de ikke verdier etter min far de kan innhente
Brunello Skrevet 31. januar 2020 #10 Skrevet 31. januar 2020 (endret) Så lenge alle arvingene er enige, og far fysisk klarer å signere, ville jeg ha overført boligen på mor. Særkullsbarn kan sikres ved arvepakt fra Ts mor. Husk også ektepakt om at det er hennes særeie. I og med at det virker som om far har høy forbruksgjeld, antar jeg det er lite andre verdier enn innbo. Arvingene unnlater da å ta over boet. Dersom det ikke er mye verdier i boet, vil kreditor antakelig frafalle sitt krav. Dersom forbruksgjeld er veldig høy, kan de muligens forsøke å omstøte disposisjonene. Det forutsetter imidlertid at de blir kjent men helsesituasjonen og mener de kan dokumentere at han ikke var tilregnelig. Endret 31. januar 2020 av Brunello
Stril Skrevet 31. januar 2020 Forfatter #11 Skrevet 31. januar 2020 22 minutter siden, Brunello skrev: Så lenge alle arvingene er enige, og far fysisk klarer å signere, ville jeg ha overført boligen på mor. Særkullsbarn kan sikres ved arvepakt fra Ts mor. Husk også ektepakt om at det er hennes særeie. I og med at det virker som om far har høy forbruksgjeld, antar jeg det er lite andre verdier enn innbo. Arvingene unnlater da å ta over boet. Dersom det ikke er mye verdier i boet, vil kreditor antakelig frafalle sitt krav. Dersom forbruksgjeld er veldig høy, kan de muligens forsøke å omstøte disposisjonene. Det forutsetter imidlertid at de blir kjent men helsesituasjonen og mener de kan dokumentere at han ikke var tilregnelig. Snakket med kartverket nå. De sa at hun først må søke fylkesmannen om å bli verge og så søke om å få overdratt huset til seg. Det må ho,fof min far er ikke istand til å signere noe eller forstå hva de vil han skal signere. Hans tid er i verste fall bare på noen måneder. Han har noen tomter utenom boligen,men de er i ett såkalt nei område. Så kan ikke brukes til noe. Men ho må overta de og.
Brunello Skrevet 31. januar 2020 #12 Skrevet 31. januar 2020 Akkurat nå, Stril skrev: Snakket med kartverket nå. De sa at hun først må søke fylkesmannen om å bli verge og så søke om å få overdratt huset til seg. Det må ho,fof min far er ikke istand til å signere noe eller forstå hva de vil han skal signere. Hans tid er i verste fall bare på noen måneder. Han har noen tomter utenom boligen,men de er i ett såkalt nei område. Så kan ikke brukes til noe. Men ho må overta de og. Ja, så lenge det er informert om hans helsetilstand, må man følge løypa du skisserer. Mitt forslag forutsatte at alle arvingene ble enige om å «ta en spansk en» .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå